Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل خبرگزاری فارس در آیین رونمایی از کتاب «روزنامه‌نگاری، بدون درد و خون‌ریزی» گفت: رسانه بدون درد و خونریزی کارش پیش نمی‌رود. کار رسانه این است افق‌های پیش‌رو را ببیند و جلوتر از مخاطب حرکت کند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از کتاب «روزنامه‌نگاری؛ بدون درد و خونریزی» نوشته محمد دلاوری عصر امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه با حضور محمدحسین صفارهرندی، عباس عبدی، پیام تیرانداز و نویسنده اثر در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس این گزارش، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در ابتدای سخنانش ضمن اشاره به اینکه ایده اصلی کار که آقای محمد دلاوری زحمت جمع‌آوری آن را عهده‌دار شدند، به چهار سال گذشته بازمی‌گردد، اظهار داشت: در آن زمان مسئله این بود که چه کنیم رسانه را در مسیر پیشرفت کشور مطرح و جایگاهش را تعریف کنیم؟ احساس می‌کردیم رسانه آنگونه که باید و شاید در خدمت توسعه کشور قرار نگرفته، لذا گام اول این شد که با اساتید باتجربه این حوزه رجوع کرده تا دیدگاه‌‌هایشان را بررسی و پیاده‌سازی کنیم. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه به واسطه ماهیت و اهمیتش می‌تواند به مسائل اصلی جامعه توجه کند و در جامعه می‌تواند اولویت‌ها را جابجا کند، تصریح کرد: رسانه می‌تواند به مسائل اصلی جامعه توجه کرده و اولویت‌ها را جابجا و آن را دچار حاشیه کم‌ارزش کند یا مثل تیغ دودم که اگر با نیت و مدیریت عالمانه به خدمت گرفته شود، می‌تواند زمینه‌ساز مسیر پیشرفت کشور باشد و آن را تسریع و تسهیل کند، همچنین در این زمینه اگر خدای ناکرده با امیال مغرضانه و مبتدیانه مواجه شویم، رسانه مانعی برای پیشرفت کشور خواهد شد و خساراتی را به دنبال خواهد داشت. 

تیرانداز بخش دیگری از سخنان خود را با مثالی پی‌گرفت و گفت: ما ارزش خبری با عنوان «تضاد و برخورد» داریم که ارزش مهمی است و اگر بجا استفاده شود، می‌تواند در روشن کردن حق و باطل، بد و خوب و نشان دادن آن مؤثر واقع شود. در این راستا حتی توصیه قرآنی هم داریم که می‌‌فرماید: «حَتَّىٰ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»، قدرت تشخیص برای مشخص کردن زشتی و پاکی در بسیاری موارد با کنار هم قرار گرفتن اینها محقق می‌شود، اما برای چه؟ برای اینکه حق مستقر و باطل را از بین ببریم، اما گاهی استفاده ناصحیح از این ارزش خبری یا ارزش‌های شبیه به آن، جامعه را دچار خسارت و زیان می‌کند و عملاً آن اتفاقاتی که نباید رقم زده شود، رقم می‌خورد. گاهی با نیات تجاری  تیراژی بیشتر و تعداد کلیک بالا مواجهه‌های ساختگی و غیرضرور رخ می‌دهد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه ضمن اشاره به اینکه این اتفاقات کشور را به شدت دچار حاشیه کرده و هزینه‌هایی در پی دارد، گفت: این حاشیه‌ها کشور را از اصول اصلی دور می‌کند و مصداق بر شاخه نشستن و از بن بریدن عمل می‌کند. هر چند رسانه باید مثل آئینه عمل کند و وقایع را آنگونه که هست نشان دهد، همانطور که در فرهنگ دینی ما هم تأکید شده، ما اجازه دخل و تصرف در حقیقت را نداریم و نمی‌توانیم آن را معکوس جلوه دهیم.

وی با بیان اینکه مخاطبان رسانه‌ها ما را به عنوان وکیل انتخاب کرده‌اند تا اخبار و اطلاعاتی که نیاز دارند را دراختیارشان قرار دهیم، گفت: پس نباید با توجه به اینکه وکیل مردم هستیم، قلب واقعیت کنیم. این برخوردهایی که گاهی شاهدیم، به خاطر برخوردهای تصنعی و کاسب‌کارانه است، کشور را دچار مشکل کرده و جامعه را بیش از حد هیجانی می‌کند. هیجان‌های کاذب، غلط و حتی درست و یا غیرضرور در جامعه ما زیاد شده، اما توجه به عقلانیت می‌تواند به کشور کمک کند و رسانه می‌تواند منشأ اثر در این برهه باشد. 

تیرانداز همچنین به موضوع مهم «تحلیل درست» اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات این است که بسیاری پدیده‌ها در جامعه ما درست تحلیل نمی‌شوند، حال عامدانه یا جاهلانه، نتیجه این می‌شود که تحلیل غلط، تدبیر غلط را در پی خواهد داشت. این رخداد وقتی حادث می‌شود که رسانه‌ها به سرمایه انسانی باتجربه و متخصص مسلح نباشند. اتفاقی که نگران‌کننده است و در مصاحبه‌های آقای دلاوری در این کتاب به آن پرداخته شده است و اینکه اغلب نیروهای متخصص و باتجربه در رسانه‌ها کمتر ماندگار می‌شوند، حداقل‌های معیشتی در رسانه‌های ما نمی‌تواند نیازهای زندگی ساده را برآورده کند. بنابراین تنها افراد عاشق در آن ماندگار می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی رسانه‌ها محل گذر افراد می‌شوند و آن را مسیر نهایی کار خود نمی‌دانند، توضیح داد: اگر به نام این اثر هم دقت کنیم، «روزنامه‌نگاری، بدون درد و خونریزی» درمی‌یابیم که طبق آنچه که ما با آن برخورد داشتیم، رسانه بدون درد و خونریزی کارش پیش نمی‌رود. کار رسانه این است افق‌های جلوتر را ببیند و جلوتر از مخاطب حرکت کند و او را به مسائل آن دوره خاص که مورد توجهش نیست هدایت کند. حتماً این مسئله درد دارد و مورد تهمت قرار می‌گیرد و همین موضوع و عدم مفاهمه خیلی جاها اذیت‌کننده است. 

وی افزود: مسئله ما در این پروژه موضوع پیشرفت بود. یکی از موارد اختلاف سلیقه در کشور، در پی نگاه به پیشرفت حادث شد، زیرا عده‌ای تصور می‌کردند پیشرفت را باید خارج از مرزها دنبال کرد، اما همان زمان مطالبی نوشته و گفته شد اگر نگاه ما به آمریکا باشد، حتی مقابل آب خوردن ما را نیز می‌گیرند، کما اینکه مقابل داروی کودکان سرطانی گرفته شد، ولی متأسفانه خیلی‌ها به این تفکر توجه کردند و این تفکر غالب شد. همان زمان وقتی متذکر می‌شدیم، خیلی از سیاسیون مطرح می‌کردند که اینها «دلواپس» هستند و یا «حرف زدن با دنیا را بلد نیستند»، از این رو ادله رسانه‌ها را نپذیرفتند. 

وی در پایان با تشکر از محمد دلاوری برای تألیف اثری با نام «خبرنگاری، بدون درد و خونریزی» عنوان کرد: آقای دلاوری از افراد بادغدغه و صاحب درد است. من طی سالها کار با او غیر از این موضوع را ندیدم. منطبق با آنچه درست می‌دانست اهل هزینه بود و در این مسیر قدم برمی‌داشت. این کتاب مجموعه ارزشمند و دست‌آموز برای بنده است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه درد کتاب خونریزی رسانه کتاب درد خونریزی رونمایی تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس بدون درد و خونریزی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا

پادشاه انگلیس هم با تایید قانون بحث برانگیز ضد مهاجرتی رواندا زمینه برای اخراج پناهجویان به این کشور آفریقایی بدون توجه به مبدا آن ها را فراهم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی دی پرسه، پادشاه چارلز سوم با قانون بحث‌برانگیز ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرده است که به مهاجران اجازه می‌دهد بدون توجه به منشأ واقعی آنها به رواندا اخراج شوند. انگلیس برای این کار مبلغی میلیونی به این کشور نسبتا کوچک آفریقا می پردازد.

به این ترتیب یک قانون بحث برانگیز در بریتانیا به اجرا درآمد که با آن دولت محافظه کار انگلیس می خواهد اخراج مهاجران به رواندا را تسهیل کند. پارلمان انگلیس این قانون را با وجود انتقادهای فراوان تصویب کرده بود و حالا توسط شاه چارلز سوم تأیید شده و موافقت خاندان سلطنتی انگلیس را هم دریافت کرده است.

به این ترتیب دولت ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس دیگر نمی خواهد به مهاجرانی که به طور نامنظم وارد این کشور می شوند این فرصت را بدهد که برای پناهندگی در انگلیس درخواست دهند. در عوض، آنها باید بتوانند به رواندا اخراج شوند و در آنجا درخواست پناهندگی دهند و صرف نظر از منشاء واقعی آنها هیچ برنامه ای برای بازگشت آن ها به انگلیس وجود ندارد.

هدف از این مقررات جلوگیری از عبور پناهندگان از کانال انگلیسی مانش با قایق های کوچک است. دولت بریتانیا برای این معامله میلیون ها دلار به رواندا می پردازد. دادگاه عالی انگلیس این پیمان پناهندگی را غیرقانونی اعلام کرد. منتقدان این کشور آفریقای شرقی را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.

این قانون جدید قصد دارد با اعلام رواندا به عنوان کشور ثالث امن و جلوگیری از درخواست تجدیدنظر در دادگاه های بریتانیا علیه اخراج، حکم دادگاه عالی را لغو کند. سازمان شورای پناهندگان که برای پناهنجویان در این کشور کمپین می کند، از این طرح انتقاد کرد و نسبت به هزینه های بالا، هرج و مرج و رنج انسانی هشدار داده است. این سازمان گفت که دولت به این ترتیب خطر گرفتار شدن ده ها هزار نفر در این سیستم را ایجاد می کند.

بعد از تصویب قانون اخراج پناهندگان به رواندا در پارلمان انگلیس سازمان ملل و شورای اروپایی هم انتقاد شدیدی به آن وارد کرده واین کشور را به نقض حقوق بشر متهم کردند.

انگلیس این لایحه را دو سال پیش اعلام کرد. این پروژه به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از طرف دولت محافظه کار انگلیس توصیف شده است.

هر پناهجوی اخراج شده به رواندا حدود 1.8 میلیون پوند (2.09 میلیون یورو) برای پادشاهی انگلیس هزینه دارد. علاوه بر این، لندن تاکنون 290 میلیون پوند (33.7 میلیون یورو) را بدون ارسال حتی یک هواپیما به این کشور آفریقای شرقی واریز کرده است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، بارها قول داده است که قایق‌های مهاجران را متوقف کند. تنها در ماه فوریه بود که بریتانیا و آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا فرانتکس توافقنامه ای را برای بهبود همکاری در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی امضا کردند. این همکاری شامل تبادل اطلاعات برای از بین بردن باندهای قاچاقچی و استفاده مشترک از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر مرزها است.

وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراینپارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش
  • مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • بازداشت شرور تیرانداز در فرحزاد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • برنامه روز پنجم مسابقات/ ۲ تیرانداز در خط آتش