Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@06:07:41 GMT

داستان مادی‌های اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۳۹۲۱۸

داستان مادی‌های اصفهان

دو پژوهشگر، در نشست پنجشنبه‌های اصفهان از تاریخچه و عملکرد و نقش مادی‌های اصفهان در زندگی روزانه سخن گفتند.

به گزارش ایسنا، سیروس شفقی در نشست پنجشنبه‌های اصفهان که شامگاه  پنجشنبه، ۱۱ مهرماه با موضوع مادی‌های اصفهان در گذر فرهنگی چهارباغ اصفهان برگزار شد، گفت: برخی از مورخان اعتقاد دارند که اسم «مادی» از سلسله ماد آمده است و علت این نام‌گذاری، به خاطر نوع آبیاری از رودخانه به داخل شهر در دوره مادها بوده که در اصفهان به‌کار رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:  اگرچه نمی‌توان تاریخ دقیقی برای متداول شدن این شیوه آبیاری و پدید آمدن مادی‌ها بیان کرد، اما نباید از نقش مهم آن‌ها در به وجود آمدن شهرها و ساختار شهری غافل شد.

شفقی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد مادی‌های اصفهان در دسترس نیست، گفت: قطعاً تعداد مادی‌ها بسیار اندک بوده و به‌مرور زمان در اثر توسعه و آبادی شهر اصفهان تعداد آن‌ها افزایش یافته است.

این پژوهشگر تصریح کرد: خانه‌های کنار مادی، از این آب‌ها برای کارهای روزانه خود استفاده می‌کردند و همین امر باعث شده تا بفهمیم که به دلیل آلودگی آب، میزان مرگ‌ومیر فرزندان خانه‌هایی که در اطراف مادی‌ها زندگی می‌کردند، بیشتر از سایر خانه‌ها بوده است.

شفقی با بیان اینکه اصفهان بیش از ۱۵۰ محله دارد، خاطرنشان کرد: مرز این محله‌ها گاهی به‌واسطه مادی‌ها مشخص می‌شد.

وی افزود: مادی‌های اصفهان زیر زمین در حال حرکت هستند و سه‌چهارم مادی‌های مهم از زیر چهارباغ عبور می‌کند و به‌طرف مناطق مختلف شهر اصفهان می‌رود.

این پژوهشگر با بیان اینکه نیم‌قرن قبل آب مصرفی شهر اصفهان به‌وسیله چاه‌های آب تأمین می‌شد، گفت: آب فضای سبز شهر را مادی‌ها تأمین می‌کردند و در نخستین عکس هوایی شهر اصفهان، تمام مادی‌ها به‌صورت نواری قرمز رنگ دارای فضای سبزی هستند که به آن‌ها پارک خطی گفته می‌شود.

شفقی همچنین اقلیم اصفهان را یک اقلیم صحرایی دانست و گفت: خصوصیت این اقلیم بارش‌های فصلی شدید است که منجر به سیل می‌شود، اما اصفهان به دلیل داشتن این مادی‌ها همیشه از خطر سیل مصون مانده است.

در ادامه این نشست، فرشته احمدی که بنا بود درباره «عملکرد و نقش مادی‌های اصفهان در زندگی روزانه» صحبت کند، اظهار کرد: مادی‌ها علاوه بر تأثیرات مثبت زیست‌محیطی در گذر محل عبور خود، تأثیرات فرهنگی مهمی در ساختار آن گذر داشته‌اند. برای مثال مادی فرشادی که از مدرسه چهارباغ عبور می‌کند، به دلیل ایجاد فضای روحانی در مدرسه چهارباغ، دهانه‌ای عریض‌تر از سایر مسیرها دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: دو نمونه مادی در ساختار شهری اصفهان وجود دارد که شامل ساختار هندسی و مارپیچی است. ساختار هندسی در محور چهارباغ و ساختار چندضلعی و هندسی در دیگر مسیرها و گذرها به‌ کار رفته است.

احمدی تصریح کرد: عملکرد اصلی مادی‌های اصفهان در گذشته، برای کشاورزی بوده و با توجه به اقلیم خشک و کم بارش شهر اصفهان، این مادی‌ها در توسعه کشاورزی، نقش بسزایی داشته‌اند. در واقع به‌واسطه همین مادی‌ها حقابه عادلانه بین کشاورزان اصفهان برقرار بود.

وی متعادل کردن هوای شهر را از دیگر کارکردهای مادی‌ها دانست و گفت: مادی‌ها حالت وتر یک مثلث قائم‌الزاویه را داشته‌اند و به‌عنوان یک مسیر پیاده راه و میانبر، نقش مهمی در معتدل کردن هوای شهر ایفا می‌کردند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با توجه به نقش مهم مادی‌ها در ساختار شهری نیاز به احیای آن‌ها حس می‌شود، چرا که اصفهان دارای فضای سبز خطی است و حیات این فضای سبز به‌واسطه مادی‌ها تأمین می‌شود.

در پایان این نشست مستند «از سرچشمه تا تالاب» به کارگردانی محسن صفوی فر به نمایش گذاشته شد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مادی ها منطقه اصفهان زاينده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید

رئیس باشگاه رئال مادرید به یک منظور خاص قصد اعمال تغییری بزرگ در اساسنامه این باشگاه را دارد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از نشریه کنفیدنسیال؛ فلورنتینو پرس رئیس باشگاه رئال مادرید بدون شک یکی از موفق‌ترین و باسابقه‌ترین رؤسا و دو دوره کاری او در سانتیاگو برنابئو، جزو بهترین ادوار تاریخ این باشگاه بوده است. تازه‌ترین دستاورد او بازسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو بود که به عنوان میراثی ماندگار برای کهکشانی‌ها شناخته می‌شود اما او قصد دارد پیش از خروجش میراث‌های بزرگ دیگری هم به جا بگذارد.

پرس 77 ساله قصد دارد حداقل یک دوره دیگر به تصدی ریاست باشگاه رئال مادرید ادامه دهد و در عین حال در جستجوی گزینه‌هایی برای تقویت جایگاه مالی و حقوقی باشگاه است. از نظر پرس فروش 11 درصد از حق پخش تلویزیونی بازی‌های لالیگا برای 50 سال و تحرکات متنوع یوفا (در رأس آنها ممانعت از برگزاری سوپرلیگ اروپا) اقدامات تهاجمی و خصمانه علیه رئال مادرید بوده است که باشگاه باید با آنها مقابله کند. یکی از راهکارهای پرس برای این کار جذب سرمایه‌گذاران جدید است اما تجربه ناموفقی که برخی از تیم‌های لیگ برتری در انگلیس با فروش بخش از سهام خود به سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند، رئیس رئالی‌ها را نگران باز شدن پای رؤسای نااهل به ساختار مدیریتی باشگاه می‌کند.

رئال مادرید از باسک برای فتح لالیگا خیز برداشت

از این رو پرس در حال بررسی دو گزینه است که یکی از آنها افزایش دامنه اختیارات اعضا و در عین حال مدرنیزه کردن ساختار باشگاه و حصول اطمینان از این موضوع است که یک نهاد یا سازمان خارجی نمی‌تواند بر باشگاه ادعای مالکیت داشته باشد. با این حال در این مقطع زمانی مشخص نیست که پرس دقیقاً در این حوزه چه برنامه‌هایی در سر دارد اما این می‌تواند به معنا تبدیل باشگاه رئال مادرید به یک شرکت خصوصی باشد که اعضای آن سهامدارانش تلقی می‌شوند.

راهکار دیگر می‌تواند با تغییر عمده در فوتبال اسپانیا همراه شود. پرس مدتی است که با مؤسسه حقوقی کلیفورد چنس و مؤسسه بانکی و سرمایه‌گذاری «کی‌کپیتال پارتنرز» وارد مذاکره شده است تا شرایط قرار دادن سهام باشگاه رئال مادرید در بورس را بررسی کند. در همین حال دو مؤسسه مالی بزرگ دیگر، جی‌پی مورگان و جان هان نیز از اهداف پرس مطلع شده‌اند و نیم نگاهی به اوضاع دارند. این راهکار دوم می‌تواند حتی به فروش 49.9 درصد از سهام باشگاه شود، یعنی درصدی که اجازه می‌دهد اعضای فعلی همچنان امور باشگاه را تحت کنترل داشته باشند.

انتخاب راهکار دوم می‌تواند تغییر شگرف در مدل مالکیت باشگاه رئال مادرید ایجاد کند و نقاط قوت و ضعف خودش را خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین ایراد‌های اجرای این راهکار بر هم خوردن تعادل در حق رای ذی‌نفعان باشگاه خواهد بود. در حال حاضر از نظر تئوری، هر یک از اعضای باشگاه به یک اندازه برای تصمیم‌گیری درباره آینده باشگاه حق رأی دارند اما ورود سرمایه‌گذاران خارجی این تعادل را برهم خواهد زد. به هر حال پرس برای اعمال این تغییرات در ساختار مدیریت باشگاه، باید آنها را در مجمع عمومی باشگاه به رای بگذارد هرچند در سال‌های اخیر به ندرت پیش آمده است که اعضای باشگاه با ایده‌هال او مخالفت کرده باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • زلزله در ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل