Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مقصد بعدی نقدینگی در کشور کجاست؟ این سوالی است که این روز‌ها با تشدید رشد نقدینگی در جامعه پرسیده می‌شود و از سویی باعث اضطراب و نگرانی در برخی بازار‌ها شده که مبادا با شیفت نقدینگی به سوی آنان، بازار آن‌ها هم دچار نوسان‌های شدید قیمتی شود.

اما فارغ از پرداختن به دلایل رشد نقدینگی که در جای خود بحث مفصلی است؛ باید دید چرا نقدینگی در کشور به سمت تولید نرفته و آیا بازار‌هایی همچون طلا و سکه و ارز همچنان برای نقدینگی موجود جذاب خواهد بود؟

از طرف دیگر باید دید دلایل جذابیت این بازار‌ها در زمان تبدیل شدن سپرده‌های بانکی به پول نقد برای مردم از کجا ناشی می‌شود؟ چندی پیش افشین پروین‌پور، کارشناس اقتصاد مسکن در یک برنامه تلوزیونی به صراحت بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی را عامل اصلی سوداگری در بازار مسکن و بخش‌های غیرمولد اقتصاد دانست که به زعم او اقدامات آن‌ها باعث ایجاد تورم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او در ادامه گفته بود: «آن‌ها هزاران میلیارد پول در اختیار دارند که با ورود به بخش معاملات بازار مسکن، ارز و… باعث ایجاد نابسامانی در اقتصاد می‌شوند و توسط حاکمیت رها شده‌اند.»، اما آیا به معنای واقعی این بانک‌ها هستند که عامل اصلی نابسامانی در اقتصاد کشور هستند؟

در این خصوص میثم رادپور، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، نمی‌توان به طور قطعی سوداگری بانک‌ها را عامل بالا رفتن قیمت‌ها در بازار دانست هرچند لزوم اجرای قانون و نظارت در این مورد قطعا مهم است.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: «ما نمی‌توانیم بانک‌ها را مستقل از بدنه اقتصادی کشور قضاوت کنیم. وضعیت بانک‌های ما جدای از سایر بنگاه‌های تجاری نیست. در واقع این اصول حاکم بر اقتصاد و فضای کسب و کار است که بانک‌ها را به سمت سوداگری می‌کشاند».

وی افزود: «تا زمانی که محیط اقتصادی به گونه‌ای باشد که هر واحد و بنگاه تجاری را تحریک به سرمایه‌گذاری در بخش غیر مولد اقتصاد کند حتی با وضع قوانین و مقررات هم نمی‌توان جلوی سوداگری را گرفت. اگر ما صنعت فعال داشتیم و متغیر‌های اقتصادی طوری چیده شده بود که بانک‌ها بتوانند از مسیر خلق ارزش، سودآوری کنند، بانک‌ها هم قطعاً به سمت سوداگری در بخش‌های غیر مولد نمی‌رفتند».

رادپور با بیان اینکه ما نمی‌توانیم رابطه متقابل نظام بانکی و نظام اقتصادی را نادیده بگیریم، اظهار کرد: «نظام بانکی سالم، با صنعت، تولید و اقتصاد سالم رابطه مستقیم دارد. وقتی محیط اقتصادی به گونه‌ای است که سودآوری را از مسیری غیر از خلق ارزش میسر می‌کند، نباید از فعالان اقتصادی -چه بانک‌ها و چه غیر بانک‌ها- انتظار داشت تصمیم‌هایی را بگیرند که به صلاح اقتصاد کشور باشد».

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: «بنگاه اقتصادی ماهیتاً به دنبال کسب سود است. حتی اگر نظارت بر بانک‌ها قوی‌تر بود باز هم بانک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بودند».
مقصد بعدی نقدینگی کجاست؟

بازار ارز و البته طلا مدتی است که چندان نوسان شگفتی را تجربه نمی‌کند. از طرف دیگر مسکن هم با افزایش سرسام آور قیمت، چندان بازار جذابی به نظر نمی‌رسد، اما آیا می‌توان بازار سرمایه و بورس را مقصد بعدی ورود نقدینگی دانست؟ میثم رادپور معتقد است که بازار سرمایه تنها به دلیل جا ماندن از تصاعد ارزی جهش داشته است. او گفت: «جهش‌های ارزی در بازار سرمایه با تاخیر منعکس می‌شود بنابراین بازار سرمایه تنها به همین دلیل دارای رشد بوده است».

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «متاسفانه باید گفت که شرکت‌های ما از مسیر خلق ارزش به سود نرسیده‌اند و دارایی‌هایشان تنها به واسطه بالا رفتن قیمت ارز افزایش داشته است؛ بنابراین این افزایش قیمت سهام شان نیز محصول همین فرآیند است».

اما از طرف دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است. علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در این زمینه گفته بود: «چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود ۸۵ درصد دارایی‌ها را در اختیار دارند بنابراین صاحبان نقدینگی، مقصد بعدی را انتخاب می‌کنند که آن‌ها هم بازار بورس را به خوبی می‌شناسند».

سعدوندی درباره وضعیت سه بازار طلا، ارز و مسکن اظهار کرد: «این رفتار‌های قیمت مسکن، ارز و طلا در بازار، سال‌های گذشته هم تکرار شده است. بار‌ها شاهد آن بودیم که برخی از قیمت‌ها دوره ثبات را داشته‌اند، بعد از مدتی دچار جهش قیمتی شده‌اند و مجددا در حالت رکود و ثبات قیمت قرار گرفته‌اند».

این کارشناس اقتصادی افزود: «واقعیت این است که قیمت مسکن کاملا منطبق بر افزایش نقدینگی رشد یافته است و معتقد هستم که مقداری پیش جهش هم در این بازار وجود دارد. احتمالا رکود بخش مسکن در آینده، نزدیک رکود عمیقی خواهد بود و چندین سال ادامه خواهد پیدا کرد».

وی با تاکید بر اینکه کاهش چند روزه قیمت دلار به نظر نمی‌رسد که کاهش قابل توجهی در بازار مسکن داشته باشد، گفت: «معتقدم قیمت مسکن به سمت ثبات در حال حرکت است و به نقطعه تعادلی می‌رسد».

سعدوندی اظهار داشت: «هر یک از بازار‌های مسکن، طلا و ارز و… استقلال خود را حفظ خواهند کرد. افراد سبدی از دارایی‌ها دارند که بخشی از دارایی آن‌ها را مسکن، پول بانکی، طلا و دلار تشکیل می‌دهد که بعید است بین این دارایی‌ها تغییرات گسترده صورت بگیرد».

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با رکود در بازار مسکن و کاهش قیمت ارز و طلا مقصد بعدی نقدینگی کدام بازار است، گفت: «امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است». منبع: اقتصاد24 برچسب ها: رویداد24 ، نقدینگی ، رشد نقدینگی ، معاملات بازار مسکن ، بخش غیر مولد اقتصاد ، تصاعد ارزی ، بازار طلا ، بازار ارز ، بازار مسکن سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 نقدینگی رشد نقدینگی معاملات بازار مسکن بازار طلا بازار ارز بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۹۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

کتاب " اقتصاد در هیاهوی انتظارات " منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از 30 نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل 30 فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای 656 صفحه می باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از 260 جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است " امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخدادهای اقتصادی شوند و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشورها عموما با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه‌ هاست که با این پدیده رو‌بروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. "

گفتنی است برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می توانید با شماره تلفن 09196162244 (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید.

انتای پیام/

دیگر خبرها

  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد