Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:39:55 GMT

ایران رتبه اول درمان اعتیاد را دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۸۱۵۹

ایران رتبه اول درمان اعتیاد را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید منتظرالمهدی معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، اظهار کرد: سو مصرف مواد مخدر به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و به طور مداوم دغدغه افراد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جریان اقتصادی و سودآوری اعتیاد به قدری است که بعید می دانم سوداگران مرگ به راحتی از آن دست بردارد.

منتظرالمهدی تاکید کرد: سالانه ۴۵۰ هزار نفر و در ایران روزانه ۱۰ نفر به سبب مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تریاک با ۶۷ درصد و بعد از آن حشیش و گل و... با ۱۲ درصد و شیشه ۸ درصد و هروئین ۴ درصد از مصرف موادمخدر را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: شیشه جدیدی در راه است که در افعانستان کشت می شود و باید تلاش کنیم ذائقه ها به سمت مصرف شیشه نرود. ۴۰ درصد مصرف کنندگان حشیش و شیشه و گل اعلام می کنند این مواد هیچ ضرری برای ما ندارد و ما باید تلاش کنیم این تفکر را از بین ببریم.

منتظرالمهدی ادامه داد: ۹ هزار مرکز درمان های سرپایی در کشور داریم و کماکان متادون حرف اول را در زمینه ترک اعتیاد می زند و همچنان ایران حرف اول را در زمینه درمان اعتیاد می زند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سیگار کشیدن یک هنرمند و مشاهده این فعل از طرف کودکان تاثیرگذاری شدید روی افزایش اعتیاد دارد چراکه اعتیاد در کودکی نقش دارد و کودک از همان سنین پایین با مصرف هرگونه موادمخدر خواسته و ناخواسته آشنا می شوند.

وی گفت: ۷۰ درصد موادمخدر در همان مرزهای شرقی کشف می شود و به کوچه و خیابان های ایران نمی رسد.

منتظرالمهدی تصریح کرد: طی دو دهه اخیر شاهد افزایش ۳ هزار و ۳۰۰ درصدی تولید تریاک و زمین کشت در افغانستان بودیم. در سال ۲۰۱۵ سالیانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشت می شد که در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسید. همچنین در سال ۲۰۱۸ به سبب کم آبی کاهش پیدا کرد و طبیعتا امسال با افزایش باران، افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه یکصد و ۶۷ تریلیون تومان هزینه مبارزه با مواد مخدر طی یک سال در کشور است، یعنی ۴۷ درصد بودجه عمومی کشور و به تعبیری ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی در کشور صرف این مبارزه می شود، گفت: بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند که سالیانه ۴۵۰ هزار نفر به سبب سوء مصرف مواد مخدر در دنیا و در ایران روزانه ۱۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی در سال ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته منتظرالمهدی طی این سالیان شاهد افزایش ۵ درصد مواد مخدر در کشور بودیم این در حالی است که در دنیا افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم و شیوع مواد مخدر در جهان سن ۱۵ تا ۶۴ سال است. 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۱۰ سال مبارزه بی امان و برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه توسط پلیس مقام استفاده شیشه از رتبه دوم پایین آمده و امروز در رده سوم و چهارم نشسته است.

کد خبر 4698057 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید منتظرالمهدی مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه اربعین حسینی سازمان حج و زیارت نیروی انتظامی پیروز حناچی عید سعید قربان حج تمتع 98 پلیس راهور سازمان هواشناسی سیدابراهیم رئیسی سید جواد حسینی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۸۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه

کیوان گل‌آوری سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه امروز در مراسم امحای مواد مخدر و روانگردان مکشوفه که در کیلومتر ۳ جاده سراب نیلوفر برگزار شد، گفت : ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان که نتیجه زحمات دستگاه‌های کاشف در امر مبارزه با مواد مخدر به‌ویژه نیرو‌های جان بر کف انتظامی استان در ۶ ماهه گذشته است که امروز امحا شد.

وی ادامه داد: در این مدت تعداد قابل توجهی قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: اجرای چنین برنامه‌هایی از اهداف و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌باشد که در طول سال اجرا می‌شود و به نوعی اعلام انزجار و تنفر نسبت به انواع مواد مخدر و روانگردان به‌عنوان یک آسیب شوم و جبران‌ناپذیر است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • متلاشی شدن باند مواد مخدر صنعتی در ماهان