Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، وحید احمدی امروز شنبه در نشست خبری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مورد برگزاری کارگاه بین المللی سیاستگذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری، اظهار کرد: در ۲۶ جولای ۲۰۱۸ میلادی، نامه پیشنهاد برگزاری کارگاه سیاستگذاری ترویج علم، نوآوری و فناوری از سوی مرکز علم و فناوری کشورهای غیرمتعهد و سایر کشورهای در حال توسعه با عنوان NAM ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: موضوع انتخاب شده برای این کارگاه، سیاستگذاری ترویج علم، نوآوری و فناوری است که برای نخستین بار در ایران مطرح می‌شود.
به گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این کارگاه برای نخستین بار در سطح کشورهای جنبش غیرمتعهدها و جمهوری اسلامی ایران روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه جاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موزه ملی ملک و صندوق نوآوری و شکوفایی با ۴۰ سخنران ایرانی و بین المللی برگزار می‌شود.
به گفته احمدی، جدید بودن این موضوع دریچه جدیدی را بر روی سیاستگذاران مبنی بر توجه به عموم جامعه می‌گشاید.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد اهداف این کارگاه بین المللی، اظهار کرد: شناسایی سیاست‌های پژوهشی مشترک کشورهای عضو مرکز علم و فناوری NAM از جمله شناسایی سیاست‌های ایران و سایر کشورهای در حال توسعه، اولویت این کارگاه است. ایجاد شبکه‌های رسمی و غیر رسمی از افراد ذینفع از جمله سیاستگذاران، دانشگاهیان و نوآوران و راه اندازی گروه‌های فعال و تأثیرگذار برای حمایت نهادی از فعالیت‌های نوآورانه در سطح ملی و روستایی دو هدف دیگر این کارگاه بین المللی به شمار می‌آید.
وی در مورد محورهای کارگاه بین المللی سیاستگذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری، گفت: شناسایی زمینه‌ها و راهبردهای آموزشی برای ترویج علم، فناوری و نوآوری، توسعه زیرساخت‌های علم و فناوری برای ترویج علم، نقش آموزش رسمی و غیر رسمی در ترویج علم، فناوری و نوآوری، شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های ترویج علم مهمترین محورهای این کارگاه است.
مشاور وزیر علوم در مورد کشورهای عضو NAM، تاکید کرد: هزینه ایاب و ذهاب مهمانان خارجی بر عهده NAM و هزینه امور داخلی با کشور میزبان یعنی ایران است؛ همچنین نمایندگانی از کشورهای کلمبیا، میانمار، زیمبابوه، زامبیا، هند، پاکستان، بوتان، موریس، کامبوج، مالزی، نیجریه، کوبا، فلسطین، توگو، سریلانکا، اندونزی به ایران سفر می‌کنند.
احمدی با بیان اسامی حامیان و مشارکت کنندگان داخلی در این کارگاه بین المللی، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان امور دانشجویان، سازمان برنامه و بودجه، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موزه ملی ملک، موزه ملی علوم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، جهاد کشاورزی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، کمیسیون‌های ملی یونسکو و آیسسکو، انجمن ترویج علم ایران، در این کارگاه شرکت می‌کنند.
احمدی، گفت: ترویج علم یکی از موضوعات اساسی در دنیا بوده و ایران به دنبال این مسئله است که آیا حوزه علمی به عنوان لایه منفک از جامعه محسوب می‌شود یا لایه‌ای در تعامل با جامعه.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تاکید کرد: از دلایل توسعه یافتگی کشورها، درهم آمیختگی لایه‌های علمی با بدنه جامعه است. در غیر این صورت دانشگاه‌ها کار خود را انجام می‌دهند و مردم هم کار خودشان، در نتیجه توسعه یافتگی به جامعه منتقل نمی‌شود.
به گفته مشاور وزیر علوم، از سوی دیگر، مردم با شِبه علم و خرافه مواجه می‌شوند. بنابر این کشورها در تلاش هستند یافته‌های علمی را به سمت مردم هدایت کنند.
به گفته احمدی، کارگاه بین المللی یاد شده بر این مسئله تاکید دارد که اگر کشورها حرکتی به سمت توسعه یافتگی انجام می‌دهند، ترویج علم به عنوان ضرورت اصلی اجرای ساختار علمی کشور محسوب شود./‏
 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۷۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود صدری‌نسب، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه بانک ذخایر دریایی ایران بر ضرورت توجه به دخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه ملی و همچنین عامل تاثیر گذار در امنیت غذایی و اقتصادی کشور تاکید کرد.

وی عنوان کرد: چرخه تولید و توسعه اقتصادی بر اساس علوم و فناوری‌های نوین در همه حوزه است. در این میان حوزه زیست فناوری با تاثیرات پر شتاب در همه زمینه زندگی از اهمیت زیادی در همه کشور‌ها برخوردار است. در این میان حوزه آبزیان در ایران به ویژه در اکوسیستم خلیج فارس که تنوع خوبی دارد، نیازمند حفاطت و توجه است.

 صدری نسب توضیحات جامع و مفیدی در زمینه  اقیانوس شناسی فیزیکی خلیج فارس، و بررسی اثرات جریان‌های دریایی و ویژگی‌های فیزیکی خلیج فارس بر حضور و تجمع شیلات و آبزیان در مناطق مختلف این خلیج در زمستان و تابستان، راه‌حل‌های کاربردی‌ای را در راستای برنامه‌ریزی هوشمند و هدفمند برای بهره‌برداری بهینه از ذخایر دریایی و منابع طبیعی خلیج فارس ارائه کرد.

همچنین دکتر ناصر فرخی معاون بین الملل مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز در این افتتاحیه به پتانسیل بالای خلق ثروت از محصولات دانش بنیان بر پایه منابع زیستی دریایی اشاره کرد و با توجه به آغاز بهره برداری کشور‌های حاشیه خلیج فارس از زیستگاه‌های مشترک با ایران، اهتمام سریعتر به ذخیره سازی نمونه‌های زیستی و بهره برداری از منابع ارزشمند این حوزه را ضروری اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی بانک ذخایر دریایی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه دستگاه‌ها حفاطت از ذخایر دریایی سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • برگزاری کارگاه بین‌المللی تئوری مخابرات با حمایت همراه اول
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد