Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی امروز پنجشنبه ۲۴ مرداد در مجتمع فرهنگی سپهر ولایت مشهد برگزار شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: برنامه‌هایی برای ترویج کتابخوانی در کشور داریم که در قالب طرح‌هایی چون «باشگاه‌های کتابخوانی»، «پایتخت کتاب ایران» و «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در حال برگزاری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این‌حال جای تقدیر دارد که یک برنامه ترویجی در حوزه کتابخوانی در یک بازه زمانی چهار یا پنج ساله، با این میزان رشد در جلب مشارکت عموم فعالیت می‌کند. میزان شرکت‌کنندگان این جشنواره از حدود ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۵ به بیش از یک میلیون نفر در سال ۹۸ رسیده است؛ یعنی افزایشی حدود ۵ برابر در جلب مشارکت عمومی که بسیار تحسین برانگیز است.

وی افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی از شاهکارها و اتفاقات بزرگ فرهنگی در کشور است که به برکت نام مقدس امام رضا(ع) شکل گرفته و البته باید قدردان برگزار کنندگان آن باشیم. ما به دنبال ترویج کتابخوانی هستیم و برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در چنین گستره‌ای، نشانگر شکوه این حرکت فرهنگی است؛ اتفاق بزرگی که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محتوای منابع جشنواره کتابخوانی رضوی، درباره کیفیت این جشنواره نیز گفت: اگر به دنبال ترویج و تقویت اندیشه دینی جامعه هستیم، جشنواره کتابخوانی رضوی، برنامه‌ای خوب و موفق در این مسیر است؛ چراکه امام رضا(ع) فرمودند «خدا رحمت کند کسی که امر ولایت را احیا می کند.» از ایشان پرسیدند چگونه احیا می‌شود و امام پاسخ دادند «افراد معارف را بیاموزند و آن را به دیگران آموزش دهند.» امام رضا(ع) می‌فرمایند «مردم اگر محاسن سخن ما را بفهمند، تبعیت از معصومین اتفاق می‌افتد؛» کاری که با ترویج کتاب‌هایی با محتوای مذهبی در این جشنواره، در حال انجام است.

جوادی در ادامه با اشاره به امکان مشارکت گروه‌های خاص در این جشنواره گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی برگزارکنندگان، امکان مشارکت گروه‌های مختلف مخاطبان در این جشنواره فراهم شد. همچنین توجه به استفاده از فضای مجازی نکته قابل تأملی است که در این دوره از جشنواره میزان مشارکت در بخش آنلاین رشد قابل توجهی داشته است؛ از آنجا که آینده این نسل، کشور و جهان به سمتی می‌رود که فضای مجازی، تبدیل به فضای واقعی زندگی می‌شود، توجه این جشنواره به این موضوع نیز بسیار قابل تقدیر است. اگر برگزار کنندگان بتوانند ارتباط خود را با مجموعه شرکت‌کنندگان این جشنواره به‌خصوص کودکان و نوجوانان حفظ کنند و در مناسبت‌های مختلف از طریق تعامل با آن‌ها، استعداد این عزیزان را تقویت کنند، می‌توان به پرورش بزرگان و متخصصان بیشتری امیدوار بود. کودکانی که با کشیدن این نقاشی‌ها در این جشنواره شرکت کردند، می‌توانند در آینده چهره‌های درخشانی شوند.

وی گفت: می‌توان کل آثار نقاشی ارائه‌شده در این جشنواره را در سامانه‌ای در معرض دید عموم قرار داد و از دیدگاه و نظرات دیگران نیز استفاده کرد. در مورد منابع جشنواره نیز باید بگویم، با وجود اینکه کتاب های خوب در این زمینه کم است اما منابع ارزشمندی با مشورت متخصصان انتخاب شد. این جشنواره باید فراتر از جغرافیای ایران برود؛ به‌ویژه در کشورهای فارسی‌زبان. همچنین ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، گاها دلدادگی‌ بیشتری به امام رضا(ع) دارند که نباید آن ها را نیز نادیده گرفت.

کد خبر 4693407 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره کتابخوانی رضوی محسن جوادی کتاب و کتابخوانی کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی گردشگری معرفی کتاب روز خبرنگار ادبیات ادبیات جهان ترجمه بازار نشر خانه کتاب معرفی نشریات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نقد کتاب اصحاب رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۷۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری  خراسان رضوی گفت: این استان بیش از ۸ میلیون هکتار  زمین ملی دارد که حفظ و حراست از آن نیازمند مشارکت مردم و همیاران طبیعت است.

فنودی افزود: وجود حدود ۲۵ هزار همیار طبیعت در خراسان رضوی فرصت مغتنمی برای فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ و حراست و توسعه منابع طبیعی و  نمونه شاخصی از مشارکت خودجوش مردم در زمینه احیا و حفاظت از منابع طبیعی است.

وی گفت: طرح شورای همیار طبیعت  نخستین بار  به همت خراسان رضوی به سازمان منابع طبیعی  و آبخیزداری کشور ارائه  و با تصویب و تایید آن در اداره کل آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان قرار شد این طرح به صورت پایلوت دراین  استان آغاز و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت آن برای اجرا به سراسر کشور ارسال شود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود:با  آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت قرار است در هر شهرستان شورای همیار طبیعت تشکیل و علاقمندان به منابع طبیعی و حفظ و حراست از آن با عضو شدن در این شورا بازوی توانمندی در این مسیر متعالی باشند.

 فنودی استفاده از خرد جمعی همیاران طبیعت استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها و ایجاد ساختار منسجم این گروه مردمی را از اهداف تشکیل این شورا برشمرد و گفت:  حفظ مراتع و منابع طبیعی، توسعه فضای سبز و درختکاری و درخت داری از برکات و آثار مشارکت همیاران طبیعت است که به صورت داوطلبانه و خودجوش به عنوان باقیات و صالحات ارزشمند برای این عزیزان ماندگار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به شعار سال با عنوان  جهش تولید با مشارکت مردم افزود: آموزش و ترویج در موضوع روابط عمومی سرمایه‌گذاری در توسعه و حفظ منابع طبیعی است چرا که آگاهی مردم باعث افزایش و دغدغه مندی آنها در این حوزه و موجب برکات فراوانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از همه علاقمندان به طبیعت خواست تا با مراجعه به سامانه همیار طبیعت و دریافت کارت شناسایی به جمع حافظان مروجان و حامیان طبیعت بپیوندند.

در حاشیه این مراسم همیاران طبیعت از نهالستان ایرانی تورانی طرق بازدید و با روند تولید نهال برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت آشناشدند 

دیگر خبرها

  • ۱۱ شب جشن و شادمانی رضوی کاشانی‌ها با «آه و آهو»
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است