طائرپور: چرا داوری را پذیرفتم؟
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۶۱۹۷
در این متن آمده است: « سلام
اخبار فرهنگ و هنر- مایلم و لازم میدانم به اعضای عزیز "اکت" (انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان سینما) توضیح دهم که چرا داوری در جشنواره فیلم فجر را پذیرفتهام: در شرایطی که از زمین و زمان، اکثرا حوادث ناگوار است که نصیب ملت ما میشود...در شرایطی که هر اتفاق خوبی، ولو کوچک، میتواند غنیمتی نادر به حساب آید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محروم کردن فیلمها و فیلمسازان و مخاطبان، از ارتباط با یکدیگر در بزنگاههایی چون جشنوارههای سینمایی -که بیتردید در این دوره، جامه عزا بر تن و غم همدردی با کشته شدگان سانحه پرواز اکراین بر دل دارد- جفا به سینمایی است که در تمام این سالها با دل خونین، لب خندان به جمع آورده و ققنوسوار از میان شعلههای آتش تحریمها، تهدیدها و تحقیرها، بال گشوده تا روزی قصههای همین حوادث را به زبان سینما برای آیندگان روایت کند.
برای من همیشه بخش فیلمهای اول و فیلمسازان اول- که منطقا آینده سینمای ایران را به تجسم میآورند، جذابترین بخش جشنواره فجر بوده و هست؛ و مطلقا مایل نیستم در تحریم توجه، تقویت و حتی تماشای این بخش مهم، نقشی داشته باشم.
لذا با آنکه عافیتطلبی و مراقبت از وجهه شخصی، حکم میکرد به جریان پس زدن جشنواره فجر -فارغ میزان صدق و کذب آن- بپیوندم، به احترام صدها فیلمسازی که از عمر و امید و توان و سرمایه خود هزینه کردهاند تا فیلمهایی برای همین مردم تحریم زده بسازند، داوری بخش "فیلمهای اول، مستند و کوتاه" جشنواره را پذیرفتم و امیدوارم نتایج این داوری، فیلمسازان توانا و قابلی را به سینمای حرفهای ایران معرفی کند.
با احترام به همه دلسوختگانی که با روش تحریم ، حال خود را اعلام میکنند، من با استفاده از حق آزادی فردیام، تحریم را تحریم کرده و برای روشن نگه داشتن چراغ سینمای ایران، میکوشم.»
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: فیلمسازان جشنواره فجر تحریم سینما فرشته طائرپور فیلم های فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۶۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
درمورد موسیقی نواحی ایران هرقدر صحبت شود باز کم است. چون کمکاریها در این زمینه به حدی است که خیلی میتوان در این باره صحبت کرد. اما یکی از اتفاقات خوبی که در هفتههای گذشته رخ داد این بود که در شهر سنندج استان کردستان جشنواره دف نوازان با عنوان «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان برگزار شد که از تمام ایران در این جشنواره حضور داشتند و نکته قابل توجه این است که کردستان به ویژه شهر سنندج؛ خطهی دفنوازی ایران است تا جایی که اقلیمی به شمار میآید که این ساز در هر خانهای دیده میشود و این موضوع نیز، در سراسر ایران گسترش پیدا کرده است و حضور دف در دیگر اقوام کشور هم، وجود دارد.
در پایتخت هم، افراد زیادی به آموزش و یادگیری دف میپردازند و اهمیت این ساز به حدی است که از آن در مراسمهای مختلف رسانه ای، محفلی، خانوادگی و رسمی استفاده میشود. از اینرو، گفته میشود که اجراهای خوب دفنوازی در جشنواره دفنوازان «هزار دف» انجام شده و در موسیقی نواحی ایران، اقدام ارزندهای بوده است.
محمّد طریقت، نوازنده دف و سنتور در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درمورد جشنواره دفنوازی «هزار دف» در پالنگان کردستان اظهار کرد: بنده به عنوان نوازنده دف در این جشنواره دعوت شدم و در جریان آن، به صورت فراخوان از نوازندههای دف سراسر ایران دعوت شده بود تا در این جشنواره حضور داشته باشند و اگرچه کم و کاستیهایی وجود داشت و بخشی از آنها طبیعی است و در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده بود ولی باید توجه کرد که دومین بار بود که به همت دوستداران فرهنگ و هنر کشور، این جشنواره دفنوازی برگزار شد و این جشنواره، اجتماعی از حضور پُرشور مردم هنر دوست سراسر ایران بود که از هر گروه سنی با همدلی و اتحاد خود سعی کردند پاسداشت فرهنگ، هنر و تاریخ ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را داشته باشند.
این نوازنده گفت: در مجموع، اینطور میتوانم از این جشنواره دفنوازی «هزار دف» پالنگان صحبت کنم و خیلی نمیتوان حواشی آن را نقد کرد چراکه برای دومین بار این جشنواره برگزار شد و اوایل هر کاری، یک سری نواقص و کاستیهایی وجود دارد و این مشکلات و کاستیها قابل اغماض هستند.
محمّد طریقت درمورد این که آیا جشنواره «هزار دف» رقابتی، تکنوازی و یا گروهنوازی بوده است؟ افزود: جشنواره دفنوازی به صورت گروهنوازی بود؛ به طوریکه دفنوازان تحت کنترل و رهبری یک سری از سرپرستان دفنوازی بودند.
خبرنگار: فاطیما میرزایی
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی