Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@00:08:29 GMT

گزارش| مزدوران از کدام کشورها به لیبی رفته‌اند

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۴۴۳۵

گزارش| مزدوران از کدام کشورها به لیبی رفته‌اند

تعداد مستشاران نظامی و مزدوران بیگانه که در جنگ داخلی لیبی شرکت دارند، حدود ۵ تا ۸ هزار نفر برآورد می‌شود که از ۲۰ کشور جهان به لیبی رفته‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از سال 2011 که رژیم معمر قذافی در لیبی سرنگون  شد، شعار اخراج مزدوران بیگانه از این کشور توسط انقلابیون سرداده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلابیون مدعی بودند رژیم سابق طرابلس این  مزدوران را به لیبی آورده‌ است تا در کنار طرفدارانش با انقلابیون بجنگند. اکنون که رژیم قذافی سقوط کرده‌ است باید این مزدوران از کشور اخراج شوند اما این درخواست انقلابیون هرگز اجرایی نشد و با ادامه یافتن ناآرامی‌های لیبی مزدوران همچنان در این  کشور باقی ماندند. به گونه‌ای که تعداد آنان در سال 2016 به 3 هزار نفر رسید و اینک تعداد مستشاران نظامی و مزدوران بیگانه در لیبی حدود 5 تا 8 هزار نفر برآورد می‌شود.

گزارش‌های محرمانه امنیتی نشان می‌دهند، مزدورانی که در جنگ لیبی شرکت دارند، تبعه بیش از  20 کشور جهان هستند. برخی کشورهایی که در بحران لیبی نقش آفرینی می‌کنند، این بحران را پیچیده‌ تر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بحران مزبور از راهکارهای سیاسی پایان یابد  چراکه مستشاران نظامی و مزدوران وابسته به آنها در جنگ نیابتی لیبی حضور دارند.

گزارش‌های محرمانه دیپلماتیک حاکی است، مستشاران که در زمینه آموزش نظامی فعالند یا مزدورانی که به خاطر پول در لیبی می‌جنگند،  تعدادشان به 8 هزار نفر افزایش پیدا کرده‌ است البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد چرا که برخی گروه‌های نظامی و غیرنظامی، به طور موقت از لیبی خارج می‌شوند تا گروه جدید جایگزین آنها شود.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه الجزایری الخبرالیومی به دست آورده‌ است، شرکت‌های امنیتی که در زمینه جذب مزدور فعالند،  بیشتر جنگجویان خود را از کشورهای چاد، سودان، نیجریه، روسیه و صربستان جذب می‌کنند. همچنین برخی کشورها خلبانان خود را به لیبی اعزام می‌کنند تا در ماموریت های جنگی یا نقل و انتقال هوایی نیرو و تجهیزات نظامی شرکت کنند. مستشاران نظامی بیگانه هم در بخش آموزش نیرو یا فعال سازی تجهیزات نظامی از جمله سامامانه دفاع هوایی که وارد لیبی شده‌اند، نقش آفرینی می‌کنند.

پنتاگون: ترکیه 3 هزار و 800 مزدور سوری را طی 3 ماه به لیبی اعزام کرد

این مستشاران و  مزدوران حضور خودشان را به تحولات لیبی تحمیل کرده‌اند و در توازن قوا در جنگ  نقش محوری دارند. همانگونه که در جنگ طرابلس شاهد آن بودیم. در این جنگ نیروهای وابسته به ژنرال حفتر می‌خواستند طرابلس را تصرف کنند، اما مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی و متحدانش ( مستشاران ترکیه به همراه مزدوران سوری ) اجازه نداد، پایتخت لیبی سقوط کند بلکه حملات آنان به نیروهای متجاوز سبب شد،  معادلات در میدان جنگ به سود دولت وفاق ملی تغییر پیدا کند.

کارشناسان درباره علت استفاده از مستشاران و مزدوران در جنگ لیبی می‌گویند: وسعت زیاد این کشور و کمی جمعیت آن یکی از مهم ترین دلایلی است که طرف‌های متخاصم در جنگ از مستشاران نظامی و مزدوران بیگانه استفاده می‌کنند البته این اقدام به پیچیده تر شدن وضعیت لیبی دامن می‌زند و هرگونه تصمیم گیری لیبیایی‌ها برای پایان دادن به بحران کشورشان را به موافقت دولت‌های بیگانه منوط می‌کند.

به هرحال، هریک از طرف‌های متخاصم در بحران لیبی رقیب خود را به استفاده از مستشاران نظامی و مزدوران بیگانه متهم می‌کند، اما واقعیت این است که آنها در خدمت دو طرف اصلی جنگ (دولت وفاق و نیروهای حفتر ) قرار دارند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، مستشاران و مزدوران بیگانه در لیبی از کشورهای چاد، نیجر، نیجریه، سودان، روسیه، ترکیه ، مصر، سوریه، اوکراین ، صربستان و تونس هستند.

برخی گزارش‌های امنیتی حاکیست: گروه‌های تروریستی تکفیری همچنان در جنوب لیبی فعالند و اتباعی ( تروریست‌هایی) از کشورهای اروپایی و عربی از جمله مصر، عربستان، سوریه ، عراق، یمن و تونس در این گروه های حضور دارند.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88,90,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مصر ترکیه اخبار "عربستان سعودی" اخبار "امارات" اخبار "لیبی" بیشتر بخوانید... دستگیری مزدوران سودانی و سوری در راه لیبی حمله جنگنده‌های ناشناس به پایگاه الوطیه در غرب لیبی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... دستگیری مزدوران سودانی و سوری در راه لیبی حمله جنگنده‌های ناشناس به پایگاه الوطیه در غرب لیبی واژه های کاربردی مرتبط مصر ترکیه اخبار "عربستان سعودی" اخبار "امارات" اخبار "لیبی" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ ضرورت پاسخ جدی‌تر ایران به چشم‌سفیدی کره‌‌جنوبی/ رعیت آمریکا نیستید؟ اثبات کنید ۲ واشنگتن‌پست: سیاست فشار حداکثری ترامپ مقابل ایران شکست خورد ۳ بولتون: اسرائیل پیش از انتخابات آمریکا فکری به حال امنیت خود کند ۴ آماده‌باش ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی/ چرا شهادت رزمنده حزب‌الله صهیونیست‌ها را وحشت‌زده کرد؟ ۵ لاوروف: پوتین هرگز نگفته به حضور ایران در سوریه نیازی نیست ۶ ظریف: حامل پیام مهمی برای پوتین بودم/ توافقنامه همکاری‌ بلندمدت با روسیه نهایی می‌شود ۷ ظریف: یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشتم/ قرارداد راهبردی درازمدت با روسیه تدوین می‌شود ۸ لاوروف: مسکو دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نمی‌بیند/ توافقنامه با تهران بروزرسانی می‌شود مهمترین اخبار بین الملل چند نکته درباره سخنان مقام معظم رهبری به نخست وزیر عراق ظریف: یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشتم/ قرارداد راهبردی درازمدت با روسیه تدوین می‌شود یادداشت| آیا مصوبه پارلمان مصر به‌معنای دخالت نظامی در لیبی است؟ بازتاب دیدار مصطفی الکاظمی با رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های عربی مهمترین اخبار تسنیم آمادگی قوه قضائیه برای کمک به دولت/ هماهنگی‌‌ با بانک مرکزی ‌برای برگرداندن ارزهای‌ صادراتی / برخورد قاطع قضایی با ‌متخلفان ظریف: یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشتم/ قرارداد راهبردی درازمدت با روسیه تدوین می‌شود بازتاب دیدار مصطفی الکاظمی با رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های عربی گزارش| جدال بی پایان آنکارا و واشنگتن درباره اس ۴۰۰ و اف ۳۵ سرمایه‌گذاری مطلوب هندی‌ها در بندر چابهار‌/ اجرای تعهد ۸۵میلیون‌دلاری تجهیزاتی/ قرارداد "BOT" فعال خواهد شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مصر ترکیه اخبار عربستان سعودی اخبار امارات اخبار لیبی مصر ترکیه اخبار عربستان سعودی اخبار امارات اخبار لیبی بین الملل هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سوال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

به گزارش ایلنا، کنعانی افزود: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟