Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- علي اکبر رائفي پور با بيان اينکه «دامادها» رده جديد در آقازادگي در حوزه فرهنگي، اقتصاد و اجتماعي کشور هستند، گفت: پديده آقازادگي منجر به هدررفت نيروهاي کارآمد مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، برنامه اين هفته نسل امروز (جمعه 31 خرداد) با موضوع پديده آقازادگي (نگاهي آسيب شناسانه به رفتار فرزندان برخي مسئولان درجامعه امروز) با حضور علي اکبر رائفي پور پژوهشگر و استاد دانشگاه، مهدي صيادشيرازي فرزند شهيد صياد شيرازي و احمد اميرآبادي فراهاني عضو هئيت رئيسه و نماينده قم در مجلس و اجراي امير ابراهيم رسولي به روي آنتن شبکه پنج رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علي اکبر رائفي پور که به عنوان ميهمان ويژه در اين برنامه حضور داشت، اظهار کرد: پديده آقازادگي از لحاظ ماهوي جديد نيست. اين پديده در کل دنيا وجود دارد و مختص ايران نيست.
وي ادامه داد: در حال حاضر ماجراي دختر و داماد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مشهود است که در سياست دخالت مي کنند و به دنبال جنگ هستند و در واقع کارهايي در سطح کلان انجام مي دهند.
رائفي پور افزود: قبل از انقلاب نيز در کشور پديده آقازادگي وجود داشته است که مي‌توان اشرف و غلامرضا پهلوي را مثال زد.
وي با اشاره به اينکه لفظ آقازادگي از ابتدا الزاماً معنايي با بار منفي نداشته است،  در واقع فرزند عالمي را به عنوان آقازاده معرفي مي کردند، گفت: آقازادگي با معناي منفي همراه نبود زيرا فضاي انحراف وجود نداشت به اين صورت که اگر فرد از ظرفيت و پتانسيل بالايي برخوردار نبود نمي توانست از موقعيت خانواده و اشخاص نزديک خود سوء استفاده کند.
رائفي پور بيان کرد: بعد از انقلاب پديده آقازادگي رنگ و بوي سياسي گرفت،  در واقع لفظ آقازادگي از دولت سازندگي به بعد ايجاد شد و آرام آرام جاي خودش را به عنوان يک مفهوم در فرهنگ و ادبيات سياسي و اجتماعي ما باز کرد.
وي اظهار کرد: با توجه به ادبياتي که وجود دارد آقازادگي به معني فرزند کسي بودن نيست در واقع يک انتساب اهميت دارد و شايد برادر، خواهرزاده و يا برادرزاده شخصي باشد. دامادها رده اي جديد هستند که کارهاي شگفت انگيزي را در حوزه فرهنگي، اقتصاد و اجتماعي در کشور انجام مي دهند. حتي در يکي از پرونده ها همکلاسي فرزند يکي از شخصيت ها با توجه به اين نزديکي به ثروت کلان رسيده بود.
رائفي پور گفت: پديده آقازادگي منجر به هدر رفت نيروهاي کارآمد مي شود. افرادي هستند که در رشته هاي مختلف تحصيل کردند و چون نسبي و سببي با شخصي ارتباط ندارد، ممکن است تمام استعدادهايشان هدر رود و بي انگيزگي در مردم شکل گيرد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دلايل شکل گيري آقازادگي در کشور چيست؟ گفت: مقصر اصلي در ايجاد آقازادگي را آقا (پدر خانواده) مي دانم زيرا فرزندان خود را مديريت، کنترل و تربيت نکرده که متاسفانه منجر به شکل گيري چنين پديده اي شده است. پدر خانواده بايد وظايف خود را در قبال فرزند انجام دهد.
رائفي پور ادامه داد: روابط فراقانوني در مواجه با برخي از منتسبين منجر به شکل گيري آقازادگي مي شود و اين مقابله با شايسته سالاري است. فردي بدون داشتن شايستگي لازم به موقعيتي دست پيدا کند و از اطلاعات و شرايط خاص به سبب انتساب با يکي از مسئولين برخوردار شود، رانت است.
وي تاکيد کرد: در شکل گيري پديده آقازادگي بخشي مسئولين و بخش ديگر جامعه مقصر است، البته توهمي در مردم وجود دارد مبني بر اينکه فرزند مسئولي، جايگزين او خواهد شد، گاهي اوقات فرزند از پدر هم اثرگذارتر بوده است.
رائفي پور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه به پديده آقازادگي بايد جناحي نگاه کنيم؟ بيان کرد: در حال حاضر اصولگرا، اصلاح طلب اعتدالي با هم ازدواج کردند و نمي توان سر نخ را پيدا کرد و اين پديده اصلا متعلق به يک جناح نيست.
وي تصريح کرد: صرف ازدواج به اين شکل مشکلي ندارد اما نياز به مراقبت بيشتري دارد زيرا زمينه مناسب براي فساد وجود دارد. مسئوليني مانند رهبر معظم انقلاب هستند که به افراد خانواده خود سخت مي گيرند، به اين صورت که تا زماني که ايشان مسئوليت دارند، فرزندانشان حق گرفتن هيچ سمتي را ندارند.
رائفي پور تاکيد کرد: آقازاده ها بايد بيشتر سختي بکشند مثلا دکتر صياد شيرازي تحصيل کرده و شايد اگر فرزند شهيد صياد شيرازي نبود بيش از 20 بار در اين برنامه حضور پيدا مي کرد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه تکليف مردم، نسل امروز و آقايان در مقابل پديده آقازادگي چيست؟ گفت: فرزند يک مسئول داشته پدرش را ندارد اما به شدت مورد توجه و احترام قرار مي گيرد، اين شخصيت حبابي است و با استفاده از نسبتي که دارد، براي پر کردن خلا ميان حقيقت و واقعيت با سلبريتي ها و افراد ثروتمند ارتباط برقرار مي کند و اين رابطه براي دو طرف سود دارد.
رائفي پور افزود: فقط کافي است اين فرد اطلاعات را به تجار بدهد و 10 درصد سود بگيرد، قطعا سود آنچناني خواهد برد، عمدتا اين افراد در فسادهاي اقتصادي مشارکت دارند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه راهکار شما در مقابل پديده آقازادگي چيست؟ بيان کرد: بايد قانونگرايي باشد و اين بر مي‌گردد به حاکميت و دولت ها تا جلوي اين مسئله گرفته شود البته مهم ترين مسئله تربيت صحيح خانواده است که فرزنداني درست را به جامعه معرفي کنند.
رائفي پور در پايان خاطر نشان کرد: بايد براي مردم نيز فرهنگ سازي شود زيرا فرزندان مسئولين براي مردم جذاب و عجيب هستند. بايد به مردم آموزش داد که در مقابل فرزندان مسئولان جو زده نشوند.

*صياد شيرازي: متاسفانه برخي مسئولين کمتر به وضع فرزندانشان رسيدگي مي‌کنند
مهدي صيادشيرازي فرزند شهيد امير سپهبد صياد شيرازي اظهار کرد: آقازادگي مسئله مهمي در فضاي اجتماعي ما محسوب مي شود. فرزند برخي از شخصيت ها در مسير غير از مسير وارسته پدر قرار مي گيرند.
وي با اشاره به اينکه بنده که به دنبال سمت و مسئوليت نبودم و در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه از شما به عنوان فرزند شهيد خواسته اي مطرح شده که کاري را انجام دهيد؟ گفت: مواردي در حوزه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي وجود داشته است و تمام اين بخش ها را با تدبير و بررسي بر روي آنها توجه کرده ام و به دليل جايگاه و شأنيت نام پدر رعايت کرديم.
صياد شيرازي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شهيد صيادشيرازي در چه مواردي شما را نهي مي کردند؟ بيان کرد: در فضاهايي که نياز بود مثلا در زمينه تحصيل تشويق مي کردند. به حوزه معنويت، اخلاقي و علمي ترغيب مي کردند و به عنوان پدر و يک دوست کنار ما بودند و گاهي با عمل خودشان ما را تربيت مي کردند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه معيارتان در برقراري رابطه با افراد مختلف چه بوده است؟ تاکيد کرد: در همه معيارها تلاش ام بر اين بوده که معنويت را در نظر بگيرم و اصلا موقعيت فرد و خانواده در رفاقت و ازدواج ام دخيل نبوده است و با اراده و اختيار خودم روابط ام را کنترل کردم.
صياد شيرازي اظهار کرد: قشري که واقعا نياز به هدايت دارد، بايد مهارت ها و توجه هايي نسبت به آنها شود تا دچار مشکل نشوند اما آن قشري که خوب عمل کردند و شأنيت را نگه داشته اند بايد از آنها استفاده شود البته اين افراد نيز نبايد متکبر شوند و اين روند را تا زماني که زنده اند بايد ادامه دهند.
صيادشيرازي ضمن توصيه به آقا و آقازاده ها گفت: معمولا آقاها حجم فعاليت شان زياد است و زمان کمتري را براي خانواده و فرزندان مي گذراند البته رسيدگي به فرزندان از اهميت بالايي برخوردار است.
وي در پايان خاطر نشان کرد: افرادي که شأنيت خود و خانواده را حفظ کردند، اين راه را با قوت بيشتري ادامه دهند و افرادي که از موقعيت شان سوءاستفاده مي کنند بايد شأنيت و نظام را حفظ کنند و در مسير درست و منطقي قرار گيرند.

*يکي از راه هاي مبازره با اقازادگي شفاف سازي است
احمد اميرآبادي نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي در بخش مهمان نسل ديروزي اين برنامه اظهار کرد: خيلي سخت است که يک انسان قدرت در دستش باشد و از رانت در اختيارش استفاده نکند. چرا پسر يک مسئول بايد مسئوليتي بگيرد؟، آيا فرزندان مردم عادي شايستگي ندارند؟، واقعيت اين است که آشنايي ندارند.
وي ادامه داد: برخي از فرزندان مسئولان فکر مي‌کنند چون پدرشان مسئول است، کشور جمهوري اسلامي ايران ملک پدري شان است. مسئوليت ها و مقامات امانت است و بايد امانتداري کنيم نه اينکه به آنها بچسبيم و رها نکنيم.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم اين بار به ما رأي داده اند و دفعه بعد به کساني ديگر راي خواهند داد، نبايد فکر کنيم هميشه روي اين صندلي ها تکيه خواهيم زد و اين را بايد فرزندان مان درک کنند.
اميرآبادي با بيان اينکه همه بايد فداي نظام جمهوري اسلامي ايران شويم و فرزندان مان بايد بدانند در قبال انقلاب خون هزارن شهيد ريخته شده است، افزود: بررسي کنيد متوجه خواهيد شد اکثر مسئولان فعلي قبل از انقلاب خانواده هاي مستضعف داشتند و فکر نکنند مالک جمهوري اسلامي هستند.
وي ادامه داد: از برکت نظام جمهوري اسلامي است که انتخابات برگزار مي شود و ما مي توانيم نماينده مجلس شويم و اين در قبال خون شهدا و مجاهدت هاي امام خميني (ره) به دست آمده از اين رو ما براي قدرداني نبايد دست اندازي به بيت المال داشته باشيم و فرزندان مان آقازاده نشوند و خودمان مراقبت کنيم.
نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در نظام جمهوري اسلامي خيلي ها زحمت کشيدند اما در ادامه راه، انقلاب و نظام را فداي خانواده هايشان کردند، البته بايد خودمان و  خانواده هايمان فداي انقلاب، نظام و مردم ايران شوند.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه البته فرزندان هم به خانواده ها فشار مي آورند اما بايد براي رضاي خدا در مقابل آنها ايستاد، گفت: در جمهوري اسلامي افرادي بودند که از روي فرزندانشان رد شدند.
وي تصريح کرد: چطور يک خانواده از تنها فرزندشان عبور کرد و شهيد شد،پس  مسئولان هم مي توانند از فرزندشان بگذرند و اين هم يک نوع مبارزه است، مبارزه با فرزندي است که مي خواهد او را از انقلاب نظام و ملت جدا کند.
اميرآبادي گفت: يکي از راه هاي مبازره با اقازادگي شفاف سازي است و اينکه قانونگذاري شود که فرزندان نتوانند از رانت پدرانشان استفاده کنند و اگر قرار است مدير شود بايد طبق شايستگي هايش فرصت هايي را بدست آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رائفي پور داماد طبقه جديد آقازادگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر بارش ماهی از آسمان یاسوج؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 پس از طوفان شدید یاسوج، تصاویری از بارش ماهی از آسمان یاسوج منتشر شده است. بارش جانوران یا حیوانات | raining animals، پدیده نادر در تغییرات آب وهوایی است که به‌طور علمی مورد آزمایش قرار نگرفته‌است، ولی تئوری‌هایی همچون انتقال ماهی و قورباغه توسط گردباد در مسافت طولانی و رهاسازی آن درهوا برای توجیه پدیده از طرف گروهی از دانشمندان داده شده‌است. از موارد جدید این رخداد به بارش ماهی در طول یک ماه در ژاپن در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. با این حال شواهدی از احتمال ساختگی بودن این اتفاق در ویدیوی یاسوج قابل مشاهده است. باید منتظر توضیح مسئولین بود. این ویدیو را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • (ویدئو) رقص و شادی دامادها روی دوش آوارگان غزه
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • سرانه ماهانه دریافتی ایتام و فرزندان محسنین به ۲۰ میلیون ریال رسید
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • تصاویر بارش ماهی از آسمان یاسوج؟
  • «پدیده کنکور ۱۴۰۲» و پدرش جان باختند
  • ایران زمین فرزندان خود را به آغوش گرفت