Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@20:32:44 GMT

قدیمی ترین کارشناس چای کشور درگذشت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۷۴۰۸

قدیمی ترین کارشناس چای کشور درگذشت

حاج محمود کیانوش قویم صبح امروز(۳ تیر) درسن ۹۷ سالگی در لاهیجان چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، صبح امروز(۳ تیر) همزمان دو خبر تلخ و شیرین دریافت کردم؛ اولی ثبت ملی و مرمت و احیای سومین و بزرگ‌ترین کارخانه چای کشور «کارخانه چای نوبنیاد» در بازکیاگوراب لاهیجان یعنی کارخانه چای قوام السلطنه و دومی خبر فوت «محمود کیانوش قویم»، حسابدار همان کارخانه، در سن ۹۷ سالگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیش از این چندبار از وضعیت کارخانه چای قوام السلطنه گزارش نوشته بودم و به‌واسطه آن با «محمود کیانوش قویم» آشنا و در تیرماه ۱۳۹۶ با وی در منزل شخصی‌اش در لاهیجان گفت وگویی داشتم. به‌خاطر دارم همان روز در پایان گفت وگو، کفنی را که خریداری و روی میز نهارخوری منزل آماده کرده بود، به من نشان داد. سجاده و مهری در کنارش و پس‌اندازی برای تدارک مراسم کفن و دفن و به‌نوعی خود را مهیای سفر آخرت کرده بود.

 

وی که بعد از فوت همسرش به تنهایی زندگی می‌کرد، از همسرم خواست تا وی را به بام سبز لاهیجان ببریم. در مسیر راه، قدم به قدم مالکین باغ‌های چای را نام می‌برد که بعدها وراث، این باغ‌ها را تخریب و ملک مسکونی و یا تجاری ساختند.

«محمود کیانوش قویم» به نوعی قدیمی‌ترین و پیرترین کارشناس چای کشور بود. وی متولد ۱۳۰۳ خورشیدی و از خانواده «امین دیوان لاهیجانی» بود که بعدها نام خانوادگی «صفاری» و سپس «کیانوش» را انتخاب می کند.

 

او بعد از مقطع ابتدایی، چون به کار کشاورزی علاقه داشت، به مدرسه فلاحت که باغ ۴۰هکتاری در «جیرسرای لاهیجان» بود، می‌رود، در ۱۶سالگی برای کار به کارخانه چای «هوخ تیف» (دومین کارخانه چای کشور) رفته و زیر نظر دو نفر هندی که برای آموزش چای آمده بودند، با نحوه کشت و تولید چای آشنا می‌شود. یک سال بعد به کارخانه چای «نوبنیاد» یا همان کارخانه قوام می رود و بعدها به عنوان حسابدار قوام انتخاب و به گفته خودش همه کاره کارخانه قوام می‌شود.

 

«قوام السلطنه» پنج بار نخست وزیر ایران در زمان قاجار و پهلوی بود. وی یکبار در دوره پهلوی اول به اروپا تبعید و پس از هفت سال به ایران باز می‌گردد ولی حق خروج از لاهیجان را نداشت. ساخت بزرگترین کارخانه چای در بازکیاگوراب، احداث بیمارستان، مدرسه، حمام و چندین خانه برای اسکان کارگران کارخانه چای «نوبنیاد» حاصل حضور وی در لاهیجان بود.

قوام السلطنه در دوره نخست‌وزیری مجدد، یک بار به شوروی رفته و با استالین مذاکراتی دارد. «محمود کیانوش قویم» همراه وی به شوروی می‌رود و به گفته خودش «استالین» را هم دیده بود: «من خودم استالین را دیدم، پیپ می‌کشید یک بار بعد از نهار نشسته بود و از یکی خواست پیپش را آتش بزند. البته من در مذاکراتی که قوام با استالین داشت نبودم، مذاکرات خصوصی برگزار می‌شد و قوام مترجم داشت. بعدا قوام آمد تهران و قرارداد با روسیه را امضا کرد.»

 

محمود کیانوش بمباران گیلان توسط قوای روسیه در شهریور ۱۳۲۰ را هم به خاطر داشت: در کارخانه قوام بودیم، از صبح هواپیماها دور می‌زدند و کاغذ پخش می‌کردند. یکی کاغذی را برایم آورد دیدم روی آن نوشته «آلمانی‌ها را از ایران بیرون کنید» جنگ جهانی دوم بود و من ۶ماه و سه روز بود که استخدام شده بودم. لاهیجان آن زمان اینقدر شلوغ نبود، ساختمان سازی نشده بود. حدود ۱۱ صبح دو بمب داخل لاهیجان انداختند، گرد و خاکی که بلند شد ما در کارخانه قوام دیدیم. یک بمب در مرکز لاهیجان انداختند که ۱۷ نفر کشته شدند. یک بمب هم در باغ دکتر پاک پور که نزدیک میدان بار فعلی است.»

 

۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، به مناسبت احداث موزه چای، مراسمی در محل موزه برگزار و از «محمود کیانوش قویم» به‌عنوان قدیمی‌ترین چایکار تقدیر شد. محمود کیانوش در تاریخ چای لاهیجان ثبت شد و صبح امروز برای همیشه به «کاشف السلطنه چایکار» پیوست.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: درگذشت قوام السلطنه کارخانه چای چای کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع تخم نوغان از امروز درگیلان

عدیل سروی گفت: امسال ۱۵ هزار و ۱۵۰ جعبه تخم نوغان در استان توزیع می‌شود و پیش بینی شده از این مقدار تخم نوغان، نوغانداران ۵۶۰ تن پیله‌تر ابریشم برداشت کنند.  
وی با اشاره به اینکه توزیع تخم نوغان تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، افزود:نوغانداران می‌توانند برای دریافت تخم نوغان از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح امروز تا ۱۷ عصر، به ۱۱ شعبه در شهرستان‌های لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن، صومعه سرا، لاهیجان، رشت، بندرانزلی و آستانه اشرفیه مراجعه کنند.


رییس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: نوغانداران دیگر شهرستان‌ها برای دریافت تخم نوغان باید در ساعات اداری به اداره جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند.


سروی با بیان اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان ۲۸ هزار تومان اعلام شده، افزود: پارسال نوغانداران گیلانی ۱۴ هزار جعبه تخم نوغان خریداری و ۵۳۰ تن پیله‌تر به بازار عرضه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • سامانه بارشی جدیدی در راه کشور | رگبار بهاری در این استان ها | چه زمانی هوا گرم تر می شود؟
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • توزیع تخم نوغان از امروز درگیلان
  • توزیع تخم نوغان در گیلان
  • علاقه عجیب شهید زین‌الدین به یک شهید
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان