Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه مناطق آزاد با هدف تبدیل شدن به کانون های مهم سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در کشور ایجاد شده است، از روند توسعه و فعالیت های عمرانی انجام شده در این مناطق ابراز خرسندی کرد و گفت: برنامه تهیه شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای اجرای ۳۱۰ طرح عمرانی و خدماتی تا سال ۱۴۰۰ باید با جدیت پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حجم سرمایه گذاری ۶۲ هزار میلیاردتومانی برای پیشبرد این طرح ها ظرف امسال و سال آینده تصریح کرد: بهره برداری از این طرح ها موجب افزایش تولید و اشتغال و در اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود.

جهانگیری ادامه داد: همه دستگاه ها باید کمک کنند تا طبق برنامه ریزی های انجام شده این طرح ها اجرایی شود و دبیرخانه شورا در جلسات آتی شورای عالی مناطق آزاد گزارشی از میزان پیشرفت فیزیکی و زمان بندی اجرای طرح ها ارائه کند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر همت مضاعف همه مسئولان و مردم به منظور ایجاد جهش در تولید و اشتغال در سال جاری گفت: واحدهای آسیب دیده از کرونا در مناطق آزاد نیز می توانند از تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت استفاده کنند.

جهانگیری با بیان اینکه برای دریافت این تسهیلات شرایط آسانی از سوی دولت در نظر گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد: تا پایان خردادماه همه واحدهای آسیب دیده از بحران کرونا بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: ‌هدف دولت از پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین حفظ اشتغال در کشور است و کسب و کارهایی نظیر هتل ها، رستوران ها و بخش های مرتبط با گردشگری که در مناطق آزاد فعال هستند به سرعت با ثبت اطلاعات خود در سامانه ذی ربط از تسهیلات بهره مند شوند.

جهانگیری همچنین با اشاره به ایجاد پنجره واحد خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: این پنجره واحد باید فعالیت را برای سرمایه گذاران، صادرکنندگان و وارد کنندگان آسان کند و دبیرخانه منطقه آزاد می تواند از تجربه وزارت امور اقتصاد و دارایی در راه اندازی پنجره واحد تجارت استفاده کند.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گزارشی از برنامه های رونق تولید در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به میزان سرمایه گذاری و حضور گسترده بخش خصوصی و نیز تفکیک برترین پروژه های در حال احداث اشاره کرد و گفت: ۳۱۰ پروژه در حوزه های تجاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری تاسال ۱۴۰۰ در این مناطق به بهره برداری می رسد که موجب اشتغالزایی برای بیش از ۶۶ هزار نفر خواهد شد.

مرتضی بانک با تأکید بر نگاه به تولید، تقویت زیرساخت ها و افزایش صادرات در برنامه های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، از جذب ۳۲۵ میلیون یورو سرمایه خارجی برای پیشبرد این طرح ها خبر داد و گفت: در هفت سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد مثبت بوده و شش میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای خارجی داشته ایم.

وی به عملکرد مناطق آزاد در پیشبرد برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در دانش بنیان کردن فعالیت ها ۱۹۱ درصد، جذب سرمایه گذاری خارجی ۱۰۲ درصد، توسعه تولیدات ۱۰۶ درصد و توسعه صادرات ۹۶ درصد اهداف مشخص شده محقق شده است.

در این جلسه که وزرای امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند از پنجره واحد خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی شد. این پنجره واحد با هدف توسعه دولت الکترونیک از طریق شفافیت عملکرد، سهولت دسترسی به خدمات، یکپارچگی فریندهای کاری و بهبود کیفیت ارائه خدمات تحقق یافته است.

در این جلسه همچنین نصاب معاملات سازمان های مناطق آزاد تجاری صنعتی، اصلاح محدود طرح جامع منطقه اقتصادی جهان آباد همدان، طرح جامع منطقه اقتصادی زرندیه، طرح جامع منطقه ویژه ارگ جدید بم و طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی مهران به تصویب اعضا رسید.

همچنین انتصاب حسابرس و بازرس قانونی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، طرح تملک دارایی های سرمایه ای منطقه آزاد قشم و اصلاح شیوه نامه محاسبه و دریافت عوارض شهری در مناطق آزاد به تصویب رسید.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری مناطق آزاد شورای عالی مناطق آزاد معاون اول رییس جمهور طرح جامع منطقه مناطق آزاد سرمایه گذاری ویژه اقتصادی پنجره واحد طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور

ایسنا/کرمانشاه به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه به نتیجه می‌رسد.

محسن دارابی، امروز(هشتم اردیبهشت) با حضور در دفتر ایسنا در کرمانشاه، با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش صنعت و معدن کرمانشاه مصوب شد که تا دی ماه ۱۴۰۱ تنها ۵۰ میلیارد تومان آن تعیین تکلیف شده بود، اما با عزم جدی که در مجموعه مدیریت استان در این خصوص شکل گرفت، اکنون ۴۴۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات مصوب، انعقاد قرارداد و پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع تاکنون حدود ۶۰ درصد این تسهیلات پرداخت شده، ابراز امیدواری کرد ۴۰ درصد مابقی این تسهیلات نیز که پرونده‌های مربوط به آن در بانک‌ها قرار دارد، تا پاییز امسال تعیین تکلیف شود.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه تاکید کرد: تلاش شده این تسهیلات در اختیار واحدهایی قرار بگیرد که هم سرمایه‌گذار آن توانمندی مالی و فنی داشته باشد و هم  پروژه برای اقتصاد استان مفید و اثرگذار باشد.

دارابی خاطرنشان کرد: در کنار تسهیلات بانکی مصوب سفر رییس جمهور، آورده قابل توجی نیز از سوی سرمایه‌گذاران طرح ها داریم و می‌توان گفت با این تسهیلات حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه به نتیجه خواهد رسید.

مزایده ۹۰ محدوده معدنی کرمانشاه

وی به وضعیت محدوده‌های معدنی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون دیگر چیزی به عنوان پهنه معدنی که متقاضی نتواند درخواستی برای آن ثبت کند در استان نداریم، خاطرنشان کرد: ۹۰ محدوده معدنی قابل مزایده در استان داریم که سال گذشته ۵۷ مورد آن به مزایده رفت و از این تعداد ۱۹ مورد واگذار شد. امسال نیز بنا داریم مابقی محدوده‌ها را به مزایده بگذاریم.

به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه چنانچه بعد از دو دوره مزایده هیچ برنده‌ای برای یک محدوده معدنی وجود نداشته باشد، طبق قوانین موجود به اولین متقاضی - که شرایط کافی و صلاحیت فنی و مالی متناسب با نوع ماده معدنی آن محدوده را دارد- واگذار خواهد شد.

هدفگذاری برای صادرات بالغ بر 4 میلیارد دلاری کرمانشاه

مدیرکل صمت استان کرمانشاه در ادامه از صادرات حدود ۳.۵ میلیارد دلاری کرمانشاه در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: از این میزان حدود نیمی از آن مربوط به واحدهای تولیدی استان و یا فعالیت تجار ما بوده و نیم دیگر آن فقط از مرزهای ما عبور کرده و خدمات گرفته است.

وی از هدفگذاری برای رشد ۲۳ درصدی صادرات استان در سال جاری یاد و ابراز امیدواری کرد صادرات سال ۱۴۰۳ کرمانشاه به بالغ بر چهار میلیارد دلار برسد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه در کنار صادرات باید به واردات و برقراری موازنه بین صادرات و واردات نیز توجه داشته باشیم، گفت: بر اساس قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی(کولبری و ملوانی)، تخفیفاتی برای واردات در نظر گرفته شده که استان کرمانشاه نیز باید از این ظرفیت استفاده کند و این امر می‌تواند در رونق واردات استان موثر باشد.

مشروط شدن تخصیص ارز واردات به صنایع

نکته مهم دیگری که مدیرکل صمت استان کرمانشاه به آن اشاره کرد لزوم ثبت آمار تولید واحدهای صنعتی در سامانه جامع تجارت برای «ثبت سفارش» بود و گفت: چنانچه واحدهای صنعتی آمار تولید خود را ثبت نکنند، امکان ثبت سفارش برای مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات را نخواهند داشت .

به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه، هدف از این طرح مدیریت ذخایر ارزی کشور و اختصاص ارز به واحدهایی است که واقعا در زمینه تولید فعال هستند.

تحقق شعار سال نیازمند همبستگی دستگاه‌ها است

دارابی در ادامه از نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» یاد کرد و افزود: جهش تولید یعنی کارهایی متفاوت با آنچه که در گذشته بوده را انجام دهیم.

وی رونق تولید، اشتغال و صادرات را از وظیفه یک دستگاه به تنهایی خارج دانست و با بیان اینکه تمام ارکان اجرایی استان باید برای تحقق جهش تولید و اشتغال پای کار بیایند، عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها در حوزه مالیات، بیمه، تامین اجتماعی، دستگاه‌های خدمت رسان، دستگاه‌های قضایی و نظارتی، بانکها و ... در این خصوص مسئولیت دارند.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه بر لزوم پرهیز از عملکرد جزیره‌ای و بخشی نگری و اهمیت وجود نگاه سیستماتیک و پیوسته برای پیشبرد امور تاکید کرد و گفت: مسیر توسعه هر استان از دیدگاه مدیران آن استان می‌گذرد و هرچقدر این نگاه به سمت بهبود فضای کسب و کار و تسهیل‌گری باشد، کار آسانتر خواهد شد و قطعا با تنگ کردن فضا راه به جایی نخواهیم برد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند