افشین هاشمی، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «صدای آهسته» به کارگردانی وی در گروه هنر و تجربه روی پرده سینماهاست، با خبرگزاری برنا گفت‌وگویی داشته که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

شما کارگردانی را با ساخت فیلم سینمایی «خسته‌ نباشید» آغاز کردید و در این مدت ساخت فیلم‌های متفاوتی را تجربه کردید که اگر یک مخاطب حرفه‌ای فیلم‌های شما را ببیند شاید باورش نشود که این فیلم‌ها متعلق به یک کارگردان است، این میزان از تفاوت در کارنامه شما به عنوان کارگردان از کجا نشأت می‌گیرد؟

خیلی برایم لذت بخش است که از طرف تماشاگر مخصوصا تماشاگر حرفه‌ای این تفاوت به چشم می‌آید و این نکته مهم را اشاره می‌کنید که گویا پنج کارگردان متفاوت این پنج فیلم من را کارگردانی کرده‌اند.

این به من پیام می‌دهد که توانسته‌ام با زبان سینما اثر حرف بزنم نه زبان خودم. شما وقتی شب برای کودک‌تان قصه می‌گویید یا کتاب کودکانه می‌خوانید یا ظهر در اداره برای همکاران‌تان یک ماجرای جالب تعریف کنید یا شب برای همسرتان یک عاشقانه روایت می‌کنید قطعاً زبان‌های مختلفی را در نظر می‌گیرید و همه‌ این زبان‌ها وجوه مختلف یک نفر است و من خیلی دوست دارم این زبان‌های مختلف را در تئاتر و سینما هم با همین تفاوت و همین تنوع تجربه کنم.

در تئاتر به دلیل اینکه امکان تجربه کمی راحت‌تر از سینماست، توانسته‌ام از نمایش تاریخی عاشقانه‌ی تلخی مثل «پرواز به تاریکی» تا کمدی لاله‌زاری «هتل ایران» تا نمایش سنتی موسیقیایی «شیرهای خان بابا سلطنه» را تجربه کنم. حال برای من اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است که در سینما نیز بتوانم این مسیر را دنبال ‌کنم. تلاش من یافتن زبان‌های مختلف بیانی برای قصه‌های متفاوت و ارائه آنهاست به شکلی که مخاطب آنها را دوست داشته باشد و امیدوارم این تلاش به نتیجه برسد.

قطعاً تفاوت‌های بسیاری که در آثار شما به عنوان کارگردان وجود دارد می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری داشته باشد، شما این تفاوت‌ها را مثبت می‌دانید یا منفی؟

شاید دلیل این اتفاق این است که من هنوز با سینما و داستان و تئاتر مثل مخاطب برخورد می‌کنم نه مثل تولیدکننده. من ابتدا در جست‌وجوی لذت هستم و همان قدر که از یک فیلم کمدی لذت می‌برم از یک فیلم اکشن یا یک فیلم روشنفکری لذت می‌برم. همان‌طور که مثل مخاطب به دنبال گونه‌های متفاوت هستم، به عنوان تولید‌کننده هم همین را جست‌وجو می‌کنم. این آن چیزی است که شاید باعث شود شما فکر کنید این‌ها کار یک نفر نیست. مردم در زندگی عادی‌ صبح‌ها بیدار می‌شوند، در کنار  خانواده صبحانه می‌خورند، اداره می‌روند و شب به مهمانی، گاهی سینما می‌روند و درنتیجه مدام روابط متنوع و متفاوتی را  تجربه می‌کنند؛ گاهی غمگین‌اند گاهی خوشحال و گاهی متأثر از یک موضوع سیاسی یا اجتماعی و برخی مواقع شاد از یک پیروزی ورزشی. اینها وجوه مختلف یک انسان است و من نیز با توجه به این وجوه متفاوت فیلم می‌سازم. فیلمسازان یا نویسندگان بسیاری هستند که در میان مسائل مختلف پیرامون، نگاه یا معنایی خاص را جستجو می‌کنند و درنتیجه آثار یکدست‌تری دارند و می‌شود تشخیص داد که این مجموعه آثار یک فیلمساز است. برجسته‌ترها مثل عباس کیارستمی و اصغر فرهادی آنقدر خوب و دقیق فیلم می‌سازند که پیروانی هم پیدا می‌کنند و حتی ما می‌توانیم با دیدن فیلم‌های پیروان بفهمیم تحت تأثیر کدام فیلمساز هستند. من دقیقا مسیر عکس این فیلمسازی را دنبال می‌کنم، به موفقیت یا عدم موفقیت آثار دیگران کاری ندارم؛ به این فکر می‌‌کنم خودم کدام قصه را دوست دارم و می‌خواهم لذت تعریفش را با مخاطبان شریک شوم. این قصه می‌تواند کودکانه باشد، می‌تواند اجتماعی یا یک کمدی رمانتیک مثل «خداحافظ دختر شیرازی» باشد یا فیلمی با نگاه کمی فلسفی مثل «صدای آهسته». در واقع من ابتدا به خودم رجوع می‌کنم و بعد به آنچه پیرامونم اتفاق می‌افتد.

فیلم سینمایی «صدای آهسته» قصه و موضوعی را دنبال می‌کند که در سینمای ایران کمتر فیلمی به آن پرداخته، شما می‌توانستید با توجه به این موضوع از جنجال‌های رسانه‌ای برای فیلم‌تان استفاده کنید ولی دلیل اینکه چنین کاری نکردید و در سکوت «صدای آهسته» را ساخته و اکران کردید، چه بود؟

دلیلش صرفاً این است که جنجال را بلد نیستم و اتفاقا اگر بلد بودم ترجیح می‌دادم از آن استفاده کنم و با کمک آن هیاهو تماشاگران بیشتری برای تماشای فیلم بیایند. جداً و بی دروغ و ریاکاری، واقعاً غبطه می‌خورم به کسانی که جنجال را بلد هستند. قصد من از بیان این موضوع به هیچ‌عنوان تحقیر و یا بد دانستن استفاده از جنجال‌های رسانه‌ای نیست، واقعا دوست داشتم این کار را انجام دهم تا بهتر حرفی که می‌زنم را ارائه دهم، تا هم فیلم موفق‌تر باشد و هم به لحاظ اقتصادی امکان تجربیات این چنینی دیگر برایم فراهم شود. من هنوز آن راه را نیاموخته‌ام و شاید به این دلیل باشد که از ابتدا کارم را با تئاتر شروع کردم و زمانی که من تئاتر را شروع کردم، آموختم و جلو رفتم این راه‌ها برای تبلیغات وجود نداشت. خیلی غبطه می‌خورم به نسل بعدتری که این راه‌ها را بلد است.

با توجه به اینکه فیلم سینمایی «صدای آهسته» در آمریکا ساخته شده، امکان نزدیک شدن به خط قرمزها برایتان فراهم بوده اما شما تمایلی به این کار نداشتید و فیلم را به گونه‌ای ساخته‌اید که می‌توانست در ایران هم به این شکل ساخته شود، دلیل این اتفاق چیست؟

خب واقعیت این است که من خیلی دوست دارم فیلم توسط هم‌زبانان و هم‌وطنانم هم دیده شود و در نتیجه با توجه به شرایط و امکاناتِ موجود برای من جهتِ ارائه‌ اثر، ترجیح دادم قوانینی که به فیلم لطمه نمی‌زند را رعایت  کنم تا فیلم در ایران هم به نمایش دربیاید. از طرفِ دیگر من دوست دارم همچنان در این کشور کار کنم پس طبیعی است که قوانین را چه دوست داشته باشم چه نداشته باشم ــ باید رعایت کنم تا این فعالیت ادامه پیدا کند ولی قطعاً ساخت این فیلم در ایران با تفاوت‌هایی مواجه می‌شد. من برای تبدیل مرد به زن نیاز به نمایش شمایل زنانه داشتم. این چیزی است که در ایران با بازیگر ایرانی و مسلمان غیرممکن بود. با این‌که شمایل زنانه‌ای که مدنظر داشتم در حد نشان دادن موی سر بود و نه چیز دیگر.

بازیگران «صدای آهسته» را بر چه اساسی انتخاب کردید؟

بازیگران فیلمم همگی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر نیویورک هستند. در مدتی که آنجا بودم، به دیدن نمایش‌ها می‌رفتم و سپس از فرمولی استفاده کردم که از سینمای ایران یاد گرفته بودم، که هر وقت بازی با کیفیت می‌خواهیم اما نمی‌خواهیم پول بدهیم، سراغ بازیگران تئاتر می‌رویم و وقتی پول داریم سراغ ستارگان سینما. از همین فرمول استفاده کردم و پس از دیدن بازی‌شان در تئاتر و آزمون بازیگری که آن‌ها به آن Audition می‌گویند، برای بازی در فیلم انتخاب‌شان کردم. خوشبختانه همه‌ آنها وقتی با متن و نقش‌شان مواجه ‌شدند، استقبال کردند و بدون هیچ دستمزدی بازی کردند.

آیا تا امروز از شرایط اکران و میزان استقبال مخاطبان از فیلم «صدای آهسته» رضایت دارید؟

گروه هنر و تجربه بهترین امکان برای اکران «صدای آهسته» است. حتی اگر امکان اکران گسترده داشتم هم ترجیح می‌دادم در چنین گروهی با مخاطبان ویژه‌تر فیلمم اکران شود. چنین انتخابی به معنی این نیست که دوست ندارم مخاطبان گسترده‌ فیلم را ببینند قطعاً من نیز به بالا بودن میزان مخاطبان فیلمم اهمیت می‌دهم اما مخاطب ممکن است چنین فیلمی را به اشتباه انتخاب کند و بعد ناراضی از سالن بیرون برود ولی اکران «صدای آهسته» در گروه هنر و تجربه احتمال خطا در انتخاب را به صفر می‌رساند و آ‌ن‌وقت فقط می‌ماند رضایتش از خود فیلم. قطعاً به عنوان کارگردان، خودم واقف هستم که این فیلم برای سلیقه عمومی و گسترده ساخته نشده است.

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب پیشنهادی:

"دختر آبی" در بازجویی چه گفته بود؟| توضیحات سخنگوی قوه قضاییه: "سحر خدایاری" شخصیت متعادلی نداشت اما آنقدر شخصیت داشت که اشتباه خود را بپذیرد

عکس جنجالی ساره بیات و محمدرضا گلزار

نوحه‌خوانی مداح عرب در دیدار موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب + فیلم

کلیدواژه: ایران تئاتر تلویزیون سینمای ایران فیلم سینمایی

منبع این خبر، وبسایت www.borna.news است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۱۷۷۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

جست و جوی حیات در ایوان مسجد

مسجد امام جعفر صادق(ع) بیرجند با کمک به بیماران صعب العلاج، دست گیری از خانواده های آسیب دیده و گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی به الگویی در خراسان جنوبی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: عصر یک روز دل انگیز به هیاهوی خیابان ها سرک می کشم. خورشید لحظه به لحظه چادر آفتابی اش را از بام خانه ها جمع می کند. مسیرم را به سمت خیابان سجاد شهر بیرجند ادامه می دهم. تماشای مغازه ها مرا به فلکه اول سجادشهر رسانده.  حال دیگر چیزی به غروب نمانده و گویی روشنی روز در تاریکی شب محو می شود. صدای «الله اکبر» در آسمان طنین انداز می شود. برای اقامه نماز قدم هایم را به صدا نزدیک و نزدیک تر می کنم. گل دسته ها از دور نمایان است و گویی لبخند شکوفه هایی از مهربانی مرا به نیایش فرا می خواند.

 

هرچه نزدیک تر می روم حضور خدا را در ایوان فیروزه ای رنگ بیشتر حس می کند. پسرانی قد و نیم قد با خنده هایی از جنس لطافت به سوی مسجد می روند. کمی گوش بدهی متوجه زمزمه هایشان می شوی «حسن، امشب مکبر توئی؟... آره محمد آقا، بعد از نماز آیه ۵۶ سوره احزاب رو هم می خونم». لبخند شیرینی بر صورت شان گل می اندازد و روانه مسجد می شوند.

 

چشم هایم را به اطراف می چرخانم. نمای فیروزه ای رنگ مسجد دلم را به عرش می برد. درست مقابل ورودی، ایوانی زیبا به چشم می خورد که بر روی آن احادیث و روایاتی از امام جعفر صادق (ع) حک شده است. هر چه به پیش می روم عطر ناب محمدی بیشتر مشامم را خوشبو می کند. گویی عرشیان در این مکان حضور دارند و ورود نمازگزاران را به مسجد امام جعفر صادق(ع) خیرمقدم می گویند.

 

به هر طرف که می نگرم معماری خاص که در ساختمانی جدید ساز عجین شده، ذهنم را با سوالاتی پیوند می دهد.  رواق ها را یکی یکی می شمارم. در هر رواق احادیثی حکاکی شده ...احادیث حضرت محمد(ص)، امیر المومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و ... بنا به گفته یکی از نماز گزاران این مسجد دارای ۱۴ رواق بوده که در هر کدام احادیث یکی از چهارده معصوم حک شده است. به راستی که معمار این مسجد را باید تحسین گفت.

 

 

 

انجام امور فرهنگی با دستان جوانان

دختر بچه ای با اشیاقی وصف ناپذیر جانمازهای رولی را جمع می کند. آن سو تر هم دختر بچه ای چادر سفید رنگش را بر دور کمر پیچیده و مهر ها را یکی یکی بوسه می زند و در جامهری می گذارد.

 

سراغ از رئیس هیئت امنای مسجد امام جعفر صادق (ع) می گیرم. فردی نه چندان جوان مخاطبم می شود و در گفت و گویی یک ساعته پرسش هایم را پاسخ می دهد.

 

حسین آهنی با اشاره به فعالیت های مسجد امام جعفر صادق (ع) گفت: استفاده از ظرفیت جوانان، نوجوانان و افراد خردسال از جمله ویژگی های این مسجد است.

 

وی با بیان اینکه در اجرای برنامه های فرهنگی تمامی کارها به جوانان سپرده می شود، افزود: نباید با رفتار و گفتار خویش قشر جوان را از مساجد دور کنیم.

 

جست و جوی حیات در مسجد

آهنی با اشاره به فعالیت های اجتماعی مسجد بیان کرد: در راستای رفع مشکلات خانواده های آسیب پذیر، پایگاه آسیب های اجتماعی را راه اندازی کرده ایم.

 

آهنی با بیان اینکه تاکنون در این پایگاه چند نفر ترک اعتیاد داشته اند، اظهار کرد: همچنین مرکز نیکوکاری در راستای کمک های معیشتی به نیازمندان راه اندازی شده است.

 

رئیس هیئت امنای مسجد امام جعفر صادق (ع) بیرجند بیان کرد: تاکنون چند بیمار صعب العلاج به این مرکز مراجعه داشته و خدماتی دریافت کرده اند.

 

وی اظهار کرد: طی دو هفته پیش فردی از نهبندان که دارای ناراحتی قلبی بود، برای تامین هزینه باتری به مسجد مراجعه کرد.

 

آهنی ادامه داد: با رایزنی های انجام شده توانستیم ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید باتری را تهیه کردیم و در اختیارش قرار دادیم. 

 

وی بیان کرد: در راستای برگزاری هرچه بهتر مراسم و رفاه حال نمازگزاران، مهد کودکی ایجاد شده و در طول مراسم ها و نماز، کودکان را با اجرای برنامه های فرهنگی و قرآنی سرگرم می کنند.

 

 

 

آمادگی برای برگزاری مراسم ازدواج آسان

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: کارگاه های آموزشی گلیم بافی و حوله بافی در مسجد برگزار می شود و در صورت تقاضای افراد برای ادامه کار حمایت می شوند.

 

وی با بیان اینکه در راستای تحکیم خانواده دوره هایی برگزار می شود، اظهار کرد: سالانه ۲۵ مورد جهیزیه به زوج های نیازمند کمک می شود.

 

رئیس هیئت امنای مسجد امام جعفر صادق (ع) ادامه داد: مسجد آمادگی دارد در صورت تقاضای افراد، نسبت به برگزاری مراسم ازدواج آسان همکاری کند.

 

وی با اشاره به دیگر فعالیت های مسجد بیان کرد: در مرکز نیکوکاری مسجد اقداماتی اعم از خیاطی، آرایشگری، برگزاری کلاس های آموزشی، خدمات پزشکی به طور رایگان به نیازمندان ارائه می شود.

 

لبیک جهادگران مسجدی به محرومان

 

آهنی ادامه داد: همچنین در این مرکز افرادی به عنوان جهادگر هستند که به مرمت و احداث پروژه های عمرانی مانند منازل محرومان می پردازند.

 

وی از اعزام موکب امام جعفر صادق (ع) به کاظمین در اربعین حسینی خبر داد و گفت: این موکب طی ایام اربعین به زائران خدمت رسانی خواهد کرد.

 

آهنی با اشاره به معماری مسجد بیان کرد: اگرچه بنای مسجد جدید ساز است اما در معماری به سمت و سوی ایرانی اسلامی قدم برداشته ایم.

 

وی با بیان اینکه در مسائل نماکاری از مصالح قدیمی استفاده شده است، افزود: در نظر داریم مغازه های اطراف میدان روبه روی مسجد را با سبک معماری اسلامی ایرانی طراحی کنیم.

 

مساجد به تمام نیازهای یک مومن پاسخ دهند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در گفت و گویی بیان کرد: یک مسجد طراز انقلاب اسلامی باید به تمام نیازهای یک مومن پاسخ دهد.

 

حجت الاسلام رضایی خواستار جذب جوانان به سمت مساجد شد و افزود: یک مسجد فعال باید علاوه بر اقدامات فرهنگی و عبادی، در دیگر زمینه ها اعم از اجتماعی فعالیت کند.

 

وی با اشاره به سیاست های سازمان بیان کرد: فعالیت های فرهنگی باید با پیوست اجتماعی انجام شود تا مردم طعم دین داری را بهتر و بیشتر حس کنند.

 

 

 

حجت الاسلام رضایی «محله مسجد محور و مسجد محله محور» را از دیگر سیاست های پیش روی تبلیغات اسلامی دانست و گفت: روحانیون باید در جایگاه امام محله و امام روستا ایفای نقش کنند.

 

حرکت مساجد استان به سوی طراز انقلاب

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در گفت و گویی با اشاره به خصوصیات مسجد طراز اسلامی بیان کرد: یک مسجد طراز انقلاب در جنبه های مختلف معماری، در مسیر جریان ولایی و سنت های الهی و برگزاری نماز جماعت مورد توجه است.

 

حجت الاسلام روح الله نوری با بیان اینکه بخشی از فعالیت های مسجد طراز اسلامی ناظر به هدف گذاری ها است، افزود: همچنین برخی از فعالیت ها ناظر به فعالیت های اقتصادی و گام برداشتن در راستای اهداف انقلاب است.

 

وی با اشاره به وضعیت مساجد خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه مساجد استان در راستای ویژگی های طراز انقلاب گام هایی رو به جلو برداشته اند اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارند.

 

مساجد بهترین پایگاه ها برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری و سنگر مقاومت در برابر جنگ نرم دشمن است که می طلبد در راستای پر رنگ تر کردن حضور مردم در این خانه های مقدس تلاش شود.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر_ رقیه رحمتی راد

پایان پیام/500

دیگر خبرها

  • آیا می‌شود نماز مغرب را به دلیل خجالت از دیگران آهسته خواند؟ + فیلم
  • ابراهیم حاتمی‌کیا شیوه کارگردانی را بلد است
  • یک ساختمان سه طبقه در مشهد فرو ریخت
  • یک ساختمان ۳ طبقه در مشهد فرو ریخت
  • مدیرعامل هلدینگ هزاردستان: بدون ساختن اتوبان جدید هم می‌توان کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد
  • گفتگو با احمد جعفری‌نژاد | او معماری شرقی را به دیزنی‌لند برد
  • بلد چهاربرابر بیشتر از گوگل مپ نقطه پرمراجعه دارد
  • جست‌وجوی دست‌نوشته‌های فیتز جرالد در رمان تازه جان گریشام
  • 88.6 درصد مردم در کشور تا کنون به تئاتر نرفته اند
  • او معماری شرقی را به دیزنی‌لند برد
  • مدیرعامل بازار: بدون ساختن اتوبان جدید هم می‌توان کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد
  • سروده جدید افشین اعلا/ این تیر غیب بود که بارید یا آه شیعیان یمن بود؟
  • چالش بیکاری بلندمدت پیش روی تحصیل کردگان
  • ورزشکاران ایران در شبکه های اجتماعی؛ 26 شهریور
  • ناپولی 2-0 لیورپول؛ قطار قرمزها در سن پائولو از ریل خارج شد
  • تیم یحیی جنگ پارتیزانی هم بلد است
  • مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد
  • رونمایی مسیریاب بَلَد از سرویس تازه‌ای با هدف ترویج حمل و نقل عمومی
  • افشین پرتو و معلمی که در تاریخ زندگی کرد