Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@02:35:41 GMT

راز بقای کرسی قوه مقننه در مشت‌های او!

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۷۶۲۴

راز بقای کرسی قوه مقننه در مشت‌های او!

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجلس شورای‌ اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی دارای اختیارات بسیاری است. حیطه این اختیارات تا استیضاح وزرا و رئیس جمهور وجود دارد که به همین دلیل نیز این نهاد در صدر تحولات سیاسی و اجرایی کشور قرار می‌گیرد تا جایی که امام خمینی (ره) مجلس را در راس امور می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانونی که وکلای ملت تصویب می‌کنند در امور جاری زندگی و پیشبرد سیاست‌های کشور تأثیر مستقبم دارد؛ به همین دلیل هم نوع عملکرد مجلس و به خصوص مدیریت آن اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. قانون مصوب کشور برای کرسی مدیریت مجلس شورای اسلامی، محدودیت زمانی قائل نشده است، موضوعی که منتقدان و مخالفان بسیاری دارد.

همین چند روز پیش بود که نمایندگان ملت با رأی خود رئیس خانه ملت را برگزیدند و جناب رئیس کسی نبود علی لاریجانی. البته پیش‌بینی غیر ازین نیز اندکی سخت بود مردی که بیش از یک دهه کرسی ریاست را از دست نداده بود و به «لابی من» مجلس شهرت دارد، تکیه‌گاه خود را به این آسانی از دست نمی‌داد.

کاپیتان یکه‌تاز قوه مقننه با اینکه در سال‌های اخیر منتقدان بسیاری داشته اما هربار با سبک سیاسی خاص خود، نقدها را به سمت دیگری هدایت کرده است.

مجلس در مشت لاریجانی

ریاست علی لاریجانی از سال 87 تا امروز با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه بوده است که نکات مهمی در برخی از انها نهفته است.

اظهار نظر جنجالی از سوی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به دست‌های پشت پرده مجلس اشاره‌ای می‌کند. حسینعلی حاجی دلیگانی معتقد است که لاریجانی همیشه در چند مجلسی که بوده، یک جمعیتی را برای خودش نگه می دارد؛ طیفی مثل رئیس مرکز پژوهش‌ها، آقای جلالی و تیپ‌هایی مثل آقای نعمتی. این آدم‌ها یک جمعی مثل خودشان را تشکیل می‎دهند و گوش به فرمان هستند؛ یعنی وقتی آقای رئیس می‌خواهد چیزی تصویب شود، به اینها می‌گوید بیایند به این سمت و اگر بخواهد تصویب نشود، بیایند در آن سمت.

با چنین اوضاعی به نظر می‌رسد مداومت ریاست لاریجانی بر مجلس باعث به وجود آمدن نوعی حلقه قدرت و رانت شده که در بزنگاه‌های مهم به نفع فرد یا جریانی خاص گردش کرده و باعث رقم خوردن خواسته‌های آنها می‌شود.

رانت در مدیریت مکرر

رانت؛ کلیدواژه‌ای که بسیاری از منتقدان ریاست‌های تکراری مجلس از آن بهره می‌برند و معتقدند تکیه زدن بیش از حد بر کرسی ریاست مجلس موجب به‌وجود آمدن ابعاد مختلفی از رانت‌های سیاسی می‌شود.

همانطور که عبدالرضا سیف مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تایید این موضوع که در صورت تکراری شدن ریاست یک نفر بر مجلس شورای اسلامی شاهد رانت و فساد در خانه ملت خواهیم بود می‌گوید که مجلس فعلی توانایی انجام فعالیت‌های بیشتری ندارد و باید هم انتظار داشته باشیم که اینگونه اداره شده و یک نفر به صورت مکرر رئیس خانه ملت شود.

وی اعتقاد دارد که وقتی مجلس با دولت همکاری می‌کند و به هیچ نهادی هم پاسخگو نیست امکان دارد زدوبندهایی بین نمایندگان مجلس رقم بخورد.

از نظر این استاد دانشگاه تهران، مجلس استقلال و آزادگی قبلی خود را ندارد و برای اینکه مجلس بهتری داشته باشیم باید افرادی راهی خانه ملت شوند که صادق باشند و روابط رانتی به وجود نیاورند، همچنین به دنبال تبانی با دولت نباشند.

نقاط سیاه کارنامه لاریجانی

چرخش نخبگان سیاسی و گردش افراد در کرسی‌های مهمی چون قوه مقننه باعث می‌شود تا حد زیادی از رانت جلوگیری شود. خانه‌ای که باید صدای ملت طنین‌انداز باشد اگر قرار باشد شورایی اداره شود نه‌تنها فسادستیز نخواهد شد بلکه کارکرد اصلی خود را نیز از دست داده و بیراهه می‌رود.

تاریخ مجلس شورای اسلامی پر است از نقاط مثبت و منفی که بهارستانی‌ها آن را رقم زده‌اند نزدیک‌ترین آن تصویب 20دقیقه‌ای برجام در مجلسی که ریاستش به دست لاریجانی بود.

دانشجویان انقلابی نیز همواره بر تصمیمات مختلف مجلس شورای اسلامی از تصویب برجام گرفته تا موافقت بر FATF و... اعتراض داشته‌اند و نوک پیکان آن نیز کسی نبود جز شخص اول مجلس شورای اسلامی. رضا اسدی مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز نیز عملکرد مجلس شورای در دوره ریاست ده ساله ریاست لاریجانی را دارای نقاط سیاه مهمی می‌داند که نمونه یکی از این موارد برجام است.

وی همچنین با اشاره به خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان شدن و پویایی مدیریت کشور اظهار می‌کند که جابه‌جایی در مدیریت باعث می‌شود افراد جدیدی بر سر کار آیند که با این کار قدرت از دست یک نفر خارج شده و کمک شایانی می‌کند تا رانت‌زدایی صورت پذیرد.

اسدی معتقد است تا زمانی که حزب بازی در مجلس باشد شاهد هستیم که تنها یک نفر برخانه ملت ریاست می‌کند و برای تغییر این حالت باید نمایندگان حزب بازی را کنار بگذارند.

گویا مجلس یرای اینکه طرحی نو در خود بیاندازد باید مدیریت کهنه خویش را تازه کند. این تازگی هم جز به دست خود نمایندگان رقم نخواهد خورد. نمایندگانی که با تک تک آرای مردم حوزه انتخابیه خود وارد مجلس می‌شوند تا بتوانند باری از روی دوش ملت بردارند. اما با رویه مدیریتی که در مجلس پیش آمده باید منتظر باشیم نمایندگان بیش از آنکه به رتق و فتق امور کشور بپردازند به حزب بازی خود مشغول باشند.

اگر انتخاب‌ها از روی آگاهی باشد نتایج شیرینی درپی دارد اما اگر این انتخاب از روی سیاسی‌کاری و حزب‌بازی باشد امیدی به کارآمدی مجلس نخواهد بود.

انتهای پیام/

171 / 320 علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی حاجی دلیگانی دولت مردم خانه ملت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی حاجی دلیگانی دولت مردم خانه ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، حاشیه‌های انتخابات یازدهم اسفندماه همچنان ادامه دارد و به ویژه در حوزه مجلس شورای اسلامی با گمانه زنی‌های داغ رسانه‌ای همراه است. حالا مهم‌ترین سوژه برای رسانه ای‌ها هم ریاست بر پارلمان است. پارلمانی که کمتر پیش آمده رئیسش دوباره انتخاب نشود (به جز حداد عادل) و امروز  برای تکرار ریاست محمد باقر قالیباف که برخلاف دوره گذشته که رای اول پایتخت را داشت، دیگر منتخبانی را بالای نام خود می‌بیند سخت‌تر از همیشه است.

اگر ۷ خرداد سال ۱۳۹۹ همه مطمئن بودند رئیس مجلس پس از علی لاریجانی، قالیباف خواهد بود، امروز و برای ۷ خرداد ۱۴۰۳ تردید‌ها بسیار بیشتر شده و رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است. شنیده‌های برخی رسانه‌ها نیز از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.   براساس این شنیده‌ها  افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد.

شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست. خبر آنلاین در توصیف این لابی‌ها نوشته است: «همه در حال لابی کردن و برگزاری جلسات‌شان هستند، برای این جلسات هم نام‌های پر طمطراقی می‌یابند؛ مانند «هم‌اندیشی منتخبان جدید مجلس» شاید برخی از آن‌ها هم‌فکر و همسو به نظر بیایند، اما این جلسات با محوریت برخی از منتخبان جدید تهران به صورت جداگانه برگزار شده و می‌شود که در یک جبهه قرار دارند.» در این میان، اما اظهارات اخیر ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس نشان داد که  گفتگو‌ها و لابی‌ها درباره گزینه‌های ریاست مجلس از شنیده‌ها گذشته و جدی و رسمی‌تر شده است.   او گفت: محمد باقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی نیز دیدار‌های فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم برای معرفی خود به عنوان نامزد ریاست مجلس و ارائه برنامه‌هایشان برنامه ریزی کرده‌اند.

وی افزود: ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی در تماس‌های تلفنی با بنده، آمادگی‌شان را برای نامزدی ریاست مجلس آینده اعلام کرده و عنوان کردند که با توجه به این که این توانمندی را برای برعهده گرفتن ریاست مجلس آینده در خود می‌بینند پا در عرصه گذاشته‌اند. ابوترابی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف نیز در مذاکرات حضوری که با بنده و نمایندگان داشتند، آمادگی خود برای ریاست مجلس آینده و نامزدی برای این جایگاه را اعلام کردند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کنار گزینه‌های ریاست مجلس، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز خود را به عنوان گزینه نایب رئیسی مجلس به منتخبین معرفی کرده است. وی افزود: همچنین منتخبین مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفتند تا فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.

با همه این احوال و  باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیئت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم. در چنین شرایطی، این که کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‌های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.  

 حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

رفته رفته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روزجمعه ۲۱ اردیبهشت ماه  نزدیک می‌شویم. انتخاباتی که شاید شور و حال دور اول را نداشته باشد، اما به باور کارشناسان می‌تواند ترکیب سیاسی بهارستان دوازدهم را تغییر دهد و از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از این رو مشارکت مردم اثرگذار است. اما همان طور که اشاره شد، دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف کرسی‌های باقی مانده؛ در انتخاب رئیس آینده مجلس نقش مهمی ایفا می‌کند.

در همین راستا معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  در جدیدترین اظهارنظر خود درباره مجلس دوازدهم،  ضمن تاکید بر اهمیت دور دوم انتخابات در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیئت رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مسئله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالی که در دوره‌های قبل  دولت‌ها این گونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب خود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • از «مصطفی سعیدی سیرائی» چه می‌دانیم؟مدیری اجرایی با سوابق شهرداری
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد