دف نوای رحمت جشنواره برای مردم و موسیقی اقوام است
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۸۴۲۷
خبرگزاری میزان- مهدی احمدی دبیر هنری نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در حاشیه مراسم «آوای دوست» آیین عنوان کرد: دف نوای رحمت جشنوارهای برای و متعلق به عموم مردم و موسیقی اقوام مختلف است. تاریخ انتشار: 08:02 - 23 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۱۴۸۹
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، مهدی احمدی مدیر هنری نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت با اشاره به تلاش این رویداد برای گردهمایی موسیقی اقوام مختلف کشور در یک فضای فرهنگی و هنری بیان کرد: در این دوره تلاش کرده ایم موسیقی اقوام مختلف کشور در جشنواره حضور داشته باشند و بهتر و بیشتر معرفی شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در پاسخ به این که آیا همنوازی نوازندگان دف در آیین آوای دوست با تمرین قبلی صورت گرفت یا نه، ادامه داد: نه این اتفاق در لحظه میافتد. همچنین گروه قوالی در این مراسم به اجرا پرداختند که بر موسیقی افغان و پاکستان و هندوستان تاکید داشتند. این گروه موسیقی عرفانی به دلیل این که با موسیقی مذهبی و مولودی خوانی مرتبط است، به جشنواره دعوت شده و در بخش جنبی اجرا میکند.
احمدی با ارزیابی آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: آنچه به دبیرخانه فرستاده شده از نظر کمی و کیفی نسبت به دورههای گذشته رشد داشته است، اما به طور کلی باید صبر کنیم و ارزیابی جشنواره را به بعد از برگزاری موکول کنیم. خوشبختانه جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در طی این سالها رشد خوبی داشته است و امیدواریم این روند همچنان ادامه دار باشد.
نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت به همت حوزه هنری استان کردستان و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر ۲۲ تا ۲۵ مرداد ماه در شهر سنندج در حال برگزاری است. امین مرادی مدیریت، مهدی احمدی دبیری هنری و کژوان ضیا الدینی دبیری علمی این رویداد را برعهده دارند.
اعلام برنامه اجراهای نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت
جزییات برنامه اجراهای نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت که در شهر سنندج در حال برگزاری است، اعلام شد.
نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت از صبح امروز (چهارشنبه ۲۳ مرداد) آغاز به کار میکند. در اولین روز از فعالیت این رخداد حوزه موسیقی، افتتاحیه جشنواره از ساعت ۹ صبح در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار میشود. در ادامه اجراهای تکنوازی آقایان نوجوان (علی صیادپور، محمد امین محمدی، آراز شیخی، محمد بنگین پور، رضا دزایی پور، آران حسن زاده، متین ولدبیگی، عرفان پارسانژاد، فریاد غریبی، تایماز محسنی، هیمن حسینی، امیرمهدی غفوری) و تکنوازی بانوان بزرگسال (نرگس ربانی نیا، مژده رحمانی، عاطفه هاشم زاده، سیران ادیب فر، فاطمه دوستی، سارا احمدی، مهتا رسولی، پریناز کریمی، نرگس قربانی پور خیلی، شیوا هوشمند) از ساعت ۱۰ الی ۱۵ در محل برگزاری جشنواره پیگیری میشود. همچنین در این روز اجراهای گروه نوازی از ساعت ۱۶ آغاز شده و با گروههای دل آرام، تاش، همنوازان، آراس، جانان، اوژن، راستین، لیوا، سماچ، مهراس، نکیسا، آوین، دوپ، نوانس تا ساعت ۲۰:۵۰ ادامه مییابد. گروه سماچ نیز در بخش جنبی در این سانس از ساعت ۱۸:۴۰ الی ۱۹:۱۰ به اجرا میپردازد.
همچنین در دومین روز از اجراهای جشنواره از ساعت ۹ تا ۱۱ روز پنجشنبه ۲۴ مرداد تکنوازیهای بانوان نوجوان در پردیس سینمایی بهمن با اجرای ساغر حیدری، آرینا ایوبی، تینا یارعلی، بهار عابسی، نیاز نبی زاده، پردیس فرهمند صابر، بهار دهستانی، اسرا ملایی، نگین سادات حسینی، زیبا مروی اصفهانی، الیسا قدسی، مهتاب کرامتی و ثنا احمدی صورت میگیرد.
همچنین در بخش تکنوازی آقایان بزرگسال نیز سعید مهدی پور، محمد مرادی، صهیب خسروی، دانیال مسعودی، علی اصغر کرمی، عرفان مرادی، آرمین رستگاری، نوید آقایی، بهشاد صفایی، پویا رحمانی، محمدرضا قلی پور، محمد محرمی، متین رحمانی به اجرا میپردازند. در بخش مولودی خوانی نیز گروههای شور عاشقان، آوای معراج، بیداد، محمد رسول الله، نوای قدسیان، سوزی دل، بیدل از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ اجرا خواهند کرد.
اکران فیلم پرنده نادر اثری درباره زندگی استاد خلیفه میرزاآغه غوثی به کارگردانی ستار چمنی گل نیز از ساعت ۱۹ و ویژه برنامه جشنواره با حضور گروههای منتخب در ناحیههای منفصل شهری حسن آباد سنندج نیز از دیگر برنامههای نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت است.
اجرای گروه قوالی با قطعاتی از موسیقی هند و افغانستان و گروه یاران از کردستان عراق در بخش جنبی در این روز به اجرا میپردازند.
نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت به همت حوزه هنری استان کردستان و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر ۲۲ تا ۲۵ مرداد ماه در شهر سنندج در حال برگزاری است. امین مرادی مدیریت، مهدی احمدی دبیری هنری و کژوان ضیا الدینی دبیری علمی این رویداد را برعهده دارند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: جشنواره دف نوازی رحمت دف نوازی رحمت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/