Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@01:39:10 GMT

۴ رشته بومی صنایع دستی در استان گلستان احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۷۳۶۲

۴ رشته بومی صنایع دستی در استان گلستان احیا می‌شود

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: احیای ۴ رشته بومی صنایع دستی استان امسال در دستور کار معاونت صنایع دستی قرار گرفته است. - اخبار استانها -

احمد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهارداشت: تنوع اقوام و فعالیت 80 رشته صنایع دستی در استان گلستان موجب شده تا محصولات تولیدی هنرمندان این استان از لحاظ کیفیت و تنوع در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: معاونت صنایع دستی استان اقدامات مطالعاتی و پژوهشی برای رشته های سنتی و قدمت دار استان را که پیشینه تاریخی دارند اجرایی کرده و پس از شناسایی استادکاران قدیمی و شاخص از طریق آموزش به علاقه مندان بستر را در راستای ترویج رشته های در حال فراموشی فراهم می سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: بر اساس نیازسنجی‌ها و اولویت‌های در نظر گرفته شده در سال جاری احیای 4 رشته پالان‌دوزی، چاپ سنتی (باتیک)، لاک‌تراشی و نمد سیاه رودبار در دستور کار معاونت صنایع دستی استان قرار گرفته است اما با توجه به سهمیه ای که به استان اختصاص  داده می شود هر ساله 1 رشته در وزارت میراث فرهنگی مطرح و مورد تایید قرار خواهد گرفت.

3 پروژه صنایع دستی در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری می‌رسدکرونا نبض صنایع دستی را به شماره انداخت/ واحدهای تولیدی حال و روز خوشی ندارندرئیس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران: 70 درصد کسب و کارهای صنایع دستی مازندران راکد شد

وی با بیان این که از مشکلات و عوامل اصلی فراموشی صنایع دستی اصیل و بومی هر استان می توان به تغییر سلیقه‌ها، کاهش تقاضا برای تولید و در نتیجه تعطیلی کارگاه‌ها، بازاریابی نادرست، عدم استفاده از طراحی کاربردی محصولات اشاره کرد، خاطرنشان کرد: رفع این آسیب‌ها برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مورد توجه جدی ادره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

تجری یادآور شد: تاکنون 11 رشته صنایع‌دستی مناطق گوناگون استان احیا شده و تلاش می‌کنیم روند بازتولید این هنرهای سنتی بومی همچنان تداوم یابد.

وی اضافه کرد: لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خرابشهر، ابریشم‌بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع‌دستی فلزی، صنایع‌دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته‌های احیا شده گلستان در سال‌های اخیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در پایان آموزش، حضور در نمایشگاه ها، طراحی محصولات کاربردی، شرکت در جشنواره ها و حضور در بازارچه های دائمی و فصلی و ثبت ناملموس آثار صنایع دستی را از اقدامات مهم این اداره کل در راستای توسعه و ترویج محصولات صنایع دستی بیان کرد.

انتهای پیام/581/ش

R41471/P/S6,70/CT1 بیشتر بخوانید... بروجرد در حوزه صنایع دستی به ثبت جهانی می‌رسد صنایع دستی ۴ روستا و یک شهر گیلان ثبت ملی شد صنایع دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... بروجرد در حوزه صنایع دستی به ثبت جهانی می‌رسد صنایع دستی ۴ روستا و یک شهر گیلان ثبت ملی شد صنایع دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ اصفهان| بازگشت قلعه‌نویی به نیمکت سپاهان؛ تعویض‌های عجیب سرمربی سپاهان در نیمه نخست ۲ بختیاری‌زاده: این‌طور نمی‌شود فوتبال بازی کرد/ سرم دارد منفجر می‌شود ۳ بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران ۴ رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد ۵ ۳ سد بوشهر با هدف تأمین آب شرب افتتاح می‌شود/ خروج استان از وضعیت بحرانی ۶ قلعه‌نویی: فوتبال روی دیگرش را به ما نشان داد/ آقایی اخراج نشده است ۷ سخنگوی وزارت خارجه: کمک‌های ‌ ‌ایران به لبنان ادامه می‌یابد / از آمریکا برای تهدید هوایی شکایت کردیم / اروپایی‌ها زیر قولشان ز‌دند ۸ فکری: بازیکنان نساجی با تمام وجود فوتبال بازی می‌کنند/ از تیر دروازه ممنونیم! مهمترین اخبار استانها رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد خبر خوش وزیر راه و شهرسازی برای خبرنگاران / مذاکره با وزارت ارشاد برای احداث مسکن خبرنگاری سخنگوی وزارت خارجه: کمک‌های ‌ ‌ایران به لبنان ادامه می‌یابد / از آمریکا برای تهدید هوایی شکایت کردیم / اروپایی‌ها زیر قولشان ز‌دند قم پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران شد‌ مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: ملت لبنان را در شرایط سخت هرگز تنها نمی‌گذاریم رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود خندوانه آبان پخش می‌شود درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود

سیدحامد عاملی در آیین اختتامیه مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان موسوم به جام صفوی در اردبیل با اشاره به پیشینه پرافتخار این استان در کشتی فرنگی بر لزوم توجه بیش از پیش و احیای جایگاه و نام اردبیل در این رشته ورزشی پرطرفدار تاکید کرد.

استاندار اردبیل با قدردانی از زحمات و افتخارآفرینی پهلوانان و قهرمانان ایران در رشته‌های مختلف همچون کشتی افزود: زحمات ورزشکاران اردبیلی نباید فراموش و کم‌رنگ شود و تقدیر از پهلوانان و قهرمانان وظیفه‌ای همگانی است.

او درباره نامگذاری این رویدادها با عنوان جام صفوی گفت: خاندان صفوی در زمان حکومت خود اقدامات بسیار اساسی در حوزه هویت ایرانی، حفظ و حراست از خاک، مذهب، معماری، اقتصاد ایران انجام داده اند و اینها فراموش‌شدنی نیست و جام صفوی برای تبیین خدمات صفویه و اردبیل به ایران برگزار شد.

عاملی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه زیرساخت‌های رشته کشتی در استان اردبیل در دستور کار است تا ظرفیت‌های موجود رشته کشتی استان احیا شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور