Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دولت اصلاحات در سال ۹۶ و علیرغم کارنامه ضعیف دولت اول روحانی، تَکرار کرد که دوباره به روحانی رأی دهید. بر همین اساس، یکی از مسببین اصلی وضع موجود، رئیس دولت اصلاحات است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** جنیدی: موضوع رفراندوم روی میز رئیس جمهور است!

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «(درباره موضوع همه پرسی) چیزهایی در ذهن داریم، اما رئیس جمهور باید موارد را به‌صورت مشخص، تعیین کنند، آن هم با توجه به دیدگاه کلی که در مقام رئیس جمهوری دارند زیرا ما یک بخش در دولت هستیم که نگاه حقوقی داریم، اما ایشان هستند که نگاه کلی و جامع به مسائل دارند و مطابق این نگاه، شاید یک مسأله اقتصادی را تعیین کنند یا مسأله سیاست داخلی یا مسأله‌ای مربوط به سیاست خارجی. ایشان باید حوزه‌ای که اکنون اولویت ایشان است را به ما ابلاغ کنند تا بتوانیم چارچوب آن را طراحی کنیم».

جنیدی در ادامه درپاسخ به این سؤال که «موضوع انجام همه پرسی روی میز دولت است؟» گفت: «علی الظاهر روی میز آقای رئیس جمهوری هست».

متاسفانه دولتمردان به طرق مختلف در پی آن هستند تا موضوعات مهمی همچون «کارنامه دولت»، و «پاسخگویی درباره چرایی وضع موجود» و «سرانجام وعده‌های اقتصادی دولت» و «نتیجه رویکرد دولت در سیاست خارجی بر معیشت مردم» و...به حاشیه برود.

لازم به ذکر است که مراجعه به رفراندوم در دو بخش از قانون اساسی ذکر شده است. نوع اول، رفراندوم تقنینی است که موضوع اصل ۵۹ قانون اساسی است. این نوع از رفراندوم اِعمال قوه مقننه است و از طریق مجلس صورت می‌پذیرد. با این توضیح که اصل ۵۹ تصریح می‌کند در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی می‌توان اِعمال قوه مقننه را از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم انجام داد و همین اصل تاکید دارد درخواست مراجعه به آرای عمومی (رفراندوم تقنینی) باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. نوع دوم رفراندوم نیز رفراندم اساسی است که در اصل ۱۷۷ آمده و موضوع آن، فقط تجدید نظر یا بازنگری در قانون اساسی است. این رفراندوم است که منوط به فرمان رهبری است و اجرای آن از مجلس نمی‌گذرد.

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «اصلاح‌طلبان و منتقدان متوجه ماجرا هستند. هرگاه بخواهند حال طرف مقابل را بگیرند و آنها را در موضع تدافعی قرار دهند، پیشنهاد رفراندوم می‌دهند»!

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات مقامات ارشد دولت درباره موضوع رفراندوم گفته بود: «ما معتقدیم قانون اساسی مجموعه‌ای واحد و به هم پیوسته است که تمام اصول آن باید توسط مقامات و مسئولین کشور رعایت شود و بی‌اعتقادی به بخشی از آن به تعبیر رئیس‌جمهور محترم، افراد را از مدار انقلاب خارج می‌کند و آنهایی که پیاده شدند به دلیل همین عدم اعتقاد و التزام به قانون اساسی بوده و لاغیر. آن‌هایی که پیاده شدند به دلیل آن بود که قانون اساسی را تفسیر به رأی نموده و اعلام می‌کردند برخی از اصول آن را قبول ندارند...جمله‌ای منسوب به انیشتین است که می‌گوید:"آنان که گاهی به نعل می‌زنند و گاهی هم به میخ، عاقبت چکش واقعیت روی انگشتان آنها می‌خورد". امید آنکه در اجرای قوانین و مخصوصاً قانون اساسی از این افراد نباشیم».

** عارف: وزرای دولت روحانی به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند

«محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «ناهماهنگی و برخورد جزیره‌ای در دولت احساس می‌شود و انسجامی که ضرورت موفقیت است، به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی دیده نمی‌شود. وزرا و دستگاه‌ها به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کنند اما تعامل سازنده‌ای که باید وجود داشته باشد، نیست...دولت باید توجه بیشتری هم به شعارهای خود و وعده‌هایی که به مطالبات مردم داد، داشته باشد. واقعیت این است که مهم‌ترین اولویت امروز ما بحث معیشت مردم است. در بخش اقتصادی جراحی‌هایی لازم است تا بتوانیم به مطالبات بپردازیم».

عارف در ادامه گفت: «دولت از عقبه جریان اصلاحات که عامل پیروزی‌اش در ۹۲ و به ویژه سال ۹۶ بود، استفاده نکرد. به همین دلیل تعامل دولت با نهادهای اصلاح‌طلبی در حداقل است. با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هیچ تعاملی ندارد و با فراکسیون امید تعاملی حداقلی و در مواقع نیاز مثل رأی اعتماد وجود دارد. این یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت است...در مجموع حتی غیر از فراکسیون امید و جریان اصلاحات دولت با مجلس به عنوان یک نهاد مؤثر تعامل نزدیکی ندارد».

در روزهای گذشته، روزنامه اصلاح طلب «شرق» در مطلبی نوشته بود: «در بیشتر کارهای دولت تدبیر و امید، تدبیر نقشی نداشت و امید به‌معنای انفعال بود».

همچنین روزنامه «صدای اصلاحات» نیز پیش از این در مطلبی نوشته بود: «در شرایط فعلی، علاوه بر آنکه بحران تصمیم گیری و بدون تدبیر بودن، گریبان دولت را گرفته است، سایه عمل کردن به تصمیم‌ها و اجرایی شدن آن‌ها، گره دوم در مسیر عملکرد دولت می‌باشد».

چندی پیش «ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتاردرمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجدداً کسب کرد... مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم».

** زیباکلام: خاتمی در میان مردم به شدت بی اعتبار شده است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان به اندازه‌ای انتقاد آمیز بوده است که سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات برای انتخابات پیش رو با افت فاحشی روبرو شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نامه دوم «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب خطاب به رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد. زیباکلام در بخشی از این نامه خطاب به خاتمی نوشت: «من مدت‌هاست که با بغض وکینه و نفرت بسیاری از رأی دهندگان در دو انتخابات اخیر آشناشده‌ام ولی باورم نمی‌شد که نسبت به شما هم این درجه از بی‌اعتباری و بی اعتمادی بوجود آمده باشد. امیدوار باشیم که فضای مجازی مصداق "مشت نمونه خروار نباشد"...ای‌کاش زودتر از اینها آقای روحانی و فراکسیون امید را به باد انتقاد می‌گرفتید».

اصلاح طلبان بارها مدعی شده‌اند که نسبت آنها با دولت روحانی صرفاً در حد حامی انتخاباتی بوده و پس از روی کارآمدن دولت، طیف اصلاحات پشتِ درِ پاستور ماند! اما افکارعمومی به هیچ عنوان این ادعا را نپذیرفت.

رئیس دولت اصلاحات در سال ۹۶ و علیرغم کارنامه ضعیف دولت اول روحانی، تَکرار کرد که دوباره به روحانی رأی دهید. بر همین اساس، یکی از مسببین اصلی وضع موجود، رئیس دولت اصلاحات است. خاتمی اکنون نه در جایگاه شاکی، بلکه در جای پاسخگو قرار دارد و باید درباره وضع موجود پاسخ دهد.

نکته قابل توجه اینجاست که در ۲ سال اخیر، رئیس دولت اصلاحات به هیچ عنوان بابت التهابات بازار ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت‌های خرید مسکن و اجاره بهای مسکن و خودرو و لوازم خانگی و اقلام ضروری خانوار به افکارعمومی پاسخ نداد. حالا و در آستانه انتخابات، وی تازه به یاد وضعیت معیشت مردم افتاده است.

طیف اصلاح طلب مردم را صرفاً ماشین رأی و حوانان را نیز صرفاً سیاهی لشکر میتینگ‌های انتخاباتی می‌بیند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی ویژه های مشرق ویژه های مشرق شورای نگهبان قوه مقننه روزنامه ایران اصلاح طلبان قانون اساسی ویژه های مشرق شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان سید محمد خاتمی اصلاح طلبان روزنامه اصلاح طلب فراکسیون امید مجلس دولت تدبیر و امید عباس عبدی زیبا کلام محمدرضا عارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۲۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است

سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر امروز یکشنبه هیئت دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی به‌ویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

 رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیر مجموعه خود، تصریح کرد‌: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهاد‌ها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را اقدامی در راستای سفر‌های استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست و با بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آنها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد، از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آنها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیس جمهور ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد‌: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم. 

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور محترم و تعدادی از وزرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفر‌های استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبرداد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالا‌های رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد‌های مهم دولت در دو سال و نیم گذشته است.

وی در ادامه تصریح کرد‌: مشکل معدود کالا‌هایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهادکشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالا‌ها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی از انبار‌های گمرک ترخیص شود.

وزیر جهادکشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندرعباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال ۹۹ وارد بندرعباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور، مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره‌برداری از ۸ هزار ۴۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله ۲۶۴ هزار واحد در بافت فرسوده و ۵۰۰ هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و همچنین ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود: در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و در صدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرارروند کاهشی تورم، رشدنقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و است
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟