Web Analytics Made Easy - Statcounter

قسمت سوم از سلسله جلسات معارفه، با حضور اعضا شورای مرکزی جدید اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-محمد کفیلی؛ سال تحصیلی که به پایان می‌رسد، زمان مسئولیت شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی نیز به همین منوال به پایان رسیده است. اتحادیه‌های دانشجویی با برگزاری نشست سالانه در نیمه‌ی دوم تابستان، انتخابات شورای مرکزی جدید را با انتخاب اعضای دفاتر از بین کاندیدا‌ها برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
قبل از شروع مهر ماه و آغاز رسمی فعالیت اتحادیه‌های دانشجویی، زمان مناسبی جهت تقسیم وظایف و برنامه ریزی برای فعالیت‌های سال آتی است. به همین بهانه، از شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی دعوت کردیم تا مهمان با باشند و «معارفه» شورای مرکزی جدید خود را همراه با برنامه‌هایشان در سال تحصیلی آتی را به مخاطبین ما ارائه کنند.

قسمت سوم از سلسله جلسات معارفه، با حضور اعضا شورای مرکزی جدید اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد و محمد زادمهر، دبیر این اتحادیه و آقایان رضا قلعه نویی و علی آقنوت و احسان سلیمان پور و خانم عاطفه نصوری به ترتیب مسئول واحد سیاسی، آموزش و فرهنگی و روابط عمومی این اتحادیه دانشجویی، پاسخگوی سوالات ما بودند.   محمد زادمهر، ذدبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در معارفه اعضا جدید شورای مرکزی این اتحادیه گفت: در اولین جلسه شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که پس از برگزاری انتخاب شورای مرکزی در بیست و دومین کنکره این اتحادیه که در مشهد مقدس برگزار شد؛ بنده به عنوان دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتخاب شدم.

پس از برگزاری انتخابات شورای مرکزی و هیئت عالی نظارت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشجویان، محمد زادمهر، میلاد عبدی، رضا قلعه نوی، احسان سلیمان پور، علی آقنوت، توحید تقی زاده، خانم عاطفه نصوری، خانم لیلا نوروزی، خانم انسیه بیات به عنوان اعضای شورای مرکزی این اتحادیه انتخاب شدند.

گفتنی است، بیست و دومین کنگره اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور ۳۵۰ نفر از دانشجویان عضو ۸۰ دفتر این اتحادیه از ۲۳ تا ۲۵ مرداد به میزبانی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

 

کار ویژه اتحادیه جامعه در سال آتی چه خواهد بود؟ محمد زادمهر: جامعه اسلامی سی سال از تاسیس خود را پشت سر گذاشته است؛ در دوره‌های اولیه اتحادیه، شورای مرکزی ۲ ساله بوده و از همین جهت امسال با گذشت سی سال، بیست و دومین شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی را شاهد هستیم.   جامعه اسلامی دانشجویان سیاسی ترین تشکل دانشجویی است؛ اتحادیه در انتخابات مجلس بسیار مشخص و شفاف ورود خواهد کرد و لیست انتخاباتی خود را در تهران و سایر استان‌ها منتشر خواهد کرد؛ جامعه اسلامی در استان تهران یک لیست را معرفی می‌کند که لزوماُ ۳۰ نفر نیستند و با جمع‌بندی اعضای شورای مرکزی تعدادی کاندیدای مناسب را معرفی خواهیم کرد و در استان‌ها نیز به همین  صورت اعضای منتخب خود را معرفی خواهیم کرد؛ بنای جامعه اسلامی بنابر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان؛ حمایت جدی از کاندیداهای جوان خواهد بود تا نمایندگان انقلابی، صالح و جوان وارد مجلس بشوند.   اتحادیه جامعه اسلامی در سال آتی محور و گفتمانی عملی را در پیش خواهد داشت که تا پایان مهرماه و بعد از سفرهای اربعین روند عملی و گفتمانی خود را نیز رسانه‌ای خواهیم کرد؛ اتحادیه به دلیل ساختار یک ساله مدیریتی که دارد هر سال سیاست‌های خود را به‌روز می‌کند و با تغییر اعضای شورا قصد تحول و نوگرایی در روند عملی خود را نیز دارد. همین امر باعث می‌شود که گفتمان قالب اتحادیه با ساله‌های پیش تفاوت داشته باشد.  
رضا قلعه نوعی: هدف اصلی اتحادیه جامه اسلامی دانشجویان کادرسازی برای انقلاب اسلامی است؛ این تشکل برای پیشبرد اهداف خود طبق اساسنامه واحد‌های مختلفی را اختصاص داده‌است که هر کدام مسئولیت مشخصی برای تربیت و کادرسازی دارد. به عنوان مثال واحد تشکیلات، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و روابط عمومی که هرکدام در حوزه تخصصی خود به صورت کلان برای اعضا این اتحادیه و دفاتر آن برنامه و راهبرد ارائه می‌دهند.
جذب نیرو برای اتحادیه جامعه اسلامی مانند تمامی تشکل‌های دانشجویی از دفاتر اتحادیه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، اتحادیه با تنظیم و تهیه جزوات و بسته‌های محتوایی به دفاتر خود در دانشگاه‌های سراسر کشور کمک می‌کند تا به بهترین شکل این جذب نیرو اتفاق بیفتد.
در کنار این فضای محتوایی برنامه اردوی مهارتی و آموزشی جهت ارتباط هرچه بیشتر و آشنایی کامل‌تر مخاطبان جامعه اسلامی در دانشگاه‌ها جهت جذب نیرو صورت گرفته است.
اتحادیه جامعه اسلامی سالانه یک دوره آموزشی، تشکیلاتی در نیم سال دوم و یک وره سیاسی در نیمه دوم سال برگزار می‌کند. رسانه چه نقشی در رویکرد شما به نسبت جذب و کادرسازی داشته‌است؟ قلعه نوعی: دفتر تحکیم وحدت با درنظر گرفتن اهمیت نشریات دانشجویی در سطح دفاتر و لزوم فعال بودن آن‌ها سیاست‌هایی را در نظر دارد. زیرا که نشریات دریچه مناسبی برای جذب نیرو و استفاده از بار محتوایی و مهارتی اعضا در قالب نشریه‌نویسی است.
اتحادیه با انتشار دو نشریه سراسری با کمک دفاتر به صورت منظم از نیرو‌های خبره و برگزیده نشریات در سطح دفاتر بهره می‌برد. این اعضا از جشنوار نشریات دانشجویی اتحادیه انتخاب می‌شوند که بستری برای رشد نشریات دفاتر و دیده شدن آن‌ها در سطح جنبش دانشجویی است.
قلعه نویی: قوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی در سطح رسانه‌ای به پشتوانه ادوار این اتحادیه است و به همین خاطر کادرسازی ویژه اتحادیه در فضای رسانه‌ای پرونده ویژه آموزشی این اتحادیه است. اتحادیه با برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی جهت ترغیب و تشویق نشریات دفاتر برنامه‌ریزی‌هایی دارد که توجه دفاتر به این مقوله می‌تواند پتانسیل بسیار بالایی را جهت جذب در دفاتر ایجاد کند.
دفاتر خارج از تولید محتوای کتبی به سمت تولید محتوای صوتی و تصویری نیز حرکت کرده‌اند که نمونه سراسری آن نیز، کلیپ‌های «مستقل آنلاین» است که با همکاری تعدادی از دفاتر و اتحادیه به تولید محتوای با کیفیت تصویری می‌پردازد. اتحادیه با قالب‌های جدید محتوای رسانه‌ای مانند گفتگوی صریح با ادوار و «میز شفافیت» جهت انتقال تجربه و محتوا به اعضا دفاتر و ایجاد گفتمانی در راستای جنبش دانشجیی و جذب افکار عمومی به سمت این گفتمان به تولید محتوا در قالب صوتی و تصویری پرداخته‌ایم که تاثیرات بسیار مطلوبی را هم شاهد بوده‌ایم.     باید‌های جامعه اسلامی به عنوان جنبش دانشجویی در مقوله جذب و کادرسازی چه مسائلی است؟ آقنوت: جنبش دانشجویی باید از آموزش کاریکاتوری و یک وجهی فاصله بگیرد. تربیت و آموزش باید کاربردی باشد و تمام جوانبی که یک دانشجوی تشکیلاتی که قرار است مسئولیتی را برعهده بگیرد، پوشش دهد و از بار محتوایی گرفته تا مباحث اجرایی باید تخصصی و دقیق باشد. نکته قابل توجهی که در مسئله آموزش وجود دارد، در نظر گرفتن اخلاص معنویت اعضا در فعالیت‌های تشکیلاتی است. این مسئله که جوانان تشکیلاتی آموزش ببینند و تجربه کسب کنند که در آینده جز مسئولان نظام خواهند بود باید در کنار اخلاص در نیت و عمل قرار بگیرد و اگر از مقلوله معنویت غفلت شود تشکیلات و اعضا آن صرفا جهت رسیدن به مسئلیت و جایگاه اجتماعی فعالیت می‌کنند و آرمان و اهداف تشکیلات را هم هزینه رسیدن به خواسته‌های خود می‌کنند به ورطه‌ی منفعت طلبی در تشکیلات می‌رسند که منفعت‌طلبی یک آسیب بسیار جدی در تشکیلات است. توجه به معنویت در جنبش دانشویی مسبب ایجاد هم افزایی برای رسیدن به اهداف و اولیت‌های جنبش دانشجویی است.   عدم مطالعه و بار محتوایی جنبش دانشجیی یکی از محسوس‌ترین ضعف‌هایی است که در یک دهه اخیر با آن روبه رو شده است.
پویایی و تاثیرگذاری که جنبش دانشجویی در گذشته داشته است در وضعیت فعلی با یک رخوتی همراه شده و ارتباط با بدنه جامعه و همراه شدن دغدغه‌ها جنبش دانشجویی با دغدغه‌های عامه مردم و ورود ریشه‌ای به مسائل باتوجه به دغدغه مردم می‌تواند نقطه عطفی برای ظهور و بروز بهتر جنبش دانشجویی در مسائل باشد. این ورود باید بر طبق یک گفتمان نظری و عملی صحیح باشد و از فعالیت‌های سطحی فاصله بگیرد.
آموزش و کادرسازی باید به سمتی برود که دانشجویان تشکیلاتی تک‌بعدی رشد نکنند؛ صرفا تئوریسین یا یک عضو مفید اجرایی را تربیت نکنیم؛ تقویت و ایجاد یک گفتمان نظری و عملی که هم بار محتوایی و هم اجرایی را بر عهده می‌گیرد راه حل امروز جنبش دانشجویی می‌تواند باشد.    
فعالیت‌های تخصصی اتحادیه شما در حوزه کادرسازی چه بوده‌است؟ آقنوت: دفتر تحکیم وحدت چندین سال است که به صورت تخصصی به مسائل حوزه زنان و خواهران در تشکیلات ورود کرده است که در قالب نشریه تخصصی با محوریت زنان و سلسله جلسات به ارائه محتوای تخصصی به صورت دقیق تربیت نیرو کرده است.
سلسله جلسات «برهان» که با ورود جزئی و دقیق به مسائل فرهنگی و اجتماعی و نقد عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تولید محتوای دقیق پرداخته است و طبق سلسله جلساتی که با رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است با هماهنگی این شورا به بررسی علمی و دقیق مسئله نشاط در دانشگاه‌ها در قالب موضوع دانشگاه اسلامی پرداخته است.
در خصوص مسائل سیاسی نیز به سر فصل «مشارکت» ورود کرده‌است که شعار سالانه اتحادیه نیز با عنوان «نوسازی مشارکت و کارآمدی جمهوریت» ناظر به آن پرداخته است؛ سلسه جلساتی را با اساتید، نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی داشته و در دیدار با رهبری نیز بولتن دفتر تحکیم وحدت در مقوله مشارکت را خدمت ایشان تقدیم کرده است.     نصوری: یکی از دلایلی که جنبش دانشجویی کمتر به سمت مسائل تخصصی حرکت کرده‌است، عدم درک جنبش دانشجویی از وضعیت ملی است. با اینکه شورا‌های دانشجویی محکوم به یک ساله بودن است و در یک سال فرصت فعالیت تخصصی قابل توجهی وجود ندارد، سعی شده است تا با مدیریت و ایجاد یک گفتمان غالب در واحد‌ها جرقه فعالیت‌های تخصصی مستمر در اتحادیه ایجاد شود. مانیفست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که در خصوص عقلانیت انقلابی است در قالب یک گزارش کامل در دیدار رهبری با دانشجویان خدمت ایشان ارائه شد.
اتحادیه به مباحث بین المللی در سطح ستاد که به صورت تخصصی در قالب نشریات و همایش‌ها ورود کرده است و در خصوص مسائل اجتماعی و جهادی قرارگاه جهادی معین و طرح اشتراک مثبت را فعال کرده است.
در خصوص مسائل زنان نیز ورود تخصصی داشته‌ایم و با سرکار خانم خزعلی و ابتکار نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم.اما با همه این‌ها در مقوله مباحث فرهنگی نه تنها اتحادیه نا بلکه تمامی ارگان‌های تاثیرگذار فرهنگی دچار ضعف هستند و همان‌طور که در ابتدا سخنان خود اشاره کردم ضرورت ورد به مسائل تمدنی و فرهنگی بسیار زیاد در بین فعالیت‌های جنبش دانشجویی دیده می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جامعه اسلامی دانشجویان عزت ملی تشکل های دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۴۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بیانیه‌ای در حمایت از اعتراضات بین المللی دانشجویی علیه جنایات صهیونیست‌ها صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

با ادامه‌ی نسل‌کشی، کشتار و جنگ در غزه، دانشگاه‌های سراسر جهان بویژه ایالات متحده آمریکا شاهد بزرگ‌ترین موج تجمعات اعتراضی به نشانه‌ی همبستگی با مردم فلسطین و خواهان قطع مراودات علمی با نهادها و شرکت‌های وابسته به آن و توقف ارسال تسلیحات کشتار جمعی به سازه‌ی فاشیستی هستند.

امروز در مهد به اصطلاح «آزادی بیان» و «آزادی آکادمیک» (آزادی موسسات دانشگاهی، پژوهشی و اعضای جامعه علمی، استادان، پژوهشگران و دانشجویان)، در حمایت از درنده خوترین نیروی تاریخ بشر یعنی دولت فاشیست و آپارتاید رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار که خود را متصدی بلامنازع فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی می‌داند در کسری از ثانیه ارزش‌های جهانشمول آزادی را تحقیر و روی راستینِ خود را نشان داده و در یک اقدام بی‌سابقه با اشغال و لگدمال کردن حریم مستقل دانشگاه آن را تبدیل به پادگان کرده و با گسیلِ پلیس ضد شورش، گارد ملی ارتش آمریکا، استقرار نیروهای امنیتی و تک‌تیرانداز، نصب دوربین‌های امنیتی نسبت به محاصره دانشگاه و دستگیری، بازداشت و ضرب و شتم صدها استاد و دانشجو اقدام و با پرونده‌سازی، مقدمات تعلیق و اخراج آنها را در راستای سرکوب و خفه کردن صدای حامیان فلسطین و معترضین به ماشین نسل‌کشی فراهم کرده است و سازمان بدنام موساد با استفاده از تکنولوژی شناسایی صورت، دانشجویان را تهدید به از دست دادن موقعیت‌های شغلی و استخدامی می‌کند.

امروز در دوره پسافروپاشی و افول هژمونی نظام سلطه، که تحولات جهانی با سرعت سرسام‌آور حول مساله فلسطین و غزه قهرمان به پیش می‌رود و خیزش نوین ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های جهان به راه افتاده و نیروهای ساحت میدانی جبهه خود را مشخص و حول این مساله دست به صف‌آرایی زده‌اند دانشجویان و اساتیدِ تمامی دانشگاه‌های ایران اسلامی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت و ماموریت اصلی خود قرار داده و پیش‌آهنگ تحولات منطقه‌ای و جهانی باشند و با نمایندگی مطالبات مردمی نگذارند نیروهای منحط، اوباش و شیفتگان دموکراسی صوری و گزینشی آمریکایی بر حوزه عمومی مسلط گردند.

کد خبر 6089667 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد