Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@03:14:29 GMT

مراقب بوسه ی مرگبار قلیان باشید!

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۸۵۳۸

یک عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری مونونوکلئوز عفونی (بوسه)، بزاق دهان است، استفاده از قلیان نیز یکی از راه‌های انتقال این بیماری است زیرا گاهی افراد از لب‌گیرهای قلیان‌ به صورت مشترک استفاده می‌کنند.

 سمیه حقیقی پور با بیان اینکه بیماری بوسه (مونونوکلئوز عفونی) یک بیماری ویروسی است که عامل آن اپشتن بار (EBV) است، اظهار کرد: یکی از راه های انتقال این بیماری بزاق دهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علایم ابتلا به بیماری بوسه همانند بیماری سرما خوردگی نیست و آبریزش بینی ندارد. یکی از علایم ابتلا به این بیماری گلو درد شدید است و در معاینه شبیه گلو درد چرکی به نظر می رسد.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه عامل ابتلا به این بیماری انتقال ویروس از فرد مبتلا است، اضافه کرد: درمان این بیماری نیازمند مصرف یک دوره درمان آنتی بیوتیک اختصاصی و ضد ویروس نیست، بلکه درمان آن حمایتی است.

حقیقی‌پور تصریح کرد: برای این منظور مراقبت‌هایی از جمله  پرهیز از فعالیت زیاد و استراحت کافی به بیماران توصیه می شود.

وی ادامه داد: از جمله عوارض ابتلا به این بیماری بزرگی طحال و گاهی پارگی آن است. در این حالت به بیمار توصیه می شود که از انجام فعالیت‌هایی که به توان زیادی نیاز دارد، پرهیز کند و اجسام سنگین بلند نکند، بهتر است بیمار حداقل یک ماه به این توصیه‌ها اهمیت دهد.

این عضو هئیت علمی گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طول دوره ابتلا به این بیماری برخلاف سرماخوردگی شدیدتر و طولانی تر است، افزود: به دلیل اینکه یکی از راه های انتقال این بیماری بزاق دهان است، استفاده از قلیان نیز یکی از راه های انتقال است زیرا گاهی لب‌گیرهای قلیانها در افراد مختلف به صورت مشترک استفاده می شود.

حقیقی پور با بیان اینکه این بیماری در کشور شایع شده است، گفت: دو پیک سنی که این بیماری در آن شایع شده شامل پنج الی شش ساله (به دلیل بوسیدن اطرافیان) و در سن نوجوانی است.

وی با بیان اینکه ممکن است در هر رده سنی ابتلا به این بیماری منجر به فوت بیمار شود، ادامه داد: زمانی که پلاکت خون کاهش و به آنمی شدید تبدیل شود لوزه‌ها آنقدر متورم شود که راه تنفس را ببندد، در این صورت بیمار نمی‌تواند مایعات بخورد و عوارضی از جمله مشکلات قلبی و مغزی در فرد رخ دهد که در اثر بروز این حالات منجر به مرگ افراد مبتلا می شود.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FIC برچسب ها: دانشگاه علوم پزشکی ، درمان ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی درمان بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • ۲۵ میلیون تومان بدهید گواهینامه تقلبی بگیرید!/ مراقب باشید مرتکب قتل عمد نشوید
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • مراقب همراه بانک‌های جعلی باشید
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • مراقب وزش باد شدید باشید / دهرم فراشبند؛ در صدر میزان بارش‌ها