Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@02:08:22 GMT

شهرستان مهدیشهر میزبان جشنواره ملی ایل سنگسر است

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۲۹۱۶

شهرستان مهدیشهر میزبان جشنواره ملی ایل سنگسر است

جمال با اشاره به اینکه جشنواره ملی ایل سنگسراز امروز ۱۵تا ۱۷ آبان ماه در مهدی‌شهر برگزار می‌شود گفت: جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و سبک زندگی ایلاتی محور این جشنواره هستند.

«مهدی جمال» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان، با بیان اینکه جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهرستان و ایل سنگسر از محورهای اصلی جشنواره هستندگفت: این جشنواره با نگاه استانی برگزار شده و لذا مخصوص فقط مهدی‌شهر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه تبدیل معبر به مقصد گردشگری یکی از هشت راهبرد توسعه اقتصادی استان سمنان است، افزود: یکی از اهداف برگزاری جشنواره ایل سنگسر ترویج ظرفیت‌های گردشگری استان است.

 

وی شهر مهدیشهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر واقع در استان سمنان،را خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرزدانست که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است.

 

جمال تصریح کرد:عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد.

 

جمال بابیان اینکه بزرگ‌ترین برآیند جشنواره ایل عشایری، ترویج و معرفی سبک زندگی عشایر ایل سنگسر به مردم است، گفت: سبک زندگی عشایری اگر با این جشنواره‌ها تقویت نشود ممکن است مانند بسیاری از مدل‌های زندگی ایرانی فراموش شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان معرفی بخش‌های گمنام سبک زندگی عشایری را از محورهای جشنواره ایل سنگسر عنوان کردوگفت: بیش از ۳۰ نشست برای این جشنواره در درون استان با مسئولان و فعالان بخش خصوصی درباره این جشنواره برگزار شده که نشان می‌دهد جشنواره ایل سنگسر تا چه اندازه برای گردشگری استان می‌تواند اهمیت داشته باشد.

 

وی جشنواره ملی ایل سنگسر را یکی از هفت رویداد ملی تعریف شده در کشور برای رونق صنعت گردشگری دانست وافزود: اکنون این رویداد در مسیر ثبت در تقویم گردشگری ایران قرار دارد.

 

جمال یادآور شد: در جشنواره ملی ایل سنگسر، پنج استان شامل مازنداران، البرز، قم، تهران و قزوین حضور دارند و رونق صنعت گردشگری، تقویت نشاط در جامعه و شناسایی ظرفیت‌ها بخشی از اهداف این جشنواره است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان تصریح کرد: ایل عشایر سنگسر در زمینه آیین‌ها، شیوه زندگی و مسیر کوچ دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با تکیه براین ظرفیت‌ها اقدام به ثبت ملی این میراث شده است.

 

وی ادامه داد: آیین‌ها، شیوه زندگی ایل عشایر سنگسر در فهرست میراث ناملموس در مسیر ثبت قرار دارد.

 

جمال گفت: سال ۱۳۹۲ ثبت ایل عشایر سنگسر در دستور کار قرار داشت، اما در شورای ثبت ملی مورد پذیرش قرار نگرفت و این بار با تکیه بر آیین‌ها، طول مسیر کوچ و فرهنگ این ایل اقدام به ثبت ملی شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان به تنوع تولیدات ایل سنگسر اشاره و خاطرنشان کرد: عشایر سنگسر با تولید 80ماده از شیر در این زمینه در کشور رکودار هستند.

 

وی با بیان اینکه تنوع تولیدات عشایر سنگسر محدود به مشتقات شیر و مواد لبنی نیست گفت: عشایر ایل سنگسر بیش از 40 نوع نان پخت می‌کنند و از این نظر نیز پیشرو هستند.

 

به گفته جمال دست‌بافته‌های زنان سنگسری نیز از تنوع و رنگارنگی بالایی برخوردار است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از زبان سنگسری به عنوان یک ظرفیت دیگر این عشایر نام برد و خاطرنشان کرد: تقویم کهن، تاریخ دیرپا، صنایع‌دستی متفاوت و...از دیگر ظرفیت‌های ایل سنگسری است.

 

جشنواره ایل سنگسر به عنوان یکی از جشنواره های ملی امسال مدنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبان ۹۸ برگزار می‌شود.

 

اجرای آفرود، مسابقات اسب سواری و بازی های محلی، جشنواره غذا، برگزاری نشست های تخصصی ، پرواز پاراگلایدر، پیاده روی خانوادگی و برپایی سیاه چادرها از جمله برنامه های این جشنواره است.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی کانون های فرهنگی هنری مساجد یوم الله ۱۳ آبان مسجد اردبیل کانون های مساجد مجلس روز 13 آبان مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان جشنواره ملی ایل سنگسر رونق صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۲۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان

(تصاویر) جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • (تصاویر) جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است