Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@23:47:26 GMT

پرداخت بیمه بیکاری کرونا در انتظار تخصیص بودجه

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۶۷۲۰

به گزارش اکوفارس، بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور می‌شود.

در شرایط عادی، چنانچه کسی شغل خود را از دست بدهد و مانند مشمولان قانون کار، سه درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته باشد، می‌تواند ضمن درخواست استفاده از بیمه بیکاری در ادارات کار و پس از طی مراحل اداری، تا سقف ۸۰ درصد حقوق ماهانه خود را به‌عنوان مستمری در دوره بیکاری دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مبلغ از صندوق بیکاری بیمه تأمین اجتماعی و در ازای سه درصد حق بیمه‌ای که به نام کارگر در دوره اشتغال پرداخت شده، به‌حساب کارگران واریز می‌شود. 

اما کسانی که در دوره کرونا بیکار شده‌اند و از بیمه بیکاری محروم بوده‌اند، شرایط متفاوتی دارند و باید به دنبال استفاده از نوع تازه‌ای مستمری بیکاری باشند که دولت در نظر گرفته است.

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند. 

برای همین منظور سامانه ای به ادرس bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در ان ثبت کنند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا کنون ۷۶٠ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند و  ۶۵٠ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناسایی شدند. 

«مسعود بابایی» اظهار داشت: در مرحله اول از میان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری که تا ۱۵ فروردین ماه ثبت نام‌کرده بودند لیست حدود ٢٧۵ هزار مشمول را به تامین اجتماعی ارسال کردیم و ١٨١ هزار نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند. 

وی افزود: لیست افرادی که تا ١۵ فروردین ماه ثبت نام کرده ومشمول دریافت بودند، در اختیار استان ها قرار گرفت و آنها نیز به ادارات تامین اجتماعی ارسال کردند. این ادارات باید تفکیک رسته های ١٠ گانه را که مشمول دریافت بینه بیکاری کرونا هستند را انجام دهد. 

بابایی با اشاره به اینکه فعلا سامانه فعال است کفت: افرادی که از ١۵ فروردین تا ٣١ فروردین ماه ثبت نام کردند فایل اطلاعاتی آنها در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت تا پالایش اطلاعات از لحاظ نوع بیمه پردازی شود و سپس استانها اطلاعات را به اداره کل تامین اجتماعی ارسال کنند

وی درباره زمان مشمول شدن متقاضیان بیمه بیکاری گفت: مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری دریافت می کنند و مشاغل کم خطر که به دستور رییس جمهوری باید فعالیت خود را آغاز کنند فعلا تصمیم براین است که تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت کنند. 

بابایی اظهارداشت: اگرچه موارد قانونی  را به سازمان برنامه و  بودجه اعلام کردیم اما شروع پرداخت، مبلغ پرداخت و مدت پرداخت هنوز اعلام نشده است.

وی درباره پرداخت مجدد بیمه بیکاری به مشمولان گفت: دریافت مجدد بیمه بیکاری منوط به این است که ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کند که آیا با ادامه شیوع کرونا و تعطیلی کارگاه ها افراد مشمول دریافت مجدد هستند یا نه؟

بابایی افزود: پیش‌بینی شده در کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنانچه عناوین شغلی نیاز به بازنگری داشت بازنگری شود.

* ایرنا

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: تامین اجتماعی مشمول دریافت بیمه بیکاری فروردین ماه ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۶۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند

محمد مهدی فروردین در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه گیاهان دارویی میمند در کشور بی نظیر است، گفت: همکاری مجموعه شهرداری و شورای شهر میمند برای توسعه این خطه جای تقدیر دارد.

او تصریح کرد: انتظار داریم که حق از دست رفته مردم میمند به همت مسئولان بر گردد چراکه میمند در صنایع دستی حرف برای گفتن دارد و شهرستان فیروز آباد دارای ۶ اثر ثبت شده جهانی است. 

فروردین با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد با توجه به دارا بودن آثار باستانی از موزه محروم است، اظهار کرد: مردم از مسئولان انتظار پیگیری حق خود دارند و با توجه به اینکه سال گذشته که میمند ثبت ملی شد، اثرات ثبت ملی میمند را مردم باید لمس کنند و باید زیرساخت مورد نیاز برای رونق گردشگری تقویت شود.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان حاضر در این همایش صدای مردم میمند در دولت و حاکمیت درخصوص موقوفه میمند باشند.

فروردین با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدی میمند می‌تواند استان فارس را در قله قرار دهد، اضافه کرد: تولیدات بزرگ‌ترین میدان گازی جنوب کشور از جاده شهرستان فیروز آباد می‌گذرد و روزانه شاهد تلفات جاده‌ای هستند که باید این موضوع در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور