Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@03:17:12 GMT

ماما، تجربه‌ای قدیمی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۹۰۳۳

ماما، تجربه‌ای قدیمی

در هر لحظه، نوزاد یا نوزادانی در گوشه و کنار دنیا متولد می‌شوند، حادثه‌ای که کثرت و قدمت آن باعث شده است تا عظمت این بزرگترین معجزه خلقت از چشم‌ها پنهان بماند، آری! تولد بزرگترین، باشکوه‌ترین و بحرانی‌ترین لحظه زندگی و قدیمی‌ترین تجربه بشری است.

خبرگزاری فارس کردستان/عدالت ناصری، پنجم ماه می، روز ماما نامگذاری شده است، روز جهانی ماما اولین‌بار در دنیا در سال ۱۹۹۱ میلادی و در ایران در سال ۲۰۱۴ برای بزرگداشت این قشر حامی مادران باردار جشن گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماماها حرفه خود را عاشقانه دوست دارند و چنان باشوق و ذوق فعالیت می‌کنند انگار صدای نوزادان تازه متولد شده نوازشگر روزهای تلخ و شیرین آنان در این رسته است. 

ویژگی‌های یک مامای خوب

یک ماما در دوران بارداری و نیز در طول زمان زایمان در کنار مادر باردار است، با صبوری و اخلاق خوش می‌تواند به وی آرامش و امید تزریق کند تا یک زایمان طبیعی بی‌دلیل به سزارین منجر نشود چراکه زایمان سزارین ۴ برابر زایمان طبیعی خونریزی دارد و باعث می‌شود مادر پس از تولد نتواند به درستی به کودک خود رسیدگی کند.

رفتار و برخورد خوب یک ماما، شب‌بیداری و از خود گذشتگی او در برابر هزینه‌ کمی که نسبت به متخصص زنان دریافت می‌کند، سلامتی مادر و نوزاد را حفظ می‌کند و در مقابل اگر ماما عجول و تحمل سر و صدای مادر حین زایمان را نداشته باشد، خیلی سریع پزشک متخصص را برای انجام زایمان سزارین خبر می‌کند که اکثرا  همین امر سبب افزایش شدید نرخ سزارین در کشور شده است. 

یک ماما همیشه باید با بیمار خود برخورد خوبی داشته باشد صرف‌نظر از اینکه فرد باردار فرهنگ روستایی دارد یا شهری، متمول است یا فقیر، چراکه  برخورد بد و تهی از شئونات انسانی، ماما، استرس شدیدی به مادر وارد خواهد کرد.

رشته مامایی در ایران ۸۰ سال قدمت دارد

قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستان، به 80 سال قبل برمی‌گردد و این رشته  را می‌توان از جمله رشته‌های پر مشقت اما مقدس نامید که از دیرباز تاکنون از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و هست، رشته مامایی از زیر مجموعه‌‌های گروه علوم پزشکی و بهداشت است که با هدف تربیت کارشناسان متعهد در زمینه آموزش و خدمات مامایی صورت گرفته تا فارغ‌التحصیلان این رشته بتوانند در راستای تامین سلامت مادران و کودکان جامعه قدم بردارند.

در هر لحظه، نوزاد یا نوزادانی در گوشه و کنار دنیا متولد می‌شوند، حادثه‌ای که کثرت و قدمت آن باعث شده است تا عظمت این بزرگترین معجزه خلقت از چشم‌ها پنهان بماند.

آری! تولد بزرگترین، باشکوه‌ترین و بحرانی‌ترین لحظه زندگی و قدیمی‌ترین تجربه بشری است و در میان مشاغل نیز، مامایی، در شکل سنتی آن یکی از قدیمی‌ترین مشاغل است زیرا از قدیم، عده‌ای از زنان بودند که به دلیل تجربه بسیار و اطلاع‌ از داروهای گیاهی و تاثیرات آنها، به زنان دیگر کمک می‌کردند تا وضع حمل آسان‌تر و ایمن‌تری داشته باشند.

البته نباید تصور کرد که آنچه امروز به نام حرفه و دانش مامایی معروف است، ادامه و دنباله همان مامایی سنتی است بلکه امروزه مامایی دانشی است که بر مشاهده،‌ آموزش، پیشگیری، تحقیق، تشخیص و درمان استوار شده است.

 حیطه رشته مامایی 

مامایی یکی از زیرمجموعه‌های علوم پزشکی است که نقش‌های بسیار گسترده‌ای اعم از نقش مشاوره‌ای، آموزشی، مراقبتی، حمایتی،‌ درمانگری و تحقیقاتی را دارد.

 البته تمامی این نقش‌ها در ارتباط با مادر و کودک مفهوم پیدا می‌کند یعنی ماما به مشاوره قبل،‌ بعد و هنگام ازدواج، آموزش نحوه تنظیم خانواده، مراقبت در دوران بارداری، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و کودک و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می‌پردازد.

حیطه رشته مامایی از دوران قبل از حاملگی شروع می‌شود و تا پس از زایمان و ۶ سالگی کودک ادامه پیدا می‌کند.

در دوران قبل از حاملگی ماما بررسی می‌کند که آیا یک مادر توانایی حامله شدن را دارد و اگر حامله شود خطری برای خودش یا جنینش بوجود می‌آید یا نه؟در واقع در این مرحله ماما به مشاوره با زنان علاقه‌مند به بارداری و شناسایی زنان پر خطر از نظر بارداری و زایمان می‌پردازد و آنها را به متخصص مربوط ارجاع می‌دهد.

مرحله بعد حاملگی است که در این مرحله مراقبت از باردار در درمانگاه‌ها با کلینیک‌های مراقبت از بارداری بر عهده ماما است.

در این دوران خانم باردار در فواصلی معین که ماما مشخص می‌کند به کلینیک مراجعه کرده و معاینه می‌شود تا ماما ضمن معاینه، مشاوره و آزمایش از سلامت مادر و جنین مطمئن شود و در صورتی که خطری مادر یا جنین را تهدید می‌کند، زود تشخیص داده و از عواقب جدی و وخیم آن جلوگیری نماید.

ماماها می‌توانند در زمینه‌های مختلف مانند تغذیه، بهداشت فردی‌، ورزش، تکنیک‌های تنفس و اطلاع از سلامت جنین به مادر آموزش‌های لازم را ارائه داده و او را برای زایمان آماده سازند‌.

ماماها و کادر درمانی این روزها تصاویر تلخ زیادی می‌بینند که دشواری انجام وظیفه را برای‌شان بیشتر می‌کند.

برای همین است که معتقدند در دوران پساکرونا، آسیب‌های این روزهای کرونایی در زندگی کادر درمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

رنج‌های نادیدنی کادر مامایی در دوران کرونا

در استان کردستان طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکنون ۲۷ مادر باردار در استان با میانگین سنی ۲۰ تا ۴۲ ساله به کرونا مبتلا شده‌اند که تعدادی از آنها بهبود یافته اما ۱۹ نفر آنان هنوز مبتلا هستند.

هنوز هم در فضای مجازی می‌توان پست‌ها و استوری‌های زیادی را از مادران بارداری را دید که  از طبیعت‌گردی‌ها، مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود منتشر می‌کنند همین افراد شاید پست‌های مربوط به زحمات کادر درمانی را می‌پسندند و دیدگاه‌هایی هم در وصف تلاش‌های این قشر جامعه می‌نویسند جمله‌هایی که در ظاهر روحیه‌بخش است و در نگاه کادر درمانی به رنج آنان می‌افزاید، بیایید در این روزهای دشوار کادر درمانی را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ماندن در خانه و عدم تجمع غیر ضروری در اماکن، معابر و بخصوص مراکز بهداشتی درمانی کمک کنیم تا از تولد نوزاد کرونایی جلوگیری شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

منبع: فارس

کلیدواژه: نوزاد زنان بارداری ماما رشته مامایی کادر درمانی یک ماما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی قدیمی؛ ۱۷ روز دیگر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی قدیمی؛ ۱۷ روز دیگر
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • در اوج تجربه بودم/کاش زودتر می‌گفتند!
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • چه رسم زیبایی داشتند بازاری‌های قدیمی! (فیلم)
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس