Web Analytics Made Easy - Statcounter

مژگان خطیبی کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: ویروس‌ها بدون همکاری و مشارکت بدن میزبان، امکان تکثیر و بیماری زایی ندارند.

او افزود: افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند؛ لذا بررسی وضعیت تغذیه‌ای و برطرف نمودن کمبود‌های تغذیه ای جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی و درمان آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطیبی بیان داشت: بدین منظور توصیه می‌شود نکات تغذیه‌ای زیر را رعایت شود: ۱_مصرف کافی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی مواد مغذی بسیاری در عملکرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. در زیر به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شده است؛ منابع پروتئینی افزایش پروتئین دریافتی به میزان ۱۰ درصد (در صورت عدم وجود سایر مشکلات مانند اختلالات کلیوی) جهت تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌های ویروسی توصیه می‌شود؛ منابع غنی پروتئین: منابع پروتئینی حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ، غذا‌های دریایی مانند ماهی)؛ حبوبات مانند سویا - اسید آمینه آرژنین: آرژنین یک آمینو اسید است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را از طریق افزایش فعالیت cell-T‌ها بهبود می‌بخشد؛ منابع غنی آرژنین: مغزها، حبوبات، منابع پروتئینی حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ، غذا‌های دریایی مانند ماهی) - اسید چرب امگا-۳ گروهی از اسید‌های چرب غیر اشباع است که سیستم ایمنی بدن را از طریق بهبود فعالیت cell-B‌ها تقویت می‌کند.

او تصریح کرد: منابع غنی امگا-۳:ماهی، روغن کانولا، روغن کلزا، گردو - ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که کمبود آن زمینه را برای بروز عفونت فراهم می‌کند. ویتامین A یک ویتامین ضد التهاب است که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و یکپارچگی مخاطی نقش دارد؛ منابع غنی ویتامین A:تخم مرغ و میوه‌ها و سبزی‌های زرد رنگ (حاوی بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است)؛ ویتامین D: مطالعات اخیر نشان داده اند که ویتامین D از ابتلا به عفونت‌های تنفسی بویژه عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند. منابع غنی ویتامین D:ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ - ویتامین E ویتامین E از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته و به بدن و با حفظ یکپارچگی غشای cell-T‌ها در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.

خطیبی گفت: همچنین منابع غنی ویتامین E:مغز‌ها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت و سویا - ویتامین B۶) پیریدوکسین) پیریدوکسین در تولید سلول‌های سفید خون از جمله cell-T‌ها و اینترلوکین-۲ نقش دارد.

او افزود: منابع غنی ویتامین B۶:منابع پروتئین حیوانی، سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، میوه‌ها (غیر از مرکبات) - ویتامین B۱۲) کوبالامین) کمبود B۱۲ باعث پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی می‌شوند. کوبالامین در تولید سلول‌های سفید خون نقش حیاتی دارد و از این طریق سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

خطیبی بیان داشت: منابع غنی ویتامین B۱۲: پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی ها، ماکیان، لبنیات و تخم مرغ - ویتامین C) آسکوربیک اسید) اسکوربیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که از طریق تجمع در سلول‌های فاگوسیتیک مانند نوتروفیل‌ها سبب بهبود وضعیت کموتاکسی، فاگوسیتوز و در نهایت از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. منابع غنی ویتامین C: میوه‌ها مانند پرتقال، لیمو، کیوی، گریپ فروت و سبزی‌هایی مانند گل کلم و فلفل دلمه ای- روی (زینک) کمبود روی از طریق کاهش تعداد ماکروفاژ‌ها و منوسیت‌ها و افزایش استرس اکسیداتیو باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

او تصریح کرد: منابع غنی روی: غلات کامل، لبنیات و منابع پروتئین حیوانی - سلنیوم مصرف کافی سلنیوم سبب کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و نیز از طریق سنتز گلوتاتیون پراکسیداز که محافظ نوتروفیل‌ها است، سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. منابع غنی سلنیوم: منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ، برنج قهوه‌ای.

او گفت: دومین مورد-مصرف دوز‌های بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد. مکمل در حد توصیه‌های استاندارد در افرادی که دریافت کافی از منابع غنی مواد مغذی مذکور را ندارند توصیه می‌شود.

خطیبی افزود: ۳ -تاکنون انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی گزارش نشده است. ولی بهتر است برخی موارد احتیاطی در زمینه بهداشت مواد غذایی رعایت شود. منابع غذایی حیوانی حتما به صورت کاملا پخته مصرف شود. از مصرف غذا‌های خام که امکان شستشوی کامل آن‌ها وجود ندارد اجتناب شود؛ از وسایل آشپزخانه مجزا جهت آماده سازی غذا‌های خام و پخته استفاده شود؛ مابین آماده سازی مواد غذایی خام و پخته دست خود را کاملا بشویید.

او بیان داشت: ۴ -از به اشتراک گذاشتن وسایل مورد استفاده در مصرف مواد غذایی مانند قاشق، چنگال، کارد و لیوان اجتناب کنید. همچنین از مصرف غذا‌هایی که مستقیما با دست تماس پیدا می‌کنند FOODS FINGER اجتناب کنید. ۵ -در زمینه مصرف مایعات: تا حد امکان، مایعات کافی و فراوان بنوشید. هیدراته بودن به بدن برای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب کمک می‌کند. ۶ -در زمینه تغذیه با شیر مادر، بر طبق آخرین رهنمود‌های CDC که در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده است، هنوز مستنداتی مبنی بر انتقال ویروس به کودک شیرخوار از طریق شیر مادر مبتلا به کرونا ویروس وجود ندارد. اگرچه بهتر است در این زمینه با احتیاط عمل شود. ۷ -اگرچه برخی مواد غذایی گیاهی (مانند سیر) حاوی ترکیبات و فیتوکمیکال‌هایی هستند که می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند، ولی بزرگنمایی اثرات مفید آن‌ها و مصرف بی رویه این مواد غذایی می‌تواند اثرات سوئی بر متابولیسم بدن داشته و نیز با اثرات سایر مواد غذایی و مکمل‌ها و دارو‌های تجویز شده احتمالی تداخل ایجاد کند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا غذا و دارو تقویت سیستم ایمنی منابع غنی ویتامین عفونت های ویروسی سیستم ایمنی بدن پروتئین حیوانی منابع پروتئین مواد غذایی مواد مغذی ویتامین A تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

بدن طی فرآیندی پروتئین‌ها را تجزیه کرده و به آمینو اسیدها تبدیل می‌کند. آمینو اسیدها ترکیب‌های ارگانیکی هستند که برای ایجاد پروتئین‌های جدید با یکدیگر ادغام می‌شوند. در حقیقت پروتئین‌ها و آمینو اسیدها عناصر اساسی شکل گیری سلول هستند.

منابع حیوانی تنها عامل تامین کننده پروتئین به حساب نمی‌آیند بلکه مواد خوراکی دیگری همچون آجیل، حبوبات، غلات و برخی سبزیجات منبع مهم تامین پروتئین مورد نیاز برای افرادی هستند که از خوردن مواد گوشتی پرهیز می‌کنند.

سایت «هلث لاین» در مطلبی به معرفی برخی از سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین پرداخته‌ است:

- سبزیجات سبز تیره‌رنگ و خام: اسفناج و کلم حاوی میزان فراوانی پروتئین هستند. سبزیجات سبز تیره رنگ منبع غنی از دیگر مواد مغذی مهم از جمله کلسیم، پتاسیم و بتاکاروتن نیز به حساب می‌آیند. در فرآیند طبخ، میزانی از مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می‌روند اگرچه در این فرایند آسیبی به پروتئین وارد نمی‌شود. هر چند بهتر است این نوع از سبزیجات را به منظور حفظ مواد مغذی آن به صورت خام مصرف کرد.

- کلم بروکلی: این سبزی که به شکل یک درخت کوچک به نظر می‌آید حاوی ارزش غذایی فراوانی است و وجود میزان کافی از پروتئین در آن برای حفظ استحکام بدن و رشد آن اهمیت دارد. همچنین این سبزی منبع غنی از ویتامین A و C به حساب می‌آید.

- آووکادو: آووکادو، یک ماده غذایی کامل با 14 ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن مثل آهن و مس است که برای خون سازی مفیدند یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‏‌کنند. این خوردنی که گاهی آن را به عنوان میوه هم مصرف می‌کنند به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‌‏دارد و بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) مناسب است.

آووکادو از نظر چربی خیلی غنی است در حالی که سایر میوه ها و سبزی ها این طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‏ A، ویتامین‏‌های گروه B و غنی از آنتی اکسیدان‏‌هایی مثل ویتامین E ،C و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.

- ذرت: این ماده خوراکی منبع سرشاری از پروتئین و همچنین حاوی میزان فراوانی کاروتنوئید است. سبزیجات حاوی این ترکیب به کاهش خطر ابتلا به «دژنراسیون ماکولا» که یک عارضه چشمی است، کمک می‌کند.

- سیب زمینی: سرخ کردن سیب زمینی پروتئین آن را از بین نمی‌برد و پختن یا آب‌پز کردن آن محتویات کالری موجود در سیب زمینی را پایین می‌آورد.

- نخود فرنگی: مصرف این ماده خوراکی به دلیل دارا بودن میزان بالایی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فیبر خوراکی و منیزیم برای حفظ سلامت توصیه می‌شود.

- باقلا: باقلا نیز همچون تعداد زیادی از سبزیجات دیگر به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باشد.

- عدس پخته: عدس که در دسته حبوبات قرار دارد سرشار از پروتئین است. در حقیقت 30 درصد از کالری عدس از پروتئین آن ناشی می‌شود و مصرف آن به دلیل دارا بودن فیبر خوراکی، مواد معدنی و ویتامین B توصیه می‌شود.

- نخود: از ویژگی‌های نخود نیز که در گروه حبوبات قرار دارد، دارا بودن حجم بالایی از پروتئین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی