Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@21:09:31 GMT

طراحی و ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۴۱۴۴

طراحی و ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، این طرح جزء برنامه‌های همکاری‌های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با همکاری دکترمهدی توکلی از دانشگاه آلبرتا انجام شده است.

دکترحیدرعلی طالبی رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص ویژگی‌های این ربات گفت: این ربات می‌تواند هم زمان با ضربان قلب حرکت کند تا بتواند به جراح در انجام دقیق جراحی کمک کند و امکان دیدن تصاویر برای جراح راحت‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترایمان شریفی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه و همکار طرح با اشاره به حضور ۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این طرح گفت: جراح می‌تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک (دسته) روبات را هدایت کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد.

در جراحی‌های ترمیمی، قلب باید خون را از قلب تخلیه و به دستگاه دیگری که کار قلب را انجام می‌دهد، منتقل کرد. چنین اقدامی خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد از این رو این روبات هم‌زمان با ضربان قلب حرکت می‌کند.

این روبات دستیار می‌تواند تمام حرکات قلب را تقلید کند و با قلب جلو و عقب شود. این دستگاه علاوه بر جراحی قلب، می‌تواند در جراحی‌های قفسه سینه و داخل شکم بکار گرفته شود. این دستگاه در دو نسخه (ورژن) ساخته شده است که نسخه (ورژن) قدیمی‌تر بزرگ‌تر و نسخه (ورژن) جدیدتر کوچک‌تر است.

دکترشریفی در ادامه گفت: هر ربات تا ۵ درجه آزادی عمل دارد و دو بازوی رباتیک در کنار هم می‌توانند تا ده درجه آزادی عمل داشته باشند. تاکنون بیش از سی مقاله از این کار تحقیقاتی منتشر شده است.

رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دستگاه مراحل تحقیقاتی خود را با موفقیت به پایان رسانده و در صورت حمایت‌های مالی می‌توان آن را در مرحله کلینیکی به کار گرفت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برق جراحی قلب روبات علوم تحقیقات و فناوری قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد

به گزارش همشهری آنلاین، این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

کد خبر 847618 منبع: ایسنا برچسب‌ها جراحی خبر مهم کلیه بندرعباس- استان هرمزگان پزشکی

دیگر خبرها

  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • ویدیو/ گِل‌فشان قارنیارق؛ قلب تپنده طبیعت گلستان
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است
  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور