میراث فلسطین در نمایشگاه آنلاین «رنگهای بازگشت»
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۶۶۰۰
به مناسبت روز فلسطین نمایشگاه آنلاینی با عنوان «رنگهای بازگشت» برپا شده که در آن آثار ۳۱ هنرمند بینالمللی با موضوع هویت و تاریخ فلسطین اشغالی به نمایش در آمده است.
به گزارش قدس آنلاین، نمایشگاه «رنگهای بازگشت» دربرگیرنده آثار ۳۱ هنرمند بینالمللی است که کاریکاتورها، عکسها و نقاشیهای خود را در ماه مه همزمان با سالروز قدس، به دلیل شرایط حال حاضر جهان که درگیر ویروس کرونا است به صورت آنلاین در فیسبوک به نمایش گذاشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماه مه برای فلسطینیان از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا ۷۲ سال از روز نکبت (روز اعلام استقلال رژیم صهیونیستی) و فاجعه آن میگذرد، روزی که منجر به آوارگی بیش از ۷۵۰ هزار نفر فلسطینی از خانههای خود شد. هر سال در ماه می، فلسطینیان میراث خود را جشن میگیرند و خواستار حق بازگشت به وطن خود میشوند؛ اما امسال با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا، آنها بزرگداشتهای مختلفی را در فضای مجازی طراحی کردند که نمایشگاه "رنگهای بازگشت" یکی از آنها است.
رائد قطانانی، مسئول برگزاری این نمایشگاه میگوید: شرایط کنونی که جهان با شیوع ویروس کرونا پشت سر میگذارد، ما را بر آن داشته است تا این نمایشگاه را که میراث فلسطین را به نمایش میگذارد به صورت آنلاین برپا کنیم.
هر هنرمندی که در این نمایشگاه شرکت کرده، موضوعی از میراث فرهنگی فلسطین را انتخاب کرده است، از مواد غذایی و معماری این سرزمین گرفته تا شغل و زندگی روزمره که بهترین دیدگاههای فرهنگی فلسطین را به نمایش گذاشته است. آثار این نمایشگاه با هدف حفظ هویت فلسطین و به نمایش گذاشتن زیباییهای میراث فلسطین و در عین حال توجه به سختیهایی که در طی سالهای اشغال با آن روبرو بودهاند، جلب میکند.
در ادامه نگاهی میکنیم به چند اثر نقاشیای که در نمایشگاه آنلاین "رنگهای بازگشت" به نمایش گذاشته شدهاند.
اثری از وائل ربیع با عنوان "وعده قدیمی" که پیرزنی فلسطینی را نشان میدهد که مشغول آسیاب کردن و مخلوط کردن ادویهجات بر پایه آویشن (یکی از ادویههای مخصوص فلسطین) است. وائل ربیع از هنرمندان پناهنده زاده قدس است که هماکنون در رامالله زندگی میکند. او که در تبعید نقاشی را آغاز کرده؛ تاکنون در نمایشگاه بینالمللی متعددی شرکت داشته و آثار او در کتابهای مصور، مجلات و نشریات بسیاری منتشر شده است.
اثری از ایرینا ناجی با عنوان "زیتون قدس" که تصویری از گذشته آرام و در صلح قدس را به نمایش گذاشته است. ناجی از هنرمندان فعال در غزه است که در آثارش همواره به معماری فلسطین توجه نشان میدهد.
اثری از حنان نخال با عنوان "در سرزمین ما باقی میماند" که یک زن فلسطینی را در فصل برداشت زیتون نشان میدهد. نخال هنرمند نوجوانی از شهر غزه است که در آثارش به موضوع هویت فلسطینی توجه دارد.
اثری از محمود ابو دغش با عنوان "بازگشت صلاحالدین" که اشارهای دارد به آزادسازی اورشلیم توسط مسلمانان از دست صلیبیون مسیحی. ابو دغش از هنرمندان معلول است که در شهر طولکرم در کرانه غربی رود اردن زندگی میکند.
اثری از اسامه شهیب هنرمند مصری با عنوان "مادیان جهاد عذرخواهی میکند". در این اثر زنان فلسطینی از گنبد مسجد الاقصی با کودکانشان محافظت و اسب سفید جهاد به آنها ادای احترام میکند. همچنین کبوتر سفیدی که نشان از تمایل صلح در این منطقه است در این نقاشی دیده میشود. شهیب یک معلم هنرهای تجسمی و خوشنویسی ساکن بندر سعید در مصر است. او در بیش از ۵۰ نمایشگاه بینالمللی از جمله در عربستان سعودی، قطر، مصر، اردن و مراکش شرکت داشته است.
اثری از دومنیکا روژانسکا با عنوان "از میان ارودگاهها". این هنرمند لهستانی ساکن کراکوف، تصویری از کوچههای باریک و خانههای کوچکی را که بسیاری از فلسطینیها در نتیجه اشغال صهیونیستها در آنها زندگی میکنند را به نمایش گذاشته است. این اثر شرایطی را که فلسطینیها در اردوگاههای پناهندگی در آن زندگی میکنند، نشان میدهد. روژانسکا که چندین نمایشگاه در لهستان داشته از هنر خود برای ارتقاء آگاهی از اهداف فلسطین استفاده میکند.
اثری از عمر احمد بدور هنرمند اردنی با عنوان "ما باقی میمانیم تا زمانی که آویشن و زیتون باقی میمانند". در این نقاشی زنی فلسطینی دیده میشود که بدن خود را در ریشههای یک درخت زیتون پراکنده میکند. این اثر نمادی از مقاومت مردم فلسطین و دلبستگی آنها به سرزمینهایشان است. این اثر نشانی از غم و اندوه هنرمندی دارد که ویرانیهای ناشی از شهرکسازی صهیونیستها را منعکس میکند، زیرا درختان زیتونی که توسط فلسطینیها به عنوان نوعی امرار معاش برای نسلها کاشتهاند، برای شهرکسازی، از بین میبرند.
اثری از دالیا کیلانی هنرمند فلسطینی- آمریکایی با عنوان "من از آنجا هستم". این هنرمند عناصر اصلی میراث فلسطین، از لباس تا معماری و همچنین میوه انار و کبوتر را به عنوان نشانگانی از زندگی و صلح به تصویر کشیده است. بر لباس اصلی نقش شده در این نقاشی، مساجدی با نماد هلال ماه را نشان میدهد که اشارهای دارد به موضوع گسترش ممالک اسلامی و فتوحات متعدی که لشکر اسلام در گذشته بدست آورده و برای تمایز میان کلیساها و مساجد، هلال ماه را بر گنبد مساجد نصب میکردند.
منبع: هنر انلاین
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: روز فلسطین نقاشی نمایش گذاشته رنگ های بازگشت میراث فلسطین نشان می دهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
خبرگزاری مهر، گروه بینالملل: اردن کشوری است که مستقیماً با مسئله فلسطین درگیر است. این درگیری ناشی از فاکتورهای متعدد امنیتی برای اردن است. در این نوشتار به اختصار موضع اردن در قبال منازعه فلسطین بررسی میشود.
اهمیت جغرافیای اردن در مسئله فلسطین
اردن در سال ۱۹۴۶ به استقلال رسید، اما از جمله کشورهای بزرگ عربی به لحاظ مساحت است. جغرافیای اردن اهمیت زیادی دارد زیرا به کشورهای مهم عربی شامل سوریه، عراق، عربستان سعودی، فلسطین و همچنین با اراضی اشغالی مرز مشترک دارد. اردن نزدیکترین کشور عربی به فلسطین است و طولانیترین خط مرزی را با فلسطین دارد. با توجه به همین موقعیت جغرافیایی و همچنین با توجه به مساحت بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربعی که ۷۵ درصد آنرا بیابان تشکیل میدهد، اردن از اهمیت زیادی به خصوص نزد رژیم صهیونیستی و آمریکا برخوردار است.
اردن در تحولات فلسطین نیز نقش پررنگی دارد، اما این نقش بیش از همه به ضرر فلسطینیها است. قدرتهای غربی از زمان اعلامیه بالفور سال ۱۹۱۷ تاکنون همواره سعی کردهاند از جغرافیای اردن به نفع رژیم صهیونیستی استفاده کنند. بیش از یک میلیون فلسطینی در اردوگاه پناهدگان در اردن حضور دارند، آوارگانی که خود را شهروند اردن نمیدانند و ترکیب جمعیتی این کشور را تحت تأثیر قرار دادهاند. به نظر میرسد همین موضوع و همچنین مساحت بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربعی نیز عامل مهمی است مبنی بر اینکه از اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینیها یاد میشود.
علاوه بر جمعیت، اردن پس از جنگ ۱۹۴۸ و در سال ۱۹۵۰ کرانه باختری و بیتالمقدس شرقی را ضمیمه خاک خود کرد. اردن در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را به نفع رژیم صهیونیستی از دست داد. در دهه ۱۹۸۰ اردن از ادعای حاکمیت بر کرانه باختری به نفع فلسطین صرفنظر کرد تا کشور مستقل فلسطین ایجاد شود و طرح وطن جایگزین نیز بیاعتبار شود، اما این طرح همیشه از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن وجود داشته است. عبدالله دوم، پادشاه اردن با طرح وطن جایگزین برای فلسطینیها مخالف است و تنها راه حل مسئله فلسطین را راه حل دو دولتی میداند. طی سالهای گذشته، عبدالله دوم در مناسبتهای مختلف با صراحت اعلام کرده است: «اردن، اردن است و فلسطین، فلسطین».
رویکرد اردن به بحران فلسطین: سازش با رژیم صهیونیستی و همسویی با قدرتهای غربی
بحران فلسطین در سیاست خارجی اردن اهمیت بسیار زیادی دارد و طی بیش از هفتاد سال گذشته، بخش عمدهای از ظرفیتهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی اردن معطوف به این بحران بوده است. اردن از دهه ۱۹۹۰ به بعد مسیر سازش و صلح با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفت. یکی از رخدادهای مهم در سیاست خارجی اردن، امضای معاهده صلح وادی عربه با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ است. اردن پس از مصر دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد. نام این توافقنامه نام مکانی است که در آنجا امضا شد.
وادی عربه در مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی است. این توافق با نظارت بیل کلینتون، رئیسجمهور وقت آمریکا میان اردن و رژیم صهیونیستی امضا شد. در مقدمه این معاهده آمده است: «هدف دو طرف تحقق صلح عادلانه و دائم و فراگیر در خاورمیانه بر اساس قطعنامههای ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.» اردن در حالی که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرد، در اکتبر ۱۹۹۹ با هدف تأمین امنیت مرزهای این کشور با رژیم صهیونیستی، دفاتر حماس را در اردن تعطیل و بسیاری از رهبران ارشد این گروه را اخراج کرد.
نکته مهم دیگر اینکه؛ دیدگاه اردن در خصوص حلوفصل مسأله فلسطین تا حدود زیادی با قدرتهای بزرگ غربی همگرا بوده است. یکی از دلایل این همگرایی نیز این است که اردن به حدی قوی نیست که بتواند سیاست خارجی مستقلی اتخاذ کند. در واقع، اردن حفظ حاکمیت و استقلال خود را از طریق وابستگی به قدرتهای بزرگ پیگیری میکند. با این حال، همسویی با قدرتهای غربی در مسأله فلسطین سبب نشد که تمامیت ارضی اردن مورد تهدید واقع نشود. طمعورزی به جغرافیای اردن برای اسکان فلسطینیها و اشغال کامل جغرافیای فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر نیز پیگیری شد. در معامله قرن که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شد نیز اردن به عنوان وطن جایگزین مطرح بود. در جنگ کنونی غزه نیز رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد مردم غزه در اردن ساکن شوند. هدف اصلی این ایده تلآویو، کوچاندن اجباری مردم غزه و تخریب کامل غزه بود که با مخالفت قاطع اردنیها همراه شد.
مخالفت گسترده مردم اردن با پیمان وادی عربه
بر خلاف حکومت اردن که سازش با رژیم صهیونیستی را تأمینکننده منافع این کشور میداند، مردم اردن مخالف پیمان وادی عربه هستند و بارها با برگزاری تظاهرات این مخالفت را اعلام کردهاند. مطابق برخی از نظرسنجیها بیش از ۸۰ درصد از مردم اردن نه تنها با پیمان وادی عربه بلکه با هرگونه روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. در برخی از نظرسنجیها نیز تا ۹۷ درصد مردم اردن مخالف صلح و سازش با رژیم صهیونیستی هستند و بر لغو پیمان وادی عربه تأکید دارند.
مردم اردن نیز با طرح وطن جایگزین برای فلسطینیها مخالف هستند و بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی تأکید دارند. در جنگ کنونی غزه نیز مردم اردن مکرراً با برگزاری تظاهرات، خواستار حمایت دولت این کشور از مردم غزه و همچنین قطع روابط با رژیم صهیونیستی شدهاند. این تظاهرات نشان داد که تعارض و تضاد آشکاری در رویکرد مردم و دولت اردن در قبال مسئله فلسطین وجود دارد و مردم اردن بر این باور هستند که سازش با رژیم صهیونیستی و همسویی با قدرتهای غربی صرفاً تأمینکننده منافع تلآویو است و برای اردن و همچنین فلسطینیها دستاوردی نخواهد داشت. با این حال، دولت اردن به مخالفتهای گسترده مردمی بیتوجه است. میتوان گفت این تظاهرات و تضاد، ضعف آشکار مشروعیت دولت اردن را نیز ثابت میکند.
نتیجه
اردن از کشورهای مهم در منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی است. با این حال، این اهمیت ناشی از نگاه ابزاری رژیم صهیونیستی و قدرتهای غربی به اردن است. این نگاه که به صلح وادی عربه در سال ۱۹۹۴ منجر شد، سبب نشد اردن از تبعات امنیتی منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی در امان باشد، زیرا همواره از اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینیها یاد شده است که هم تهدیدی برای تمامیت ارضی اردن و هم تمامیت ارضی فلسطین است.
نگاه ابزاری به اردن در منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی در اقدام اخیر نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه اراضی اشغالی نیز وجود داشت و اردن به بهانه حفظ حاکمیت خود، با رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشکها و پهپادهای ایرانی همراهی کرد. این در حالی است که اردن مانند اغلب کشورهای عربی برای متوقف کردن نسلکشی رژیم صهیونیستی در غزه اقدامی انجام نداد.
کد خبر 6087747