Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:54:56 GMT

کُندي تيغ اره قاچاقيچان بر پيکر درختان زاگرس

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۱۳۵

کُندي تيغ اره قاچاقيچان بر پيکر درختان زاگرس

خبرگزاري آريا - شهرکرد- ايرنا- قاچاق چوب يکي از مهمترين معضلاتي است که جنگل ها را طي ساليان متمادي همواره مورد تهديد قرار داده و جلوگيري از آن به منزله حذف سرمايه گذشتگان و ميراث آيندگان است.

به گزارش ايرنا، صيانت از منابع طبيعي و جنگل ها نه تنها وظيفه يک سازمان و چند ارگان است بلکه يک وضعيت همگاني در قالب فرهنگي عمومي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درختان مانند تمامي موجودات روي کره زمين حق حيات دارند و کسي نمي تواند از اين انفال به نفع شخصي خود استفاده کنند بلکه همه بايد نسبت به حفظ اين مهمترين موجودات تنفسي کره خاکي حساس باشند.
در جمهوري اسلامي ايران ماده 46تا 50 قانون اساسي بر حفاظ و صيانت از منابع طبيعي ، جنگل ها و محيط زيست تاکيد دارد و تحقق اين اصل بسيار مهم و حياتي است.
از سوي ديگر در ماده 48 قانون حفاظت و بهره برداري از منابع طبيعي تصريح شده است و در خصوص از بين بردن منابع طبيعي از جمله جنگل ها جرم انگاري شده است.
مجازات مقرر در قانون مجازات مرتکبين قاچاق مصوب 1312 تسري داده شده و مجازات مندرج در ان قابل اعمال براي حمل چوب غير مجاز داخل کشور بوده است که بنا بر صراحت ماده 77 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 28/10/92 قانون مجازات مرتکبين قاچاق مصوب 1312 نسخ شده است .
استان چهارمحال وبختياري با 307 هزار هکتار رويشگاه جنگلي معادل 18.5درصد مساحت استان و 2.5 درصد مساحت جنگلهاي کشور يکي از استان هاي 13 گانه حوزه زاگرس است.
جنگل هاي چهارمحال وبختياري از شمال غربي استان در منطقه بازفت و دهستان موگويي به صورت نواري به سمت جنوب غربي و جنوب به طول 212 کيلومتر در حوزه استحفاظي 5 شهرستان کوهرنگ، اردل، کيار، لردگان و بروجن قرار دارد که بيشترين ميزان جنگل ها در شهرستان لردگان واقع شده است.
در جنگل هاي استان 19 جامعه جنگلي با 63 گونه درختي و درختچه اي از جمله بلوط جنگلي، بنه، ارس، بادام، ارژن ، نارون، افرا، کيکم، داغداغان، گلابي وحشي، پلاخور، زبان گنجشک، دافنه شناسايي شده که بلوط اصلي ترين گونه اين جنگل هاست.
حضور دام مازاد بر ظرفيت زراعت در مراتع و زيراشکوب جنگل، کمبود سوختهاي فسيلي، جنگل تراشي براي کشاورزي و اجراي پروژه هاي عمراني و زغال گيري از مهمترين عوامل تخريب جنگل هاي اين استان است.
در جنگل هاي بلوط استان چهارمحال وبختياري به دليل ارزش و قيمت بالاي زغال بلوط برخي افراد سودجو در حاشيه جنگل ها و مراتع استان هاي زاگرس نشين، به دليل بيکاري يا دستيابي به سودهاي کلان اقدام به قطع درختان جنگل و يا زغال گيري مي کنند.
امروزه سودجويان با خودروهاي تندرو چوب هاي بلوط را براي فروش و تبديل کردن به زغال به استانهاي ديگر مي برند که اين باعث تخريب عرصه هاي جنگلي و کاهش تاج پوشش جنگل هاي استان شده است.
بهره برداري از چوب درختان براي تهيه سوخت منازل مسکوني در مناطق روستايي نيز يکي از عوامل افزايش بهره برداري از درختان است.
به اين منظور ميزگرد علمي و تخصصي صيانت از منابع طبيعي و محيط زيست با حضور ` شهرام احمدي` مديرکل حفاظت محيط زيست، `برمک اسلامي` معاون حفاظت امور اراضي و `عليرضا بيگي` فرمانده يگان منابع طبيعي و آبخيزداري، `حسن جهانبازي` رئيس مرکز تحقيقات و آموزش جهادکشاورزي و ` علي خسروي ` معاون دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان ، ` عطاالله ابراهيمي ` استاد دانشگاه شهرکرد و نوربخش رضايي مسئول يگان حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري برگزار و شرکت کنندگان ديدگاه هاي خود را ارائه دادند.
**تشديد مبارزه و برخورد با قاچاقيان چوب و زغال
معاون دادستان عمومي و انقلاب شهرکرد گفت: صيانت و حمايت از مباحث زيست محيطي، منابع طبيعي و محيط زيست به خصوص حفظ جنگل ها از باب مبارزه با قاچاق چوب، زغال و تخريب مراتع در استان به خوبي اجرا مي شود.
علي خسروي افزود: پيش از اين براساس ماده 4 قانون حفاظت و بهره برداري جنگلها و مراتع سال 46 با هرگونه حمل چوب و زغال طبق قانون قاچاق کالا سال 1312 برخورد و فرد متخلف مجازات مي شد که قانون مجازات در سال 92 نسخ صريح شد.
وي اظهار داشت: رويکردي که قانونگذار در قانون قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 درباره قاچاق کالا به عنوان يک جرم اقتصادي پذيرفته شد، اما کارکرد و هدف حکم مقنن در ماده 48 قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع مصوب 1346 که حمل چوب، هيزم و زغال حاصل از درختان جنگلي را ممنوع و بر طبق قانون مجازات متخفان قاچاق مصوب 1312 قابل ‌تعقيب و مجازات مي­دانست، ابهاماتي جدي به وجود آمد.
خسروي افزود: در اين ميان يکسري رسيدگي به اين تخلفات را به عهده دادسرا، برخي تعزيرات حکومتي و برخي دادگاه عمومي و انقلاب مي دانستند که درسال 1395 با صدور يک راي وحدت رويه با شماره 749 از سوي ديوان عالي کشور اين مشکل رفع شد.
وي با تاکيد براينکه راي وحدت رويه يک نقطه عطف در حمايت از ذخاير جنگلي و مسايل زيست محيطي بود، افزود: در اين راي هر گونه حمل چوب و زغال در حکم قاچاق قلمداد و يک تخلف حساب مي شود و صلاحيت رسيدگي به اين تخلف به تعزيرات حکومتي داده شد.
وي اظهار داشت: دادگاه ها به جزء پرونده هاي مربوط به احداث کوره زغال در ساير موارد ورود پيدا نمي کنند.
به گفته خسروي، به استناد اين راي بحث حمل چوب و زغال جنگلي قاچاق محسوب مي شود و مطابق ماده 18 قانون مبارزه با کالا و ارز در سازمان تعزيرات حکومتي رسيدگي مي شود.
وي با تاکيد بر اينکه قطع درختان در برخي مواقع از سوي دامداران و جوامع محلي و گردشگران نيز انجام مي شود، افزود: دامداراني که اقدام به قطع اشجار جنگلي براي تامين علوفه دام داشته باشند از ناحيه منابع طبيعي اعلام جرم مي شود.
اين کارشناسان حقوقي و قضايي اظهار داشت: مجازات براي قطع درختان جنگلي از سوي گردشگران و دامداران بسته به نوع گونه مجازات پيش بيني شده و رسيدگي به آن به دليل اينکه قاچاق محسوب نمي شود در صلاحيت دادسرا است و ارتباطي به تعزيرات حکومتي ندارد.
معاون دادستان عمومي و انقلاب شهرکرد، با تاکيد بر فرهنگ سازي در خصوص صيانت و حفظ جنگل ها گفت: جنبه قضايي و برخوردي در خصوص قاچاق چوب و زغال به تنهايي نمي تواند در پيشگيري از قاچاق موثر باشد.
وي با تاکيد بر اينکه برخورد قانوني، جرائم و حبس ها تنها درصدي از اين امر را کاهش مي دهد اظهار داشت: پيشگيري در سطح درجه اول و دوم از جمله اجراي طرح هاي فرهنگ سازي و همچنين رفع نيازهاي اوليه زندگي جوامع محلي يک اولويت درمقابله و پيشگيري است.
خسروي افزود: با توسعه زير ساخت هاي اوليه زندگي از جمله گاز، برق و ايجاد اشتغال در زمينه بي نياز کردن روستاييان به چوب و زغال را فراهم کرد تا بتوان گام بعدي در حوزه فرهنگ سازي را گسترش داد.
وي با تاکيد بر ماده 49 قانون حفاظت و بهره برداري جنگل و مراتع که احداث هر گونه کوره زغال مجوز نبايد در حاشيه و مجاورت جنگل باشد ، افزود: در اين استان کوره زغال در مجاورت جنگل وجود نداشته و ندارد.
خسروي به آغاز فعاليت يک کوره زغال در شهرستان لردگان در مجاورت جنگل در چندماه اخير اشاره کرد وگفت: با ورود منابع طبيعي و دادستاني فعاليت کوره متوقف شد.
به گفته وي، با توجه به اينکه تعطيلي اين کوره از سوي برخي مخالف بحث هاي اقتصاد مقاومتي بود اما در ستاد حمايت قضايي از اقتصاد مقاومتي مصوب شد،تجيهزات اين کوره زغال به مکان ديگر در شهرستان هاي شهرکردو بروجن که مجاورت با جنگل ندارد منتقل شود.
خسروي با اشاره به اينکه درصد بالاي از کشفيات قاچاق چوب و زغال و همچنين درصد زيادي از جنگل هاي استان در شهرستان لردگان واقع شده راه اندازي پاسگاه ايست و بازرسي دائم در محور لردگان به بروجن در منطقه `گوشگي` يک اولويت است.
وي گفت: براي راه اندازي اين پاسگاه مصوبات و جلسات انجام و رايزني با فرماندهي انتظامي براي راه اندازي پاسگاه نيز انجام شده است.
خسروي اظهار داشت: فعال شدن شعبه ثابت تعزيرات حکومتي در شهرستان لردگان نيز اولويت دارد.
وي به فعال شدن شعبه ويژه براي بحث مبارزه و برخورد با قاچاق چوب و زغال و چراي غيرمجاز محصولات مرتعي و قطع درختان و احداث کوره زغال در دادگستري اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازي و همچنين اجراي برنامه هاي مختلف براي بي نياز سازي افراد به چوب و زغال از راههاي مقابله و پيشگيري از قاچاق چوب و زغال است.
**حفظ محيط زيست و منابع طبيعي نيازمند فرهنگ سازي است
مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال وبختياري با اشاره به اهميت و جايگاه محيط زيست و منابع طبيعي گفت: حفظ و حراست از جنگل ، مراتع، محيط زيست و منابع طبيعي نيازمند فرهنگ سازي است.
شهرام احمدي افزود: چراي غيرمجاز و چراي دام هاي اهلي بيش از ظرفيت مراتع و زير اشکوب جنگل ها، تبديل اراضي مرتعي و زيراشکوب جنگل ها به اراضي کشاورزي با ايجاد شخم و شيار از مهمترين دلايل تخيرب و فشار بر جنگل هاي زاگرسي است که زوال اکوسيستم را درسطح زاگرس و استان چهارمحال وبختياري به صدا درآورده است.
به گفته وي، اجراي پروژه هاي عمراني، آتش سوزي و زوال اکوسيستم و قطع درختان براي قاچاق چوب و زغال زمينه ساز مرگ مراتع و درختان جنگلي به صورت شاخه اي و توده اي در زاگرس شده است.
وي، تغيير اقليم، خشکسالي هاي اخير، گرد و غبار و ريزگردها، نبود آگاهي مردم نسبت به ارزش زيست محيطي جنگل ها و مراتع که ذينفعان، جوامع محلي، گردشگران به دليل نبود آگاهي کامل و بي احتياطي در حفاظت از آن شاهد آسيب جدي هستيم.
احمدي اظهار داشت: در استان چهارمحال بختياري يک پارک ملي، يک اثر طبيعي ملي، پناهگاه حيات وحش و 5 منطقه حفاظت شده تحت مديريت حفاظت محيط زيست قراردارد.
به گفته وي، 16 درصد مساحت استان شامل مناطق تحت مديريت محيط زيست است.
وي اظهار داشت: يک، سوم مساحت استان نيز در قالب ذخيره گاه زيست کره سبزکوه و تنگ صياد است که به عنوان يک مدل علمي و جهاني در يونسکو ثبت شده است.
احمدي افزود: هم اکنون 23 پاسگاه محيط باني براي حفاطت جنگلها و مراتع تحت پوشش اين اداره کل فعال است.
احمدي با تاکيد برا اينکه حفظ تنوع زيستي و گياهي به خصوص بلوط به عنوان گونه جنگلي زاگرس جز وظايف است، افزود: حفظ و حراست از محيط زيست يک بحث فراگير است.
مديرکل حفاظت از محيط زيست چهارمحال وبختياري گفت: به روز رساني قوانين و مقررات در خصوص جرائم زيست محيطي يک اولويت در راستاي مقابله با تخلفات زيست محيطي است.
وي گفت: افزايش حفاظت از مناطق حفاظت شده و اراضي ملي و مرتعي و فرهنگ سازي در بين جوامع محلي، ذينفعان و بهره برداران در اولويت قرار دارد.
احمدي ، از ارائه آموزش هاي لازم در راستاي حفظ و حراست از جنگل ها و مراتع و عرصه هاي زيست محيطي از دوران کودکي در قالب اجراي طرح هاي مانند هر مدرسه يک نهالستان، ساعتي با محيط بان و طرح جنگلانه در دست اجراست.
**تخريب جنگل ها و کاهش تاج پوشش
رئيس مرکز تحقيقات و آموزش جهادکشاورزي با اشاره به اهميت پوشش گياهي و جنگل ها در کاهش خسارت هاي ناشي از سيل و فرسايش خاک افزود: از 4 يا 5 دهه گذشته در استان و جنگل هاي زاگرس به دليل قطع درختان براي قاچاق و مصارف ديگر و همچنين اجراي طرح هاي کشاورزي و عمراني کاهش چشمگير داشته است.
حسن جهانبازي افزود: 90 درصد جنگل هاي استان و زاگرس گونه خالص بلوط است و غناي گونه هاي دراين جنگل ها کم شده است.
وي گفت: در جنگل هاي استان 80 گونه درختي و درختچه اي با توجه به شرايط اکولوژيک رويش پيدا مي کرد اما هم اکنون گونه قالب در استان گونه جنگلي بلوط شده است.
به گفته وي، گونه بلوط به خاطر اينکه قابليت تکثير غيرجنسي را دارد و از محل قطع درخت دوباره از ريشه يک نهال رشد پيدا مي کند و يک توده سبز به نمايش مي گذارد، درصد تاج پوشش جنگل ها کم شده است.
به گفته اين محقق و پژوهشگر حوزه منابع طبيعي، در 3 دهه گذشته وسعت جنگل هاي استان 340 هزار هکتار بود که براساس آخرين آمار هم اکنون وسعت جنگل ها ي استان 315 هزار هکتار است.
جهانبازي اظهار داشت: 95 درصد علت تخريب جنگل ها عامل انساني است که شامل وابستگي مردم به جنگل و مرتع از جمله توسعه زراعت و کشاورزي،حضور بيش از حد دام، قطع درختان براي سودجوي از درختان و همچنين تبديل کردن جنگل ها به زمين هاي کشاورزي و يا آتش سوزي عمدي است.
به گفته وي، عوامل طبيعي مانند صاعقه، آتش سوزي و خشکيدگي سطح زياد جنگل ها به دليل نبود پيوست زيست محيطي براي پروژه ها تنها 5 درصد علت تخريب جنگل هاست.
** قاچاق زغال در جنگلهاي استان روبه کاهش است
معاون حفاظت امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري با تاکيد بر اهميت فرهنگ سازي در زمينه حفظ و حراست از عرصه هاي حنگلي و مرتعي افزود: هم اکنون توليد و قاچاق زغال در استان کم شده است.
برمک اسلامي افزود: بحث فرهنگ سازي و تحليل مباحث منابع طبيعي نيازمند يک تحليل سيستمي و برنامه منسجم ملي است.
به گفته وي، در 5 سال اخير به دليل افزايش نظارت و بازرسي و افزايش جرائم زيست محيطي قاچاق زغال و احداث کوره زغال غير مجاز کاهش پيدا کرده است.
اسلامي به تغيير رويکرد قاچاق به قاچاق چوب خبر داد و گفت: قاچاق زغال از اين استان به دليل همجواري با استان اصفهان که تامين کننده 50 درصد زغال کشور است و همچنين حمل آسان افزايش پيدا کرده است.
به گفته وي، قاچاقچيان چوب با استفاده از خودروهاي تند روچوب ها را به استان همجوار منتقل مي کنند.
معاون حفاظت امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري با تاکيد بر اينکه 50 درصد جنگل هاي استان در شهرستان لردگان واقع شده است ، گفت: در سالهاي گذشته ساليانه 300 کوره زغال غير مجاز در استان فعال و شناسايي مي شد که اين تعداد در سالجاري به 18 کوره رسيده است.
اسلامي اظهار داشت: در حوزه قاچاق چوب و زغال در سال گذشته 269 فقره پرونده از سوي يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي استان تشکيل و به سازمان تعزيرات حکومتي براي رسيدگي به جرائم تحويل داده شد.
به گفته وي ، به منظور جلوگيري از قاچاق چوب و زغال در شهرستان لردگان 2 پاسگاه ايست و بازرسي ثابت و سيار در بحث قاچاق چوب فعاليت مي کند.
وي به افزايش ميزان حکم جرائم قاچاق چوب و زغال به عنوان يک عامل بازدارنده از تخلف در استان با هماهنگي سازمان تعزيرات حکومتي اشاره کرد و گفت: جرائم قاچاق چوب و زغال از سال گذشته از کيلوي 30هزار ريال به 200 هزار ريال افزايش پيدا کرده است.
معاون حفاظت امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري با تاکيد بر اينکه درصدي از مردم براي سودآوري به قطع درختان و زغال گيري مي پردازند و يا براي تصرف زمين هاي ملي افزود: با متخلفان اين حوزه برخورد جدي صورت مي گيرد.
به گفته وي، درصدي از مردم نيز به خاطر نياز و تامين معيشت خود اقدام به تخريب جنگل مي کنند، که بايد براي رفع مشکلات اين قشر زيرساختها از جمله اشتغال و معيشت فراهم ود.
اسلامي اظهار داشت: مقابله با عامل قاچاق چوب و زغال به عنوان يک تهديد براي جنگل هاي زاگرس نيازمند عزم ملي براي تعيين تکليف معيشت بهره برداران، جنگل نشينان است.
به گفته وي، سال گذشته در حوزه چراي دام 512 پرونده تخلف، قطع درخت 169 فقره پرونده، تصرف در اراضي جنگلي 141 پرونده و تصرف اراضي مرتعي 321 پرونده،قاچاق چوب و زغال نيز 269 پرونده تخلف تشکيل شد.
اسلامي با تاکيد بر اينکه برخورد قضايي تنها عامل کم کردن و مقابله با تخلفات زيست محيطي نيست، اظهار داشت: تا زماني که زيرساخت فراهم نشود اين عوامل تاثيرگذار نخواهد بود.
معاون حفاظت امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري گفت: به منظور کاهش وابستگي جوامع محلي و روستاييان حاشيه جنگل ها به چوب درختان براي تامين سوخت طرح واگذاري آبگرمکن هاي خورشيدي در قالب طرح تغيير الگوي مصرف سوخت از سال 91 در اين مناطق آغاز شده است.
وي گفت: تاکنون 800 دستگاه آبگرمکن خورشيدي براي تامين آب گرم جنگل نشينان که دسترسي به سوخت فسيلي ندارد از محل اعتبارات مختلف تامين شده است.
اسلامي اظهار داشت: اين آبگرمکن هاي خورشيدي با قيمت يارانه‌اي در اختيار مردم روستاهاي جنگل نشين شهرستان‌هاي لردگان، کوهرنگ، کيار و اردل توزيع و نصب شده است.
به گفته وي، براساس مطالعات دانشگاه شهرکرد که از جامعه هدف بيش از 100 نفر از مردم شهرستان لردگان که از آبگرمکن خورشيدي استفاده مي کردند، نصب اين آبگرمکن ها 88 درصد وابستگي و مصرف سوخت چوب و زغال را در بين مردم کم کرده است.
وي اظهار داشت: امسال نيز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي بيش از 200 خانوارديگر تحت پوشش پکيج کامل حمايتي براي سوخت قرار خواهند گرفت.
وي گفت: هم اکنون بيش از 20 هزار خانوار جنگل نشين در استان وجود دارد که انجام مطالعات علوم اجتماعي و توجه به مسايل اقتصادي و اجتماعي در اين حوزه کمرنگ است و اين امر مديريت جنگل را با شکل مواجه کرده است.
اسلامي ، از اجراي طرح هاي مديريت جنگل با روش هاي جنگل داري بدون نگاه کردن به مردم و بهره بردار انتقاد کرد و گفت: استفاده از چوب و زغال و هيزم در بين مردم به عنوان يک فرهنگ است و بايد در اين زمينه فرهنگ سازي شود.
وي گفت: در حوزه حفاظت از عرصه منابع طبيعي يکي از ظرفيت هاي خوب در قانون استفاده از تبصره يک ماده 55است که اختيار به اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري داده شد که ماموران يگان حفاظت در موارد برخورد با تخلف بدون دريافت حکم قضائي با دريافت مجوز از پاسگاه وارد عمل و آثار را تخريب کند.
معاون حفاظت امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري گفت: به منظور توسعه، حفاظت و اصلاح گونه هاي جنگلي در استان ازسال گذشته در يکهزار و 600 هکتار از جنگل هاي استان عمليات بيولوژيک آغاز شده است.
وي از اجراي طرح بوم سازگان جنگل با همکاري سازمان جنگل ها و مراتع خبر داد و گفت: در اين طرح اعتبار ويژه براي 11 استان زاگرس نشين پيش بيني خواهد شد.
**کاهش 94درصدي کشفيات قاچاق چوب و زغال در چهارمحال و بختياري
فرمانده يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري نيز با اشاره به اجراي طرح هاي گشت، حراست و جلوگيري از تخريب و تصرفات عرصه هاي منابع طبيعي در استان گفت: درسالجاري کشفيات قاچاق چوب و زغال در استان 94 درصد افزايش داشته است.
سرهنگ عليرضا بيگي افزود: به منظور افزايش حراست و حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي با بکارگيري قرق بان هاي رسمي، شرکتي و مردمي ، توانستيم به تعهدات و اهداف سازمان در عرصه جلوگيري از تخريب دست پيدا کنيم.
وي گفت: امسال بيش از 12 تن چوب و زغال قاچاق کشف و ضبط شده است.
بيگي با اشاره به افزايش ميزان جريمه جرائم زيست محيطي از سوي تعزيرات حکومتي استان به عنوان يک عامل بازدارنده از تخلف ياد کرد و گفت: اين امر بايد در استان هاي همجوار به خصوص استان اصفهان نيز اجرايي شود.
وي گفت: قاچاق چوب به دليل سودآوري زياد هنوز ادامه دارد و قاچاقچيان چوب را استان اصفهان به عنوان قطب توليد زغال کشور انتقال مي دهند.
سرهنگ بيگي با بيان اين مطلب از مسوولان خواست تا در حوزه افزايش جريمه جرائم زيست محيطي و تخلفات تجديدنظر شود.
وي گفت: ماموران يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان چهارمحال وبختياري سال گذشته به منظور حراست و حفاظت از عرصه هاي جنگلي 10 مورد درگيري و ضرب شتم داشتند که اين تعداددرسالجاري به 3 مورد رسيده است.
**تخلف در عرصه هاي محيط زيست پايين است
مسئول يگان حفاظت محيط زيست چهارمحال وبختياري گفت: با توجه به افزايش ضريب نظارت و بازرسي از عرصه هاي زيرپوشش محيط زيست و همچنين نصب دوربين در برخي مناطق تحت مديريت ميزان جرائم زيست محيطي به خصوص قاچاق چوب و زغال در اين مناطق کاهش داشته است.
نوربخش رضايي افزود: افزايش امکانات و پاسگاههاي محيط باني در چند سال اخير و تجهيز پاسگاه هاي محيط باني به خودروهاي کمک دار و موتورسيکلت از ديگر برنامه هاي اين اداره کل براي افزايش ضريب حفاظت است.
به گزارش ايرنا، در سالهاي اخير با فرهنگسازي در زمينه حفظ و حراست از منابع غني جنگلي ، تيغ تيز اره قاچاقيچان چوب و زغال در جنگل هاي زاگرس مياني بسيار کُند شده است و اکنون در اين مسير حيات جنگل ها به نوزندگي جديدي پس از اين حفاظت ها خواهد رسيد.
7360/2097
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،موسی جسور افزود: متخلفین برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

جسور با اشاره کاهش تخلف قطع درختان که از عمده‌ترین تخلفات محیط زیستی منطقه بود، گفت: با پیگیری‌ها و انجام گشت‌های مکرر، متخلفین قطع درختان در منطقه حفاظت شده نوروزلو شناسائی، دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده اند و با تلاش شبانه روزی یگان حفاظت شهرستان، تخلف چوب بری در منطقه حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پایان یادآور شد: قسمتی از منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو با وسعت ۱۱۵۰ هکتار در شهرستان میاندوآب واقع شده و از مناطق چهارگانه با ارزش تنوع زیستی بالا در استان به شمار می‌رود و برابر ضوابط قانونی هرگونه قطع درختان و برداشت مصالح رودخانه‌ای در این محدوده ممنوع بوده و مامورین یگان حفاظت محیط زیست با متخلفین بصورت قاطع و قانونی برخورد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند