Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروسی که سر و کله اش برای نخستین بار در چین پیدا شد، با سرعت خیلی بالا در جهان وارد شده و خود را به ایران رساند و با گرفتن چندین قربانی نخست از قم و بعد گیلان و آلوده کردن تعدادی از شهروندان خود را به ایرانی ها و مردم خطه گیلان معرفی کرد و ترس و اضطراب را به جان آنان انداخت.

کرونا ویروس این روزها نقل همه محافل شده و با وجود میکروسکوپی بودنش همچنان نه تنها در جهان که در فکر و ذهن مردمان با قدرت می تازد و بیش از خود آن، ترس و وحشت ناشی از آن دغدغه مردمان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این روزها گیلان هم به عنوان دومین استان درگیر با ویروس کرونا در کشور شرایط تازه ای از ترس و نگرانی را تجربه می کند.

ازدحام جمعیت شهری به طور نسبی در گیلان کاهش یافته، خیابان ها و معابر که همیشه مملو از جمعیت بود خالی است، مدارس و دانشگاهها در این هفته برای پیشگیری از شیوع این بیماری تعطیل شده اند، سالن های ورزشی، سینماها، تالارهای عروسی تعطیل و پذیرش مشتری در محیط رستورانی ممنوع شد،  تا در سایه این تدابیر تا حد امکان بر شمار مبتلایان به این ویروس افزوده نشود.

اما طی این روزها همچنان مشکل کمبود اقلام بهداشتی و لازم برای مقابله با آلودگی این ویروس و نیز شوینده ها به شدت مشهود است و حتی شوینده در فروشگاه های بزرگ هم جایشان خالی است.

شماری از مردم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گویند : شهروندان برای ایمن نگاه داشتن خود و خانواده شان از ابتدایی ترین امکاناتی همچون برخورداری از ماسک، الکل سفید، محلول های ضدعفونی کننده و دستکش لایتکس و ...محروم هستند.

صدیقه شال می گوید : تمامی داروخانه ها را بدنبال ماسک و الکل گشته ام اما نایاب شده، حتی پد بهداشتی و الکلی هم ندارند حال آنکه تا قبل این به راحتی در واحدهای عرضه تجهیزات پزشکی و بهداشتی و داروخانه ها موجود بود.

او افزود : متاسفانه هر کالایی که گفته می شود برای رعایت بهداشت جهت مقابله با این بیماری مفید است فوری نایاب و کمیاب و یا به طور قابل توجهی بر قیمت آن افزوده می شود.

یک شهروند دیگر هم گفت : مدام می گویند بهداشت را رعایت کنید اما استفاده از ماسک برای افراد سالم ضرورتی ندارد و از سویی گفته می شود، ۱۴ روز این بیماری ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و فرد، سالم به نظر برسد.

صادقی افزود: در این صورت استفاده از ماسک برای همه افراد حداقل در محیطهای خارج از خانه منطقی تر به نظر می رسد؛ اما داروخانه ها ماسک و دیگر اقلام ضدعفونی کننده که برای این کار لازم است را ندارند.

برای دومین بار در این هفته راهی مکان تجمع داروخانه ها در رشت شدم، برخلاف چند روز قبل که با ازدحام جمعیت روبرو بودند اینک خلوتی آنها جلب توجه می کرد، فضا بیشتر شبیه یک روز تعطیل در یک داروخانه شبانه روزی بود که مطب های پزشکان و مجتمع های پزشکی خالی از جمعیت و عموما بسته بودند.

یکی از کارکنان داروخانه ای می گوید : مردم اگر خودشان هم بخواهند نزد پزشک بروند، نمی توانند؛ زیرا بیشتر مطب های پزشکان بسته است و علت خلوت بودن داروخانه ها هم همین است.

در فاصله زمانی که آنجا منتظر بودم کمتر مراجعه کننده ای بود و اگر هم بود به ندرت نسخه ای برای دریافت دارو ارائه می شد.

 پزشک و صاحب داروخانه ای هم در زمینه وضعیت اقلامی چون ماسک،  الکل،  دستکش و پد و غیره گفت: از پنجشنبه گذشته که این اقلام را سفارش داده ایم تا کنون هیچ یک را برای ما نیاورده اند و اعلام کرده اند که داروخانه ها حق عرضه ماسک ندارند.

وی گفت: با وجود اینکه بیشترین کسانی که در معرض آلودگی این ویروس قرار دارند، فعالان بخش های درمانی و دارویی هستند اما  به خاطر نبود ماسک در داروخانه و اعتراض مردم به اینکه ماسک برای شما هست و برای مردم نیست، از ماسک استفاده نمی کنیم.

مشتری حاضر در داروخانه هم گفت : چطور برخی نهادها که هیچ ارتباطی ندارند این اقلام را به صورت بسته بندی به مردم عرضه می کنند اما داروخانه که متولی اصلی عرضه این کالاها باید باشند، حق عرضه این اقلام را ندارند.

وی ادامه داد: اگر چه گفته شده آن این کالاها با تخفیف عرضه می کنند اما شاید کسی نیاز به خرید همه آنها نداشته باشد و یا اقلام دیگری نیاز داشته باشد.

مشتری عصبانی که به قول خودش اگر کرونا هم نداشت در این رفت و آمدها برای پیدا کردن اقلام بهداشتی برای حفاظت خود و خانواده اش، دچار آن شده است، اضافه کرد: پیوسته تکرار می کنند، دست هایتان را با آب و صابون بشویید اما هرچیزی را می توان با آب و صابون شست و یا اصلا  اگر این امکان هم نباشد آیا با آب و وایتکس می توان دست ها را ضدعفونی کرد.

وی ادامه داد: هر چند این روزها هر چه که گفته اند برای مقابله با کرونا مناسب است اعم از وایتکس و شوینده و غیره در بازار نایاب و یا به طور غیر معمولی گران شده است.

در مراجعه به یک واحد عرضه تجهیزات پزشکی، مالک آن گفت : از پنجشنبه گذشته که موجودی اقلام بهداشتی ام تمام شده، هیچ شرکتی حاضر نیست اقلام مورد نیاز ما را تامین کند.

آیا علت این کمبود در داروخانه ها احتکار عده ای از سودجویان است؛ سودجویانی که گویا آنچنان طمع پول مغزشان را مفلوج کرده که نمی اندیشند و انسانیت را از یاد برده اند.

اگر تعداد افراد مبتلا به این ویروس بر اثر نبود و یا ناتوانی در خرید اقلام مورد نیازشان،   شیوع پیدا کند، غنی و فقیر نمی شناسد، مرز نمی شناسد  . ما نمی توانیم خود و خانواده مان  را در دنیای کوچکی محصور کنیم از هر طریقی به جامعه و مسائل آن مرتبط هستیم و بازتاب.

با قدرت سرعت انتشار ی که این ویروس دارد؛ هیچ کسی در امان نیست و اگر برای مردمان دگر انصاف نداشته باشیم؛ کرنا ویروس این بی انصافی را در همه جا تسری خواهد داد.

بگذارید اگر این مهمان ناخوانده شوم وارد کشور و استان شده، اضطراب جدیدی را بر مردم تحمیل نکنیم و مطمئن باشیم اگر چنین نکنیم چرخه طبیعت به خودمان بر می گردد و ما را گرفتار خواهد کرد و در این گرداب با خود خواهد برد.

تامین نیازهای بهداشتی شهروندان در گیلان در اولویت است 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: تامین نیازهای بهداشتی مردم در استان در اولویت است و با تصویب کارگروه رفع موانع تولیدی؛ واحدهای تولیدی استان با توجه نیازی که در گیلان وجود دارد تا زمان تامین نیاز استان حق صادرات  محصولات شان را به خارج از استان ندارند.

 فرهاد دلق پوش روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر چهار واحد شامل سه واحد تولید کننده  اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده و یک واحد تولید ماسک با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ عددد مرتبط با بحث پیشگیری کرنا در استان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی دیگر نیز که یکی دانش بنیان است و پروانه بهره برداری گرفته و دو واحد نیز در شرف گرفتن پروانه بهره برداری هستند، طی چندین روز آینده فعالیت خود را در استان آغاز خواهند کرد.

دلق پوش با اشاره به اینکه تعزیرات با همکاری صنعت و معدن و اتاق اصناف استان بر بازار اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم نظارت می کند، گفت: تخلفاتی در رابطه با گران فروشی و احتکار در استان مشاهده شده که برخورد قانونی با آنها در حال انجام است.

حدود شش  هزار ماسک  احتکار شده در گیلان کشف شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان هم از کشف حدود شش هزار ماسک توزیع نشده از داروخانه ای در  شهرستان صومعه سرا خبر داد و گفت: با محرز شدن تخلف بلافاصله این ماسک ها به مردم عرضه شد.

منصور انصاری افزود: همچنین با تشدید نظارت های تعزیرات حکومتی در بازرسی های مشترک بادستگاهها ۷۰۰ ماسک ظن به قاچاق در استان طی سه روز گذشته کشف شده است.

وی اظهار کرد: طی سه روز گذشته؛ ۶۵ بازرسی  مشترک از داروخانه ها، تجهیزات پزشکی، مراکز عرضه  ماسک و لوازم بهداشتی، شرکت های پخش و واحدهای تولیدی استان انجام شده که منجر به شناسایی ۱۴ مورد تخلف شده است.

وی تصریح کرد: بدنبال شکایت ها و گزارش های مردمی مبنی بر گرانفروشی میوه هایی همچون لیمو ترش و زنجبیل بازرسی های مشترکی نیز از میادین میوه و تره بار انجام شده است.

انصاری عمده تخلفات را در مجموع بازرسی های سه روز گذشته؛   گران فروشی و درج نکردن قیمت عنوان و  اضافه کرد: در حال حاضر پرونده متخلفان به شعب اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای رسیدگی ارجاع شده و در حال رسیدگی است.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان تصریح کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی یا ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تماس بگیرند.

پزشکان به سوگندنامه پزشکی شان وفادار باشند

همچنین معاون اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: همه پزشکان به اصل سوگند نامه پزشکی وفادار بوده و مداوای بیماران را در دستور کار خود قرار دهند.

 جان احمد آقایی با اشاره به قداست حرفه پزشکی افزود: دربحران ایجاد شده برای کشورمان شاهد تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه پزشکان و کادر در مانی با وجود خطرات بسیار برای آنها هستیم که جای قدردانی و خدا قوت دارد.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه معدود پزشکانی نیز هستند که در این شرایط که مردم بیش از پیش به آنها نیاز دارند  مطب را تعطیل و از پذیرش بیماران خودداری کرده اند.

آقایی از تمامی پزشکان خواست تا  در چنین شرایط بحرانی به یاری مردم و بیماران بشتابند تا با کمک همدیگر از این بحران عبور کنیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا گیلان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا گیلان ویروس کرونا گیلان تعزیرات حکومتی اقلام بهداشتی داروخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد

ایسنا/گیلان نخستین کارت شهر یار در حوزه آموزش پسماند با عنوان پویش لاهیجان، پاک شهر گیلان توسط استاندار گیلان به صورت نمادین به یک دانش‌آموز کلاس پنجم اهدا شد.

رضا زنده دل شهردار لاهیجان امروز هشتم اردیبهشت در مراسم اهدا نخستین کارت شهر یار با عنوان «پویش لاهیجان، پاک شهر گیلان»، با اشاره به تأکیدات استاندار گیلان در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه پسماند و آموزش تفکیک زباله از مبدأ، اظهار کرد: شهرداری لاهیجان از سال گذشته در زمینه آموزش پسماند دانش‌آموزان اقدام کرد و در این راستا با همکاری اداره آموزش و پرورش و محیط زیست تاکنون در ۲۲ مدرسه مقطع ابتدایی بیش از شش هزار نفر از دانش‌آموزان با مباحث حوزه پسماند آشنا شدند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته پویشی با عنوان لاهیجان، پاک شهر گیلان طراحی شد، افزود: در این پویش یک زنگ کامل به واحد مدیریت پسماند شهرداری لاهیجان برای آموزش پسماند در مدارس ابتدایی اختصاص داده شد.

شهردار لاهیجان، بیان مسئله بحران زباله و بررسی راهکارهای احتمالی با مشارکت دانش‌آموزان، سبک زندگی پسماند صفر، تفکیک زباله از مبدأ، حذف پلاستیک از زندگی، دوخت کیسه پارچه‌ای، ساخت کاردستی با پسماند خشک، تولید کمپوست از زباله‌تر، پاکسازی محیط زیست، همیاری پاکبانان و «نه» به مصرف گرایی را از اهداف پویش لاهیجان، پاک‌شهر گیلان بیان کرد.

مشارکت مردم در امر مدیریت پسماند ضروری است

استاندار گیلان در این مراسم با تبریک فرا رسیدن روز معلم و قدردانی از توجه معلمان و دانش‌آموزان به حوزه پسماند و محیط زیست، اظهار کرد: طرح‌های حوزه پسماند در کنار اقدامات مسئولان نیازمند همراهی مردم است و اگر مردم همراهی نکنند در این زمینه راه به جایی نخواهیم برد.

وی افزود: مهمترین بخش این است که تلاش کنیم زباله کمتری تولید شود و اگر زباله‌ای تولید شد آن را تفکیک کنیم و دانش‌آموزان به عنوان یک شهر یار در این زمینه برای کاهش تولید زباله و تفکیک آن تلاش و همکاری کنند.

وی خطاب به دانش آموزان گفت: شما با شهرداری مدیریت کنید تا لاهیجان به عنوان شهر نمونه از نظر طرح جامع پسماند مطرح شود، شما دانش‌آموزان با اراده و شناخت و علم خوبی که دارید دارای سطح اطلاعات بالایی هستید و خوب متوجه می‌شوید که چه کاری انجام دهید.

عباسی تصریح کرد: ما کارهایی را در زمینه پسماند شروع کردیم اما تا اراده مردم نباشد به تنهایی موفق نخواهیم شد، تا مردم همکاری نکنند شهردار و همکارانشان نمی‌توانند مشکل را حل کنند.

استاندار گیلان گفت: امروز به صورت نمادین به این مدرسه آمدیم تا کار آموزشی پسماند را اجرا کنند و امیدواریم این کار در همه مدارس استان گیلان و کشور گسترش یابد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری لاهیجان، در ادامه این آیین، نخستین کارت شهر یار در حوزه آموزش پسماند با عنوان پویش لاهیجان، پاک شهر گیلان توسط استاندار گیلان به صورت نمادین به یک دانش آموز کلاس پنجم اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • قفل‌ها این بار برای ستاره تیم‌ملی در آسیا بسته ماندند
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید