Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:31:43 GMT

تعمیر دریچه‌های سد وشمگیر آق‌قلا شتاب می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۷۵۶۶

تعمیر دریچه‌های سد وشمگیر آق‌قلا شتاب می‌گیرد

شرکت آب منطقه ای گلستان از کشاورزان و اهالی حاشیه رودخانه پایین دست سد وشمگیر خواست در مدت رهاسازی آب سد، از نزدیک شدن به مسیر رودخانه خودداری کنند.

استاندار گلستان در نشست شورای اداری اواخر مرداد ماه سال جاری بر تعمیر دریچه های خروجی آب سد وشمگیر تاکید کرد و افزود: این طرح از سال ها قبل نیازمند تعمیر و تعویض بوده ولی معلوم نیست چرا در همه این سال ها از کنار چنین موضوع مهم و تاثیرگذاری بی تفاوت عبور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی حق شناس، تعمیر دریچه های سد وشمگیر را یکی از اولویت های اصلی طرح های پیشگیری از سیل در استان عنوان کرد.

سد وشمگیر دارای چهار دریچه در خروجی اصلی است که دو دریچه اصلی آن از سال‌های قبل در حال تعمیر است.

یکی از مشکلاتی که در سیل اخیر در استان گلستان وجود داشت، پُر شدن مخزن سد وشمگیر و در پی آن باز نشدن دریچه‌های آن برای رهاسازی آب از مخزن بود.

به گزارش ایرنا، سد وشمگیر با ۴۷ سال قدمت، قدیمی ترین سد استان گلستان به شمار می رود و ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه دارای حق آبه از این سد هستند.

سد وشمگیر درسال ۱۳۴۹ با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید و با طول تاج ۴۳۰ متر و حداکثر ارتفاع ۲۰ متر از پی، از نوع خاکی همگن با مصالح سیلتی و رسی بوده و اکنون دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی است.

مخزن فرعی شماره دو سد وشمگیر با ظرفیت ۱۲ میلیون متر مکعب درسال ۱۳۶۲ احداث شد و در سال ۱۳۶۹ نیز مخزن سوم با ظرفیت ۶ میلیون متر مکعب ساخته شد.

 این سد با یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی در گذشته از حجمی معادل ۹۶ میلیون متر مکعب آب برخوردار بود ولی به دلیل رسوبات، ظرفیت آن به کمتر از ۴۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

سد وشمگیر در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان ۳۶۰ هزار نفری گنبدکاووس، بر روی رودخانه گرگانرود احداث شده و فاصله آن سد تا ساحل دریای خزر ۷۰ کیلومتر و تا مرز ایران و ترکمنستان ۲۴ کیلومتر است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گلستان سیل سدسازی شرکت مدیریت منابع آب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۷۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد

آفتاب‌‌نیوز :

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت: «من معتقدم که تلاش‌های جدیدی در جریان است که قطر و مصر و همچنین اسرائیل را برای یافتن راهی به پیش می‌برد.»

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم آزادی گروگان ها، شتاب و زندگی تازه‌ای وجود دارد.»

تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • تکمیل بیش از ۴۲ درصد از ظرفیت سد‌های استان گلستان
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»
  • فوتبال از دریچه فان؛ آرنه اسلوت پس از اولین جلسه تمرینی با داروین نونیز
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند