Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است که در روزهای شیوع ویروس کرونا با فراز و نشیب‌هایی در زمینه فعالیت واحدهای مختلف صنعتی روبه رو است، کم‌توجهی به کرونای صنعتی، نصف‌جهان را با دغدغه‌های جبران‌ناپذیری روبه رو می‌کند. ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، استان اصفهان را پس از جدایی البرز از تهران، صنعتی‌ترین استان کشور می‌نامند که با بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی و 12 هزار هکتار مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی در این بخش رتبه نخست را در بین استان‌های کشور در اختیار دارد و در بخش معدن و اکتشافات معدنی جزو پنج استان اول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصفهان صنعتی‌ترین استان ایران است که 15 درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به این استان است و باید گفت 70 درصد از فولاد، 50 درصد از صنایع ساختمانی، 60 درصد مصنوعات طلایی و 25 درصد از فرآورده‌های نفتی کشورمان متعلق به نصف جهان است.

صنایع بزرگی همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه، پلی‌اکریل و کارخانجات متعدد سرامیک و کاشی‌سازی و معادن سنگ و سنگبری از علل صنعتی شدن و اقتصاد قوی استان اصفهان بوده است.

البته به صنایع دیگر استان نیز می‌توان فهرست‌وار اشاره کرد، صنایعی همچون ظروف چینی، سرامیک، تولید لوازم خانگی، کارخانه تولید سیمان، ورق موجدار، صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع هواپیماسازی، ساخت لوازم و تاسیسات گازی، صنایع غذایی، فرآورده‌های لبنی، ریسندگی، نساجی و غیره که این روزها کاغذبازی و قوانین سخت اداری، تصمیم‌های سلیقه‌ای و زمان‌بر بودن دریافت استعلام‌ها برای سرمایه‌گذاران باعث افزایش مشکلاتی برای صنایع این استان شده است.

بارها شنیده‌ایم که اصفهان در زمان رکود به تبعیت از کشور بیشترین آسیب را نسبت به استان‌های دیگر می‌بیند. اکنون با رکود حاکم و کاهش پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای متوقف شده و ظرفیت اشتغال استان اصفهان هم به‌تبع پایین آمده است.

البته این تمام مشکلات صنعتگران اصفهانی نیست بلکه کم‌آبی، کمبود نقدینگی، آلودگی هوا و مشکلات صادراتی موانعی هستند که صنعت اصفهان در حال دست و پنجه نرم کردن با آنها است.

امروزه با شیوع ویروس کرونا وضعیت نصف جهان از نظر صنعت و اشتغال مناسب نیست و نه تنها کرونا چند هزار کارگر اصفهانی را متقاضی دریافت بیمه بیکاری کرد بلکه به گفته مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، کرونای اقتصادی 30 هزار میلیارد تومان به درآمد استان اصفهان آسیب وارد کرده است.

همچنین ابراهیم جلیلی جانشین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان پیرامون اینکه بیش از 2 هزار واحد صنفی در استان اصفهان وجود دارد و هر اتحادیه حدود 4 تا 5 هزار عضو دارد که همه آنها به نوعی خسارت دیدند بیان کرد: بدون‌شک شیوع ویروس کرونا آثار منفی بر تمام بخش‌های اقتصاد کشور گذاشته و بسیاری از کسب و کارها و مشاغل به‌خصوص در بخش تولید زیان قابل توجهی را متحمل شدند و بیشتر بخش‌هایی که کسب و کار آنها تعطیل شد، متحمل خسارت جدی شده‌اند اما با گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت خسارت‌های وارده به این بخش در مدت کوتاه قابل ارزیابی نیست.

البته کارشناسان اقتصادی در اصفهان معتقدند کمبود منابع مالی، فقدان تخصیص اعتبارات، حمایت نکردن از تولیدکنندگان در زمینه مالیات و بیمه، تورم، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی از موانعی هستند که صنعت اصفهان برای ادامه حیات باید از آنها به سلامت عبور کند.

لزوم ایجاد نهضت اقتصادی با بحران کرونا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: کم‌توجهی به بحران کرونای صنعتی و عدم اتخاذ تدابیر متناسب با این سطح از بحران از سوی دولت موجب وارد آمدن تبعات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور می‌شود.

مسعود گلشیرازی با بیان اینکه کرونا سبب تغییر پارادایم نظام اقتصادی جهان شده است اظهار داشت: لازم است فعالان حوزه کسب و کار و حوزه‌های اجتماعی با درک درست از پیامدهای شیوع این بیماری، تمام ظرفیت‌های خود را برای گذر از این بحران بسیج کنند.

وی افزود: تفکر و بینش لازمه این تغییر است و باید در کنار یکدیگر این تغییرات را ایجاد کنیم چرا که در اقتصاد ملی وضعیت اصفهان به دلیل صنعتی و گردشگری بودن بسیار آسیب‌پذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان درباره اینکه کوچک‌تر شدن سفره خانوارها، کاهش قدرت خرید و در نتیجه سخت‌تر شدن شرایط بنگاه‌های اقتصادی از جمله تبعات بحران کرونا در GDP کشورها است بیان کرد: در این وضعیت دولت، فعالان اقتصادی و خانواده‌ها باید با هوشیاری و تطبیق‌‌پذیری سریع از این بحران عبور کرده و آن را به فرصت تبدیل کنند.

دولت سیاست‌های اقتصادی را وارونه اجرا می‌کند/ راه نجات اقتصاد و صنعت مسکن ایران چیست؟وزیر صنعت: ‌در‌خواست سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در ایران داریم / 15 کشور همسایه و "چین، هند‌ و‌ آفریقا‌ " اولویت ‌صادرات ایران شدندنامه انبوه‌سازان به وزیر صنعت: یارانه پرداختی به صنایع فولادی بی هدف است/جهش 40 درصدی قیمت آهن‌آلات طی چند ماه اخیر

وی ادامه داد: در این وضعیت ضرروی است سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی مانند اتاق‌های بازرگانی و انجمن‌ها اقدام به تشکیل ستادهای بحران کنند.

گلشیرازی با بیان اینکه انجام اقدامات حمایتی سریع از سوی دولت در عرصه‌های گوناگون از جمله حفظ نیروی انسانی، زنجیره تأمین و حمایت مالی مستقیم و بی‌واسطه از بنگاه‌های اقتصادی ضروری است، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد و حمایت مالی دولت به بنگاه‌های اقتصادی گسیل شود، شاهد این حجم از متقاضیان بیمه بیکاری در دوران کرونا و تبعات اجتماعی این بیکاری‌ها نخواهیم بود.

وی پیرامون اینکه بیداری اقتصادی باید در تمام بسته‌های حمایتی دولت لحاظ شود، اظهار داشت: کم‌توجهی به بحران کرونای صنعتی و عدم اتخاذ تدابیر متناسب با این سطح از بحران از سوی دولت موجب تبعات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: تلنگر به فعالان اقتصادی برای درک شرایط عصر کرونای صنعتی، راه‌اندازی دوره‌های توانمندسازی آنها در نحوه مدیریت و رهبری، تغییرات حوزه بازاریابی، مالی، منابع انسانی و زنجیره تأمین و چگونگی حرکت به سمت دنیای پس از کرونا از جمله اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه زمان آن رسیده که شعار «در خانه بمانیم» به «در کنار اقتصاد بمانیم» تغییر کند گفت: این امر موجب می‌شود با هوشیاری کامل و در کنار یکدیگر چرخ‌های اقتصاد را به حرکت درآوریم. برای تحقق این امر نیازمند حمایت هر چه بیشتر دولت و تعامل و برادری جامعه کارگری و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی هستیم.

گلشیرازی بیان کرد: بحران کرونا ما را به ایجاد نهضتی اقتصادی ملزم می‌کند تا با بسیج کردن تمام ظرفیت‌ها در 3 حوزه دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها بیداری اقتصادی را رقم بزنیم.

نیمه تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی با رکود حاکم بر کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنایع و بررسی وضعیت اقتصادی استان اصفهان گفت: اصفهان بعد از جدایی البرز از تهران بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور نام گرفته اما مشکلات صنعتگران در این استان مورد توجه مسئولان نیست و صنایع با ظرفیت‌های پایین در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی پیرامون اینکه دولت باید بسته حمایتی خروج از رکود برای همه صنعتگران در نظر گیرد تا هم چرخه اقتصاد بچرخد و هم سبب ایجاد اشتغال شود اظهار داشت: متأسفانه صنایع در کل کشور با مشکلاتی روبه رو هستند اما در اصفهان این مشکل نمود بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان اصفهان با کمتر از 50 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و به خاطر بدهی مالیاتی و بدهی بانکی کارگران خود را تعدیل کرده‌اند افزود: دولت باید برنامه‌ریزی کند که با توجه به وضعیت رکود موجود، یک‌سال معافیت مالیاتی به صنایع اختصاص دهد تا آنها بتوانند بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی کارخانه‌ای با ظرفیت زیر 50 درصد کار می‌کند بدون‌شک نمی‌تواند هزینه‌های خود را جبران کند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌طور قطع با وضعیت مشکلات صنایع و دغدغه صنعتگران استان اصفهان نسبت به سال گذشته وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی در استان با وجود رکود بیش از پیش می‌رود.

وی پیرامون اینکه نابودی اشتغال، صنعت کشور، دور زدن قانون و عدم پرداخت مالیات به دولت دو ضرر اساسی است گفت: دولت وظیفه ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال را دارد.

موسوی لارگانی در پاسخ به این سوال که وضعیت صنعت و اشتغال در اصفهان از چه جایگاهی برخوردار است اظهار داشت: روزگاری صنعت و اشتغال اصفهان در کشور نمونه بود اما اکنون این گونه نیست و بسیاری از واحدها و کارخانه‌ها نیروهای خود را کاهش داده‌اند.

وی با بیان اینکه رکود حاکم بر کشور از مشکلات اساسی است که موجب تعطیل یا نیمه تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی شده، افزود: دولت باید با برنامه‌ریزی و سامان دادن به وضعیت کنونی کشور تدبیری بیندیشد در غیر این صورت مردم و افرادی که در بخش تولید و صنعت کار می‌کنند با چالش جدی روبه رو خواهند شد.

به گزارش تسنیم در حال حاضر کارخانه‌های بزرگ و واحدهای صنعتی کوچک برای ادامه فعالیت خود با موانع بسیاری روبه رو هستند که این امر سبب شده فضای کسب و کار در صنعتی‌ترین استان کشور نامساعد و معضل بیکاری و رکود دامن‌گیر صنعتگران شود. بنابراین پویایی و توسعه یافتگی اقتصاد یک کشور، فراهم آوردن محیط مناسب برای کسب و کار است که وضعیت رقابتی و میزان رقابت‌پذیری در آن از مهم‌ترین شاخصه‌ها است.

انتهای پیام/171/ح

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معادن و کشاورزی اصفهان رئیس اتاق بازرگانی بنگاه های اقتصادی صنعتی ترین استان کرونای صنعتی استان اصفهان بحران کرونا کسب و کار روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها شرکت کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، سید جواد موسوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمام صنایع کشور از جمله ساختمان پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و فعالان اقتصادی کشور از 8 لغایت 12 اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران درحال برگزاری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این اداره کل به معرفی قابلیت ها و طرفیت های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.

موسوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن 41 برگزار شده است.

میزبانی خراسان رضوی از ‌هیئت‌های تجاری کشورهای خارجی

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز گفت: حضور چندین هیات تجاری دولتی و اقتصادی از کشورهای افغانستان، چین و سیرالئون برای غرفه خراسان رضوی یک روز پرکار را در اولینروزهای نمایشگاه رقم زد.

هادی توانا افزود: مذاکرات و تفاهم بر روی بسیاری از حوزه‌ها مانند معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و تجارت بین کشورها و همچنین هماهنگی برای پیگیری‌های بعدی از اهم رویدادهایی بود که رقم خورد.

توانا تاکید کرد: ترافیک حضور هیئت‌های خارجی و داخلی نشانگر وجود ظرفیت‌های بسیار عالی خراسان رضوی در حوزه‌های اقتصادی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در این دیدارها سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به بیان ظرفیت‌های متعدد و متنوع اقتصادی استان برای هیات‌های تجاری دولتی و اقتصادی خارجی پرداخت.

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز بیان کرد: هیات‌هایی از کشور‌های چین و ترکمنستان در دومین روز از نمایشگاه اکسپو 2204 در غرفه استانداری خراسان رضوی حضور یافتند و مذاکراتی در خصوص فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو طرف صورت پذیرفت.

حسن نوری‌زاده افزود: در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی خراسان رضوی برخی از اقدامات اقتصادی صورت پذیرفته از ابتدای دولت ارائه شد.

وی ادامه داد: حضور دبیرکل اتاق اصناف کشور، اعضای شورای شهر مشهد و رایزن اقتصادی ایران در آفریقای جنوبی از دیگر رویدادهای مهم روز دوم بود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • پیروز در جنگ اقتصادی با ادامه راه شهدا رقم می‌خورد
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • کشف۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور