کرونا و آسیبی مهلکتر از کرونا/ ترکیه مدعی مهد خوشنویسی اسلامی شد
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۹۶۱۳
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حراج باران، محبوبه کاظمی دولابی بنیانگذار و مدیر حراج باران درباره برپایی پنجمین دوره حراج باران گفت: برای پنجمین حراج باران برنامههایی داریم، طبیعی است که نمیخواهیم مقهور این ویروس منحوس شویم و نباید کارها را تعطیل کرد، اما درعینحال باید مسیری را برگزید که سلامت آحاد جامعه تضمین شود و گزندی به کسی نرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: خوشبختانه اکثر قراردادهای حراج چهارم باران که ۲۴ آبان برگزار شد، به سرانجام رسیده است. این مهم در حالی به ثمر رسید که درست از فردای حراج، اتفاقات آبان ماه سراسر کشور را در برگرفت. پس از آن شهادت سردار سلیمانی و بعدتر سقوط هواپیمای اکراینی و کشته شدن ۱۷۶ هموطن عزیز بر همه روند کشور بهخصوص اقتصاد تأثیر منفی گذاشت، اما کرونا واقعاً همهچیز را قفل کرد و همهچیز را محکوم به توقف کرد. به همین ترتیب معدود قراردادهای حراج چهارم با مشکلاتی روبرو شده است که به جهت تعطیلی مطلق چهار ماه اخیر در حال بررسی موضوع هستیم.
کاظمی گفت: غیر از این، دفتر حراج باران قرارداد فروش دو اثر دیگر را هم لغو کرد، اثری که دربارهاش تشکیک مالکیت به وجود آمد و مورد دیگر تقلب در ارائه اثری ست که نسخه مشابه آن در یک مرکز تجاری دیده شد و در هر دو مورد خریداران آثار بهحق از خرید انصراف دادند. اما این نکته را تأکید میکنم با وجود مشکلات پیشبینینشده و خارج از خواست و توان ما که بر تمامی اقتصاد و مشاغل خرد و کلان کشور تأثیر گذاشته است، حراج باران با دقت و قاطعیت، نفع و امنیت سرمایهگذاران و خریداران حراج باران را حفاظت میکند.
وی خاطرنشان کرد: کرونا ویروس آسیبهای غیرقابلباوری به هنر و بدنه هنر وارد کرده است. زندگی و معیشت اکثریت جامعه هنری بهشدت تحت تأثیر قرار گرفته و هر روز که میگذرد عمق فاجعه بیشتر نمایان میشود. فکر میکنم این روند مدتها ادامه دارد و دولت برای جلوگیری از این سیر قهقرایی باید چارهاندیشی اساسی کند، زیرا بهزودی اندک شغلهایی که در جامعه هنری وجود دارد از میان خواهد رفت و فقر و سرخوردگی جایگزین آن میشود. از نظر من دولت میتوانست اقدامات حمایتی زیرساختی و جدیتری به هنر ارائه کند. من از انجمنهای هنری میشنوم هر روز مراجعان برای دریافت کمکهزینه زندگی بیشتر میشود، درحالیکه انجمنها هم تمکن مالی ندارند. گالری دارها اولین گروههایی بودند که به خاطر سلامتی مخاطبین و احترام به سلامت جامعه کار خود را تعطیل کردند اما ادامه روند فعلی، اقتصاد نورس و نوپای هنر را با صدمات سنگینتری مواجه خواهد کرد.
اولین موضوع در اقتصاد هنر، دیدگاه سیستماتیک است که همه مسئولان به این اعتقاد داشته باشند که صنایع هنری و خلاق یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری هستند.
کاظمی بازار هنر را سمبل اقتصاد مقاومتی و مهیا برای جهش تولید خواند و تأکید کرد: رأس هرم دیدگاههای حاکمیتی کشور ما مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است. بحث اقتصاد فرهنگی همیشه مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و بارها و بارها در سخنرانیهای خود بر توسعه آن تأکید داشتهاند و راهکارهای حل مسئله نیز در همین کلمات نهفته است. اولین موضوع در اقتصاد هنر، دیدگاه سیستماتیک است که همه مسئولان به این اعتقاد داشته باشند که صنایع هنری و خلاق یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری هستند. در دنیا کشورهایی وجود دارند که بخش بزرگی از اقتصاد آنها مبتنی بر همین بخش است. با توجه به اینکه ایران هنرمندان زیادی دارد و صنایع مختلفی دارد که دارای ارزش هستند، میتواند به این شیوه تولید ثروت کند.
وی بیان کرد: من در زمینه اقتصاد هنر و سرمایههایی که در آن تبادل میشود تحقیقاتی داشتم و به این نتیجه رسیدم که اصولاً سرمایه داخلی کفاف آن را نمیدهد، بلکه باید محصولات در کشور تولید شده و بعد به کشورهای دیگر صادر شود. در صنایعدستی و بسیاری از هنرهای تجسمی باید به این شیوه عمل کنیم تا بتوانیم اقتصاد هنر را گسترش دهیم. برای این کار هم سازمانها و نهادهایی که امکان آن را دارند باید تبلیغات وسیعی برای محصولات هنری ما در جهان انجام دهند. باید یک اکوسیستم شکل بگیرد که اقتصاد هنر را بهعنوان یک رکن اصلی در اقتصاد کشور بشناسد. پسازآن راهکارهایی شکل میگیرد تا اقتصادمان را توسعه دهد و منجر به ارزآوری و گسترش و جذب سرمایههای بیشتر شود. در کنار آن برگزاری رویدادهایی مثل حراج، آرت فر، اکسپو و… باعث ثروت آفرینی میشود و ایجاد ارزشافزوده میکند. همه اینها اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان ما نیز تأثیر میگذارد.
مدیر حراج باران، پیشنهادش برای بهبود فضای اقتصاد هنر در این شرایط سخت را میدان دادن به کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر خواند و گفت: تنها راهکار برونرفت از شرایط بد اعتماد به کارآفرینان عرصه هنر و فرهنگ است. این افراد کسانی هستند که در موقعیتهای خاص میتوانند به حکومتها کمک کنند تا شرایط بد اقتصادی را تغییر دهند. در این پنج ماه که فعالیتهای ما تعطیل بود مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه بیماریهای واگیر سالهای گذشته داشتم و متوجه شدم مهمترین راهکار برونرفت از این شرایط، استفاده از افراد کارآفرین با کمترین خسارت و هزینه را ارائه میدهند. البته کارآفرینی استانداردهای بینالمللی دارد، اما بسیاری از مواقع در ایران دیده میشود که تعریف اشتباهی برای کارآفرین وجود دارد. حمایتهای ناکارآمد باعث میشود سرمایهها تلف شود و درعینحال افراد با استعداد و کارآفرینهای واقعی دلسرد میشوند و نتایج مطلوبی هم به دست نمیآید.
وی در پایان با انتقاد از تعلل و سهلانگاری در ثبت خوشنویسی به نام ترکیه در یونسکو، این اتفاق را ضربهای جانکاهتر از کرونا به هنر ایران قلمداد کرد و گفت: چرا باید بزرگان و میراثهای معنوی و هویتی ما یکی پس از دیگری توسط دیگر کشورها مصادره شود؟ در فضای رسانهای گفته میشود قریب به ۱۰ سال است پرونده خوشنویسی ایران جهت ارائه به یونسکو در حال نوشتن است، این غفلت را چگونه میتوان تفسیر کرد؟ هنر ایران طلایهدار خوشنویسی اصیل و نیز اصالتهای خوشنویسی اسلامی ست و هرگونه ثبت تاریخی غیرازاین ظلم و اجحافی بزرگ به ایران محسوب میشود. زمانی من گلایه کردم که همه توجه مسئولین امر، تبیین و اشاعه هنر مدرن است و نسبت به هنر آبا و اجدادیمان کمتوجهی محرزی میشود، این سهلانگاری دهساله هم از جمله تبعات آن است.
کد خبر 4976660منبع: مهر
کلیدواژه: حراج باران اقتصاد مقاومتی ویروس کرونا تئاتر ایران برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی موسیقی ایرانی فیلم کوتاه شبکه پنج سیما سازمان سینمایی سازمان صداوسیما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سینمای مستند شیوع کرونا حراج باران اقتصاد هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۹۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقهمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.
عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقهمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
کد خبر 6089607