بحران حقیقی؛ مبارزه رسانه با بیماری کرونا
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۸۳۳۸
رخساره رستگارمقدم- جامعهشناس
کرونا نامی است که این روزها از همه جا به گوش میرسد. رسانههای داخلی و خارجی، رسانههای رسمی و غیر رسمی، نوشتاری و شنیداری و... هر کدام به شیوه خود از آن و موضوعات مرتبط با آن سخن میگویند. بحران امروز را میتوان از یک منظر، «بحران کرونا و دست و پنجه نرم کردن رسانه با آن» دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیاعتمادی و بیگانگی عمیق افراد جامعه نسبت به منابع اطلاعرسان رسمی داخلی، معضل دو چندانی است که این روزها مشاهده می کنیم از این رو فقدان اعتماد، در حال رقم زدن عواقب ناخوشی است.
در اینجا نخستین سوالی که میتوان مطرح کرد این است که: «چرا؟»
شکاف دولت- ملت و وابستگی رسانه ملی به حکومت، یکی از آبشخورهای این وضعیت است. در کنار این مسئله، استراتژیهای نه چندان حرفهای اتخاذ شده توسط عوامل رسانهای، به این فضای بیاعتمادی دامن زده است و شاید دگرگونی آن، کمی از عمق شکاف بکاهد.
از نمونه راهبردهای ناکارآمد، سعی درعادی سازی وضعیت موجود است و این در حالی است که مردم، شرایط را بحرانی درک میکنند؛ یا به عبارت مصطلح، «بحرانی برساخت شده است». اینگونه برخورد با «ذهنیت برساخت شده جمعی»، عدم همدردی با دغدغههای مخاطب برداشت خواهد شد. جامعه مضطرب، عطش گفتن و شنیدن دارد. راهحلها در مرحله بعدی مطرح هستند. آنهامیخواهند تا مرز اشباع و اقناع شدن بشنوند. حال اگر منبع شنیدنشان، به اندازه کافی پاسخگوی عطش نباشد، یا بهطور موثر شریک حالات هیجانیشان نشود، در همان ابتدای مسیر، میبازند و رسالتهای بعدی خود شامل ایجاد اتحاد، بالا بردن سواد عمومی مقابله با بیماری و حفظ آرامش و تعادل جامعه را نمیتواند به سرانجام برسانند.
اغراقآمیز جلوه دادن تسلط بر وضعیت حاکم، در کنار پوشاندن کاستیها و ضعفهای زیرساختی و راهبردی از دیگر عوامل شکست رسانههای داخلی است. استفاده از عبارات کلی بدون توصیف دقیق عدد و رقمی در ارائه گزارش عملکردی، اعتماد مردم به این رسانهها را بیش از پیش از بین خواهد برد و برقوت شایعه عدم صداقت خرده نظامهای حکومتی خواهد افزود.
هنگام آشفتگی، آن چه بیش از قبل مورد نیاز است، حس همبستگی است که با تاکید بر مشترکات ارزشی تحقق مییابد. بنابراین وظیفه رسانه در این میان، کشف و ترویج این اشتراکات است. «حفظ سلامتی»، یکی از محورهای عام مورد توافق در جامعهای است که در معرض همهگیری بیماری پرخطری قرار دارد که اگر به خوبی پر رنگ شده یا با ارزشهای نزدیک و متناسب دیگری آمیخته شود میتواند عاملی برای ایجاد و حفظ بیشتر انسجام باشد. اما آنچه در عمل اتفاق میافتد، ارجحیت دادن به مصلحتهای سیاسی آن هم بدون هیچ توضیحی، بلکه به نام حفظ سلامتی افراد جامعه است. اگر شکاف دولت- ملت را در کنار این پدیده به خاطر آوریم، به مهلک بار بودن چنین عدم تناسبهایی پی میبریم.
موضوع دیگر، امری است که باید آن را مکانیزم دفاعی رسانههای رسمی داخلی برابر اتهام به عدم صداقت در ارائه گزارشهای دقیق و نیز ناتوانی در حل بحران کرونا خواند. این شیوه عملکرد این رسانهها، نه تنها به بازیابی اکثریت مخاطب از دست رفته نمیانجامد بلکه مخالفین را از خود دورتر میکند. اعتبارزدایی از رسانههای خارجی بدون قرائن کافی و تمرکز بر توصیف وخامت اوضاع در دیگر کشورها از جمله این مکانیزمهاست. همچنین تمرکز بر تکذیب اخبار رسانههای خارجی بهطور ضمنی صحه بر مقبولیت گسترده آنان میگذارد.
در انتها باید متذکر شد بیتوجهی به طیفهای مختلف مخاطبان وصرفاً بازتاب دیدگاه آن دسته از مخاطبانی که جامعه آنها را نماینده خود نمیداند، بیگانگی افراد جامعه را با رسانههای داخلی تشدید میکند.
به امید آن که با قوت گرفتن و اعتباریابی رسانههای رسمی داخلی، بر رواج شایعات و واگرایی جامعه در راه حل معضلات، بر این مشکلات فائق آییم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: کرونا کرونا در ایران کرونا و رسانه رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به فیلم هویت حاتمیکیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
جوانی به نام "ناصر" پس از درگیری با دوستانش، در راه بازگشت به خانه با موتورش به شدت تصادف کرده و در مسیر انقلاب به بیمارستان به عنوان مجروح جنگی بستری میگردد. ناصر در رمحیطی به هوش میآید که همه او را به عنوان مجروح جنگی میشناسند. او در فرار از گذشته سعی میکند خود را در ورای هویت تازهاش پنهان سازد، اما در میان مجروحین کسی هست که او را میشناسد... در کشاکش و رویاروئی با دنیای تازه، ناصر باید از دو چهره خود یکی را برگزیند و سرانجام با دنیای گذشتهاش وداع میکند.
به گزارش تجارت نیوز، بازیگران فیلم هویت چه کسانی هستند؟ در هویت بازیگرانی، چون جلیل فرجاد، رضا اسدی، علی غلامی، ابوالقاسم مبارکی، احمد ناطقی، محسن عظیمینیا و حسن اسدی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم هویت حدود ۷ بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان هویت را یک اثر کمبازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی کم عنوان کرد.
نقدی که درباره این فیلم نوشته شده اینگونه است:
غیر از جزئیات تکنیکی، خصوصیاتی که به فیلم هویت اهمیت سیاسی و اجتماعی داد، تعریفی بود که حاتمیکیا از خودش تو جایگاه کارگردانی داشت. سینمای حاتمیکیا سینمای هشداره. نه دنبال تفسیر واقعیتهاست، نه توصیه میکنه و نه اینکه پژواک و انعکاس صدای اکثریته.
اولین فیلم حاتمیکیا که برخلاف باقی کارهاش از نظر تکنیکی چندان چشمگیر نبود، این خصوصیت دیدهبانی و کشف معضلی که قراره یقه جامعه رو بگیره، وجود داشت.
اسم این فیلم (هویت) قرار بود به مسئله سالهای بعد برای بخش قابل توجهی از جامعه تبدیل بشه و تو سینمای ایران هم این قضیه، یعنی هویت، بین طیفهای مختلف به بحران تبدیل شد. تو دو-سه سال بعد، از مخملباف گرفته تا مهرجویی و حتی آدمی که وسط اینا بود، یعنی کیارستمی، همه فیلمایی ساختن که جان و کلامشون و مایهی اصلیشون بحران هویت بود.