Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید نماهنگ «پناه بی‌پناهان» برای روز زیارتی امام رضا(ع)، همراه شدن دانشگاه‌ها، زندان‌ها و بیمارستان‌ها با طرح ملی «سلام بر امام» و تعیین شیوه کار مساجد در پی ابلاغیه جدید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۵ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۵ تیرماه:

 

افزایش حمایت‌ها از کانون‌های مساجد از طریق همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

 

 

 

نشست مجازی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و «مرتضی طاهریان»، معاون شبکه‌سازی و ساماندهی این ستاد و مدیران استانی آن، سه شنبه، 24 تیر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی در این نشست طی سخنانی ضمن تاکید بر الکترونیکی کردن عموم برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به ویژه در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: نباید فکر کنیم که چون وضعیت خاصی حاکم شده بنابراین نمی توان کار کرد، اتفاقا باید بهترین بهره برداری را آن هم از بستر فضای مجازی برای پیشبرد امور و فعالیت ها داشته باشیم.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اتفاقا فرصت مناسبی است تا در فعالیت‌های کانون‌ها بازنگری شود که البته تحقق این مهم نیز منوط به دغدغه مندی و سرعت عمل استان مربوط دارد. آنچه که مشخص است اینکه برنامه های ما نسبت به قبل از شیوع کرونا، فشرده تر شده و در قاب فضای مجازی تبلور مضاعفی یافته است.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به سلسله جلسات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: در این جلسات بحث حمایت ویژه از کانون‌ها در عرصه‌هایی نظیر وام های بلاعوض یا با درصد پایین مطرح شد اما این مساله در گروی آن است که اولا کانون در سامانه ثبت‌نام کرده باشد و از سوی دیگر در سامانه ثبت شرکت ها نیز وارد شود که در حال پیگیری موارد یاد شده هستیم.

 

در ادامه «مرتضی طاهریان»، با اشاره به فعالیت‌های معاونت ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: تلاش ما این بود که فعالیت‌ها را به سمت فضای مجازی سوق دهیم، در این راستا بسیاری از برنامه ها در معاونت مذکور قاب مجازی پیدا کردند، البته انجام برخی موارد طبیعتا زمان‌بر خواهد بود اما آنچه که مشخص است انجام امور به شکل دقیق است، در واقع کیفی سازی فعالیت ها در وهله اول مورد توجه بوده است.

 

تولید نماهنگ «پناه بی‌پناهان» برای روز زیارتی امام رضا(ع)/ اجرای بچه‌های مسجد در جمع خادمان رضوی

 

 

 

 

«مهدی زارع»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تهیه و تولید نماهنگ «پناه بی پناهان» و اجرای آن در جمع خادمان امام رضا(ع) خبر داد و اظهار کرد: گروه 21 نفره از اعضای کانون فرهنگی هنری «امام حسن مجتبی(ع)»  این نماهنگ را اجرا کرده اند، شاعر کار مرضیه فرمانی، آهنگساز مجید منصوری، تکخوان نماهنگ امیرحسین زارع و علیرضا زارع هستند و قرار است به مناسبت ایام زیارتی امام رضا(ع) از شبکه های مختلف سیما پخش شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «امام حسن مجتبی(ع)» (در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستای عصمت آباد مهریز استان یزد) بیان کرد: تاکنون ۲۰ نماهنگ توسط این گروه سرود تهیه و تولید شده و قرار است برای ایام عید غدیر خم نیز نماهنگ های جدیدی از سوی گروه سرود این کانون تهیه و تولید شود.

 

زارع نماهنگ های «بک یا الله»، «وقف سلامت» و «نسل رود» را از دیگر نماهنگ های تولید شده توسط گروه سرود رهپویان حرم کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی(ع) مهریز استان یزد نام برد و ادامه داد: با حمایت های کانون امام حسن مجتبی(ع) تاکنون 43 اثر گروهی، 10 اثر تکخوانی و خوانندگی توسط این گروه سرود تولید شده است که اکثر این آثار به دفعات از شبکه های سراسری پخش شده و با استقبالی بی نظیر همراه بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «امام حسن مجتبی(ع)» تاکید کرد: گروه سرود «رهپویان حرم» کانون امام حسن مجتبی (ع) از بین اعضای خود 10 مربی گروه سرود آموزش داده است و این مربیان هر کدام در یکی از محلات و روستاهای شهرستان گروه سرود تشکیل داده و مربی گری آنها را به عهده دارند. علاوه بر این، کلاس های آموزش تئوری موسیقی و دستگاه آواز ایرانی برای اعضای مستعد و مشتاق در این مجموعه نیز برگزار می شود.

 

یادآور می شود، کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) فعالیت خود را با عضویت تعدادی از افراد ولایت مدار روستای عصمت آباد مهریز یزد آغاز کرد و در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های مساجد و انجام کار فرهنگی مورد نیاز جامعه اقدام به تشکیل کلاس سرود و موسیقی کرده است.

تکیه بر اصل اعتماد به جوانان و استفاده از استعدادهای نهفته آنها با توان مالی هرچند اندک موجب شد، که این گروه سرود مسیر پیشرفت و ترقی را به خوبی و با سرعت طی کرده و بتواند طی یکی دو سال از یک گروه سرود شهرستانی به یک گروه سرود کشوری تبدیل شود.

 

اجرای طرح ملی «سلام بر امام» در ۱۰ هزار مسجد/ همراه شدن دانشگاه‌ها، زندان‌ها و بیمارستان‌ها با این طرح

 

 

 

 

«مهدی رجب‌پور» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای موفق طرح ملی «سلام بر امام» به همت کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» استان خراسان رضوی، اظهار کرد: این طرح که از دهه کرامت سال گذشته آغاز شده با عنایت امام رضا(ع) با استقبال بالایی مواجه شده است.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری «خادمین جوادالائمه(ع)» استان خراسان رضوی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا از 1200 مسجد فعال مشهد مقدس، 1000 مسجد این طرح را در روزهای چهارشنبه اجرا می کردند و در سراسر کشور هم 10 هزار مسجد، مجری هفتگی این طرح با محوریت «زیارت امین الله» بودند بعد از شیوع کرونا و تعطیلی مساجد و اماکن مذهبی، قدری این آمارها کاهش یافت اما همچنان با جدیت پیگیری می شود.

 

وی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در اجرای این طرح هم‌افزا شده اند و با مسئولیت کانون «خادمین جوادالائمه(ع)» طرح را هر هفته چهارشنبه ها در سطح کشور اجرا می کنیم.

 

رجب پور درباره بازخوردها نسبت به اجرای این طرح ملی، گفت: حدود هفت هشت ماه قبل سفری به کرمان داشتم، امام جمعه موقت یکی از شهرستان ها در جنوبی ترین نقطه این استان از اجرای این طرح ابراز رضایت کرد و از همراهی اغلب مساجد با آن خبر داد. این نشان می دهد طرح ملی «سلام بر امام» توانسته مخاطب خود را در نقاط مختلف کشور پیدا و جذب کند.

 

وی درباره کیفیت اجرای این طرح در شرایط کرونایی کشور و تاثیرات معنوی و اخلاقی آن بر جامعه، ابراز کرد: توسل به اهل بیت(ع) آثار و برکات بسیاری دارد لذا سعی کردیم این طرح را در مناسبت هایی همچون آخرین چهارشنبه سال 98 و نیز اولین چهارشنبه سال 99 با جدیت و گستردگی بیشتری اجرا کنیم تا در آن شرایط اوج بحران کرونا از طریق توسل به امام رئوف(ع) دل ها آرام شود.

 

 مسئول کانون فرهنگی هنری «خادمین جوادالائمه(ع)» استان خراسان رضوی تاکید کرد: ارتباط قلبی با امام رضا(ع) از شاهراه زیارت امین الله اثرگذار است بسیاری از خانواده ها این ارتباط قلبی را در ایام شیوع کرونا برقرار کردند و از برکات آن نیز بهره مند شدند.

 

وی درباره افق اجرای طرح ملی «سلام بر امام»، خاطرنشان کرد: در فاز نخست مساجد و هیئت های مذهبی مجری این طرح هستند، در مدارس و دانشگاه ها نیز اجرای آن را کلید زده ایم و با تعاملی که با قوه قضائیه داشتیم مقرر شد در زندان ها نیز این طرح ملی اجرا شود. بیمارستان ها از مقاصد آتی ما برای اجرای این طرح ملی که دبیرخانه اش در کانون فرهنگی هنری «خادمین جوادالائمه(ع)» استان خراسان رضوی مستقر است، هستند.

 

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری «خادمین جوادالائمه(ع)» هشت شعبه دارد که پنج شعبه آن در مشهد و در محلات سیس‌آباد، قاسم آباد، مهرآباد بلور، طبرسی و شعبه مرکزی در میدان شهدا واقع شده و سه شعبه آن نیز در تهران، شهرستان ملایر استان همدان و منوجان کرمان فعال هستند و در مجموع 20 هزار عضو و فعال همراه دارد.

 

استمرار خدمت کریمانه مرکز نیکوکاری مسجد امام رضا(ع) به محرومان

 

 

 

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین «سید فخرالدین حسینی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نماز جماعت طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد و مطابق با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در مسجد امام رضا (ع) برگزار می شود، اظهار کرد: همه نمازگزاران ملزم هستند از ماسک و دستکش و مهر و کتاب های قرآن و ادعیه شخصی استفاده کنند.

 

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) (واقع در تهران، خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از حکیم، نرسیده به پل همت) در ادامه با بیان اینکه این مسجد از دوره شیوع ویروس کرونا تاکنون هزار و ۲۰۰ بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرد که 400 عدد آن در دهه کرامت بود، افزود: این مسجد با کمک نمازگزاران و خیران همچنان اقدام به تهیه و توزیع بسته های ارزاق میان نیازمندان همسو با رزمایش مواسات و همدلی خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: مسجد امام رضا(ع) همچنین در دهه کرامت امسال ۲۵۰۰ پرس غذای گرم به یاد شهدای این مسجد میان نمازگزاران و نیازمندان به ویژه افراد آسیب دیده در دوره کرونا توزیع کرد.

 

حسینی درباره برنامه های مسجد امام رضا (ع) در فصل تابستان، گفت: متاسفانه، به دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی خانواده ها درباره سلامتی فرزندان شان، امکان برگزاری تمام برنامه های درنظر گرفته شده از سوی پایگاه های بسیج امام رضا (ع) و الزهرا (س) این مسجد وجود ندارد و صرفا برنامه هایی که قابلیت اجرا در پیام رسان هایی همچون سروش و ایتا دارد اجرا می شوند.

 

وی اضافه کرد: امسال از حدود دو ماه پیش برنامه ریزی شده بود تا گروه جهادی ای که شامل ۱۰۰ جوان و با مدیریت یک روحانی به نام حجت الاسلام جعفری است، کار برنامه ریزی و اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت مسجد امام رضا (ع) را انجام بدهند که فعالیت این گروه با توجه به شرایط ویروس کرونا به صورت محدود انجام می شود.

 

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) تاکید کرد: پایگاه های بسیج امام رضا (ع) و الزهرا(س) در فصل تابستان سال 1398، لیگ مسابقات فوتبال را با حضور 200 تیم و شرکت دو هزار نفر برگزار کرد که قرار بود امسال نیز برگزار شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن نیست.

 

وی درباره سایر فعالیت های مسجد امام رضا (ع) ابراز کرد: مرکز نیکوکاری تحت نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال 1398 در این مسجد تاسیس شد و هر ماه کمک های نقدی و غیر نقدی به ۱۲۰ خانواده ارائه می کند.

 

حسینی در پایان به تاسیس حسینیه شهدای مسجد امام رضا (ع) در سال 1397 در حیاط این مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه های هفتگی و مناسبتی این حسینیه نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و چند برنامه ای هم که در این دوره برگزار کردند با حضور حداقلی مردم بود.

 

شیوه کار مساجد در پی ابلاغیه جدید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

 

 

 

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در پی ابلاغیه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای مساجد کلانشهر تهران، پیامی برای ائمه جماعات استان تهران صادر کرد که در ادامه می آید؛

 

بسمه‌تعالی

ائمه جماعات استان تهران(دام عزهم

سلام علیکم؛

با احترام، به استحضار می رسانیم بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، محدودیت‌های جدید، صرفاً مربوط به مساجد کلان شهر تهران و شهرهای قرمز استان می‌باشد. لذا فعالیت مساجد در سایر شهرها کما فی السابق ادامه خواهد داشت و در تهران هم ظرف یک هفته پیش رو، مساجد، بدون برگزاری نماز جماعت، در هر سه نوبت باز و با حضور امام جماعت در خدمت مؤمنین خواهند بود. لازم به ذکر است که گفتگو با مسئولان مرتبط وزارت بهداشت و وزارت کشور برای رفع ابهامات و شفاف کردن شرایط ادامه فعالیت مساجد ادامه دارد و نتایج حاصله متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری بچه های مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور استان خراسان رضوی کانون فرهنگی هنری شیوع ویروس کرونا خبرگزاری شبستان امام حسن مجتبی ع ستاد ملی مدیریت کانون های مساجد اجرای این طرح مسجد امام رضا بیماری کرونا مسجد و کانون سلام بر امام شیوع کرونا امام رضا ع برنامه ها فعالیت ها گروه سرود طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند

عمره‌گزاران ایرانی پس از زیارت مرقد پیامبر(ص) و ائمه بقیع(ع)، برای زیارت خانه خدا لباس احرام پوشیدند و راهی مکه مکرمه شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زائران عمره‌گزار ایرانی بعد از پنج روز اقامت در مدینه منوره و زیارت مرقد رسول الله(ص)، ائمه بقیع و شهدای احد شب گذشته در مسجد شجره حاضر شده و لباس احرام بر تن کردند.

زائران کاروان کرمانشاه در مسجد شجره یکی از میقات‌های هفت‌گانه به نیت عمره از لباس دنیوی خارج شدند و لباس بندگی و پاکیزگی احرام را به تن کردند.

عمره‌گزاران در حالی به سوی کعبه راهی شدند که با گفتن تلبیه، لبیک اللهم لبیک، در فضایی معنوی و روحانی رهسپار مکه مکرمه شدند.

گفتنی است یک کاروان از زائران استان کردستان نیز پیش‌تر راهی مکه مکرمه شد و این دو کاروان اولین کاروان‌های زائران ایرانی بعد از تعطیلی 9 ساله عمره بودند.

مسجد شجره که مسجد ذوالحلیفه نیز نامیده می‌شود، از مساجد تاریخی منطقه مدینه است که در هشت کیلومتری جنوب غربی مسجدالنبی و در مسیر مکه قرار دارد. این مسجد، میقات کسانی است که برای عمره تمتع و عمره مفرده از مدینه به مکه می‌روند.

به گزارش تسنیم، بامداد دوشنبه سوم اردیبهشت، نخستین زائران عمره مفرده پس از 9 سال انتظار در قالب دو کاروان 85نفره (170 نفر) از دو استان کرمانشاه و کردستان وارد مدینه منوره شدند.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سازمان حج و زیارت عملیات اعزام زائران تا 13 اردیبهشت و عملیات بازگشت آنها به کشور تا 23 اردیبهشت یعنی یک روز پیش از آغاز اعزام زائران حج تمتع خواهد بود.

اعزام زائران عمره به عربستان از 11 ایستگاه پروازی

زائران عمره با پروازهای هواپیمایی ایران‌ایر رهسپار سرزمین وحی می‌شوند و به‌مدت 5 روز در مدینه منوّره و 5 روز در مکه مکرّمه اقامت خواهند داشت، 4 هتل در مکه و 6 هتل در مدینه نیز پذیرای آنها خواهد بود.

عملیات عمره از 11 فرودگاه کشور از شهرهای تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، ساری، کرمان، زاهدان، اهواز، یزد و اصفهان انجام خواهد شد و در این بازه زمانی 5700 زائر عمره عازم عربستان می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری