Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: مجموع اعتبارات سال جاری برای پروژه آبرسانی 17میلیارد بود که تاکنون 2میلیارد و 300میلیون آن تخصیص داده شده و صرف بهره‌برداری پروژه آبیک به 120میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، اما عدم تامین اعتبارات به‌عنوان مشکل اصلی اجرای پروژه را با پیشرفت 8درصدی پس از دو سال مواجه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یدالله ملکی در گفت‌وگو با صبح قزوین درباره وضعیت پروژه خط انتقال آب به آبیک که پیشرفت 8درصدی داشته اظهار کرد: قرارداد این پروژه در سال 96با حضور رئیس جمهور منعقد و به دو بخش تصفیه خانه و خط انتقال تقسیم شد و با ابتدا با مشکلاتی مواجه بود.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه تصویب شد که 10درصد این پروژه توسط بخش دولتی و 90درصد نیز به دست بخش خصوصی اجرا شود و از آنجایی که پروژه آب شرب جذابیتی برای سرمایه گذار ندارد با این خال قواردادهای تصفیه خانه به روش botمنعقد و به شرکت زلال ایران واگذار شد.   مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ابراز کرد: خط انتقال بزرگترین بخش پروژه است که به شرکت جهاد نصر واگذار گردید اما از ابتدا با مشکلات موافقت نامه‌ای برای بودجه مواجه بود، که با تلاش مسئولان استان با 70درصد از پروژه توسط بخش دولتی و 30درصد به دست بخش خصوصی موافقت شد.   وی افزود: طبق زمان بندی سه ساله باید اعتبارات کار تامین و دراختیار پیمانکار قرار می‌گرفت اما دولت با مشکلات مالی مواجه شد و اعتبارات لازم تامین نشد و در نتیجه عدم تامین اعتبارات لازم پروژه پیشرفت خوبی نداشت.   رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: 100میلیارد پیش پرداخت به پیمانکار تعلق می‌گرفت که از این میزان صرفا 3/5میلیارد پرداخت شده، بنابراین پروژه خط انتقال و به تعاقب آن تصفیه خانه که فعالیت آن به تکمیل خط انتقال وابسته است تعطیل شده بود.   وی افزود:  علاوه بر عدم تامین اعتبارات افزایش قیمت ارز نیز پیمانکاران را با مشکل مواجه کرد و بر پیشرفت پروژه تاثیر منفی گذاشت؛ چرا که قراردادهای منعقد شده متناسب با قیمت ارز قبلی بود و این موضوع تامین و خرید وسایل مورد نیاز را سخت کرد.   این مسئول اذعان کرد: باتوجه به اینکه این پروژه مهم‌ترین پروژه آبفای استان است برای بررسی و خل مشکلات با شرکت آبفای کشور وارد مذاکره شدیم و جلساتی با پیمانکاران برگزار شده و در نتجه مشکلات تصفیه خانه تاحدی حل شده و برای ادامه کار قول داده شده است.   وی با اشاره به روش BOTگفت: در روش BOT، پیمانکار پروژه را اجرا می‌مند و دولت موظف است تا 25سال آب را از آن‌ها خریداری کند؛ اما عددی که  سه سال پیش برای خرید درنظر گرفته شده با نرخ‌های امروز همخوانی ندارد چرا که هزینه‌ها تا سه برابر افزایش یافته؛ برای حل این مشکل قرار شده هزینه‌ها مجدد مورد بررسی قرار گرفته و در قیمت هرید تجدید نظر شود.   ملکی ادامه داد: خط انتقال با مشکلات بسیاری مواجه است و با درنظر گرفتن شرایط و اولویت بندی آبیک به علت وضعیت نامناسب آب شرب در اولویت قرار گرفت که برای اجرای این طرح نیز عدم تامین اعتبار مشکل اصلی به شمار می‌آید.   وی با بیان میزان اعتبارات ابراز کرد: مجموع اعتبارات سال جاری 17میلیارد بود که تاکنون 2میلیارد و 300میلیون آن تخصیص داده شده، البته از محل "تنش آبی" نیز پیگیری‌هایی برای این پروژه انجام شده اما صرف پروژه آبیک به 120میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.   مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: با پیمانکار پروژه روش‌های مختلف برای حل مشکلات مالی بررسی شده؛ مواردی که در قانون بودجه 98پیش بینی شده و تهاتر مالیاتی و تهاتر وام بانکی از جمله راه حل‌های تامین منابع مالی پروژه آبیک است تا بتوانیم شش تا هفت ماه آینده آب را به آبیک برسانیم.   وی اظهار کرد: درمجموع پروژه تصفیه خانه و خط انتقال به نرخ امروز به هزار و 100میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ البته خط انتقال مشکلات دیگری نیز دارد اما بزرگترین و اصلی‌ترین مشکل عدم تامین منابع است.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام تعمیرات پروژه آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان

همایون فرخی مجری پروژه آبرسانی شهر کرمانشاه با اشاره به آغاز فرآیند تعمیرات، اورهال و نصب برخی از تجهیزات پروژه آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان که هم در تصفیه‌خانه و هم در خط انتقال توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است، گفت : این اقدامات را از ۱۹ فروردین آغاز کردیم و تلاش می‌کنیم تا پایان اردیبهشت انجام شود.

به گفته مجری پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه، پیش از این، از محل این پروژه حدود دو هزار لیتر در ثانیه آب برای شهر کرمانشاه تامین می‌شد که با انجام این اقدامات و نصب تجهیزات جدید این میزان تا ۲۳۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

فرخی تاکید کرد: این اورهال باید به صورت منظم و سالانه به منظور ارتقاء بهره‌برداری از این خط تامین آب انجام شود.

وی به مجموع پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان نیز اشاره کرد که با هدف تامین بلندمدت آب شهر کرمانشاه توسط شرکت آب منطقه‌ای اجرا شد و چنانچه قرار باشد به نرخ امروز چنین پروژه بزرگی همراه با خط انتقال (به طول ۷۳ کیلومتر) و تصفیه‌خانه را اجرا کنیم، بین سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مجری پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه از اهمیت این پروژه برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه یاد کرد و افزود: از سال ۱۳۹۱ آب این طرح به صورت اضطراری وارد مدار تامین آب شهر کرمانشاه به میزان حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه شد و این میزان به تدریج افزایش یافت.

فرخی خاطرنشان کرد: اگرچه این پروژه طی بیش از ۱۰ سال اخیر به صورت اضطراری وارد مدار شده و بخشی از آب شرب شهر کرمانشاه را تامین می‌کند، اما لازم است تکلیف بهره‌بردار آن به منظور استفاده بهینه از ظرفیت این پروژه عظیم مشخص شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • امام تعمیرات پروژه آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی امسال تکمیل می شود
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح