Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به افزایش قابل توجه مصرف بنزین در کشور هشدار داده و با انتشار گزارشی، گزینه‌های پیش‌روی کشور برای ادامه بی‌نیازی از واردات بنزین را مطرح کرد.

 

بر اساس این گزارش، نگاهی به آهنگ ساخت و توسعه صنعت پالایش نفت کشور نشان می دهد که در پنج سال گذشته تاکنون با ثبت رکوردهای جدید در کنار افزایش ظرفیت، نسبت به کیفی سازی تولید انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل هم طرح‌های متعددی یکی پس از دیگری در مدار بهره برداری قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حال حاضر ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی ایران به دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز افزایش یافته و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری با بهره برداری از چند طرح جدید از جمله تکمیل ساخت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این ظرفیت به حدود دو میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

 

با شتاب گرفتن آهنگ پالایشگاه سازی در کشور هم اکنون ایران از ظرفیت تولید روزانه حدود 115 میلیون لیتر بنزین برخوردار بوده و ضمن بی نیازی از واردات این فرآورده استراتژیک نفتی در شرایط تحریم به بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک تبدیل شده و همزمان ظرفیت تولید گازوئیل کشور هم به 125 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

 

در کنار ظرفیت‌سازی جدید برای پالایش نفت خام و میعانات گازی و افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل، با هدف صیانت از محیط زیست و کاهش انتشار آلایندگی ها در کلانشهرهای کشور ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با کمترین میزان گوگرد، ترکیبات حلقوی و آروماتیکی مطابق با استانداردهای یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا، هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 به حدود 75 میلیون لیتر و گازوئیل به 50 میلیون لیتر افزایش یافته و قطعا با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا این ظرفیت تولید با افزایش بیشتری همراه خواهد شد.

 

پرسش اینجاست که ساخت و بهره برداری از واحدهای جدید پالایشگاهی با هدف ادامه روند بی‌نیازی از واردات تا چند سال آینده باید ادامه یابد؟

در 6 ماهه نخست امسال متوسط مصرف روزانه بنزین کشور بیش از 90 میلیون لیتر در روز بوده و به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی در صورتی که اقدامی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور انجام نشود باید شاهد ازسرگیری واردات بنزین و گازوئیل در آینده‌ای نزدیک باشیم.

 

در کنار استفاده از ابزارهایی همچون سامانه هوشمند سوخت  و عرضه کارتی، اصلاح قیمت‌ها و تصویب و اجرای سیاست‌های جدید مدیریت تقاضا یکی از مهمترین راهکارها برای مدیریت تقاضا در سبد سوخت خودروهای کشور با اولویت ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از واردات، متنوع‌سازی سبد سوخت خودروهاست.

 

* افزایش سهم گاز در سبد سوخت فرصت یا تهدید؟

در حال حاضر ایران بزرگترین ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار دارد و ظرفیت تولید گاز ایران با توسعه فازهای پارس جنوبی به بیش از 800 میلیون مترمکعب در روز رسیده که در صورت بهره برداری از فازهای باقی مانده پارس جنوبی و سایر طرح های توسعه‌ای بخش بالادستی صنعت گاز، ظرفیت تولید این سوخت پاک تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به مرز یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش می یابد.

 

در پنج سال گذشته با توسعه پارس جنوبی، افزایش ظرفیت تولید گاز و به تبع آن افزایش عرضه این حامل انرژی پاک در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاهی و ... شاهد جایگزینی گاز طبیعی با انواع فرآورده‌های نفتی و به دنبال آن افزایش صادرات محصولات نفتی در کشور بودیم که از گاز طبیعی می‌توان به عنوان یک حامل انرژی پاک برای متنوع سازی سبد سوخت خودروهای کشور استفاده کرد.

 

وجود ظرفیت بالای تولید در کنار شبکه گسترده انتقال و توزیع گاز در سراسر کشور بهترین فرصت و مزیت برای متنوع سازی سبد سوخت خودروها بوده و می توان با این تنوع آفرینی علاوه بر مدیریت بیشتر مصرف بنزین زمینه بر روی صرفه‌جویی در هزینه‌های چند میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه های جدید، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل و حتی افزایش صادرات این فرآورده های نفتی، حفظ و صیانت از محیط زیست و کاهش انتشار آلاینده ها در کلانشهرها حساب باز کرد و عملا جای ساخت پالایشگاه با رویکرد تامین نیازهای داخلی سوخت، با هدف توسعه صادرات فرآورده های نفتی، تکمیل زنجیره‌های ارزش و ایجاد پتروپالایشگاه ها در کشور اقدام کرد.

 

تسنیم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سوخت اقتصاد جام نیوز نفت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۷۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید

 به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: امارات متحده عربی در حال استقرار بازوهای رباتیک در پمپ‌های بنزین خود برای رباتیک کردن روند سوختگیری است. به لطف این بازوهای رباتیک، بیش از ۲۰ میلیون نفر سوخت بهتر و سریع‌تری را برای خودروهای خود دریافت می‌کنند.

شرکت ملی نفت ابوظبی جدیدترین نوآوری خود را معرفی کرد. بازوی رباتیکی که دریچه بنزین خودرو را باز، درپوش آن را جدا و باک را به شکل دقیق و آسان پر می‌کند.

این بازوی رباتیک نه تنها باک خودرو را پر می‌کند، بلکه به لطف بهره‌گیری از یک برنامه در وقت افراد نیز صرفه‌جویی می‌کند. این برنامه تضمین می‌کند که دقیقاً مقدار سوخت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید.

توسعه این بازوی رباتیک بیش از یک سال به طول انجامیده است. این سیستم نه تنها سریع است، بلکه برای سازگار بودن با محیط زیست و به حداقل رساندن خطرات نشت سوخت ایجاد شده است.

این بازوی رباتیک چطور کار می‌کند؟

وقتی به یکی از پمپ‌های بنزین ADNOC که به این فناوری مجهز هستند، می‌رسید، نوع سوخت خود را انتخاب می‌کنید و روی صفحه لمسی یا برنامه مخصوص آن روی گوشی هوشمند خود انتخاب می‌کنید.

سپس یک بازوی رباتیک با یک نازل و حسگرهای مناسب اطمینان حاصل می‌کند که نازل هنگام پمپاژ سوخت به درستی تراز شده است. دوربین‌ها و حسگرها بر این فرآیند نظارت می‌کنند و در عین حال اطمینان می‌دهند که همه چیز به درستی و ایمن انجام می‌شود.

سرانجام هنگامی که سوخت‌رسانی به پایان می‌رسد، بازوی رباتیک نازل را عقب می‌کشد و با بستن درب باک و دریچه سوخت، راننده را راهی می‌کند.

توسعه این بازوی رباتیک بخشی از یک استراتژی پنج ساله است تا اطمینان حاصل شود که خودروها به درستی سوختگیری می‌کنند.

این فناوری همچنین به عنوان مثال بهره‌وری کارگران را افزایش می‌دهد که به معنای صرف کردن ساعات کمتری در فضای باز در گرما و سرماست. ضمن اینکه برای مشتریان نیز این به معنای انتظار کمتر است.

به گفته مسئولان اماراتی، این فناوری برای اولین بار در خاورمیانه و برای نخستین بار در آب و هوای گرم تابستان آزمایش شده و این گام رو به جلو نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر ما به تعالی خدمات است. این فناوری برای پشتیبانی از کارکنان موجود، افزایش بهره‌وری آنها و کاهش زمان انتظار مشتریان استفاده خواهد شد.

در حال حاضر یک پروژه آزمایشی در ابوظبی در حال انجام است. هدف آن نیز جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات است. سپس از این داده‌ها برای فعال کردن فناوری بازوی رباتیک در سراسر شبکه سوخت رسانی در امارات متحده عربی استفاده می‌شود.

اماراتی‌ها همچنین اولین تجربه شخصی سازی شده با هوش مصنوعی در منطقه را برای سوخت‌گیری توسعه داده‌اند. به لطف این برنامه، دوربین‌های هوشمند، خودرو را شناسایی و بررسی می‌کنند و صفحه‌های دیجیتال، راننده را برای سوخت‌گیری هدایت می‌کنند. همه این کارها را می‌توان به راحتی از همان پشت فرمان انجام داد و نیازی به ترک خودرو نیست.

مسائل مربوط به سوخت رسانی می‌تواند شامل چالش‌های مختلفی باشد، مانند اینکه سطح بالای ترافیک می‌تواند منجر به زمان انتظار طولانی در پمپ‌های بنزین شود. بنابراین پیاده‌سازی فناوری‌های جدید مانند این بازوی رباتیک می‌تواند کارایی را افزایش دهد و در عین حال نگرانی‌های ایمنی را برطرف و رضایت مشتری را فراهم کند.

اماراتی‌ها انتظار دارند این بازوی رباتیک تا پایان سال به طور کامل عملیاتی شود. این فناوری قرار است در بیش از ۵۰۰ پمپ بنزین مستقر شود و به بیش از ۲۰ میلیون نفر خدمات‌رسانی کند.

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور