Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا تأکید کرد که آمریکا حق مداخله در مبادلات اقتصادی قانونی میان ایران و ونزوئلا را ندارد و افزود: وقتی واشنگتن کشورهای مستقل را تحریم کند، راه‌های جایگزینی پیدا خواهد شد که به سود آن‌ها نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، چندی پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد یک نفت‌کش ایرانی در حال انتقال محموله بزرگی از بنزین به سمت ونزوئلاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم این است که با توجه به نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا به آمریکا و تحریم هر دو کشور ایران و ونزوئلا به‌وسیله این کشور، نفت‌کش ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی با عبور از تنگه جبل‌الطارق وارد اقیانوس اطلس شد و در حال حرکت به سمت مقصد است.

آمریکا به‌طور رسمی اعلام کرد ایران پنج نفت‌کش حامل سوخت به سمت ونزوئلا ارسال کرده که در حال حرکت در دریاهای آزاد هستند. چندی پیش نیز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد ایران ۹ تن شمش طلا از ونزوئلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را در ازای خدمات نفتی به‌‌وسیله هواپیمایی ماهان به ایران منتقل کرده است.

بیشتر بخوانید:

امیدواریم آمریکا علیه نفت‌کش ایرانی دست به کار احمقانه‌ای نزند

از سوی دیگر  آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران به ونزوئلا ناو جنگی به دریای کارائیب اعزام کرد. مقامات ایران پیش‌تر درباره ادعاهای مقامات آمریکا در زمینه احتمال تقابل واکنش نشان داده و با بی‌اساس ‌خواندن آن‌ها تأکید کرده بودند کشور ثالث نمی‌تواند به این شکل در روابط ایران و ونزوئلا دخالت کند. سید عباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان روز گذشته (دوشنبه) با هشدار به دولت آمریکا درباره انجام هرگونه اقدام خطا، تأکید کرد که اشتباه دولت آمریکا با پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

اقدامات دیپلماتیک ایران در برابر آمریکا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در زمینه انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. ظریف تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و تأکید کرد: آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست بردارد و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به‌ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه

ظریف با یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه متعاقب ارسال این نامه با احضار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران را درباره هرگونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفت‌کش‌های ایرانی به مقامات آن کشور منتقل کند.

قدرت رو به افول آمریکا

احمد سبحانی، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در گفتگو با خبرنگار حوزه آمریکا و اروپای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا دراین‌باره گفت: برای یک ابرقدرت، قدرت نرم بسیار با اهمیت‌تر از قدرت فشار و نظامی است؛ قدرتی که آمریکا آن را در سال‌های اخیر از دست داده  و امروز علاوه بر رقبای سنتی این کشور  هم‌پیمانان آمریکا نیز رغبتی برای همراهی داوطلبانه با این کشور از خود نشان نمی‌دهند.

احمد سبحانی، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا

وی افزود: موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به‌عنوان بخشی از پاسخ به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، به زمین نشاندن سالم هواپیمای جاسوسی و بدون سرنشین آمریکا و ساقط کردن مدرن‌ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که به سرزمین ایران تجاوز کرده بود، از عزم ایران برای دفاع از حقوق قانونی خود و کوتاه نیامدن در برابر قدرت نظامی آمریکا حکایت دارد. آمریکا با تجربه ۴۰ سال گذشته باید خوب بداند تهدید و اقدام علیه ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند؛ گرچه ممکن است ره‌گیری انجام بدهند، اما بهتر از هر کسی می‌داند هرگونه اقدام آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی که در تجارت قانونی با ونزوئلاست، عواقب بسیار سختی برای این کشور به‌دنبال دارد.

تهدیدات کشورمان علیه آمریکا بدون پشتوانه نیست و جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نشان داده در مواضع خود جدی است و زیر بار زور نخواهد رفت.

وی افزود: آمریکا بسیاری از کشورها را از تجارت نفتی با ایران و ونزوئلا محروم و تهدید کرده است که اگر با این دو کشور همکاری نفتی داشته باشند، از بازار آمریکا محروم خواهند شد؛ اما با توجه به مواضع دیگر کشورها به‌ویژه برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، جسارت اینکه بخواهد مانع تجارت بین‌المللی شود و کشتیرانی بین‌المللی را به خطر بیندازد نخواهد داشت. علاوه بر این شاهدیم در سال‌های اخیر بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا نیز به‌شدت از این کشور عصبانی هستند و روز به روز قدرت آمریکا رو به افول است. گرچه امروز همچنان ابرقدرت دنیا به‌شمار می‌رود، اما این قدرت به سرعت رو به افول است و هرگونه اقدام عملی برای جلوگیری از تجارت میان ایران و ونزوئلا به زیان آمریکا تمام و سرعت سقوط این ابرقدرت زورگو تسریع خواهد شد.

سبحانی گفت: آمریکا با مشکلات بسیار زیادی گریبان‌گیر است و شیوع گسترده کرونا ناکارآمدی سیستم سلامت این کشور را اثبات کرد. با همه این مشکلات من تصور نمی‌کنم آمریکا دست به دیوانگی بزند و بخواهد به صورت عملی مانع از تجارت انرژی میان ایران و ونزوئلا بشود. گرچه غیرمستقیم تهدید می‌کند، ولی این تهدیدها در تصمیم‌گیری ایران و ونزوئلا برای تجارت قانونی با یکدیگر اثری نخواهد داشت.

ونزوئلا در شرایط سخت به ایران کمک کرد

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در پاسخ به این سوال که «آیا آمریکا حق مداخله در نحوه تبادل مالی میان ایران و ونزوئلا دارد»؟ گفت: نکته جالب و مهمی که وجود دارد این است که حدود ۱۰ سال پیش وقتی تحریم بنزین ایران از سوی آمریکا جدی شده بود و ایران به واردات دست‌کم ۳۵ درصد بنزین برای مصرف داخلی خود نیاز داشت، ونزوئلا در اقدامی شجاعانه چند محموله بنزین به ایران صادر کرد، در آن روزهای سخت به کمک ایران آمد و باعث شد کشورمان بتواند اوضاع دشوار را پشت سر بگذارد  و در نهایت در صنعت تولید بنزین به خودکفایی و قدرت صادراتی برسد. 

امروز وظیفه ایران است که قدردان اقدام کمک‌های ونزوئلا باشد و به این کشور که مردمش در رنج و عذاب حاصل از تحریم‌ها و خرابکاری‌های آمریکا هستند، کمک کند. 

در صادرات بنزین به ونزوئلا موضوع قابل توجهی نهفته و آن این است که ایران از خام‌فروشی فاصله گرفته و فرآورده‌ها را می‌تواند در بازار جهانی و بازارهایی که خارج از کنترل آمریکا هستند، صادر کند.

احمد سبحانی درباره احتمال موفقیت ایران در ارسال کشتی حامل بنزین به ونزوئلا و پیامدهایی که می‌تواند در زمینه رفع محاصره اقتصادی ظالمانه ایران از سوی آمریکا داشته باشد، تصریح کرد: طبیعی است آمریکا برای مداخله در تبادل مالی میان کشورها حقی ندارد، اما به این دلیل که متأسفانه حاکمیت دلار در دنیا وجود دارد، می‌تواند با زورگویی این‌گونه تبادلات را تحت تأثیر قرار بدهد و تحریم‌های ظالمانه‌ای اعمال کند. این موضوع باعث خواهد شد قدرت دلار در دنیا روز به روز کاهش یابد و کشورهای مختلف به فکر مبادله تجاری با ارزهای غیر از دلار و گاهی تهاتر بیفتند که سقوط امپراتوری آمریکا را سرعت خواهد بخشید. اینکه ما از ونزوئلا طلا بخریم و به این کشور سوخت بدهیم  تجارتی قانونی است. طبیعی است وقتی آمریکا به تحریم ظالمانه علیه کشورهای مستقل اقدام کند، راه‌های جایگزینی پیدا خواهد شد که به سود آن‌ها نخواهد بود.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا تحریم ونزوئلا میان ایران و ونزوئلا جمهوری اسلامی هرگونه اقدام دولت آمریکا امور خارجه بین المللی خواهد شد نفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۹۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خبر داد که در آن به تصمیمات برای تقسیمات جدید کشوری و تعرض به یکپارچگی شهرستان ری اعتراض شده است.

بیشتر بخوانید
وحیدی: توجه ویژه به مسایل امنیت داخلی یکی از مهمترین وظایف وزارت کشور است

متن این نامه که به امضای جمعی از نمایندگان تهران رسیده به شرح ذیل است:
جناب آقای دکتر وحیدی
وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛
با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ همانگونه که استحضار دارید، ملک ری یکی از کهن ترین شهرهای جهان با قدمت بیش از 8 هزار سال بوده و شیخ البلاد و عروس جهان اسلام با هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی خود با تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به عنوان قبله تهران معرفی گردیده است.

پیرو اخبار واصله در خصوص طرح تشکیل استانهای تهران غربی و شرقی، تاکید می گردد طرح مذکور به هیچ وجه نباید منجر به جابجایی محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش‌های پنجگانه مرکزی، کهریزک، فشافویه، قلعه نو، خاوران، محدوده فرودگاهی حضرت مام(ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری گردد.

هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده سیاسی کنونی، علاوه بر صدمه به هویت و تاریخ این شهرستان، خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مادی و معنوی مردم ولایت مدار شهرستان ری وارد و موجبات اعتراض شدید اهالی و ساکنین را فراهم می آورد.

لذا تقاضامند است دستور فرمائید از هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری احتراز و قبله تهران بدون کوچکترین خدشه و به صورت یکپارچه در حریم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حفظ گردد و جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

بدیهی است با توجه به مطالبات مردمی جهت تحقق این مهم، از همه اختیارات و ظرفیت های قانونی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد گردید.

اخیرا معاون سیاسی وزیر کشور از ادامه روند تشکیل استان تهران شرقی خبر داد و گفته بود این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228587 برچسب‌ها تهران

دیگر خبرها

  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • مشاورین املاک و خودرو باید دارای پروانه فعالیت باشند
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا