Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@23:38:48 GMT

شیوع عفونت‌های ویروسی «چشم»

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۸۷۶۰

شیوع عفونت‌های ویروسی «چشم»

ایران اکونومیست-رئیس انجمن چشم پزشکی با اشاره به شیوع عفونت‌های ویروسی چشم، گفت: ویروس عفونت چشمی خیلی مسری است و مشکلات شدیدی ایجاد می کند.

محمود جباروند، رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در آستانه برگزاری چهارمین همایش چشم پزشکی بهاره با اشاره به شیوع عفونت‌های ویروسی چشمی در فصل سرما، اظهار داشت: در فصل سرما عفونت‌های ویروسی چشمی یا «آدنو ویروس» در بعضی مواقع چشم را مبتلا می‌کند و باعث می‌شود کدورت‌هایی در سطح قرنیه چشم ایجاد می‌کند که باعث کاهش دید بیمار، ترس از نور و احساس جسم خارجی در چشم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توصیه به مردم در مراقبت از سلامت چشم‌ها، افزود: افرادی که دچار عفونت‌های تنفسی هستند و سرماخوردگی دارند، این عفونت به چشم‌های آنها سرایت کرده است، حتما استراحت کامل انجام دهند و از حضور در محیط‌های پر جمعیت اجتناب کنند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران ادامه داد: افرادی که دچار عفونت‌های ویروسی چشمی می‌شوند، سعی کنند در مرخصی باشند و بهداشت فردی را رعایت کنند، از دست دادن و روبوسی با دیگران به مدت ۷ تا ۱۰ روز پرهیز کنند تا باعث انتشار آلودگی به افراد دیگر نشوند.

جباروند تاکید کرد: ویروس عفونت چشمی خیلی مسری است و باعث آلودگی افراد دیگر می‌شود و مشکلات چشمی که ایجاد می‌کند، خیلی شدید است.

وی با بیان اینکه سرماخوردگی‌هایی که به چشم می‌زند معروف به «آدنو ویروس» است که باید مراقبت شود،گفت: زمانی که در معرض هوای آلوده قرار می‌گیریم، بهتر است لبه پلک‌ها را با آب و شامپو بچه کامل شستشو شود؛ زیرا این کار باعث می‌شود تمام رسوبات آلوده‌ای که روی پلک و مژه نشسته پاک شود و حساسیت چشم و تاثیرات آن در لایه‌های اشکی را کم می‌کند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و شستن چشم‌ها و عدم تماس دست بر روی پلک‌ها و مژه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروسی چشمی، تصریح کرد: شیوع این عارضه در فصول سرما و تابستان بیشتر است و کودکان نیز به آن مبتلا می‌شوند و پدر مادر از طریق کودک مبتلا شده و باعث آلودگی چشمی می‌شوند.

جباروند ادامه داد: متاسفانه این‌روزها این ویروس‌ها زیاد شده و فقط با رعایت بهداشت فردی و جمعی می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به خود درمانی‌هایی که بعضا خانواده‌ها به آن عادت دارند، گفت: به هیچ وجه درمان خودسرانه نباید انجام شود و فرد مبتلا توسط چشم‌پزشک معاینه گردد؛البته این عارضه چشمی خود به خود مهار می‌شود ولی تجویز برخی داروها می‌تواند از بروز عفونت‌های ثانویه جلوگیری کند.

جباروند با خطاب قرار دادن خانواده‌ها و افرادی که دچار عارضه عفونت ویروسی چشمی می‌شوند، افزود: خودسرانه از قطره‌های چشمی استفاده نکنید، چون باعث وابستگی می‌شود؛ زیرا در این قطره‌ها یک مواد نگهدارنده است که باعث حساسیت و ناراحتی بیشتر چشمی می‌شود؛ بنابراین، بهترین‌ راه، شستن چشم هاست و اگر نیاز به قطره است باید سعی کنند از طریق چشم پزشک تجویز شود.

فارس

برچسب ها: عفونت‌ ، ویروس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عفونت ویروس رئیس انجمن چشم پزشکی ایران افرادی که دچار چشمی می شوند بهداشت فردی چشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • جای خالی نام تراکتور در لیست قربانیان روزبه
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود