Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@03:17:53 GMT

تاثیر شادی حقیقی بر افراد/ ۳ رکن نشاط و شادی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۴۹۵۵

تاثیر شادی حقیقی بر افراد/ ۳ رکن نشاط و شادی

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر بحثی کوتاه در خصوص آداب شاد بودن به قلم حجت الاسلام حسین درودی است که در ادامه می خوانید؛

تعریف شادی

فرح و شادی عبارت است از انبساط قلبی یا همان لذتی گذرا که احساس سبکی و  آرامش  و زنده بودن  قلب را در بر دارد.

قرآن آثار شادی و نشاط خدا محور را این گونه ثبات بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند (یونس۵۸)

حضرت امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: «أَکثَرُ سُرُورِک عَلَی مَا قَدَّمْتَ مِنَ الْخَیرِ وَ حُزْنِک عَلَی مَا فَاتَ مِنْه»

زمانی که کارهای خوبی انجام می‌دهی و برای روز قیامت ذخیره می‌کنی مایه شادمانی است، اما اگر در اطاعت خداوند کوتاه آمدی زمانی است که باید محزون باشی./تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، /ص ۱۴۵، ح ۲۶۳۱.

سه رکن نشاط وشادی

نشاط وشادی ازنظر قرآن واهل بیت باید دارای سه رکن ،خدامحوری  آخرت محوری ومنفعت عام می باشد.

نمونه ای از شادی های خدا محور

در کربلا این شرایط سه گانه چشم نوازی می کند، امام حسین‏ علیه السلام فرمود؛مرگ مانند گردنبند در سینه دختران جوان است.

 فرزند سیزده ساله امام حسن‏ مجتبی علیه السلام (حضرت قاسم) فرمود؛ مرگ نزد من از عسل شیرین ‏تر است، یاران امام حسین‏ علیه السلام می‏ گفتند؛ اگر بارها زنده شویم باز گردانده شویم، دست از تو بر نمی‏داریم.

این جنس نشاط و شادی بیانگر آن است که نشاط باید انسان را به مقام  رضایت و تسلیمنائل نماید «وَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَی‌ءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِن»

در میان عبادت‌های خداوند بالاترین عبادت آن است که شما در قلب برادر مؤمن خود شادمانی ایجاد کنید/الکافی ،ج ۲ص ۱۸۸.

سخنی از متفکر بریتانیایی

جان استوارت میل، متفکر بریتانیایی سده نوزدهم می گوید: "یک انسان با ایمان، معادل ۹۹ فرد علاقمند است. شاید یکی از دلائل آن این حدیث باشد «فَإِنَّهُ لَیسَ مِنَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ الْإِیمَانِ أَفْضَلُ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنِین بعد از ایمان به خدا هیچ عملی نزد خداوند متعال باارزش‌تر از شاد کردن دیگران نیست. بحار الأنوار/ج ۷۱، ص ۳۱۳، ح ۶۹

هشدار پیامبر با جناب ابوذر

پیامبر اسلام صلی الله و علیه و آله در این زمینه به می‌فرمایند؛ یا اباذر ویل للذی یحدث فیکذب لیضحک به القوم ویل له ویل له ویل له؛ ای اباذر! وای بر کسی که سخنی دروغ بگوید تا مردم را بخنداند؛وای بر او، وای بر او، وای بر او/ حر عاملی، ۱۴۱۰، ۱۲، ۲۵۲.

تاثیر شادی حقیقی برافراد

 ۱- آرامش دهنده قلب

۲- ماندگار

۳- قابل انتقال به جهان آخرت

۴- اجتماع محور

۵- همساز  با جهان خلقت

۶- وسعت بخش آزادی انسان

۷- خرد مدار

 ۸- قابل ذخیره برای کهنسالی

۹- مولد حلم و صبوری

 ۱۰- مقاومت آفرین

۱۱- حلقه وصل با فرشتگان

 ۱۲- عامل ابتکار و نو آوری

چگونه مدرسه ای شاد داشته باشیم 

اگر ساختارهای زیربنایی در مدارس، از شادی قرآنی تبعیت کنند، هیچ وقت بهانه هایی مانند مدرسه محزون، شادی های با عقبه سیاست بازی و آیین های حزن انگیر، فضای آموزشگاه ها را آلوده به اغراض شخصی و حزبی نمی کند، زیرا شادی مستند به آیات وحی روح دانش آموزان را توانمند نموده و عرصه تاب آوری آنان را وسعت می بخشد، همچنانکه در آیین های بین المللی حج ابراهیمی مصادیق مذکور قلوب بسیاری از حجاج را می نوازد.

کد خبر 4684371

منبع: مهر

کلیدواژه: شادی نشاط اجتماعی نشاط معنوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۴۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده جمعه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر و حضور پرشور خانواده‌ها و مسئولان استانی در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار شد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی گروه‌های سرود دختر و پسر استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا گذاشتند.

وی افزود: «امید مهرنیا»، مسئول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان و داور ویژه این جشنواره بود که آقایان «اکبر ابراهیمی» مسئول موسیقی صدا و سیمای مرکز بوشهر و «فرهی» وی را در امر داوری همراهی کردند.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر بیان کرد: یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را، برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان بود که توسط مسئول خانه سرود و موسیقی بسیج در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر گفت: در مراسم ویژه ای که در آینده برگزار خواهد شد برگزیدگان سرود دختر و پسر در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسر و همخوان برتر دختران، رهبر برتر با حضور مسئولان استانی معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی گفت: همچنین گروه‌های برتر نیز به مرحله کشوری اعزام خواهند شد

.

کد خبر 6089387

دیگر خبرها

  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟