Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است که این روزها علاوه بر کرونا ویروس ذهن همه مردم گیلان را به خود درگیرکرده و تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر مشکوک به این بیماری به مراکز درمانی گیلان مراجعه کرده اند.

خبرگزاری شبستان_رشت، سمیه بشارتی، «کرونا»، «فاسیولا» و «تب شالیزار» کلید واژه‌هایی هستند که این روزها ذهن مردم گیلان را به خود مشغول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز کرونا نرفته استرس فاسیولا آمده، بیماری که بر اثر مصرف سبزیجات محلی و یا آب‌های سطحی آلوده ایجاد می‌شود.

 

زمان شیوع بیماری فاسیولا از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان است، این بیماری انگلی غیرواگیر با درگیر کردن کبد بیمار و با ایجاد خارش و تب بروز می‌کند. خوشبختانه طبق گزارش‌های دریافتی این بیماری فوتی ندارد.

 

با جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و عدم استفاده از سبزیجات محلی، هموطنان می‌توانند کمک بسیار ارزنده‌ای به کادر درمان که هنوز خستگی بحران کرونا ویروس در چهره‌شان هویداست در مقابله با این بیماری در استان داشته باشند.

 

*بیش از ۲۰۰ بیمار مشکوک به علائم فاسیولا در گیلان

«آبتین حیدرزاده» با بیان اینکه توجه به توصیه‌های بهداشتی در کاهش انواع بیماری مفید است، گفت: فاسیولا یک بیماری انگلی است، این بیماری بر اثر مصرف سبزیجات محلی شیوع یافته و با شست وشوی سبزی‌ها با انواع‌ محلول‌ها از بین نخواهد رفت.

 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اذعان کرد: انگل فاسیولا با پختن و یا خشک ‌کردن سبزیجات در برابر نور آفتاب از بین می‌رود.

 

حیدرزاده به آمار ابتلا این بیماری در استان اشاره و خاطرنشان کرد: طبق گزارش های دریافتی  ۲۰۶ نفر مشکوک به علائم بیماری فاسیولا به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از این بین ۷۶ نفر مشکوک به این‌بیماری شناسایی شدند و تاکنون ۵۲ نفر ابتلا قطعی به این بیماری شناسایی شده است.

 

وی ادامه داد: از مصرف فرآورده‌های سبزی محلی نظیر نمک سبز و زیتون پرورده خودداری کرده و یا با رعایت نکات بهداشتی مصرف کنید.

 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این انگل با محلول سرکه و آب و فریز کردن چند روزه نیز از بین می‌رود، اضافه کرد: فرآورده‌های سبزی محلی را در دمای منفی ۱۸ درجه تا سه روز نگهداری کرده و سپس مصرف کنید.

 

حیدرزاده با تاکید بر اینکه این بیماری از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهر تا آبان، شیوع دارد، تصریح کرد: خارش و تب از نشانه‌های فرد مبتلا به فاسیولا است، درگیر کردن کبد از دیگر علائم این بیماری است که خوشبختانه از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.

 

 وی اظهار کرد: تاکنون فوتی این بیماری در گیلان گزارش نشده است.

 

۱۷ میلیون نفر در دنیا به بیماری فاسیولا مبتلا شدند                      

«کیهان اشرفی» با بیان اینکه فاسیولا به عفونت یا بیماری ناشی از انگل‌های اسیولا گفته می‌شود افزود: این انگل را که مردم به نام کرم کپلک گوسفند نیز می شناسند تا حدود ۳۰ سال قبل عمدتا سبب آلودگی دام‌ها می شده و به علت کم بودن موارد بیماری ناشی از انها در انسان اهمیت پزشکی و بهداشتی قابل توجهی نداشت.

 

استاد انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: متاسفانه در طول دو سه دهه گذشته موارد فاسیولیازیس انسانی در مناطق مختلف جهان به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون نفر از مردم دنیا در بیش از ۶۰ کشور به این بیماری مبتلا شده اند خاطرنشان کرد: در ایران در سال های ۶۸ تا ۷۸ همه‌گیری بزرگ این بیماری اتفاق افتاد و طی آن حدود ۱۷ هزار نفر از مردم گیلان به خصوص در شهرستان بندرانزلی و رشت به این بیماری مبتلا شدند.

 

اشرفی اضافه کرد: به دلیل پتانسیل وقوع این همه گیری‌های گسترده در گیلان سازمان جهانی بهداشت ایران را در زمره کشورهایی قرار داده است که با این بیماری مشکل جدی دارد و به نظر می‌رسد که گیلان مهمترین کانون فاسیولیازیس در قاره آسیا باشد.

این استاد انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: برای برقراری چرخه زندگی انگل‌های فاسیولا، وجود دام‌های آلوده، منابع آبی دائمی یا فصلی، بارندگی فراوان و حلزون‌ها ضروری است، حیوانات آلوده به فاسیولا این تخم را به محیط خارج وارد کرده و در صورتی که این تخم در آب قرار گیرد در درجه حرارت مناسب پس از حدود سه هفته در داخل آن یک لارو مژه‌دار به وجود می‌آید.

 

وی به نشانه‌های این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: نشانه‌های بیماری از زمان خوردن انگل فاسیولا تا ظهور نشانه‌های بیماری چند هفته و چند ماه طول می‌کشد. پس از طی این مدت علائم به صورت تب گاهی همراه با لرز و عرق شبانه، درد شدید شکمی، مشکلات گوارشی مثل اسهال، نفغ و تهوع نشانه‌های آلرژیک مانند قرمزی پوست و خارش، ناراحتی‌های تنفسی، کاهش وزن و کم‌خونی و بزرگی کبد ظاهر می‌شود.

 

اشرفی اضافه کرد: نوشیدن آب‌های سطحی و آب چشمه‌های نواحی کوهستانی، شستن ظروف و سبزیجات مصرفی در آب‌های سطحی و آلوده، خوردن جگر خام یا آبدار، خوردن سبزیجات خام و آلوده از راه‌های احتمالی انتقال بیماری فاسیولا است.

 

استاد انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: برای تشخیص این بیماری انجام آزمایشات خون و مدفوع ضروری است. در این بیماری تعداد گلبول‌های سفید خون، آنزیم‌های کبدی و پادتن‌های ضد فاسیولا افزیش می‌یابد.

 

وی با تاکید بر اینکه از خوردن سبزیجات محلی بپرهیزید خاطرنشان کرد: فریزکردن سبزیجات به مدت پنج روز، استفاده از سرکه سفید در شست وشو و پاک کردن سبزیجات با دستکش از مواردی است که از شیوع این بیماری  می‌کاهد.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/383

منبع: شبستان

کلیدواژه: فاسیولا بیماری غیرواگیر بهداشت ودرمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری فاسیولا سبزیجات محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تصاویر هولناک از کفتار‌هایی که به خودشان هم رحم نمی‌کنند | خوردن گوش یک کفتار توسط دوستش!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   منبع: راز بقا tags # حیات وحش سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • (ویدئو) تصاویر هولناک از کفتار‌هایی که به خودشان هم رحم نمی‌کنند | خوردن گوش یک کفتار توسط دوستش!
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر