Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@01:42:02 GMT

میزان سرمایه‌گذاری چین در ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۵۸۲۸

میزان سرمایه‌گذاری چین در ایران چقدر است؟

  رویداد۲۴ موسسه “امریکن اینترپرایز” در گزارشی به بررسی میزان سرمایه‌گذاری چین در کشور‌های مختلف پرداخت.

موسسه “امریکن اینترپرایز” اعلام کرد که با وجود کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی چین در کشور‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، این کشور به منظور توسعه روابط خود با جهان از سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود دو تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور‌های مختلف انجام داده که بخش بزرگی از این سرمایه‌گذاری در قالب پروژه جاده و کمربند که از آن به عنوان جاده ابریشم جدید نام برده می‌شود بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



میزان سرمایه‌گذاری خارجی چین در ایران و کشور‌های همسایه

طبق ادعای این موسسه، چین در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ در مجموع ۲۶.۹۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران داشته است که از این رقم، ۱.۵۳ میلیارد دلار در بخش صنایع شیمیایی، ۱۱.۱ میلیارد دلار در بخش انرژی، ۴.۹۶ میلیارد دلار در بخش فلزات، ۱۶۰ میلیون دلار در بخش املاک، ۶.۹۲ میلیارد دلار در بخش حمل و نقل و ۲.۲۵ میلیارد دلار در سایر بخش‌های اقتصاد ایران بوده است.

همچنین در بین همسایگاه ایران، چین طی این مدت چین ۵۶.۳۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پاکستان، ۳.۴۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذای در افغانستان، ۶.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ترکمنستان، ۱.۹۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در آذربایجان، ۱۵.۹۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ترکیه، ۲۳.۹۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عراق، ۴۱.۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عربستان و ۳۴.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در امارات داشته است.

بدین ترتیب ایران پس از پاکستان، عربستان و امارات، چهارمین کشور جذب کننده سرمایه چین در بازه ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ در منطقه بوده است.

سرمایه‌گذاری چین در اروپا و آمریکا

با وجود روابط سیاسی نه چندان گرم، چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در کشور‌های غربی داشته است. طی بازه زمانی مذکور این کشور ۴۷.۴۳ میلیارد دلار در آلمان سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم برای فرانسه ۲۴.۷۶ میلیارد دلار، انگلیس ۸۷.۱۷ میلیارد دلار، سوئیس ۶۱.۵۹ میلیارد دلار، کانادا ۵۶.۹۷ میلیارد دلار و آمریکا ۱۸۶.۵۶ میلیارد دلار بوده است.

سرمایه‌گذاری چین در کشور‌های آسیایی

با وجود نزدیکی جغرافیایی و روابط سیاسی بهتر با کشور‌های آسیایی، میزان سرمایه‌گذاری چین در کشور‌های این منطقه به صورت کلی کمتر از کشور‌های غربی بوده است.

طی این مدت چین در روسیه ۵۵.۱۴ میلیارد دلار، هند ۳۰.۶۷ میلیارد دلار، ژاپن ۹.۸۳ میلیارد دلار، استرالیا ۱۱۵.۵۶ میلیارد دلار و اندونزی ۵۱.۵۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. منبع: ایسنا لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000qR7 برچسب ها: رویداد24 ، چین ، سرمایه گذاری چین سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 چین سرمایه گذاری چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید

آفتاب‌‌نیوز :

 اخیراً گمرک ایران لیست ۱۰۰ واردکنندۀ نخست به‌لحاظ ارزش دلاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد، نکتۀ قابل‌توجهی که در این لیست و بین شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده‌اند به چشم می‌خورد، نقش پررنگ شرکت‌های خودروساز مونتاژی است.

همان‌طور که در پیوست شماره ۲ گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در سال ۱۴۰۲ قرار دارند، به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران حدود ۱ میلیارد دلار، کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود ۶۳۵ میلیون دلار و بهمن موتور حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند.

واردات ۸.۴ میلیارددلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲

لازم به ذکر است محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران درباره حجم واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال گذشته عنوان داشت: در سال ۱۴۰۲ به‌میزان ۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور گردید.

همچنین رضوانی‌فر اضافه کرد: این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به‌لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است.

وی در خصوص عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.

چرا با تخصیص میلیارد‌ها دلار به شرکت‌های مونتاژکار همچنان بازار خودرو ملتهب است؟

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است؛ با توجه به سهم بخش خودرو در سبد ارزی کشور، که سهم بسیار قابل‌توجهی است چرا همچنان چالش خودرو در اقتصاد ایران حل نشده است؟ گفتنی است دیگر نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، عدم ایجاد اشتغال برای جمعیت قابل‌توجهی توسط شرکت‌های مونتاژکار با توجه به تخصیص ارز ۳-۴ میلیارد دلاری به آنهاست.

همچنین دیگر نکته‌ای که برخی از کارشناسان مطرح می‌کنند این است؛ آیا این امکان وجود نداشت بخشی از ارز‌های تخصیص داده‌شده به شرکت‌های مونتاژکار صرف واردات خودرو شود؟ چرا که با این میزان ارزی که به این شرکت‌ها تخصیص داده شده است، می‌توان تعداد قابل‌توجهی خودروی باکیفیت وارد کشور کرد که یقیناً می‌تواند از التهابات بازار خودرو بکاهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید