Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل سیاست خارجی ترکیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف نظر میان روسیه و ترکیه، ایران چطور می تواند نقش میانجیگر را در حل بحران ادلب ایفا کند، گفت: مسکو و تهران در یک جبهه قرار دارند، ولی نوع مواجهه آنکارا در مسائل منطقه به دلیل نفوذی که در سوریه دارد متفاوت است؛ اما باید توجه داشته باشیم که در رابطه با مسائل منطقه میان سیاست های ایران و برخی از احزاب ترکیه هم  اختلاف نظر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اختلاف نظر میان مسکو و آنکا در رابطه با تحولات اخیر ادلب افزود: بنابر اخبار منتشر شده، پنجم مارس (فردا) رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار می کند. این رایزنی را می توان کلید حل بحران فعلی بین آنکارا و دمشق دانست؛ از طرف دیگر روحانی به روسای جمهور روسیه و ترکیه پیشنهاد برگزاری نشست آستانه در تهران را داده است و به نظر می رسد که ایران  قصد دارد نقش پررنگ تری را در مواجهه با بحران ادلب داشته باشد.

فراهانی با بیان اینکه هنوز موافقتی برای برگزاری نشست بعدی آستانه شکل نگرفته، اظهار کرد: دیدار اردوغان و پوتین که پنجشنبه (پنجم مارس) انجام می شود، می تواند نتایج مهمی را در رابطه با اختلاف نظرهای موجود  بین آنکارا و دمشق در بر داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ترکیه با اشاره به بلوک آستانه اظهار کرد: نشست های آستانه در مقابل ایجاد ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، اقدام جدیدی بود که به ابتکار ایران و روسیه پس از آزادسازی حلب شکل گرفت، اما این مذاکرات پس از شکست داعش در سوریه دیگر اثرگذاری قبلی خود را ندارد، اما همچنان می تواند به عنوان چاره و راه گشایی برای حل این معضل باشد.

او ادامه داد: به دنبال تشدید تنش بین آنکارا و دمشق، اروپا، ناتو و آمریکا با حمایت از ترکیه قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند؛ بویژه اینکه اروپایی ها از ترس خروج سوری هایی که به ترکیه پناه برده اند و تکرار بحران پناهندگان مانند سال ۲۰۱۵  از اقدامات آنکارا در حلب حمایت می کنند که همین موضوع آنکارا را دچار نوعی خود بزرگ بینی کاذب کرده است .

فراهانی با اشاره به حمایت ناتو از مواضع ترکیه اضافه کرد: آنکارا  تصور می کند که ناتو توانایی حمایت از آنها  را داشته و به همین دلیل هم درخواست استقرار سامانه پاتریوت در مرز سوریه را داده است؛ اما در حقیقت  دست ناتو هم بسته بوده  و نمی تواند حمایت قطعی از ترکیه در مقابل قدرت بزرگی به نام روسیه داشته باشد در نتیجه وارد بحران جدی و جنگ نخواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ترکیه در پایان با اشاره به اختلاف نظرهای آنکارا و مسکو در سوریه تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی شرایط غرب آسیا بویژه سوریه و استان ادلب که همچنان چندین هزار تروریست نظامی و غیر نظامی را در خود جای داده است، تنش های موجود به آسانی قابل حل نخواهد بود و باید روندی چند ساله را طی کند تا به سرانجام برسد. علاوه براین تنش های میان آنکارا و دمشق به هیچ عنوان در کوتاه مدت قابل حل نیست.

بیشتر بخوانید: آنکارا و مسکو باید اختلاف نظر‌ها را به حداقل برسانند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشست آستانه بحران سوریه آنکارا و دمشق سیاست خارجی اختلاف نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیدان: تنش بین اسرائیل و ایران با حمله به سفارت آغاز شد

وزیر خارجه ترکیه در خصوص تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: این بحران می‌تواند خبر از یک جنگ بزرگتر را بدهد. هر چند الان کاهش یافته است. بحران از روز اول آوریل و با حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه آغاز شد که ما آن را محکوم کردیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه در خصوص وضعیت غزه با بیان اینکه علیرغم تلاش های انجام گرفته، هنوز راهی برای پایان یافتن قتل عام در این منطقه یافت نشده است، اظهار داشت: نه اسرائیل گامی به عقب برمی دارد و نه حماس. براساس اظهارات طرفین، خاموش شدن صدای سلاح ها نزدیک نیست.

وی با بیان اینکه ترکیه از اقدامات مصر و قطر حمایت می کند، گفت: در سال های 2008 و 2009، ترکیه در جنگ غزه نقش آفرینی کرده و میانجی بود. آن زمان من مسئول میت بودم و امروز هم به عنوان وزیر خارجه برای غزه تلاش می کنیم. اگر از این تراژدی درس نگرفته و به سمت ایجاد دو دولت نرویم، این آخرین جنگ غزه نخواهد بود. برعکس، در آینده جنگهای بزرگتر و خرابی های بیشتری انتظارمان را می کشند. بر این اساس باید تلاش بیشتری کرده و طرح دو دولتی را اجرایی کنیم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو خواسته حماس برای پایان جنگ را غیرقابل قبول خواند و شرایط آن را نپذیرفت، اظهار داشت: مقامات اسرائیل نیز از حماس را گناهکار شناخته و از او به عنوان یک"لولو" استفاده می کنند تا اهداف و نیتهای خود را پنهان کنند. آنها در مجامع بین المللی حماس را یک گروه رادیکال که علاقه ای به توافق ندارد نشان می دهند. 

فیدان در خصوص تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی نیز گفت: این بحران می تواند خبر از یک جنگ بزرگتر را بدهد. هر چند الان کاهش یافته اما این احتمال وجود دارد. بحران از روز اول آوریل و با حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه آغاز شد و ما این حمله را محکوم کردیم. این اتفاق، زیر پا گذاشتن قوانین و آداب و رسوم بین الملل بود. ایران در معرض یک تحریک آشکار قرار گرفت و بر همین اساس با مقابله به مثل ایران، منطقه به نزدیکی یک فاجعه بزرگ نزدیک شد. 

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به اینکه انتظار ورود مقاومت یمن به درگیری غزه را نداشتیم، اظهار داشت: کسی فکر نمی کرد که آنها ورود کنند و دریای سرخ را ببندند. اما دیدیم که این بحران به یمن هم گسترش یافت.

وی در خصوص عملیاتهای ترکیه علیه پ ک ک و احتمال یک عملیات جدید نیز اظهار داشت: با دولت عراق درباره اینکه چه گامهایی می تواند بردارد گفتگو داریم. تا همین اواخر، بغداد پ ک ک را تنها مسئله منطقه کردستان می دانست و بر همین اساس ابتکار عملی به خرج نمی داد. اما ما با ارائه اسنادی که نشان می داد پ ک ک در سنجار، سلیمانیه، مخمور و بعضی مناطق دیگر فعالیت دارد، بغداد را قانع کردیم که باید این مسئله را در مرکز حل و فصل کند.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: عملیات زمینی علیه پ ک ک ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • فیدان: تنش بین اسرائیل و ایران با حمله به سفارت آغاز شد
  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت