Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهرباف سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سیره عملی و علمی امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) احیاگر مذهب تشیّع بودند؛ در زمان ایشان جنگ بین خلفای بنی عباس و بنی امیه صورت گرفت و هر کدام از این دو اسلام را برای مصلحت خودشان تقسیم می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام صادق (ع) هم از این فرصت استفاده و شاگردان بسیاری را در علوم مختلف تربیت کردند.

سیره عملی امام صادق (ع)

وی در ادامه افزود: با کمی تورق در تاریخ به اشخاص سرشناسی برخورد می‌کنیم که از شاگردان مکتب امام صادق (ع) بودند؛ ایشان گاه با عمل، رفتار و منش خود به دیگران درس می‌دادند. امام صادق (ع) با عملشان خود را هم سطح جامعه می‌کردند تا مثل مردم عادی و فقیر زندگی کنند. این حرکت امام درسی برای مسئولان ماست که خود را از مردم جدا نکنند؛ مهمترین قدم در انحراف از حق خودنگری و خودبینی است که باعث می‌شود انسان از چشم خداوند بیفتد.

این سخنران و کارشناس مذهبی گفت: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند «ما اهل بیت (ع) باب‌های الهی هستیم و هر کس که می‌خواهد به خدا برسد ما او را یاری می‌کنیم». یاری کردن اهل بیت (ع) به این معناست که خوراک روح برای سلامت انسان ایجاد می‌کنند تا بتواند در مسیر الهی حرکت کند. گاهی غذا مربوط به جسم است و زمانی مربوط به روح؛ به بیان دیگر گاهی علم که غذای روح انسان است می‌تواند از مسیر اهل بیت و امام صادق (ع) در قالب کلمات و سیره عملی خوراک روح انسان شود.

دعا؛ عامل دفع بلا و تغییر در قضا و قدر

حجت الاسلام شهرباف در مورد اثر دعا در تغییر تقدیر انسان گفت: امام صادق (ع) چندین مرتبه مورد ترور واقع شدند؛ در یکی از این دفعات منصور دوانیقی حاکم ظالم بنی عباس می‌خواست امام را به شهادت برساند و سه بار شمشیر را از غلاف خارج کرد، اما نتوانست ایشان را به شهادت برساند. دلیلش این بود که زمانی که امام به نزد منصور می‌آمد، دعا می‌خواند که موجب دفع بلا از ایشان شد. درسی که از این داستان می‌توان گرفت این است که هنگامی که دعا می‌خوانید، فکر نکنید دعای شما بی اثر است؛ زیرا دعا قضا و قدر را تغییر می‌دهد. اگر هم مستجاب نشود برای روز قیامت ذخیره می‌شود. در روایات نقل شده در روز قیامت دعا‌های شما آنقدر ارزشمند می‌شوند که مومنین می‌گویند کاش در دنیا هیچ دعایی از ما مستجاب نمی‌شد.

امام صادق (ع) و آرزوی خدمتگزاری به امام زمان (عج)

وی افزود: امام صادق (ع) خود را به عنوان یک منتظر معرفی می‌کند و می‌فرماید «اگر او (حضرت مهدی) را درک کنم، مادام‌العمر او را خدمت می‌کنم». ما اکنون در زمان امامت امام عصر (عج) هستیم و با اینکه او را با چشم نمی‌بینیم؛ او حاضر و ناظر بر اعمال ماست. بهترین کار این است که جزو منتظران واقعی حضرت باشیم. منتظر حقیقی کسی است که خود را با معیار‌هایی که امام زمان (عج) دوست دارد، تطبیق می‌دهد.

بیشتر بخوانید : شرح مختصری از زندگینامه امام صادق (ع) / خصوصیات اخلاقی امام ششم شیعیان چگونه بود؟

شفاعت امام صادق (ع) شامل حال چه کسانی نمی‌شود؟

وی در انتها گفت: امام صادق (ع) در لحظات آخر عمر گرامی خود خانواده را در کنار خود جمع کردند و گفتند «به شفاعت ما نمی‌رسد کسی که نماز را سبک می‌شمارد». این کلام امام همان کلام خداوند است که در قرآن کریم می‌فرماید: «ویل للمصَّلین».

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهادت امام صادق ائمه اطهار امام صادق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۶۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # یارانه سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • در انتظار وقوع یک انقلاب در خط میانی یوونتوس؛ چه کسانی می‌روند؟
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه دارایی و کسانی می‌شود؟
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟