Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@08:03:08 GMT

نگران فرار مغزهای پزشکی نیستیم

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۵۳۰۰

نگران فرار مغزهای پزشکی نیستیم

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در پنجمین همایش مرجعیت علمی با موضوع پزشکی قانونی در مسیر مرجعیت علمی در دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود: افزود: عمده مشکل ما در مرجعیت علمی این است که پژوهش ها تبدیل به پتنت (ثبت اختراع) نمی شود و کاربردی نیست. یکی دیگر از مشکلات مرجعیت علمی، ضعف همکاری های بین رشته ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از عدالت آموزشی به عنوان یکی دیگر از موانع در مرجعیت علمی نام برد و گفت:‌با طرح های مختلفی مانند طرح تحول سلامت و طرح تحول آموزشی روبرو هستیم اما این طرح ها هنگامی می توانند اجرا شوند که عدالت آموزشی محقق شود درغیراینصورت در حد «اسم» باقی خواهند ماند.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی افزود: برای تحقق عدالت آموزشی قوانین و تسهیلات باید برای همه یکسان باشد؛ باید برای تمام دانشجویان در کشور محیط رشد فراهم شود؛ امکان دارد ابن سیناهای زیادی در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشند که نتوانسته ایم آنها را رشد دهیم.

نقاط قوت ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی

عین اللهی با اشاره به مرجعیت دینی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان علاوه بر مرجعیت دینی، استراتژیست و سیاست گذار کلان هستند که ایران را رهبری می کنند و ایران را به سمت مرجعیت علمی رهنمون هستند.

وی با برشمردن نقاط قوت ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی افزود: سابقه تمدن اسلامی و ایرانی و تاکید اسلام بر فراگیری علم از این نقاط قوت هستند. متوسط هوش ایرانیان بالاتر از استاندارد جهانی است وعلاوه برآن منابع طبیعی، تجربه خودکفایی و روحیه جهادی و انقلابی برای رسیدن به مرجعیت علمی داریم.

عین اللهی ادامه داد: رشد علمی ایران ۱۱ برابر رشد متوسط در دنیا است و سریع ترین رشد علم در جهان را دارد.

وی با اشاره به سیاست کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: این سیاست ها سندی است که می تواند ایران را به تولید علم و توسعه علوم پایه برساند.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در مرجعیت علمی، علوم پایه و تلفیق آن با علوم بالینی است؛ ارتقای علوم پایه می تواند ما را به مرجعیت برساند؛ برای اینکه به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم اولین قدم آن عمل به قرآن است.

عین اللهی از ردپای ژن های خوب در عرصه پژوهش خبر داد و گفت: به رغم اینکه در عرصه پژوهش بودجه وجود دارد اما این بودجه عادلانه تقسیم نمی‌شود به طوری‌ که ۳۰ درصد بودجه پژوهش به دو یا سه نفر اختصاص می‌یابد. مشاهده شده رئیس یکی از مراکز تحقیقاتی ۲۰ مقاله پژوهشی را با بودجه پژوهشی به نام فرزند خود ثبت کرده بود که این مقالات به درد هم نمی خورد.

وی ادامه داد: نابرابری آموزشی فقط مختص ایران نیست و در آمریکا و انگلیس هم وجود دارد اما به اندازه ما نیست؛ برای مرجعیت علمی باید شرایطی فراهم شود که در کل کشور امکان بروز استعدادها وجود داشته باشد.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی گفت: استادان دانشگاه ها اغلب از مناطق محروم هستند اما به جای اینکه در دانشگاه های مناطق خود بمانند به دانشگاه های خاص می آیند؛ یک از قدم های مهم در مرجعیت علمی این است که محرومیت زدایی کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: برای اینکه در آموزش پزشکی به مرجعیت علمی برسیم باید کوریکولوم (برنامه) های آموزشی اصلاح شود و پزشکی قانونی را به عنوان دانشگاه ببینیم و تمام کارها در دانشگاه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح ترامپ نانسی پلوسی برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر فرار مغزها پرشکی استیضاح ترامپ نانسی پلوسی برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • نوسازی مرجعیت