Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت یورو به دلار نزدیک می شود، ترخیص برخی کالاهای دارای مشکلات خاص، ادامه روند سبزپوشی بورس، پرداخت تسهیلات در بانک‌ها منوط به اخذ گزارش اعتباری شد، موفقیت ۴۵ درصدی عرضه‌های خصوصی سازی در دولت دوازدهم برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی دوم مهرماه به شرح زیر است:

طلا گرمی ۴۰۷ هزار تومان/قیمت یورو به دلار نزدیک می شود

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز (سه شنبه ۲ مهرماه) ۴۰۷ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و هر انس طلا در بازارهای جهانی نیز برای امروز ۱۵۲۳ دلار ارزشگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز (2 مهرماه) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 17 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 40 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 240 هزار تومان و سکه گرمی 840 هزار تومان در بازار معامله می شود.

 

در بازار آزاد ارز برای امروز (سه شنبه 2 مهرماه) دلار 11 هزار و 350 تومان، یورو 12 هزار و 600 تومان، پوند 14 هزار و 250 تومان، درهم امارات 3115 تومان، لیر ترکیه 1995 تومان، یوان چین 1615 تومان، دلار کانادا 8610 تومان، دلار استرالیا 7750 تومان معامله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه اول مهر) در بازار سکه و طلا سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 52 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 60 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 260 تومان، سکه گرمی 890 هزار تومان ارزشگذاری شده است. همچنین هر گرم طلای 18 عیار 409 هزار و 200 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

ترخیص برخی کالاهای دارای مشکلات خاص

حدود دو ماه پیش معاون فنی گمرک در مکاتبه‌ای با دبیر کارگروه تنظیم بازار، پیشنهادهایی برای رفع مشکلات مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن اظهارنامه‌های وارداتی مطرح کرد.

 

مهرداد جمال ارونقی در گفتگویی از ابلاغ سه مصوبه خبر داد که شامل پیشنهادات مطرح شده هستند و گفت: بر اساس نخستین بند مصوبه، گمرکات کشور نسبت به پذیرش نوسان وزنی ۱.۵ درصد برای کالاهای فله و همچنین کالاهای اساسی و ضروری برای۸۰۰ ردیف تعرفه اقدام می‌کنند.

 

ارونقی افزود: همچنین در زمینه سایر کالاها حداکثر سه درصد نوسان وزنی قابل پذیرش است و درباره کالاهایی که معیار سنجش آنها وزن نیست، به صورت تعدادی اقدام می‌شود. وی درباره دومین بند مصوبه توضیح داد: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و همچنین کارگروه هماهنگی‌های تجاری، مقرر شد نسبت به پذیرش ارزش اظهار نامه‌های بانکی تا نوسان ۱۵ درصد اقدام شود.

 

این مقام گمرکی تصریح کرد: چنانچه  ارزش مندرج در سامانه نسبت به ارزش‌های مندرج در ثبت سفارش که ملاک اظهار ارزش به گمرک است تا ۱۵ درصد کمتر باشد، گمرک با رعایت مفاد ۱۴ و ۱۵ قانون امور گمرکی نسبت به پذیرش این میزان نوسان ارزش درباره کالاهای گروه یک و دو اقدام می شود.

 

رفع ابهام شورای فقهی بانک مرکزی از «اصل بدهی» در محاسبات وجه التزام

حجت الاسلام «سیدعباس موسویان» درباره تاییدیه شورای فقهی بانک مرکزی بر بخشنامه این بانک در خصوص نحوه و مبنای محاسبه وجه التزام تاخیر تادیه دین در تسهیلات مشارکتی و غیر مشارکتی، اظهار داشت: همانطور که می دانید در نظام بانکداری ایران تا سال ۱۳۶۰ موضوعی به نام بهره دیرکرد وجود داشت و افرادی که تسهیلات بانکی دریافت کرده اما در سررسید مقرر اقساط خود را پرداخت نمی‌کردند، مشمول بهره دیرکرد می شدند.

 

وی افزود: سال ۱۳۶۰ از امام خمینی (ره) و مراجع تقلید استفتاهایی در خصوص مشروعیت بهره دیرکرد دریافت شد که طبق فرموده امام خمینی (ره)، بهره دیرکرد، ربا و حرام است و بانک ها حق دریافت این مبلغ را ندارد.

 

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، ادامه داد: پیرو این موضوع رییس‌کل وقت بانک مرکزی، نامه‌ای در خصوص مشکلات حذف بهره دیرکرد در نظام بانکی به امام خمینی (ره) فرستادند و امام فرمودند تا شورای پول و اعتبار بانک مرکزی و فقهای شورای نگهبان جلساتی در این خصوص داشته باشند تا به نتیجه و راهکاری مناسب و شرعی در این خصوص برسند.

 

به گفته موسویان، در آن زمان آیت الله رضوانی از فقهای شورای نگهبان در جلسات شرکت کردند و پس از جلساتی به این جمع بندی رسیدند که می توانیم به جای بهره دیرکرد از ابزار وجه التزام کمک بگیریم.

 

ادامه روند سبزپوشی بورس/رشد ۲۳۷۱ واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس و اوراق بهادار امروز (سه شنبه 2 مهرماه) در چهارمین روز کاری خود در هفته جاری در ادامه روند صعودی خود در روز گذشته رشد 2371 واحدی را در ابتدای معاملات از آن خود کرد و با این رشد در جایگاه 313 هزار و 842 واحد قرار گرفت.

 

صبح امروز نمادهای وتجارت - بانك تجارت، خساپا – سايپا، ونوين - بانك‌اقتصادنوين، وبصادر - بانك صادرات ايران، كسرا - سراميك‌هاي‌صنعتي‌اردكان‌، دزهراوي - داروسازي‌زهراوي‌ و خريخت - صنايع‌ريخته‌گري‌ايران‌ در صدر لیست جدول نمادهای پربیینده بورس قرار دارند که در میان آنها تنها 2 نماد خريخت - صنايع‌ريخته‌گري‌ايران‌ و  ونوين - بانك‌اقتصادنوين‌ روند نزولی دارند.

 

در جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در صبح امروز نمادهای وامید، تاپیکو، شپنا، ومعادن، جم، فولاد و فملی به ترتیب با 246، 243، 241، 169، 141، 124 و 93 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس گذاشتند.

 

بنابراین گزارش، فرابورس نیز چهارمین روز کاری خود در هفته جاری را با رشد 55 واحدی و ایستادن در جایگاه 4 هزار و 176 واحد آغاز کرد. نمادهای

 

ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، دي - بانك دي، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، ريشمك - توليد و صادرات ريشمك، حريل - ريل پردازسير و زاگرس - پتروشيمي زاگرس صبح امروز در صدر لیست پربیینده های فرابورس قرار داشتند که تنها نماد دي - بانك دي در ابتدای معاملات امروز روند نزولی دارد و باقی نمادها روند صعودی دارند.

 

پرداخت تسهیلات در بانک‌ها منوط به اخذ گزارش اعتباری شد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: به استناد مواد (۵) و (۸) قانون تسـهیل اعطای تسـهیلات بـانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارآیی بانک‌ها مصوب سال ۱۳۸۶، «آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار» موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۱۱۸۲۹/ت۳۹۳۹۶ هـ مورخ ۱۳۸۶.۱۲.۲۶ هیأت محترم وزیران به تصویب رسید و طی بخشنامه شماره مب/۳۴۸ مورخ ۱۳۸۷.۲.۲ به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردید.

 

متعاقباً طی سالیان اخیر و نظر به ضرورت بازنگری آیین‌نامه مذکور، به روزرسانی آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار در دستور کار این بانک قرار گرفت و نهایتاً اصلاحیه آیین‌نامه یادشده در جلسه مورخ ۱۳۹۸.۳.۲۹ هیات محترم وزیران تصویب شد. بر اساس آیین‌نامه مذکور، موسسات اعتباری موظف گردیده‌اند به منظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات، گزارش اعتباری از شرکت اعتبارسنجی اخذ نمایند. لیکن استفاده از گزارش اعتباری شرکت اعتبارسـنجی نافی مسـئولیت مؤسسه اعتباری در بررسی دقیق اهلیت اعتباری متقاضی تسهیلات نخواهد بود.

 

موفقیت ۴۵ درصدی عرضه‌های خصوصی سازی در دولت دوازدهم

خصوصی سازی، تقویت بخش خصوصی و افزایش رقابت از مهم ترین مولفه های قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ است. بر این اساس پیرو ابلاغ این قانون، واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی به عنوان یکی از ارکان مهم اجرایی با تشکیل سازمان خصوصی سازی ساماندهی شد.

 

در این راستا از زمان شگل گیری این سازمان تعداد قابل توجهی از شرکت های دولتی که فعالیت های تصدی گری را انجام می دادند واگذار شده است تا حضور دولت در راستای تحقق اهداف در آنجا که بخش خصوصی امکان فعالیت دارد، کمرنگ تر شود.

 

بر این اساس این گزارش نگاهی به آماده سازی و واگذاری بنگاه ها طی فعالیت دولت دوازدهم نشان می دهد در این مدت آماده سازی قیمت گذاری و عرضه ۲۲۹ بنگاه با ارزش بیش از ۴۳۱ هزار میلیارد ریال می باشد، که از این میزان ۱۰۳ بنگاه به ارزش ۶۵ هزار میلیارد ریال واگذار شده است که این موضع نشان از موفقیت ۴۴ درصد عرضه ها از لحاظ تعداد بنگاه و ۱۶ درصد آنها از لحاظ ارزش بنگاه دارد.

 

همچنین میزان موفقیت در تعداد عرضه های انجام یافته در دوره فعالیت دولت دوازدهم، با وجود آنکه تماماً به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است، بیش از میانگین موفقیت در تعداد عرضه های دولت یازدهم است.    

 

علاوه بر این در نیمه اول سال ۱۳۹۸ و در ادامه سیاست کاهش تصدی گری دولت از محل خصوصی سازی، بنگاه هایی با ارزش حدود ۵۳۰ هزار میلیارد ریال توسط هیات واگذاری قیمت گذاری شده و برای واگذاری آماده شده است که این میزان در مقایسه با عملکرد سازمان خصوصی سازی از سال ۱۳۸۰ تا کنون، بالاترین میزان قیمت گذاری در مقایسه با دوره مشابه سنوات قبل محسوب می شود.

 

پرداخت ۱۳ هزار فقره تسهیلات خرید دین در بانک ملی ایران

از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه تعداد ۱۳ هزار و ۴۲۸ فقره تسهیلات خرید دین به ارزش ریالی ۲۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال از سوی بانک ملی ایران پرداخت شده است. این تسهیلات خدمتی به اشخاص حقیقی و حقوقی است که نیازمند نقدینگی هستند اما اوراق و اسناد تجاری آنها دارای مهلت پرداخت دیرتری نسبت به زمان مورد نیازشان است. بدین ترتیب صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی با تسهیلات خرید دین می توانند نقدینگی مورد نیازشان را پیش از موعد سر رسید چک و اوراق تجاری خود تامین کنند.

 

خرید دین به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای تمامی بخش های اقتصادی قابل انجام است و در چارچوب ضوابط و مقررات و با رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های بخش اعتباری از جمله آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اشخاص مرتبط و همچنین سیاست اعتباری سالانه صورت می گیرد که همه مشتریان بانک در همه بخش ها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

بانک در این روش، دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی و درج شده در متن اسناد و اوراق تجاری مانند چک و سفته به صورت نقدی از داین و مشتری خریداری می کند بدین ترتیب مشتری می تواند زودتر از موعد مقرر نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورد.

 

مخالفت تولیدکنندگان با عرضه طلای آب شده در بورس

«سید حجت شفایی» درباره عرضه طلای آب شده در بورس کالا تصریح کرد: عرضه طلای آب شده در بورس کالا در جای خود اقدام پسندیده‌ای است و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ترکیه نیز طلای آب شده خود را در بورس خرید و فروش می‌کنند، ولی در کنار آن از تولیدکنندگان خود نیز حمایت می‌کنند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم به شیوه جهانی رفتار کنیم، باید طلای آب شده را در بورس کالا خرید و فروش کنیم، اما این امر به طور حتم به تولیدکنندگان مصنوعات طلا لطمه می‌زند و از طرف دیگر شاهد بورس بازی و واسطه‌گری در خرید و فروش طلای آب شده خواهیم بود.

 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران ادمه داد: در کشورهای دیگر قبل از عرضه طلای آب شده در بورس، زیرساخت‌های تولید را تقویت کردند زیرا این عرضه نباید به قیمت بیکاری و رکود در تولید بیانجامد.

 

شفایی تصریح کرد: در سال‌های گذشته و با اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده، ذائقه مردم از خرید مصنوعات طلا متمایل به خرید سکه شد و اگر طلای آب شده نیز در بورس عرضه شود، به طور کلی انگیزه سرمایه‌گذاری در مصنوعات طلا از بین می‌رود./

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دفاع مقدس مسجد رژه نیروهای مسلح دفاع مقدس استان همدان کانون های فرهنگی هنری مساجد اربعین حسینی اردبیل پیاده روی اربعین کانون های مساجد اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۴۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده در حالی که قرار بود بانک مرکزی از فهرست مذکور رونمایی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد 100 وارد کننده اصلی کشور طی سال 1402 را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران،وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

به گزارش تسنیم، در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود 42 درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام 53 درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود 112 درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع 123 درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی 52درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات 1402 واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون 236 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم،چندی قبل بانک  مرکزی اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکتهای مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست میتواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز  به شرکتها و بنگاههای اقتصادی را شفاف کند. این درحالی است که هنوز خبری از فهرست بانک مرکزی نیست و گمرک وضعیت واردات سالهای 1402 و 1401  صد شرکت بزرگ را منتشر کرده که از این طریق میتوان یک براورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکتها در دست داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۹۰ درصدی رصد زنجیره تأمین دارو در سامانه تیتک
  • رشد ۹۰ درصدی رصد کامل دارو‌های استراتژیک در سامانه تیتک
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • لزوم سرعت بخشی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم