Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@18:06:25 GMT

بیم و امیدهای بازنشستگی خانم صدراعظم!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۱۷۷

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل بازنشستگی صدراعظم آلمان و پیامدهای آن برای اروپا پرداخته که در ادامه از نظر می‌گذرد:

کناره‌گیری «آنگلا مرکل» از سمت صدراعظمی آلمان موضوعی است که نه تنها برای او بلکه امکان دارد برای تمام سیاستمداران اروپایی اتفاق بیافتد. منابع خبری آلمان اخیراً اعلام کردند او قرار است در سال ۲۰۲۱ پس از پایان دوران فعالیتش به عنوان صدراعظم آلمان، دیگر فعالیت سیاسی نداشته باشد و به نظر این تصمیم خانم مرکل تا حد زیادی برآمده از وضعیت سیاسی حزب دموکرات مسیحی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا جایی که او اخیراً در انتخابات درون حزبی نامزد نشد و شخص دیگری را برای رهبری حزبش در نظر گرفت. واقعیت این است که حزب دموکرات مسیحی در سال‌های اخیر روزهای رو به افول را تجربه کرده و سعی می‌کند با تعویض چند مهره از این حزب، آینده خود را تضمین کند و از این منظر کناره‌گیری مرکل در سال ۲۰۲۱ در همین راستا قابل درک و فهم است.

بسیاری از احزاب راست افراطی زمانی که خبر بازنشستگی مرکل در سال ۲۰۲۱ را شنیدند از این موضوع استقبال کردند و حتی خوشحال شدند؛ این اقدام و رفتار آنها را باید نوعی بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی در این خصوص دانست که به هر وسیله‌ای خواهان به کرسی نشاندن عقیده سیاسی خود و تحمیل آن بر دیگران هستند. در مقابل روز گذشته خانم مرکل با یک موضع کاملاً روشن به جریان‌های راست افراطی در آلمان و سراسر اروپا اعلام کرد که ناسیونالیسم افراطی دشمن اروپای واحد است. این دقیقاً نشان می‌دهد که مرکل نه تنها از مدل فعلی ناسیونالیسم رنج می‌برد بلکه از هم اکنون هشدار می‌دهد که بعد از کناره‌گیری از عرصه سیاسی چه اتفاقی برای آلمان و اتحادیه اروپا خواهد افتاد!

واقعیت این است که کارنامه مرکل در داخل آلمان بسیار درخشان و قابل قبول است. او رشد اقتصادی را افزایش داد و توانست بیکاری افسار گسیخته را کنترل کند اما به نظرم این مقبولیت او تنها در آلمان خلاصه نمی‌شود، بلکه سیاست او در قبال اتحادیه اروپا هم درست بوده است. مرکل توانست با ارائه بسته‌های نجات مالی مانع سقوط و ورشکستگی بسیاری از کشورها مانند ایتالیا و یونان شود؛ درست است که این بسته‌ها ریاضت اقتصادی را به دنبال داشت اما توانست خطر ورشکستگی دولت‌ها را کنترل کند. از منظری دیگر او به راحتی توانست شکاف ایجاد شده در اتحادیه اروپا را ترمیم کند و از این منظر نام او در تاریخ آلمان و اروپا ثیت و ضبط شده است.

به نظر می‌رسد پس از بازنشستگی مرکل، احزاب راست و چپ سنتی تا حدودی روند افول حیات سیاسی را تجربه کنند که در این بین حزب سوسیال دموکرات بیشترین شکست را داشته و خواهد داشت. از سوی دیگر احتمال رشد حزب سبزها وجود دارد و البته گرایش راست افراطی هم در حال صعود است و به خوبی رشد می‌کند. من معتقدم که جایگاه این جناح تا حدی زیادی تقویت شده و در آینده هم تقویت می‌شود اما اینکه به عنوان شریک دولت ائتلافی بتوان از آنها نام برد، امری غیر ممکن است. در این میان گرایش مردم آلمان به سمت دیدگاه سلبی پیش رفته و از سیاست ایجابی فاصله گرفته‌اند. آنها به خاطر شعار رای نمی‌دهند و این نکته می‌تواند برای سیاست‌مداران آلمان خطرناک باشد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آلمان آنگلا مرکل اتحادیه اروپا حزب دموکرات مسیحی آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی

سابق بر این افراد زمانی بازنشسته می‌شدند که سال‌های خدمت آنها به ۳۰ سال می‌رسید اما درحال حاضر قانون در حوزه بازنشستگی تغییراتی داشته است. افزایش سن بازنشستگی از مصوبات مجلس در ۲۸ آبان ماه بود.

به گزارش اکونگار این مصوبه در واقع یکی از بندهای ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه بود. مصوبه‌ای که البته هنوز زمان اجرای آن مشخص نشده است اما با توجه به اهمیت این مصوبه، در این مطلب مهم‌ترین مواد مربوطه را بررسی می‌کنیم:

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

۳‌. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

همچنین تبصره یک این ماده اجرای تمام یا بخشی از این مواد را مشروط بر این کرده است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد. تبصره شش این ماده هم قرر کرده است که افرادی که با تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای(۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

روایت رییس مجلس از میزان افزایش سن بازنشستگی

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز توضیح داده است که براساس این مصوبه سقف افزایش سنوات خدمتی برای آقایان «حداکثر۳۵ سال یا ۶۲ سال سن» است و سقف سن بازنشستگی برای خانم‌ها ۵۵ سال است. همچنین گفته شده که در این مصوبه میزان افزایش سنوات خدمت پلکانی است و بیشتر افراد در حد چند ماه به سنوات خدمت‌شان اضافه می‌شود و به میزان سنوات خدمت افرادی که به‌تازگی شروع به کار کنند نیز حداکثر ۵ سال اضافه می‌شود.

نگاهی به سن بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی

البته ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی نیز به موضوع بازنشستگی پرداخته است بر اساس این ماده، مشمولان این قانون با داشتن شرایط حداقل ۱۰ سال پرداخت حق بیمه مقرر، قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی و رسیدن سن مرد به ۶۰ سال و زن به ۵۵ سال تمام امکان استفاده از خدمات بازنشستگی برای این افراد فراهم است. ماده ۷۷ این قانون نیز به میزان مستمری پرداخته است. بر اساس این ماده مقدار مستمری یک‌سی و پنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه است مشروط بر آنکه از صددرصد متوسط مزد یا حقوق تجاوز نکند. در تبصره قانونی آن نیز متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری آمده که متوسط آن عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که براساس آن حق بیمه پرداخت شده ظرف ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه تقسیم بر ۲۴ خواهد بود.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903815

دیگر خبرها

  • احتمال محرومیت کشتی‌گیر آمریکایی و بازگشت رقیب ایرانی به المپیک پاریس!
  • جزییات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی
  • سن بازنشستگی تغییر کرد
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • پیشنهادهای بزرگ به بایرن مونیخ؛ پپ گواردیولا را برگردانید!
  • هشدارهای آمریکا درباره سفر به آلمان جدی شد
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
  • دلیل منع ورود پزشک فلسطینی به اروپا
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد