Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@01:05:27 GMT

ویتامین B۵ (پانتوتنیک اسید) چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۳۱۴۰

ویتامین B۵ (پانتوتنیک اسید) چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ویتامین B۵ یکی از کمتر شناخته شده‌ترین ویتامین‌های موجود است که معمولا به عنوان پانتوتنیک اسید نیز شناخته میشود. معمولا کمبود این ویتامین نادر است و تقریبا همه غذا‌ها در برگیرنده مقادیر اندکی از پانتوتنیک اسید است.


چرا ما به ویتامین B۵ نیاز داریم؟

ویتامین B۵ عملکرد‌های مهمی در بدن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملکرد‌ها عبارتند از:
◾تبدیل غذا‌ها به گلوکز
◾سنتز کردن کلسترول
◾تشکیل هورمون‌های مرتبط با استرس و رابطه جنسی
◾تشکیل سلول‌های قرمز خون

همانند سایر ویتامین‌های گروه B، پانتوتنیک اسید نیز به بدن در تجزیه چربی ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کند بنابراین بدن ما می‌تواند از آن برای تولید انرژی و ساخت دوباره بافت ها، عضلات و اندام‌ها استفاده کند.


سیستم گوارشی:

ویتامین B۵ به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند و به بدن کمک می‌کند از سایر ویتامین‌ها به خصوص ویتامین B۲ به خوبی استفاده نماید. ویتامین B۲ به مدیریت استرس کمک می‌کند، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پانتوتنیک اسید می‌تواند استرس را کاهش دهد.


مراقبت از پوست:

خواص ویتامین b۵ برای درمان آکنه

برخی از مطالعات نشان داده است که ویتامین B۵ به عنوان مرطوب کننده پوستی عمل می‌کند و می‌تواند فرایند درمان زخم را بهبود ببخشد.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین B۵ به آکنه‌های پوستی کمک می‌کند و می‌تواند جوش‌های صورتی مرتبط با آکنه را به هنگام استفاده به عنوان مکمل غذایی کاهش دهد. محققان بیان کرده اند که کاهش قابل توجهی از ضایعات پوستی بعد از ۱۲ هفته مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین B۵ ایجاد شده است.


کلسترول و تری گلیسیرید:

برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B۵ می‌تواند به کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید یا چربی‌ها کمک کند. این مدیریت باید تحت نظر پزشک انجام شود.


کمبود ویتامین B۵:

کمبود ویتامین B۵ بسیار نادر است، زیرا تقریبا در تمامی مواد غذایی یافت می‌شود. رژیم غذایی سالم و متنوع باید مقادیر کافی از این ویتامین را برای افراد فراهم سازد. بررسی‌های کلینکی نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین به شرایط زیر منجر خواهد شد:
◾خستگی
◾بی علاقگی
◾افسردگی
◾تحریک پذیری
◾اختلالات خواب
◾درد شکمی
◾حالت تهوع
◾استفراغ
◾بی حسی و کرختی
◾گرفتگی‌های عضلانی
◾هیپوگلیسمی
◾سوزش پا‌ها
◾عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

کمبود ویتامین B۵ می‌تواند حساسیت افزایش یافته به انسولین را منجر شود. در موش ها، کمبود ویتامین B۵ به سوزش و حساسیت پوست و خاکستری شدن مو‌ها منجر شده بود، اما این موضوع زمانی که پانتوتنیک اسید به موش‌ها داده شد برعکس گردید.

با اینحال بر اساس گفته‌های محققان، در انسان‌ها شواهدی مبنی بر اینکه مصرف پانتوتنیک اسید به عنوان مکمل یا استفاده به عنوان شامپو می‌تواند از تغییر رنگ مو جلوگیری کند یا آن را بازیابی نماید وجود ندارد.

زمانی که سطح مصرف ویتامین B۵ به مقدار طبیعی می‌رسد بیشتر نشانه‌های بیان شده معکوس می‌گردد.


مقدار مصرف ویتامین ب۵

مخصصان توصیه می‌کنند ویتامین B۵ به شیوه‌های زیر به صورت روزانه مصرف شود:
◾نوزادان ۰ الی ۶ ماهه: ۱.۷ میلی گرم در روز
◾نوزادان ۷ الی ۱۲ ماهه: ۱.۸ میلی گرم در روز
◾کودکان ۱ تا ۳ ساله:۲ میلی گرم در روز
◾کودکان ۴ الی ۸ ساله: ۳ میلی گرم در روز
◾کودکان ۹ الی ۱۳ ساله:۴ میلی گرم در روز
◾مردان و زنان ۱۴ ساله و بالاتر: ۵ میلی گرم در روز
◾زنان باردار: ۶ میلی گرم در روز
◾زنان شیرده: ۷ میلی گرم در روز

ویتامین B۵ محلول در آب است. بدن ما آن را ذخیره نمی‌کند. پس باید مقدار آن به صورت روزانه تامین شود.


بهترین منابع غذایی ویتامین B۵:

ویتامین B۵ به طور گسترده در محصولات حیوانی و گیاهی یافت می‌شود. برخی از منابع عبارتند از:
◾گوشت: مرغ، بوقلمون، اردک، گوشت گاو و اندام‌های حیوانات همچون جگر و کلیه
◾ماهی: سالمون، میگو
◾غلات: نان و غلات صبحانه تهیه شده با آرد سبوس دار. غلات سبوس دار منبع خوبی از ویتامین B۵ هستند.
◾محصولات لبنی: زرده تخم مرغ، شیر، ماست و محصولات تهیه شده از شیر
◾بقولات: عدس، نخود و سویا
◾سبزیجات: قارچ، آووکادو، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، ذرت، گل کلم، کلم پیچ و گوجه فرنگی

سایر منابع ویتامین B۵ عبارتند از بادام زمینی، دانه آفتابگردان، گیاهک گندم و جوی دوسر. پانتوتنیک اسید به طور گسترده‌ای در غذا‌ها موجود است، اما در فرآوری به عنوان مثال، در کنسرو، انجماد و فریز کردن، از بین می‌رود. بهتر است غذا‌ها را تازه مصرف کنید تا از دریافت مقادیر کافی از این ویتامین اطمینان حاصل نمایید.

دانشمندان دریافته اند که باکتری‌های موجود در پوشش کولون ممکن است اسید پانتوتنیک تولید کنند، اما این هنوز ثابت نشده است.

منبع: سلامت

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین b کربوهیدرات ها کمبود ویتامین B۵ میلی گرم در روز ویتامین B۵ غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های مفید و ضروری مانند ویتامین‌های A، D، E، K و ویتامین‌های گروه B است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تخم‌مرغ یک غذای سرشار از مواد مغذی است، اما برخی افراد تصور با تصور اینکه زرده تخم‌مرغ مملو از چربی ناسالم است آن را مصرف نمی‌کنند، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زرده تخم‌مرغ سرشار از انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله ۱۰ ویتامین مهم است، به طوری که مصرف دو تخم‌مرغ تا ۳۰ درصد نیاز بدن به ویتامین را تأمین می‌کند، در ادامه به بررسی ویتامین‌های موجود در زرده تخم‌مرغ می‌پردازیم:

ویتامین A

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین A یا رتینول است که باعث بهبود سلامت شبکیه چشم می‌شود و به محافظت در برابر شب کوری و دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند؛ ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۱۴۴۲ واحد بین‌المللی ویتامین A است، مصرف کافی این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

ویتامین D

زرده تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین D است، ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۲۱۸ واحد بین‌المللی این ویتامین است؛ مصرف کافی ویتامین D به حفظ تراکم استخوان، کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

ویتامین E

زرده تخم‌مرغ حاوی اشکال مختلفی از ویتامین E از جمله آلفا-توکوفرول است که با بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است؛ ۱۷ گرم زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۴۳۹ میلی‌گرم ویتامین E است، این ویتامین از سلامت پوست حمایت می‌کند و باعث بازسازی سلول‌ها و همچنین محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورابنفش و پیری زودرس می‏‌شود.

ویتامین K

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین K به شکل فیلوکینون است که به فعال شدن فاکتورهای انعقاد خون کمک می‌کند؛ ۱۷ گرم تخم‌مرغ حاوی ۰.۱۱۹ میکروگرم ویتامین K است، مصرف کافی ویتامین K برای حفظ تراکم استخوان، کاهش خطر شکستگی و جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ‌ها ضروری است.

ویتامین B۲

زرده تخم‌مرغ منبع غنی از ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین است که در فرآیندهای متابولیک مختلف از جمله تولید گلبول‌های قرمز خون، حفظ سلامت پوست، چشم‌ها و سیستم عصبی نقش دارد؛ یک زرده تخم‌مرغ بزرگ می‌تواند ۰.۰۹۰ میلی‌گرم ویتامین B۲ بدن را تأمین کند، مصرف کافی ریبوفلاوین مانع بروز علائمی مانند خستگی، ضعف و اختلالات پوستی می‎‌شود.

ویتامین B۶

زرده تخم‌مرغ حاوی پیریدوکسین، شکل فعال ویتامین B6، است که نقش مهمی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) دارد؛ یک زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۰۶۰ میلی‌گرم ویتامین B۶ است که برای حفظ عملکرد شناختی، بهبود خلق‌وخو و کاهش خطر بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب ضروری است.

ویتامین B۱۲

زرده تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین B۱۲ است که عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می‏‌شود و نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی ایفا می‌کند؛ هر زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۳۳۲ میکروگرم ویتامین B۱۲ است که برای جلوگیری از بروز علائمی مانند خستگی، ضعف، احساس سوزن سوزن شدن و اختلالات شناختی ضروری است.

ویتامین B۹

زرده تخم‌مرغ حاوی فولات، شکل طبیعی ویتامین B۹، است که برای حمایت از رشد جنین در دوران بارداری بسیار مهم است؛ ۶۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۸۰ میکروگرم فولات است که برای سلامتی بسیار مفید است و کمبود آن باعث کم‌خونی، نقایص مادرزادی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‎‏‌شود.

ویتامین B۵

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک است که نقش بسیار مهمی در تولید اسیدهای چرب، کلسترول و هورمون‌های استروئیدی ضروری دارد، این ویتامین از تبدیل کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به انرژی پشتیبانی می‌کند و باعث حفظ سلامت پوست، مو و ناخن می‌‎‏شود.

ویتامین B۸

تخم‌مرغ دارای ویتامین B۸ است که یک ویتامین ضروری برای باروری است، این ویتامین که با نام اینوزیتول نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در سیگنال‌دهی سلولی، انتقال عصبی و متابولیسم چربی دارد؛ ویتامین B۸ به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، لوبیا، میوه‌ها و غلات یافت می‎‏‌شود.

کد خبر 747379

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • جنایت هولناک در لواسان؛ کشف جسد در بشکه اسید
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟