Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:48:56 GMT

تحقق راهبردهای گام دوم انقلاب با مدیریت و فرهنگ جهادی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۲۶۴۸

تحقق راهبردهای گام دوم انقلاب با مدیریت و فرهنگ جهادی

 به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ جهاد سازندگی از جمله نهادهای مؤثر و کاربردی جمهوری اسلامی است که چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با حکم امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسیع و سریع در راستای محرومیت زدایی، افزایش تولیدات کشاورزی، توسعه و عمران روستاها، جهاد سازندگی به منظور فراهم آوردن نهضتی همه‌جانبه برای مبارزه با فقر و محرومیت و توسعه و عمران روستایی به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ادغام ۲ وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی در ۱۳۷۹ خورشیدی، وزارت جهادکشاورزی تشکیل شد. لایحه ادغام این ۲ وزارتخانه را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تهیه و پس تصویب هیات وزیران در ۲۶ مرداد ۱۳۷۹ خورشیدی با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این لایحه پس از ماه‌ها بحث و بررسی کارشناسانه در ۶ دی ۱۳۷۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و ۱۰ دی ۱۳۷۹ به وسیله شورای نگهبان تایید شد.

نهادهای متولی، پیشگیری از موازی کاری و ایجاد ناهماهنگی در سیاست‌ها و برنامه‌ها را از جمله دلایل این ادغام عنوان کردند. رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم کشور است. در تامین امنیت غذایی چهار محور حفظ منابع پایه شامل مدیریت بر زمین، آب و خاک؛ تولید و کشت، منابع و نهاده‌ها، بازار عرضه و مسایل اقتصادی تولید مدنظر قرار دارد که در صورت دستیابی به این چهار اصل، امنیت غذایی تامین خواهد شد.

از جمله مهم‌ترین اهداف وزارت جهاد کشاورزی می‌توان به توسعه طرح‌های حفظ امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی، استفاده از ظرفیت‌های هدفمندی در فعالیت‌های تولید کالا و خدمات، ارتقای بهره وری اشاره کرد. هر سال از ۲۱ تا ۲۷ خرداد را به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری کرده‌اند و پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به این مناسبت و به منظور بررسی دلیل و عوامل شکل گیری و اقدامات این نهاد انقلابی به گفت وگو با «محمد تقی امان پور» عضو اصلی هیات موسسان جهاد پرداخته است:

متن این گفت وگو را در ادامه می‌خوانیم:

- متن این گفت وگو را در ادامه می‌خوانیم:

ایرنا: چگونگی و چرایی بستر تشکیل جهاد سازندگی را تبیین کنید؟

امان پور: ماجرای تشکیل جهاد سازندگی روند جالب و کم نظیری دارد؛ بدین ترتیب که اعضای انجمن اسلامی پس از پیروزی انقلاب که شامل افرادی چون شهید رحمان دادمان، شهید حسین شوریده، علیرضا افشار، محمود حجتی، حبیب الله بیطرف، محسن میردامادی، خانم فیروزآبادی، ابراهیم اصغرزاده و بنده بودیم که در ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی خدمت امام خمینی (ره) رسیدیم.

جلسه ما با امام (ره) مقدمه‌ای برای دیدار با مهدی بازرگان نخست وزیر وقت بود که ۲ روز پس از ۳۰ بهمن انجام شد. در نتیجه این دیدار، بازرگان به انجمن اسلامی که قصد کمک و همکاری داشت، حکمی اعطا کرد که به موجب آن، اعضای این انجمن به جهت برقراری امنیت در روستاها و شهرهای کوچک به مناطق مختلف ایران اعزام شوند.

ایرنا: پس آیا می‌توان گفت که منشا تشکیل جهاد، بیشتر امنیتی و سیاسی بود؟

امان پور: پس از استقرار و تحقیقات میدانی از ابعاد مختلف جزییات زندگی روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور اطلاعات دقیق و کاملی به دست آمد. از جمعیت ۳۵ میلیونی ایران در آن زمان نزدیک به ۶۵ درصد آن مربوط به جامعه روستایی بود و ۹۵ درصد آنها از امکانات اولیه نیز محروم بودند. از این رو لزوم توجه به روستاییان از نظر سیاسی و امنیتی بسیار حایز اهمیت شد که این اطلاعات به طور مستمر به امام (ره) و دفتر نخست وزیری گزارش داده می‌شد.

نتیجه این گزارش‌ها و دیدارها به تدوین طرحی منجر شد که در اردیبهشت به وسیله نمایندگان انجمن اسلامی به عنوان طرح «جهاد کشاورزی» تنظیم شد و در ۲۸ اردیبهشت به شهید آیت الله «سید محمد حسینی بهشتی» رییس دیوان عالی کشور تحویل داده شد و وی این طرح را به حضور امام (ره) ارایه دادند. بازخورد این طرح که نتیجه ماه‌ها تلاش شبانه روزی، مشاهده و پژوهش میدانی از مناطق محروم کشور بود با واکنش مثبت امام خمینی (ره) همراه شد.

بنابر تصمیم امام خمینی (ره) اعضای انجمن اسلامی مقدمه و بستر لازم را برای شروع فعالیت رسمی و همگانی جهاد سازندگی در تمام مناطق کشور فراهم آوردند و امام (ره) در ۲۷ خرداد، حکم شروع به کار و تاسیس جهاد سازندگی را اعلام کردند.

ایرنا: نقش نهادهای مردمی و علمی همچون دانشگاه‌ها و مساجد را در پیشبرد برنامه‌های جهاد سازندگی چگونه تبیین می‌کنید؟

امان پور: نقش دانشگاه‌ها و مسجدها در اجرای برنامه‌های جهاد سازندگی، بسیار تاثیرگذار بود. جهاد سازندگی در تدوین و اجرای طرح‌های خود از آمار و ارقام دقیق و علمی دانشگاه‌ها بهره می‌گرفت و به عبارت دیگر دانشگاه‌ها یکی از بنیادهای مهم جهاد سازندگی برای تصمیم گیری ها و برنامه‌های کلان و کاربردی بود. همچنین مسجدها از دیگر نهادهای مردمی تاثیرگذار برای تعامل، حمایت و همکاری با مردم برای اجرای طرح‌ها در مناطق محروم و روستاها بود و این نهاد به دلیل ارتباط نزدیک و مداوم با آحاد مختلف مردم نقش بسیار پر رنگی در اجرا و عملی کردن طرح‌ها داشت و مکانی برای اعتماد متقابل مردم و مسؤولان جهادی به شمار می‌رفت.

ایرنا: مهمترین اقدامات، جهاد سازندگی پیش از ادغام ۲ وزاتخانه جهاد و کشاورزی چه بوده است؟

امان پور: جهاد در عرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی و امنیتی بسیار تاثیرگذار و جریان ساز عمل کرد اما با این وجود در زمستان ۱۳۶۲ به تصمیم مجلس شورای اسلامی، وظیفه انجام امور فرهنگی از جهاد گرفته شد. این سازمان از ابتدای تاسیس تا دی ۱۳۶۲ خورشیدی اقدامات فرهنگی و آموزشی مختلفی را انجام داد که آثار آن پس از گذشت سه دهه غیرقابل انکار است. مهمترین کارهای فرهنگی که در این مدت به وسیله جهاد انجام شد، عبارت بود از:

۱- شورای روستاها به منظور اجرای تمام امور مربوط به روستاییان شامل توسعه، ساخت و ساز، حل اختلاف و رفع مشکلات مردم تشکیل شد که این طرح با عنوان شورای شهر در شهرها نیز مطرح و به اجرا درآمد.

۲- ترویج سبک زندگی که با نمایش فیلم در روستاها و مناطق محروم جهت ارتقای فرهنگی و آموزشی ساکنان این مناطق اجرایی شد.

۳- ایجاد کتابخانه های ثابت و سیار که سبب می‌شد تا فرهنگ کتابخوانی و ترویج آن در مناطق محروم که قابلیت دسترسی به کتاب نداشتند، فراهم شود و هم اکنون نیز این ابتکار به وسیله بسیاری از جامعه شناسان و متولیان آموزشی و فرهنگی برای رفع محرومیت از مناطق توسعه نیافته کشور مورد توصیه قرار می‌گیرد.

۴- اعزام روحانیان به روستاها که وظیفه آموزش، ترویج فرهنگ اسلامی، بیان احکام و اخلاق دینی را بر عهده داشتند که این مساله با استقبال مردم نیز مواجه شد.

۵- نهضت سوادآموزی یکی دیگر از مهم‌ترین و ماندگارترین اقدامات فرهنگی آموزشی جهاد سازندگی بود که سبب باسواد شدن و ارتقا آموزشی شمار زیادی از افراد علاقه مند و محروم از امکانات تحصیلی در روستاها شد و به طور قطع تاسیس نهضت سوادآموزی یکی از با اهمیت ترین عملکردهای آموزشی و فرهنگی تاریخ جمهوری اسلامی از بدو شروع تا به حال عنوان می‌شود که مورد توصیه و توجه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

ایرنا: به عنوان نمونه و الگوی عملی و کاربردی مدیریت و فرهنگ جهادی، چه متد و الگویی را می‌توان در پیش گرفت؟

امان پور: آنچه مقام معظم رهبری از آن به عنوان بصیرت نام می‌برند و کلید و شالوده موفقیت دوره جدید انقلاب اسلامی یا گام دوم انقلاب به شمار می‌رود، همان بازگشت به فرهنگ و مدیریت جهادی است که هدف اصلی انقلابیون و علت پیروزی‌های کشور در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

ایرنا: در ارتباط با اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی در طول چهار دهه فعالیتش در حوزه توسعه کشاورزی انجام داده است. تحلیل و ارزیابی خود را بفرمایید؟

امان پور: در ابتدا باید فعالیت جهاد کشاورزی در طول این ۴۰ سال را معجزه آسا عنوان کرد و از دوستان جهاد کشاورزی و برادران جهادی تقدیر کرد. زمانی این توصیف قابل فهم می‌شود که شما بتوانید تحلیل درستی از شرایط پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب از وضعیت کشاورزی در ایران داشته باشید. مقایسه این ۲ وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که این اقدامات معجزه آسا و انقلابی بوده است به طوری که ما در زمینه محصولات دامی با ۳۳۰ درصد رشد مواجه بودیم و میزان آن به ۱۵ هزار تن رسیده است. در بحث دانه‌های روغنی که البته جای کار زیاد دارد و می‌بایست جهت خودکفایی در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد میزان واردات از ۲۶ تن به ۲.۳ میلیون تن افزایش داشته است که نشان از رشد چشمگیر واردات به دلیل فرهنگ مصرف گرایی و افزایش جمعیت دارد. در حوزه گندم، تولید این محصول راهبردی در ۱۳۵۷ حدود ۴ میلیون تن بود که برپایه آماری که به تازگی منتشر شده به عددی حدود ۱۳.۵ میلیون تن رسیده است و افزایش ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت تولید شیرخام از ۲ میلیون متر مکعب در ۱۳۵۷ به ۱۰ میلیون متر مکعب رسیده و در زمینه تولید شکر نیز اعداد و ارقام جالبی منتشر شده است. تولید شکر در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی از ۶۳۰ هزار تن به ۲ میلیون تن رسید. همچنین در بخش زراعت و با رشد ۳۲۰ درصدی مواجه بودیم که اکنون به ۸۴ میلیون تن افزایش یافته است.

بخش آبی و شیلات از مهم‌ترین بخش‌هایی به شمار می‌رود که در مقایسه با ۴۰ سال پیش رشد چشمگیری را تجربه کرد و حتی می‌توان از آن به عنوان انقلاب شیلات نام برد چراکه با رشد ۲ هزار و ۱۰۰ درصدی از میزان ۳ هزار تن به تولید ۱.۱ میلیون تن رسید. در بخش تولید تخم مرغ و محصولات باغی نیز به ترتیب افزایش ۳۲۰ و ۵۱۵ درصدی گزارش شده است.

البته در این میان نباید شرایط و وضعیت سال‌های ابتدایی انقلاب را با اکنون یکسان تصور کرد. در آن زمان جمعیت ایران ۳۵ میلیون بود که اکنون به ۸۵ میلیون تن رسیده است. تفاوت دیگری که در این سال‌ها باید مدنظر قرار داد، کاهش مرگ و میر و افزایش وضع بهداشت عمومی جامعه محسوب می‌شود که به بهبود کیفیت زندگی و رفاه نسبی انجامیده است. با این وجود تغییر الگوی مصرف و افزایش مصرف سرانه از مهم‌ترین عواملی به شمار می‌رود که در مقایسه با سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب رشد و تغییر زیادی یافته است.

ایرنا: در خصوص راهبردهای تعیین کننده پیش روی وزارت جهاد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه این وزارتخانه چه تحلیلی دارید؟

امان پور: اکنون تنها ۳۰ درصد از ظرفیت‌های کشاورزی در ایران به فعلیت رسیده است و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت بالقوه در اختیار این بخش مهم و راهبردی کشور قرار دارد. وزارت جهاد کشاورزی با در اختیار داشتن ابزارهایی چون نظام مهندسی و نیروهای متخصص، ارز ترجیحی، کشتی‌ها و دیگر لوازم سخت افزاری و نرم افزاری نقش بسیار مهمی را می‌تواند در توسعه ملی ایفا کند. از این رو لزوم توجه و توسعه این بخش مهم در ابعاد مختلف اقتصادی و معیشتی می‌بایست مورد استفاده و بهره وری قرار گیرد و در آخر اینکه ایجاد راهکارهای مفید برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه در حوزه کشاورزی در کنار افزایش ارزش افزوده تولیدات کشاورزی به رشد تولیدات بخش کشاورزی، بهبود وضع معیشتی و اشتغال کشاورزان می‌انجامد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی هفته جهاد کشاورزی ابراهیم اصغر زاده امام خمینی ره مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرهنگ دوم پاسدار علیرضا ایراندوست در نشست خبری امروز ۱۱ اردیبهشت که به مناسبت هفته بسیج سازندگی برگزار شد، با بیان اینکه از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت به عنوان هفته بسیج سازندگی اقدامات شاخص جهادگران معرفی و رونمایی می‌شود، عنوان کرد: پروژه بزرگ آبرسانی استان قم که از طریق قرارگاه امام حسن(ع) اجرا شده و بسیج سازندگی قم معین اجرایی آن در قم بود در ۱۸ اردیبهشت در روستای بیدهند و کرمجگان افتتاح می‌شود؛ همچنین در این روز پروژه دو کاربری سالن ورزشی و حسینیه روستای ویریج که با مشارکت مردم ساخته شده است نیز راه‌اندازی می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم، راه اندازی چند کانال آب کشاورزی و لوله کشی، سم پاشی محل نگهداری دام‌ها، برگزاری میزهای خدمت توسط بسیج کارمندان، طرح ویزیت رایگان شهید رهنمون و افتتاح پنج صندوق قرض‌الحسنه را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج سازندگی برشمرد.

وی با اشاره به اعطای ۱۵۷ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ گفت: ۹۳ میلیارد تومان این وام‌ها توسط بانک‌ها به متقاضیان واگذار شده است که در زمینه وام‌های اخذ شده رتبه اول را در بین دستگاه‌های متولی داریم.

ایراندوست با بیان اینکه همه فعالیت‌های گروه‌های جهادی توسط مرکز جهادی ساماندهی می‌شود، اضافه کرد: مرکز جهادی قم دو قرارگاه جهادی جغرافیا محور دارد که قرارگاه جهادی در غرب قم یعنی منطقه پردیسان قرارگاه حضرت معصومه(س) و قرارگاه شهدای جهادگر در شرق استان شامل؛ سلفچگان، کهک، خلجستان و جعفریه که به صورت کاملا مردمی فعالیت می‌کنند؛ تعمیر و مرمت منازل محرومین، اعطای جهیزیه و لوازم‌التحریر، بسته‌های معیشتی از جمله فعالیت های این قرارگاه‌ها است.

وی با اشاره به مرمت ۱۰۲ منزل محرومان و نیازمندان در سال گذشته، ادامه داد: یکی از کارهای ویژه‌ای که امسال از طریق قرارگاه های جهادی صورت گرفت مشارکت در غرس درختان بود که در طول هفته روزانه هزار نهال غرس می‌شد و با اعلام فراخوان در روزهای جمعه هر هفته مردم نیز پای کار آمدند که این فرآیند در خلجستان ادامه پیدا می‌کند.

ایراندوست حضور و استقرار ائمه جماعت و مبلغان به همراه خانواده را از بهترین روش‌های تبلیغی برای روستاها دانست و گفت: در این راستا اقدامات لازم برای هفت روستا صورت گرفته و امام جماعت با خانواده خود مستقر شده است.

وی با اشاره به برگزاری پایگاه‌های علمی جهادی تصریح کرد: در گذشته کلاس‌های تقویتی با همکاری گروه‌های جهادی و با توان محدود برگزار می‌شد اما با همکاری بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش طرحی اجرا می‌شود که با استفاده از ظرفیت بسیج فرهنگیان و ظرفیت مدارس این کار به صورت فراگیر انجام شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم با بیان اینکه فعالیت قرارگاه کلاسی نو در هفته بسیج سازندگی آغاز می‌شود، یادآور شد: هدف از این قرارگاه تعمیر و نوسازی مدارس است و اقدامات اجرایی این کار توسط گروه‌های جهادی تخصصی صورت پذیرفته و نظارت و معرفی مدارس به اداره کل نوسازی و توسعه مدارس استان واگذار شده است.

وی ادامه داد: ۲۴ اردیبهشت رزمایش اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه‌ با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

ایراندوست جشنواره روایت جهاد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۵ اردیبهشت از پوستر این جشنواره رونمایی می‌شود و اختتامیه آن نیز در آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • تشریح برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم
  • برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد
  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد