Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در اختیار گذاشتن گوشی همراه به کودک زیر ۳ سال فاجعه است، گفت: خانواده‌ها اگر می‌خواهند خلاقیت و نظام رشد فرزندشان ازنظر فیزیولوژیکی آسیب نبیند به کودک زیر ۳ سال گوشی و تلفن همراه ندهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، "سجاد ستوده" کارشناس فضای مجازی امروز در برنامه تلویزیونی خانه مهر با بیان اینکه بازی مهم ترین بخشی است که کودک در حوزه فضای مجازی با آن درگیر می شود و می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در جامعه با نگاه سرگرمی به بازی نگاه می کنند، گفت: بازی اگرچه یک سرگرمی است اما بهترین ابزار برای آموزش است.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در دوره های گذشته بخش عمده ای از کنش روزانه کودک با بازی است، با گسترش عجیب و غریب فضای مجازی در عرصه های مختلف زندگی ما شاهدیم بازی ها هم رنگ و بویش عوض شده است؛ یک دوره ای بچه ها بازی هایی چون گرگم به هوا، وسطی و… انجام می دادند بازی های که حرکت و تعامل و کار گروهی داشت اما الان کودکان ما از این لذت بی بهره اند.

ستوده با بیان اینکه یکی از ویژگی های بازی های دیجیتال این است که فرد گرایی را به جای جمع گرایی تبلیغ می کند، ادامه داد: به واسطه آمدن تکنولوژی قهرمان ها و چهره های شاخص بازی های مجازی، آن لذت بازی را با شکل و شمایل دیگری به جان کودک می ریزند.

وی بیان کرد: بازی ابعاد مثبت و منفی دارد و شناخت این ابعاد مهم است که در خانواده با شناخت ضعف های ابعاد بازی آشنا شویم و نکات قوت آن را بشناسیم.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه علمای علوم اجتماعی می گویند بازی می تواند موجب اعتیاد شود، همانطور که مواد مخدر موجب اعتیاد شود بازی هم این کار را می تواند انجام دهد، گفت: مدیر مجموعه ای که دراین خصوص در کشور فعالیت می کند می گفت: نوجوانی که ۱۶ ساعت بازی می کرده را آورده بودند و به واسطه تصویربرداری و “ام آی آر” که از مغز این کودک گرفته شده بود، تصویری که از نیم کره چپ مغز این نوجوان ثبت شده تقریبا مشابه بود با تصویر نیم کره چپ مغز یک معتاد به مواد مخدر!

وی گفت: یک روزی بازی های سنتی ما در کوجه ها و در فضای عمومی بود اما بازی ها دیجیتال به سمت ابعادی رفته که نمی شود به آن زیاد نظارت داشت و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

** همراهی، رده بندی سنی و قانونگذاری ۳ اصل مهم در مدیریت بازی دیجیتال است

سؤال: نقطه‌ضعف والدین این است که با بازی آشنا نیستند تا آن را مدیریت‌شده در اختیار فرزندان قرار دهند برای این موضوع راهکار چیست تا آسیب‌ها کمتر شود؟!

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه بازی حق بچه‌ها است، گفت: بازی ابزار ورود کودکان به دنیای بزرگسالی است و بچه‌ها باید بازی کنند حتی به شکل دیجیتال، اما چه بازی باید انتخاب شود و در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد مهم است.

وی بابیان اینکه در جلسه قبل چند اصل در حوزه مدیریت فضای مجازی در خانواده گفتیم، گفت: گام اول در حوزه بازی اصل همراهی است، ما باید با بچه‌ها همراه شویم در کشورهایی که سواد فضای مجازی بالایی دارند ۸۵ درصد از خانواده‌ها در هنگام بازی در کنار فرزندانشان هستند و ۴۷ درصد هم خودشان با خانواده‌ها بازی می‌کنند.

ستوده بابیان اینکه نکته دوم نظام رده‌بندی سنی بازی‌های یارانه‌ای است، بیان کرد: یک سایت با عنوان  esra.ircg.ir  نظام رده‌بندی سنی بازی‌های یارانه‌ای وجود دارد که مردم می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند و در این سایت نظام رده‌بندی سنی ارزیابی بازی‌ها، تمام بازی‌های دیجیتال و آنلاینی که در ایران است اینجا وجود دارد و مردم می‌توانند اسم بازی را جستجو کنند و رده‌بندی بازی را ببینند مثلاً من می‌خواهم یک بازی برای پنج‌ساله خودم دانلود کنم نگاه کنم ازنظر سنی این به سن بچه من می‌خورد یا نه که در همین سایت ویژگی‌ها و ضعف‌های بازی‌ها هم آمده است.

 

** در اختیار گذاشتن گوشی همراه به کودک زیر ۳ سال فاجعه است

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه الآن تولیدکنندگان بازی هم موظف هستند نظام رده‌بندی را به شکل هلو گرام در پک بازی درج کنند، گفت: این را هم بگویم در اختیار گذاشتن گوشی همراه به کودک زیر ۳ سال فاجعه است، خانواده‌ها اگر می‌خواهند خلاقیت و نظام رشد کودک ازنظر فیزیولوژیکی آسیب نبیند به کودک زیر ۳ سال گوشی و تلفن همراه ندهند.

وی بابیان اینکه نکته سوم اصل قانون است، گفت: بچه باید بازی کند اما باید برایش قانون بگذاریم و بیشتر از نیم ساعت وقت بازی ندهیم.

ستوده گفت: یک مارکتی وجود دارد به نام “توپ مارکت” ویژه مادرها که با نگاه روان‌شناسی ۲۰۰۰ نرم‌افزاری که در این حوزه تهیه‌شده، در آن قرارگرفته است که مادرها می‌توانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه مباحث در حوزه رعایت و انتخاب بازی فراوان است که در جلسات دیگر می‌شود به آن پرداخت، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید بدانند فضای آینده فضای تکنولوژی است و باید خانواده‌ها با این موضوع مواجه شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج

طبق تصاویر به دست آمده در فضای مجازی سگ بلاصاحبی به پسربچه ۱۲ ساله ای در کرج حمله کرده است.

به گزارش فارس، از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد  حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.

این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود. 

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • آموزش: ۸ ترفند ساده برای شارژ سریع‌تر گوشی
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا