Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: بخشی از الواح هخامنشی بازگشتی از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در موزه شهر قزوین رونمایی و به طور موقت به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش برنا از قزوین، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین  با اعلام این خبر گفت: این الواح شامل ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به ایران در سال گذشته هستند که با توجه به آمادگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  برای نمایش و معرفی در استان‌های مختلف، طی مذاکرات صورت گرفته و پس از بررسی کارشناسان اداره کل موزه‌ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری به صورت امانی در اختیار این اداره کل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خزائلی اظهار کرد: این الواح  حاوی  اطلاعات با ارزشی از  نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی ، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه­ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه ،اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل ونوع بایگانی ها ،نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط ایلامی هستند و تاریخ‌گذاری آنها به اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می شود.

او با بیان اینکه قزوین نخستین استان میزبان این الواح است، اظهار کرد: با نمایش الواح هخامنشی در موزه شهر مردم استان سریع‌تر و بدون طی مسافت تا تهران به این آثار فاخر ملی دسترسی خواهند داشت که با توجه به قرار داشتن در وضعیت شیوع کرونا آیین رونمایی و بازدید از آنها با شرایط خاص، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آیین رونمایی از گل نبشته های باروی تخت جمشید روز پنجشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۹ با حضور مسئولان کشوری و استانی در موزه شهر قزوین و مجموعه دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.

تعداد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که توسط موسسه شرق‌شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از ۸۴ سال در پاییز سال گذشته استرداد شد  و برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گردشگری تخت جمشید هخامنشی موزه قزوین گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی موزه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واحدی صبح سه شنبه در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی بوده و گچ‌بری شبستان این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

همچنین معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه نیز بازدید کرد.

جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرمتی این بنا قرار گرفتند.

مرمت قلعه بدلبو زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و توسط بخش خصوصی از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری از این پروژه انجام شده است.

قلعه بدلبو ارومیه پس از مرمت قابلیت تبدیل به یک مرکز اقامتی و پذیرایی با ۲۰ سوئیت را دارد.

افتتاح یک باب هتل، کلنگ‌زنی یک باب هتل، بازدید از مجتمع گردشگری و تفریحی ستاره سیلوانا، قلعه بدلبو، خانه انصاری، مسجد جامع، مدرسه هدایت و زیرساخت‌های گردشگری دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های یک روزه معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به این استان است.

کد خبر 6092810

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • حضور ۱۰ هیات تجاری خارجی در فارس
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟