Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: استان اردبیل در توسعه واحدهای گلخانه‌ای در سطح کشور بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی طهماسبی روز یکشنبه در جلسه کارگروه استانی تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی اردبیل گفت: ۱۱ شهرک گلخانه‌ای در استان فعال است که از این تعداد ۹ واحد دولتی و ۲ واحد خصوصی است و برای ۴۰ واحد دیگر از واحدهای گلخانه‌ای جواز تاسیس صادر شده و چهار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده و چهار واحد دیگر نیز در سطح ۲۵ هکتار آماده واگذاری است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در توسعه واحدهای گلخانه‌ای مهم است را آب مورد نیاز برای واحدهای گلخانه‌ای دانست و افزود: مدلی از آبیاری در واحدهای گلخانه‌ای باید مورد استفاده قرار بگیرد که با آبچرخانی به میزان بیش از ۵۰ درصد مصرف آب صرفه‌جویی شده و با رعایت اصل بهره‌وری ۵۰ درصد آب را بازیافت شود تا حداکثر راندمان را با حداقل آب مصرفی داشته باشیم.

او گفت: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای ۱۰ برابر فضای باز است، کشاورزی در گلخانه‌ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی دارای مشکلات کمتری است ، بازده زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه‌تر است، بنابراین کشاورزی گلخانه‌ای سودآوری بیشتری دارد.

به گفته وی ، برای تولید و پرورش تجاری گیاهان و میوه‌جات با کیفیت بالا و در طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت‌زا نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان در نظر گرفت که با رعایت و مدیریت آنها می‌توان به محصول مرغوب و سودآوری رسید.

ارژنگ عزیزی ،معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه گفت: میزان تولیدات محصولات کشاورزی بعد از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیست، در حال حاضر در تولید بسیاری از محصولات مهم استراتژیک به خودکفایی رسیده‌ایم و در برخی از محصولات نیز صادرات موفقیت‌آمیزی داریم.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور منعقد شده قرار شده تا افق توسعه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گلخانه‌ای رود.

عزیزی گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای باید هدفمند و دقیق باشد، به گونه‌ای که قبل از احداث سازه‌های گلخانه‌ای باید نوع محصولی که در آن تولید می‌شود مشخص باشد و با هدف و طرح از پیش تعیین شده و کارشناسی اقدام به احداث سازه شود تا در آینده بهره‌برداران با مشکلی مواجه نشوند.

او افزود: صرف احداث سازه‌های گلخانه‌ای و تولید برای بهره‌وری بیشتر و مطلوب‌تر کافی نیست در کنار این واحدهای عظیم گلخانه‌ای باید به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اهمیت داده شود تا با تبدیل محصولات تولیدی ارزش افزوده آن بالا برود و زمینه‌های مناسبت اشتغال بیشتر و بهره‌وری مطلوب فراهم شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گلخانه توسعه واحدهای گلخانه ای گلخانه ای احداث سازه بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۵۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص توسعه صنعت فضایی در کشور گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی جز محورهای مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.

کد خبر 6090531 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان