Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل و اهداف ایجاد دوقطبی در جامعه از سوی جریان‌ها و فعالان عرصه سیاسی گفت: به اعتقاد من افرادی مأموریت دارند تا جامعه را به سیاه و سفید یا حق و باطل تقسیم کنند و گروه و جریان خود را خودی و حق و گروه مقابل را غیر خودی و باطل معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه هم نشان داده این عده به کمتر از سیاه و سفید و حسینی و یزیدی کردن جامعه رضایت نمی‌دهند.

ایجاد دوقطبی؛ تضمین حیات برخی جریانات

وی ادامه داد: در همین روزهای اخیر کسانی که بانوان حاضر در استادیوم را در مقابل بانوان حاضر در راهپیمایی اربعین قرار دادند و آنها را گروه باطل در مقابل گروه حق جلوه دادند از ایجاد تقابل و دوگانگی در جامعه سود برده و از اختلاف نان می‌خورند. وگرنه برخی از همان بانوان حاضر در استادیوم امروز در جمع راهپیمایان اربعین هستند و این نوع اقدامات دوقطبی‌ساز اگر ناآگاهانه باشد، نشانه جهل و اگر آگاهانه باشد، خیانت به وحدت ملی است.

آرین‌منش با تأکید بر اینکه دوقطبی‌سازان، بیماران عرصه سیاست هستند، گفت: این عده تنها با اختلاف‌افکنی و تضعیف پایه‌های انسجام ملی و تحریک احساسات بخشی از جامعه نسبت به بخش دیگر می‌توانند زندگی سیاسی خود را تداوم بخشند و مرگ سیاسی آنان در کم‌رنگ شدن اختلاف و تفرقه در جامعه و از بین رفتن زمینه‌های مولد دوقطبی‌ است.

وحدت و انسجام ملی؛ لازمه توسعه و پیشرفت

این کارشناس مسائدل سیاسی با بیان اینکه متأسفانه اقدامات این گروه‌ها بعضا مورد حمایت برخی منایع قدرت است، گفت: کشور در وضعیت فعلی درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که باید در درجه اول وحدت و انسجام ملی حفظ شده و ایجاد اختلاف و اصطکاک در این وضعیت حرکتی ضد منافع ملی است. همه عقلا و اندیشمندان معتقدند که لازمه توسعه و پیشرفت یک کشور وحدت و یکپارچگی ملی است و امروز که کشور در مقابل دشمنان قسم‌خورده‌ای قرار گرفته که زندگی و معیشت مردم را هدف گرفته‌اند، پیروزی در چنین جبهه‌ای مستلزم همبستگی است نه شکاف.

وی ابراز کرد: از منظر دینی و قرآنی نیز خداوند امت اسلامی را به «اعتصام به حبل الله» برای مقابله با توطئه‌های دشمن توصیه کرده و این نشان می‌دهد برخی از جریانات آن چنان در بازی کسب قدرت غرق شده‌اند که به راحتی توصیه‌های صریح دین را نیز زیر پا می‌گذارند و این می‌تواند به منزله نشانه‌ای از سقوط و انحطاط اخلاقی این گروه‌ها تلقی شود.

دوقطبی‌سازی و کاهش مشارکت سیاسی مردم

آرین‌منش درباره پیامدها و تبعات دوقطبی‌سازی گفت: در شرایط امروز که کشور در آستانه انتخابات است هر چقدر بر تنور اختلاف و دوقطبی‌سازی دمیده شود مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جمله حضور در انتخابات کاهش یافته و نه تنها به فرصت‌سوزی می‌انجامد بلکه فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کند؛ چرا که بخشی از انرژی و توان مردم به جای اینکه صرف سازندگی و حل مشکلات شود صرف درگیری و تقابل‌های مخرب شده و این خود حل چالش‌های پیش روی کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره نسبت ضعف فکری و فقدان برنامه برای حل مسائل با ایجاد دوقطبی از سوی جریان‌های سیاسی گفت: عده‌ای برای اثبات خود تنها به نفی رقیب می‌پردازند و از آنجا که در عمل حرفی برای گفتن ندارند، به جای ارائه توانمندی‌ها و برنامه‌های خود به جامعه، سعی می‌کنند دوقطبی‌سازی را به منزله یک تاکتیک در عرصه سیاسی  در دستور کار خود قرار دهند و بخش‌هایی از جامعه را در مقابل بخش‌های دیگر قرار داده و با حق و باطل کردن عرصه سیاسی، فضای تقابلی در میان اقشار مختلف ایجاد کنند. متأسفانه این جریانات حرف‌ها و اظهارات بی‌ربط و نادرستی را در جامعه مطرح می‌کنند و تا نخبگان و عالمان جامعه بخواهند آن سخنان را نقد کردد و جامعه را آگاه کنند آن سخنان تأثیر نامناسب خود را می‌گذارد و در ادامه سوژه‌های دوقطبی‌ساز دیگری از راه می‌رسد که جامعه را از پرداختن به مسائل اصلی بازمی‌دارد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب این جریانات در قالب یک چرخه دوقطبی‌ساز مستمر به حیات خود ادامه می‌دهند و بقای خود را تضمین می‌کنند، اما ضربات سهمگینی به بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه وارد می‌آورند.

تبیین راهکار مؤثر به حاشیه راندن دوقطبی‌سازان

آرین‌منش تنها راهکار مؤثر در مقابله با این دوقطبی‌ها و به حاشیه راندن این جریانات را روشنگری، فرهنگ‌سازی و تمسک به رهنمودهای وحدت‌آفرین قرآن و ائمه اطهار(ع) و توجه به توصیه‌های امام(ره)‌ و رهبری دانست و گفت: تجربه عملی نیز نشان داده انقلاب و دفاع مقدس نه با ایجاد شکاف و قطب‌بندی کردن مردم، بلکه با وحدت ملی و پذیرش همه سلایق و گرایش‌ها ذیل یک محور و برای نیل به یک هدف مشترک به پیروزی منجر شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان بیان کرد: امروز هم رمز پیروزی و غلبه بر جریانات و گروه‌های دوقطبی‌ساز، تمسک به اصول مشترکی مانند انقلاب، امام(ره)، رهبری و قانون اساسی و مدیریت اختلاف سلیقه‌ها در چارچوب یک رقابت سیاسی سازنده و اخلاقی است که می‌تواند تولیدکنندگان و موج‌سواران دوقطبی را در جامعه منزوی کند.

گفت‌گو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: دوقطبی سازی وحدت ملی جریان های سیاسی مشارکت سیاسی حبل الله ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران

جلسه شورای شهر تهران که امروز یکشنبه با حضور شهردار پایتخت برگزار شد با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه شورای اسلامی شهر تهران که امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با حضور شهردار برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه بود. پس از گزارش معاون حمل‌ونقل و ترافیک برخی اعضای شورا به قرارداد واردات از چین انتقاداتی وارد کردند و در مقابل برخی دیگر از اعضا این انتقادات را غیرفنی اعلام کردند و آن را سیاسی‌کاری خواندند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر فرمایشات رهبری در خصوص وحدت بین دستگاه‌ها و ایجاد امیدآفرینی برای مردم، از اعضای شورای شهر خواست که تنها درباره گزارشی که معاون حمل‌ونقل شهرداری ارائه کرده است، صحبت کنند.

زمانی که شهردار تهران برای ارائه پاسخگویی به پشت تریبون رفت، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر از جمله تشکری هاشمی، امانی، قائمی، عباسی، اقراریان و خانم نجفی که از مخالفان سیاسی شهردار تهران به شمار می‌روند برای از حدنصاب‌افتادن شورای شهر، جلسه را ترک کردند.

در ادامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران خطاب به کسانی که انتقاداتی وارد کرده بودند، گفت: اگر انتقادات شما فنی است بمانید تا پاسخ را بشنوید؛ شما نه جلسات هم‌اندیشی تشریف می‌آورید نه می‌نشینید پاسخ‌ها را بشنوید.

اختلافات سیاسی برخی اعضا با شهردار تهران بعد از انتخابات اخیر مجلس بالا گرفته است. همزمان جریاناتی در بیرون شورای شهر با راه‌های مختلف تلاش می‌کند تا مانع ورود اتوبوس و تاکسی‌های برقی به تهران شوند.

این جریان روز گذشته با انتشار قرارداد واردات خودرو از چین تلاش کرد در مسیر این پروژه اختلال ایجاد کند. کارشناسان معتقد هستند ورود خودروهای برقی در حل مسئله ترافیک و آلودگی هوا راهگشا است و چهره شهر را تغییر خواهد داد.

منبع: فارس

کد خبر 748825

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است