Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@01:37:14 GMT

خیّرین با ساخت مسجد به پویایی جامعه کمک کنند

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۲۸۵۰

خیّرین با ساخت مسجد به پویایی جامعه کمک کنند

رحمان غریبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت مساجد در هر حال نباید متوقف شود چر اکه رکود در احداث این اماکن ارزشمند، موجب ایستایی و عدم پویایی جامعه اسلامی می‌شود.

وی خواستار مشارکت خیّران در امر مسجدسازی در کنار ساخت مدرسه و مراکز آموزشی شد و اضافه کرد: ساخت مساجد در واقع مکمل مراکز علمی از لحاظ انسان‌سازی و تربیت نسل جوان جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر فقه شافعی یادآور شد: با توجه به اینکه تعدد مساجد در برخی مناطق، باعث تشتت آرا و دلسردی مومنان و نمازگزاران می‌شود ضمن ساخت این اماکن باید نیاز به وجود آن نیز بررسی شود.

غریبی بر لزوم بررسی وجود و ساخت مساجد در مناطق مختلف براساس جمعیت تاکید کرد و افزود: جانمایی مساجد باید براساس مدیریت شهری، سرانه موجود در مناطق و دسترسی فیزیکی و جغرافیایی مردم به آن باشد.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه ۱۸ سوره توبه به اهمیت ساخت مسجد تاکید کرده است، گفت: تببین جایگاه رفیع مسجد در اسلام و احیا کارکردهای همه‌جانبه مساجد در جامعه به ترویج فرهنگ مسجدسازی در جامعه کمک می‌کند.

پژوهشگر و دگترای فقه شافعی تاکید کرد: انتقال و کانالیزه کردن بخشی از خدمات دولتی و واگذاری رفع مشکلات اجتماعی به مساجد، ایجاد پایگاه‌ها و برگزاری جلسات مردمی در مساجد، از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ ساخت مسجد در جامعه است.

غریبی اظهار داشت: ایجاد مشوق‌های دولتی، بسترسازی بخشودگی مالیات و اختصاص آن برای ساخت مساجد، کمک گرفتن از احکام فقهی و دینی از جمله خرج زکات در این رابطه و کمک واقفین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اعمال و در نظر گرفتن بخشی از درآمدهای دولتی برای ساخت مساجد از جمله درآمدهای گمرکات، درآمد شهرداری‌ها و درآمد مناطق آزاد تجاری و عوارض زیرساخت‌های تجاری از دیگر پیشنهادهای وی برای ترویج فرهنگ احداث مساجد توسط دولت است.

دکترای فقه شافعی به اهمیت مسجد از دیدگاه اسلام اشاره کرد و یادآور شد: لفظ مسجد در مجموع ۲۸ بار در قرآن کریم آمده است که نشان از اهمیت و کارکرد مساجد دارد.

غریبی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای مسجد هدایت جامعه است، افزود: از برکات وجود مساجد رفع مشکلات و معضلات اجتماعی است که از آن به خوبی بهره گرفته ‌نمی‌شود.

وی به وجود آرامش انسان‌ها در کنار مساجد از دیدگاه قرآن و دارا بودن ۳۰۰ کارکرد مسجد اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) در بدو ورود به مدینه اولین اقدامی که انجام داد ساخت مسجد قبا بود که در آن ضمن عبادت به بررسی مشکلات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم پرداخت.

براساس آمار اعلام شده بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مسجد در استان کردستان وجود دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 اجتماعی و فرهنگی جامعه جامعه اسلامی شهرداری مسجد قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ترویج فرهنگ ساخت مساجد فقه شافعی ساخت مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»

در چهل و یکمین مرحله از پویش ملی نذر هشتم، ۱۸ زندانی نیازمند زندان سبزوار، با کمک‌های نمازگزاران مساجد شهرستان، خیران نیک‌اندیش، ستاد دیه و بهره‌مندی از تخفیفات قضایی آزاد شدند.

این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اداره کل زندان‌های خراسان رضوی و با حضور آیت‌الله مغیسه، امام جمعه سبزوار، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدرزاده، معاون اجرایی و دیگر مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و نیز دادستان و رئیس زندان سبزوار در مسجد الغدیر این شهر برگزار شد.

در این جلسه که هم‌زمان با سالگرد شهید مدافع امنیت، حمیدرضا الداغی برگزار شد، از خانواده این شهید تجلیل شده و در ادامه به هرکدام از زندانیان آزادشده بسته حمایتی معیشتی توسط انجمن حمایت از زندانیان سبزوار اهدا شد.

گفتنی است، نذر هشتم پویشی مردمی و مسجدی است که طی آن در هشتم هر ماه به نیت امام هشتم(ع)، زمینه آزادی حداقل ۸ زندانی نیازمند فراهم می‌شود و تاکنون ۱۳۰۶ نفر از زندانیان خراسان رضوی در این اقدام خداپسندانه آزاد شده‌اند.

همچنین از سال گذشته تاکنون ۲۲۰ زندانی جرایم مالی در قالب این طرح و به‌نیت امام رضا(ع) با کمک خیران و نمازگزاران مساجد این شهرستان از زندان سبزوار رهایی یافته‌اند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری